Rijden in Noord-Frankrijk

Moderator: Moderatoren

Vinny
4x5 autosnelweg

Rijden in Noord-Frankrijk

Bericht door Vinny » do 04 aug 2022, 21:18

Deze week ben ik neergestreken in het immer gezellige Marcq-en-Baroeul, en heb ook de nodige kilometers (snel)weg in Noord-Frankrijk erop zitten. Een aantal observaties:

Naast eventuele grenscontroles aan de A 2, zijn er ook werkzaamheden bij Valenciennes. Die zorgen voor de nodige vertraging en duren volgens het bijbehorende informatiepaneel nog tot ver in het najaar.

Op de A 25 geldt ter hoogte van Loos een permanente snelheidsbeperking van 70 km/h. Dat is het laagst wat ik tot nog toe op een formele autosnelweg ben tegengekomen en is uiterst onplezierig. Eerst had ik het niet door, werd ineens nogal leeg op de linkerrijstrook; dus ik ben benieuwd of ik thuis een bekeuring kan verwachten.

De A 22 is een weg met een identiteitscrisis: Hier wordt de bewegwijzering al groen, maar het N nummer (N 227) komt pas later terug:
https://goo.gl/maps/y3GZ2GnMEY5QoPeD6

Pas wanneer vrachtwagens die buiten het gangbare profiel ('hors gabarit') vallen via het onderliggend wegennet worden geleid krijgt de weg ook op de bewegwijzering een N nummer. Dat geldt ook voor de N 225 (verlengde van de A 25).

Hoewel zeker op het OWN het nodige valt aan te merken op de bewegwijzering zijn het vooral de vrij complexe en tamelijk onlogische knooppunt- en afritconfiguraties die het moeilijk navigeren maken. Een bijrijder valt zeker aan te bevelen. Zeker als je rijdt in de ruime spitsuren. Kan erg druk zijn.

Verder wordt Ieper (Ypres) aangegeven en Gand (Gent). Dat laaste heb ik hier ook zonder endoniem op de bewegwijzering gezien:
https://goo.gl/maps/gPoyL29pZNwzNUBv6, ik vraag me af of daar regels voor zijn. Op de wegen zelf wordt het wel consequent doorgevoerd, dus aan het humeur van de dienstdoende ambtenaar ligt het dan niet.

Van de M-nummers ben ik toch niet zo heel erg gecharmeerd:
https://goo.gl/maps/7DAoj5NAZZXVe2f9A

Ook als je dit bord in het echt ziet, merk je gewoon dat het moeilijker van een afstandje leesbaar is. Verder begrijp ik van dat vorkbord niet waarom ze weinig relevante witten bestemmingen aangeven. Daar kun je ook bijv. Tourcoing op neerzetten.

En er was iemand op dit forum die vond dat in Franrkijk de horecaprijzen minder de pan uit rijzen dan in Vlaanderen. Voor wat betreft de Frans/Vlaamse kust kan ik dat wel beamen: Bray-Dunes kan ik als familiebestemming aanbevelen. Rustig sfeertje, geen opgefokte types en als je vroeg bent heb je goede (gratis) parkeermogelijkheden. En een kopje koffie is er voor 2 euro te krijgen. Wel weer jammer dat de serveerster weer eens oostindisch doof was: ik dacht het is hier toeristisch dus ze zal wel Engels spreken. Fout 1. Fransen spreken nóóit een buitenlandse taal tenzij ze zelf aangeven dat ze dat wel doen. :dyn_hyp:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Pino
4x3 autosnelweg

Re: Rijden in Noord-Frankrijk

Bericht door Pino » do 04 aug 2022, 21:52

^^ Het was mijn ouders pas opgevallen dat ze veel vaker een aanbod krijgen in het Engels tegenwoordig. Maar je moet er inderdaad nooit zelf mee beginnen.
Vinny schreef: do 04 aug 2022, 21:18
De A 22 is een weg met een identiteitscrisis: Hier wordt de bewegwijzering al groen, maar het N nummer (N 227) komt pas later terug:
https://goo.gl/maps/y3GZ2GnMEY5QoPeD6
Het is tegenwoordig richtlijn dat ringwegen en andere A-wegen en agglomération voorzien kunnen worden van groen-witte borden in plaats van blauwe.

duikgek89
2x3 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » do 04 aug 2022, 21:55

Pino schreef: do 04 aug 2022, 21:52 ^^ Het was mijn ouders pas opgevallen dat ze veel vaker een aanbod krijgen in het Engels tegenwoordig. Maar je moet er inderdaad nooit zelf mee beginnen.
Heb ook het idee dat dat aan het veranderen is. Of nouja, dat het anders is. Ik ben vele jaren heel weinig in FR geweest, de laatste twee jaar ofzo heb ik er wat meer tijd doorgebracht en was mijn indruk op dit vlak toch heel anders dan ik me van langer geleden herinnerde. Positieve ontwikkeling wat mij betreft.
Meer mensen lijken Engels te spreken en minder mensen lijken op hun tenen getrapt als je geen Frans spreekt.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » do 04 aug 2022, 22:19

Pino schreef:Het is tegenwoordig richtlijn dat ringwegen en andere A-wegen en agglomération voorzien kunnen worden van groen-witte borden in plaats van blauwe.
Die verandering is langs me heen gegaan: ik kende het verschijnsel vooral uit Toulouse waar op een aantal plaatsen dat ook zo te vinden was. Ik had het nog niet uitgebreid gezien in andere delen van Frankrijk.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » vr 05 aug 2022, 8:15

^^ Klassiek natuurlijk: dit zijn stuk voor stuk wegen in beheer van de Staat en die zijn niet zo snel met nieuwe borden plaatsen, terwijl het al zeker tien jaar in de richtlijn staat. Je ziet het wel al vaker terugkomen in de schémas directeur de signalisation.

Voor de regel: onderdeel B van artikel 81-1 van de Instruction Interministérielle sur la signalisation routière.

Km357
2x2 autosnelweg

Bericht door Km357 » vr 05 aug 2022, 8:28

Die forummer die zei dat de prijzen in FR minder de pan uit swingen was jullie favoriete cynische Frankofiel. :dyn_hyp:

De M-signalisering had beter zwart op turqoise geweest of gewoon een ander blauw of kleurtje, dan wat er nu staat. Wit op turquois is inderdaad niet handig om te lezen.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » ma 15 aug 2022, 15:41

Vinny schreef: do 04 aug 2022, 22:19
Pino schreef:Het is tegenwoordig richtlijn dat ringwegen en andere A-wegen en agglomération voorzien kunnen worden van groen-witte borden in plaats van blauwe.
Die verandering is langs me heen gegaan: ik kende het verschijnsel vooral uit Toulouse waar op een aantal plaatsen dat ook zo te vinden was. Ik had het nog niet uitgebreid gezien in andere delen van Frankrijk.
Bordeaux heeft het ook al jaren op de hele ring, ook op het deel dat A630 is en dus Autoroute-status heeft.