Voorrang A2-A59 bij Den Bosch

Hier kan gediscussieerd worden over juridische aspecten van het wegverkeer

Moderator: Moderatoren

Emmerhoofd
zandpaadje

Voorrang A2-A59 bij Den Bosch

Bericht door Emmerhoofd » wo 03 aug 2022, 10:30

Hallo,

Ik heb een vraag omtrent een splitsing van de A2-A59 bij Den Bosch. Als je daar op de rechter strook (richting A59 rijdt), komt er verderop een baan bij. De weg rechts van de blokmarkering gaat niet echt in een taper. De weg verbreedt, de belijning stopt en ineens zijn er twee wegen.

Nu zijn mijn vragen:
1. Moet ik als persoon op de rechter baan automatisch door naar rechts (er staat immers geen belijning zoals bij een gedwongen of ongedwongen taper) of mag ik mijn weg vervolgen in de linker baan die naar de A59 gaat?
2. Als ik naar de linker baan van de A59 ga vanuit de enkele rechter baan rechts van de blokmarkering, wordt dit gezien als een wissel van rijstrook?

De reden dat ik dit vraag is dat het verkeer links van de blokmarkering zich op dit moment regelmatig "dwingend" invoegt als zijnde een taper.

Hier de street view.
https://www.google.nl/maps/@51.7085121, ... 384!8i8192

Bij voorbaat dank!

Piles
autoweg

Re: Voorrang A2-A59 bij Den Bosch

Bericht door Piles » wo 03 aug 2022, 10:34

1. Ja, uiteraard mag dat. Want niks wijst er op dat het niet mag :)
2. Wat mij betreft niet, maar dat is wellicht wat arbitrair. Ik vind het zelf wel zo netjes en goed voor de capaciteit om naar rechts te gaan, zodat mensen van de middelste strook naar de nieuwe linkerstrook kunnen. En dat is sowieso een rijstrookwisseling (want je gaat over blokmarkering), dus die mensen moeten voorrang geven aan verkeer op de A59-strook.

Overigens geeft jouw voorbeeld/vraag wel direct aan waarom ik een hekel aan dit soort constructie heb: hier moet m.i. gewoon een uitvoegende taper liggen. Dan is het voor iedereen duidelijk. En ja, een enkeling negeert die doorgetrokken streep, maar weegt niet op tegen de voordelen voor 99% van de weggebruikers.

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » wo 03 aug 2022, 10:39

Piles schreef: wo 03 aug 2022, 10:34 1. Ja, uiteraard mag dat. Want niks wijst er op dat het niet mag :)
Uhm, zoveel mogelijk rechts houden?
Ik zou zeggen: ja, je moet naar de rechter rijstrook als dat kan. Anders rijd je onnodig links en hinder je verkeer dat nog uit wil voegen.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Piles
autoweg

Bericht door Piles » wo 03 aug 2022, 10:40

^^ Ja, ok, daar heb je gelijk in. Maar ik ging van het praktisch geval uit dat er een vrachtwagen / trager voertuig voor je rijdt die je meteen wil inhalen. Want dat is volgens mij wat meestal gebeurt :)

Emmerhoofd
zandpaadje

Bericht door Emmerhoofd » wo 03 aug 2022, 10:45

Precies. Als ik op de A59 strook rij en ik heb een vrachtwagen voor mij, dan kan ik hem dus "rechtdoor" steken om de vrachtwagen in te halen.

Ik heb hier laatst een bijna ongeluk gehad omdat iemand over de blokmarkering kwam inschuiven en mij "vriendelijk" gebaarde dat ik naar rechts had gemoeten (toen ik op de A59 strook rechtdoor reed naar de linker A59 strook). Volgens mij kan je in het geval dit stuk weg (rondom de splitsing) geen ruimte afdwingen om van de A2 naar de A59 door te schuiven.

