Brussel - Ponte di Legno (14 augustus)

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

mumares
zandpaadje

Brussel - Ponte di Legno (14 augustus)

Bericht door mumares » di 02 aug 2022, 12:36

Beste,

Ik ben even aan het kijken naar de beste / meest aangename route richting Ponte di Legno.
Normaal nemen we altijd de Gotthard als we richting Italië reizen, maar gezien de drukke zondag op Italiaanse wegen en sowieso nog wat vakantieverkeer op de rest van de route dacht ik om via Sankt Moritz en dan via Tirano de grens over.
Iemand ervaring met deze route en is het de omweg wel waard? We hebben sowieso nog een tussenstop in Zwistersland die beide routes opties mogelijk maakt.

Groeten.
Laatst gewijzigd door mumares op wo 03 aug 2022, 14:33, 2 keer totaal gewijzigd.

Chris
Moderator

Re: Brussel - Ponte di Legno (15 augustus)

Bericht door Chris » di 02 aug 2022, 12:43

Als je via de Berninapas de Alpen over wil is dat op zich best wel logisch naar Ponte di Legno.

Echter het is dan ook logischer om niet via de Gotthard te rijden, maar via Zürich en Chur, daarna de Julierpas. Dan is het geen omweg, maar een kortere route.

Ik neem aan dat je niet met een caravan rijdt? Die route voert over twee hoge bergpassen, die op zich best wel goed te berijden zijn, maar met een caravan is een goede trekauto wel noodzaak.

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » di 02 aug 2022, 15:27

Ponte di Legno via de Gotthardroute benaderen is wat Chris al stelt weinig logisch. Via de Bernina is een heel goed uitgangspunt en dan in combinatie met de Julierpass.

mumares
zandpaadje

Bericht door mumares » di 02 aug 2022, 16:31

Bedankt voor het advies.

Misschien even voor de duidelijkheid. We zitten nog een klein uurtje ten zuiden van Ponte di Legno in dorpje Ceto
We zijn met de wagen, dus een pas overbruggen moet wel lukken.

Afbeelding

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » di 02 aug 2022, 16:40

Zelfs dan is een route via de Gotthard geen uitgemaakte zaak. Het is wel de best uitgebouwde route, maar de weg via Chur en de Berninapass is geen onlogische.

Het alternatief om vanuit Luxemburg via Saarbrücken naar Karlsruhe door te steken over de A8-B10 zal ik maar laten voor wat het is.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » di 02 aug 2022, 19:43

Ik zou ook via de Julier en Bernina gaan, dus over Sankt Moritz en Tirano.

Op het kaartje van Google Maps loopt één van de voorgestelde routes over de Albulapas, ik zou zelf de voorkeur geven aan de Julierpas, want die weg is breder en rijdt prettiger.

Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem » di 02 aug 2022, 20:08

Coen Tunnel schreef: di 02 aug 2022, 19:43 Ik zou ook via de Julier en Bernina gaan, dus over Sankt Moritz en Tirano.

Op het kaartje van Google Maps loopt één van de voorgestelde routes over de Albulapas, ik zou zelf de voorkeur geven aan de Julierpas, want die weg is breder en rijdt prettiger.
Klopt. Vorig jaar ben ik daar op vakantie geweest en heb toen veel van die passen bereden.

De Bernina heeft (uiteraard als er geen mist hangt) een mooi uitzicht op o.a. de Moderatschgletscher. Daarnaast kun je daar vandaan een makkelijk uitstapje naar Livigno maken voor goedkope benzine en eventueel sigaretten (mijn vader rookt nogal graag en vorig jaar had ik hem dus een goedkope slof sigaretten beloofd mee te nemen. Zo gezegd, zo gedaan. Alleen was ik vergeten dat de benzine daar ook geen accijnzen heeft. Kwam ik daar aan met een goed gevulde tank.. :facepalm: ).

mumares
zandpaadje

Re: Brussel - Ponte di Legno (14 augustus)

Bericht door mumares » do 04 aug 2022, 12:02

Bedankt voor de adviezen iedereen!

mumares
zandpaadje

Re: Brussel - Ponte di Legno (14 augustus)

Bericht door mumares » zo 14 aug 2022, 17:02

Met heel veel plezier de route gereden. Geen minuut stil gestaan en de julier pass is een pareltje.

Van elke kilometer genoten.
Nogmaals bedankt voor de goeie adviezen