Hier kan gediscussieerd worden over juridische aspecten van het wegverkeer
Moderator: Moderatoren
-
Frank_NL
- stadsweg
Bericht
door Frank_NL » do 04 aug 2022, 10:30
Durashift schreef: ↑wo 03 aug 2022, 21:26( en terug van Waalwijk naar Utrecht ook.. vanavond toevallig mogen berijden.. ik blijf het gek vinden om naar rechts uit te voegen om linksaf noordwaarts te kunnen. Zéker door de magere vooraankondigingen en korte uitrijstrook.)
Zoals voor Leenderheide vanuit het westen: voor rechtdoor Venlo rechts rijden, voor rechtsaf Maastricht links rijden.
Vanuit Maastricht was het voor de tunnel onlogisch: voor rechtsaf Heerlen links rijden, voor rechtdoor Eindhoven rechts rijden.
Drie situaties waarin het in het verleden andersom was. Soms is het ontwerp onlogisch of niet intuitief te berijden, maar een onlogische situatie went wel, zodat na een aanpassing van de weg het nog wel even duurt voor je de nieuwe logische situatie wel intuitief verwerkt.
-
Durashift
- autoweg
Bericht
door Durashift » do 04 aug 2022, 19:59

^ nou heb ik niet vaak daar op de A2 bij Maastricht gereden.. in mijn herinnering is/was Maastricht uit naar Eindhoven toch niet echt rechtdoor maar flauw linksaf 'de berg op' Dat je daar voor Heerlen de snelweg rechtdoor kon volgen heb ik nooit als hinderlijk ervaren. Het is daar ook niet echt een T-splitsing, zogezegd. Zoals ik dat wel op A59 / A2 ervaar vanuit Waalwijk.
-
Rein
- 2x3 autosnelweg
Bericht
door Rein » do 04 aug 2022, 21:21
Op de A1 bij KP Muiderberg zijn de richtingen Almere en Amersfoort een paar jaar terug omgedraaid. Tot op de dag van vandaag zie je daar nog veel mensen twijfelen en op het laatst van rijstrook wisselen.
-
Palance
- 4x5 autosnelweg
Bericht
door Palance » do 04 aug 2022, 21:30
Op de A29 bij het Vaanplein net zo: Rotterdam was rechtdoor, richting Europoort was rechts uitvoegen en dat is nu ook andersom.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk
Autosnelwegen.net
-
Schelpenpaadje
- expressweg
Bericht
door Schelpenpaadje » do 04 aug 2022, 21:57
Na de verbouwing van knooppunt Almere heb ik meerdere malen moeten keren bij de eerstvolgende A6-afrit omdat ik vanuit Lelystad op de parallelbaan vergat links aan te houden naar de A27 (in de oude situatie moest je rechts uitvoegen op de A6).
-
Jackbauer1350
- 2x3 autosnelweg
Bericht
door Jackbauer1350 » do 04 aug 2022, 22:13
Kan je lachen over een paar jaar wanneer de wisselbaan A6 Almere - A9 Amstelveen volledig is. Wie dan vanuit Amstelveen per abuis de wisselbaan kiest is gedoemd deze uit te rijden tot Almere.

-
Attietattie
- 2x4 autosnelweg
Bericht
door Attietattie » do 04 aug 2022, 23:28

Meteen de reden waarom ik die vrijwel nooit zou pakken. Je flexibiliteit is nul.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje
-
Rene
- Secretaris
Bericht
door Rene » do 25 aug 2022, 17:12
Terug naar de A2-A59:
Degene die van rijstrook wisselt, moet voorrang verlenen aan degene die in zijn rijstrook blijft rijden.
Degene die de doorgaande rijbaan (A2 par) niet wil verlaten, heeft tot het puntstuk (divergentiepunt) om naar links op te schuiven, ongeacht de pijlen op het wegdek.
Wie naar de A59 wil en eenmaal is aangekomen op een stuk rijstrook met afgaande pijlen, is verplicht op de rijstroken met afgaande pijlen te blijven.
Zelf zou ik een weefvak een betere vormgeving hebben gevonden dan wat er nu ligt (samenvoeging en splitsing), want het is symmetrisch in die zin dat er links 2 rijstroken inkomen en er links ook weer 2 rijstroken uitgaan.
Een weefvak zou m.i. wel extra duidelijkheid hebben kunnen opleveren.
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])