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » wo 03 aug 2022, 11:10

Piles schreef: wo 03 aug 2022, 10:34Overigens geeft jouw voorbeeld/vraag wel direct aan waarom ik een hekel aan dit soort constructie heb: hier moet m.i. gewoon een uitvoegende taper liggen. Dan is het voor iedereen duidelijk. En ja, een enkeling negeert die doorgetrokken streep, maar weegt niet op tegen de voordelen voor 99% van de weggebruikers.
Eens dat dit soort opdikkingen aan de rechter zijde in de huidige uitvoering waardeloos zijn. Het hoeft geen taperuitvoeger te worden, maar men kan simpelweg de markering aanpassen net een doorgetrokken streep. Dan krijg je hetzelfde effect als bij tapers. Niet dat iedereen die streep respecteert (ahum), maar het is beter dan de huidige situatie.

Afbeelding

Piles
autoweg

Bericht door Piles » wo 03 aug 2022, 11:16

^^ Ik zie die markering als taper (maar dat zal mijn beperkte kennis zijn :lol: ). Maar dan bedoelen we hetzelfde inderdaad :top:
Op de A2 vanuit Amsterdam bij Utrecht (splitsing naar parallelbaan en direct daarna óók afslag Maarssen) heb ik ook jarenlang gedoe gehad door 2 van die ondingen. Maar blijkbaar ziet RWS dat anders...

Jackbauer1350
2x3 autosnelweg

Bericht door Jackbauer1350 » wo 03 aug 2022, 11:27

^^ Knooppunt Holendrecht-Zuid van de A9 naar de A2 richting Utrecht heeft ook die rijstrookindeling en daar is dit soort gehannes ook regelmatig te zien.

Emmerhoofd schreef: wo 03 aug 2022, 10:45
Ik heb hier laatst een bijna ongeluk gehad omdat iemand over de blokmarkering kwam inschuiven en mij "vriendelijk" gebaarde dat ik naar rechts had gemoeten (toen ik op de A59 strook rechtdoor reed naar de linker A59 strook). Volgens mij kan je in het geval dit stuk weg (rondom de splitsing) geen ruimte afdwingen om van de A2 naar de A59 door te schuiven.
Diegene heeft niet zoveel te gebaren in dit geval. Die wil immers van rijstrook wisselen, jij niet want je blijft in dezelfde rijstrook om de vrachtwagen die naar rechts gaat gelijk voorbij te gaan, wat vrij logisch is. En met een beetje verkeersinzicht zou degene die over de blokmarkering wilde schuiven dat ook kunnen inzien want die zou waarschijnlijk hetzelfde gedaan hebben.

De tapervorm zoals Snelwegfreak die hierboven schetst met de rechterafbeelding is dan wel een weginrichting die het voor uitvoegers makkelijker maakt. De rijstrook loopt daar automatisch over in de rechter rijstrook van de uitvoeger of eigenlijk blijft rechterrijstrook beter gezegd. En de doorgetrokken streep dwingt het verkeer ook rechts te houden.
Nadeel is dat iemand langer achter een langzamere voorganger moet blijven hangen, een reden dat die doorgetrokken streep dan ook wel genegeerd wordt.

Piles
autoweg

Bericht door Piles » wo 03 aug 2022, 11:30

Jackbauer1350 schreef: wo 03 aug 2022, 11:27 Nadeel is dat iemand langer achter een langzamere voorganger moet blijven hangen, een reden dat die doorgetrokken streep dan ook wel genegeerd wordt.
Dan moet die diegene wat meer vooruit kijken, en eerder naar links gaan (en dan via de duidelijk aangekondigde taper uitvoegen) :top:

hneel
verkeersader

Bericht door hneel » wo 03 aug 2022, 12:41

Je mag je hier inderdaad als een lompe hork gedragen en (zonder richting aan te geven) zelf kiezen of je links of recht gaat rijden, en en-passant andere weggebruikers lomp de pas af snijden.
Een volk dat leeft bouwt aan zijn toekomst

Rogier
expressweg

Bericht door Rogier » wo 03 aug 2022, 13:37

Ik zie het liefst een taper oplossing om duidelijkheid te geven. In deze situatie is het risico op ongevallen wel groter, omdat beide acties toegestaan zijn (mits je ruimte hebt).

Frank_NL
stadsweg

Bericht door Frank_NL » wo 03 aug 2022, 13:57

Met een doorgetrokken streep mag verkeer dat helemaal rechts rijdt waar de doorgetrokken streep begint niet meer naar de doorgaande snelweg.
Die moeten om hun fout te corrigeren keren bij een afrit op de aantakkende snelweg.
Dat geeft ook ellende.
Dat pleit ervoor de doorgetrokken streep een halve kilometer na het begin van de blokjes te laten beginnen.

Piles
autoweg

Bericht door Piles » wo 03 aug 2022, 13:59

^^ In het voorbeeld van Snelwegfreak heb je maar een paar meter doorgetrokken streep. Daarvoor en daarna mag je prima nog terug naar de hoofdrijbaan, dus ik zie het probleem niet...
Sowieso is bij de opdikking nog terug naar de hoofdrijbaan helemaal een slecht idee...

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » wo 03 aug 2022, 14:04

Nee, terug bewegen naar de A2 mag hier niet meer. Ter plaatse van de verbreding naar 2 rijstroken beginnen ook de uitvoegpijlen. Deze pijlen gebieden verkeer af te slaan naar de A59.

Jackbauer1350
2x3 autosnelweg

Bericht door Jackbauer1350 » wo 03 aug 2022, 14:15

^^ Wanneer je naar de A2-strook gaat om in te halen en daarna dus weer terug naar de A59-strook volg je uiteindelijk toch de pijlen op.

Victor
autoweg

Bericht door Victor » wo 03 aug 2022, 14:22

Jackbauer1350 schreef: wo 03 aug 2022, 11:27 jij niet want je blijft in dezelfde rijstrook om de vrachtwagen die naar rechts gaat gelijk voorbij te gaan
Daar kun je over discussiëren
Laatst gewijzigd door Victor op wo 03 aug 2022, 16:12, 2 keer totaal gewijzigd.

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » wo 03 aug 2022, 14:23

Jackbauer1350 schreef: wo 03 aug 2022, 14:15 Wanneer je naar de A2-strook gaat om in te halen en daarna dus weer terug naar de A59-strook volg je uiteindelijk toch de pijlen op.
Het is dus niet de bedoeling dat je voorbij de pijl nog een beweging maakt naar de doorgaande rijbaan. Eenmaal uitgevoegd, blijf je uitgevoegd.

Jackbauer1350
2x3 autosnelweg

Bericht door Jackbauer1350 » wo 03 aug 2022, 14:53

Victor schreef: wo 03 aug 2022, 14:22
Jackbauer1350 schreef: wo 03 aug 2022, 11:27 jij niet want je blijft in dezelfde rijstrook om de vrachtwagen die naar rechts gaat gelijk voorbij te gaan
Daar kun je over discussiëren of dat dan dezelfde rijstrook is. Voor mij is rechts houden dezelfde rijstrook, en wat er aan breedte bijkomt een nieuwe rijstrook. Inhalen kun je per definitie niet op dezelfde rijstrook.
Dat is dezelfde strook. Iemand rijdt in de rechterstrook achter een vrachtwagen, er komt vervolgens aan de rechterzijde een strook bij, dat wordt dan dus de rechterstrook waarvoor er een rijstrookwissel gemaakt moet worden om er te komen. De vrachtwagen gaat naar rechts, degene die erachter zat kan dan gas geven en in dezelfde strook blijven, de vrachtwagen voorbij rijden en daarna ook naar rechts te gaan.

Chris079
verkeersader

Bericht door Chris079 » wo 03 aug 2022, 15:35

Snelwegfreak schreef: wo 03 aug 2022, 11:10
Eens dat dit soort opdikkingen aan de rechter zijde in de huidige uitvoering waardeloos zijn. Het hoeft geen taperuitvoeger te worden, maar men kan simpelweg de markering aanpassen net een doorgetrokken streep. Dan krijg je hetzelfde effect als bij tapers. Niet dat iedereen die streep respecteert (ahum), maar het is beter dan de huidige situatie.

Afbeelding
Het is juist conform de ROA, dat een taperende linkerrijstrook niet de voorkeur verdient. :

Een uitvoeging met twee uitvoegende rijstroken wordt standaard uitgevoerd met een verbreding aan de rechterzijde. De taperuitvoeging wordt alleen toegepast indien de voorkeursoplossing fysiek niet inpasbaar is en de verbreding aan de rechterzijde tot onvoldoende verkeerskundige benutting leidt.

Zelf ik vind ik de splitsing tussen de hoofdrijbaan en parallelbaan de A2 , komende vanuit Utrecht vervelender.
Het begint al met een afvallende derde rijstrook, dus voor de splitsing begint het vrachtverkeer al te wisselen van rijstrook, waardoor een "prop vrachtwagens ontstaat op de 2de rijstrook. Je ziet dan de twijfel voor of na de prop uitvoegen.
Daarbij willen veel weggebruikers op de linker rijstrook van de parallelbaan uitvoegen, omdat de rechter rijstrook drukker is in verband met de afrit naar de A59 ri. Waalwijk.
Als je mij vraagt zit die gehele parallelstructuur vol met budgettaire beknibbeling, waardoor de doorstroming niet optimaal is.

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » wo 03 aug 2022, 15:39

waldo79 schreef: wo 03 aug 2022, 14:04 Nee, terug bewegen naar de A2 mag hier niet meer. Ter plaatse van de verbreding naar 2 rijstroken beginnen ook de uitvoegpijlen. Deze pijlen gebieden verkeer af te slaan naar de A59.
Dat is te kort door de bocht. Als ik vanuit Rosmalen kom en op het weefvak blijf rijden, mag ik na de pijlen nog alle kanten op. Immers, ik heb de doorgaande rijbaan niet verlaten.
Bestuurders die de doorgaande rijbaan verlaten en daartoe een uitrijstrook volgen, zijn ter hoogte van de daarin aangebrachte pijlen verplicht om de richting te volgen die de uitrijstrook waarop zij zich bevinden, aangeeft.
doorgaande rijbaan: rijbaan zonder de invoeg- en uitrijstroken;
uitrijstrook: door een blokmarkering van de doorgaande rijbaan afgescheiden weggedeelte dat is bestemd voor bestuurders die de doorgaande rijbaan verlaten;
invoegstrook: door een blokmarkering van de doorgaande rijbaan afgescheiden weggedeelte dat is bestemd voor bestuurders die de doorgaande rijbaan oprijden;
Hier ook. Als ik hier op de r4 rijd, voer ik geen handeling uit om de doorgaande rijbaan te verlaten. De doorgaande rijbaan gaat over in een afrit. Hier kun je dus ook gewoon na de pijlen opschuiven naar de doorgaande rijbaan.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Victor
autoweg

Bericht door Victor » wo 03 aug 2022, 16:10

Jackbauer1350 schreef: wo 03 aug 2022, 14:53 Dat is dezelfde strook.
Ik zie nu dat ik niet goed gekeken op Streetview en ook niet naar de andere antwoorden :facepalm:
https://www.google.nl/maps/@51.7073457, ... a=!3m1!1e3

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » wo 03 aug 2022, 16:15

@Attietattie: ik pas jouw interpretatie in de praktijk ook zo toe. Bij knooppunt Vught in noordelijke richting beginnen de rechtsafpijlen ook heel vroeg.

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » wo 03 aug 2022, 16:26

Chris079 schreef: wo 03 aug 2022, 15:35 Het is juist conform de ROA, dat een taperende linkerrijstrook niet de voorkeur verdient.
Niet alles wat in de ROA staat is dan ook optimaal ;)

Jackbauer1350
2x3 autosnelweg

Bericht door Jackbauer1350 » wo 03 aug 2022, 17:28

Attietattie schreef: wo 03 aug 2022, 15:39 Hier ook. Als ik hier op de r4 rijd, voer ik geen handeling uit om de doorgaande rijbaan te verlaten. De doorgaande rijbaan gaat over in een afrit. Hier kun je dus ook gewoon na de pijlen opschuiven naar de doorgaande rijbaan.
Ik doe mijn rijstrookwisseling meestal bij de blokmarkering, vind ik vroeg genoeg. Er zijn genoeg locaties waar dan ook al vrij snel de pijlen op het wegdek erbij komen. Dan zou je te laat zijn met wisselen, lijkt mij raar. Immers in het deel met blokmarkering staan ook de beslissingswegwijzers. En de naam zegt het al, het punt waar je de beslissing neemt om van rijstrook te wisselen.

Chris079
verkeersader

Bericht door Chris079 » wo 03 aug 2022, 17:57

Snelwegfreak schreef: wo 03 aug 2022, 16:26
Chris079 schreef: wo 03 aug 2022, 15:35 Het is juist conform de ROA, dat een taperende linkerrijstrook niet de voorkeur verdient.
Niet alles wat in de ROA staat is dan ook optimaal ;)
maar wordt wel heilig verklaard.

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » wo 03 aug 2022, 18:50

Jackbauer1350 schreef: wo 03 aug 2022, 17:28
Attietattie schreef: wo 03 aug 2022, 15:39 Hier ook. Als ik hier op de r4 rijd, voer ik geen handeling uit om de doorgaande rijbaan te verlaten. De doorgaande rijbaan gaat over in een afrit. Hier kun je dus ook gewoon na de pijlen opschuiven naar de doorgaande rijbaan.
Ik doe mijn rijstrookwisseling meestal bij de blokmarkering, vind ik vroeg genoeg. Er zijn genoeg locaties waar dan ook al vrij snel de pijlen op het wegdek erbij komen. Dan zou je te laat zijn met wisselen, lijkt mij raar. Immers in het deel met blokmarkering staan ook de beslissingswegwijzers. En de naam zegt het al, het punt waar je de beslissing neemt om van rijstrook te wisselen.
Inderdaad. Plus, als men écht niet wil dat je dan nog van strook wisselt, breng dan lekker een doorgetrokken streep aan, rechts van de blokkenlijn. Zolang die er niet ligt, wissel ik er lustig op los! :yesyesyes:

Durashift
autoweg

Bericht door Durashift » wo 03 aug 2022, 21:26

Attietattie schreef: wo 03 aug 2022, 15:39
waldo79 schreef: wo 03 aug 2022, 14:04 Nee, terug bewegen naar de A2 mag hier niet meer. Ter plaatse van de verbreding naar 2 rijstroken beginnen ook de uitvoegpijlen. Deze pijlen gebieden verkeer af te slaan naar de A59.
Dat is te kort door de bocht. Als ik vanuit Rosmalen kom en op het weefvak blijf rijden, mag ik na de pijlen nog alle kanten op. Immers, ik heb de doorgaande rijbaan niet verlaten.
Bestuurders die de doorgaande rijbaan verlaten en daartoe een uitrijstrook volgen, zijn ter hoogte van de daarin aangebrachte pijlen verplicht om de richting te volgen die de uitrijstrook waarop zij zich bevinden, aangeeft.
doorgaande rijbaan: rijbaan zonder de invoeg- en uitrijstroken;
uitrijstrook: door een blokmarkering van de doorgaande rijbaan afgescheiden weggedeelte dat is bestemd voor bestuurders die de doorgaande rijbaan verlaten;
(..)

Hier ook. Als ik hier op de r4 rijd, voer ik geen handeling uit om de doorgaande rijbaan te verlaten. De doorgaande rijbaan gaat over in een afrit. Hier kun je dus ook gewoon na de pijlen opschuiven naar de doorgaande rijbaan.
Je zou ook kunnen stellen dat, door je keuze om (in eerste instantie, niet tijdig) op r4 blijft rijden ervoor kiest de doorgaande rijbaan te verlaten doordat r4 door blokmarkering gescheiden wordt van r3 en zodoende een uitrijstrook wordt.

Ik ben het met jullie eens dat de rijrichtingspijlen steevast direct na de blokmarkering beginnen. Irritant. Sóms is er een korte onderbreking, waardoor een bestuurder 1 tot 2 honderd meter heeft om van rijstrook te wisselen. Bijvoorbeeld A50 (knp. Valburg) vanuit het zuiden naar A15 (Tiel of Nijmegen)
https://www.google.nl/maps/@51.9016074, ... 384!8i8192

Emmerhoofd schreef:(..) k heb hier laatst een bijna ongeluk gehad omdat iemand over de blokmarkering kwam inschuiven en mij "vriendelijk" gebaarde dat ik naar rechts had gemoeten (toen ik op de A59 strook rechtdoor reed naar de linker A59 strook). Volgens mij kan je in het geval dit stuk weg (rondom de splitsing) geen ruimte afdwingen om van de A2 naar de A59 door te schuiven.
Als dat direct bij dat 'puntstuk' was had je met een wel heel calculerende bestuurder te maken.. :nahzeg:
Indien je na het viaduct nog op rijstrook 3 reed terwijl rijstrook 4 leeg was.. of in de verte bezet met langzamer verkeer, dan had de beste man wel een punt. Het is een vrij lange uitrij / weef strook.. dus kort op de bal zitten om op r3 rechtdoor te rijden is eigenlijk niet nodig, mijn inziens.

De andere splitsing, noordelijker, die Chris noemt is veel irritanter ja.
( en terug van Waalwijk naar Utrecht ook.. vanavond toevallig mogen berijden.. ik blijf het gek vinden om naar rechts uit te voegen om linksaf noordwaarts te kunnen. Zéker door de magere vooraankondigingen en korte uitrijstrook.)

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » wo 03 aug 2022, 22:28

Durashift schreef: wo 03 aug 2022, 21:26 Je zou ook kunnen stellen dat, door je keuze om (in eerste instantie, niet tijdig) op r4 blijft rijden ervoor kiest de doorgaande rijbaan te verlaten doordat r4 door blokmarkering gescheiden wordt van r3 en zodoende een uitrijstrook wordt.
Dan zou er moeten staan dat de doorgaande richting niet meer gevolgd wordt. Er staat nu het woord 'verlaten'. Dat is een handeling.
Durashift schreef: wo 03 aug 2022, 21:26 Ik ben het met jullie eens dat de rijrichtingspijlen steevast direct na de blokmarkering beginnen.
Fijn, maar dat is niet echt onderhevig aan een mening. :lol:

Durashift
autoweg

Bericht door Durashift » wo 03 aug 2022, 22:41

^^^ bij dit soort constructies verlaat je de doorgaande rijstrook juist door niet te handelen.. namelijk dat je 'opeens' langs een blokmarkering komt te rijden. Handel je wel, dus een rijstrook opschuiven dan vervolg je de doorgaande rijstrook. :woop:

Emmerhoofd
zandpaadje

Bericht door Emmerhoofd » do 04 aug 2022, 0:29

Durashift schreef: wo 03 aug 2022, 21:26 Als dat direct bij dat 'puntstuk' was had je met een wel heel calculerende bestuurder te maken.. :nahzeg:
Indien je na het viaduct nog op rijstrook 3 reed terwijl rijstrook 4 leeg was.. of in de verte bezet met langzamer verkeer, dan had de beste man wel een punt. Het is een vrij lange uitrij / weef strook.. dus kort op de bal zitten om op r3 rechtdoor te rijden is eigenlijk niet nodig, mijn inziens.
Het was direct bij de verdikking, voor het viaduct, met een vrachtwagen een paar autolengtes voor mij die uiterst naar rechts ging. Vandaar mijn wens om niet naar rechts te gaan. De invoegende auto kwam op hogere snelheid van achteren en voegt anderhalve meter voor mij in. De ruimte om verderop nog in te voegen is volgens mij genoeg zodat mensen die vanaf A2 komen niet er zo strak op hoeven te zitten als bij een taper.