Leuke stops voor kinderen Drenthe - Denemarken

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

Kaaiman
2x5 autosnelweg

Leuke stops voor kinderen Drenthe - Denemarken

Bericht door Kaaiman » do 04 aug 2022, 22:56

Binnenkort gaan Kaaiman, Kaaivrouw en de drie Kaaimeisjes naar Denemarken. Omdat het voor peuters en kleuters een lange zit is, ben ik eigenlijk op zoek naar leuke stopplekken langs de route waar de kinderen even hun energie kwijt kunnen. Een leuke speeltuin, een klein strandje, dat soort dingen. Liefst langs de snelweg, maar enkele minuten van een afrit mag ook.

Doel van de reis is de noordzijde van het Vejlefjord. Zowel heen als terug rijden we op een zaterdag.

Qua route denk ik aan de volgende opties:
  • Indien filevrij:
    A37 - E233 - A1 - A261 - A7 - E45 - PR23
  • Bij meer dan +30 vertraging in Hamburg:
    A37 - E233 - A1 - A21 - B205 - A7 - E45 - PR23
Filevrij is de kortste reistijd ongeveer 6,5 uur, maar ik wil er bij voorkeur 8 uur, maar hooguit 9 uur voor uittrekken om fatsoenlijk te kunnen pauzeren met ingecalculeerde file/omrijtijd. Mocht het op alle hoofdroutes echt vaststaan, dan geven we zonder meer de voorkeur aan doorrijden over het OWN boven stilstaan, ook als omrijden daardoor wat langer duurt. Want we zijn op vakantie en we willen wat (aan de kinderen laten) zien. ;)

Via OpenStreetMap (bestand met speeltuinen geladen in QGIS ) heb ik al de volgende potentiële stopplekken vlak langs de heenweg gevonden:
B213 afrit Hammel: Spielplatz Oldendorf (100 km, 1:15 uur)
A1 afrit 60: Zum Hubertus, Voßberg (150 km, 1:50 uur)
A1 afrit 58b: B322, KFC/McDonald's Stuhr (175 km, 2:00 uur)
A1 VZP Grundbergsee (alleen heenreis) (210 km, 2:30 uur)
A1 VZP Ostetal (alleen heenreis) (245 km, 2:45 uur)
A1 VZP Aarbachkate (alleen heenreis) (260 km, 2:55 uur)
A1 Autohof Hamburg Süd (265 km, 3:00 uur)
A7 afrit 29: Baurstraße, Spielgelände Bonnepark (290 km, 3:30 uur)
A7 afrit 28: Silcherstraße, Goldschmidtpark (295 km, 3:35 uur)
A7 VZP Brokenlande (alleen heenreis) (345 km, 4:00 uur)
A7 VZP Hüttener Berge (390 km, 4:30 uur)
E45 VZP Hylkedal (alleen heenreis) (535 km, 5:55 uur)
E45 afrit 62: Slåenvej (535 km, 6:00 uur)

Alternatieve route (minstens 15 min. en 35 km langer):
A1 afrit 37: Karl Arnold-Ring (290 km, 3:20 uur)
A1 afrit 32: Möllner Landstraße (achter de Netto) (300 km, 3:25 uur)
B205 afrit Boostedt: Autohof Neumünster (375 km, 4:20 uur)

En de terugweg:
E45 afrit 62: Slåenvej (55 km, 0:45 uur)
A7 VZP Hüttener Berge (200 km, 2:10 uur)
A7 VZP Holmmoor (alleen terugreis) (280 km, 2:50 uur)
A7 afrit 28: Silcherstraße, Goldschmidtpark (295 km, 3:00 uur)
A7 afrit 29: Baurstraße, Spielgelände Bonnepark (300 km, 3:05 uur)
A1 Autohof Hamburg Süd (325 km, 3:35 uur)
A1/A28 Dr. Stuhr 25: B322, KFC/McDonald's Stuhr (415 km, 4:30 uur)
A1 afrit 60: Zum Hubertus, Voßberg (435 km, 4:40 uur)
B213 afrit Hammel: Spielplatz Oldendorf (490 km, 5:20 uur)

Alternatieve route (minstens 15 min. en 35 km langer):
B205 afrit Boostedt: Autohof Neumünster (245 km, 2:35 uur)
A1 afrit 32: Möllner Landstraße (achter de Netto) (320 km, 3:25 uur)
A1 afrit 37: Karl Arnold-Ring (335 km, 3:35 uur)

De speeltuinen op verzorgingsplaatsen stellen vaak weinig voor en zijn over het algemeen verbonden aan het nabijgelegen restaurant. Maar iets is beter dan niets. Spielgelände Bonnepark in Hamburg lijkt een echt grote speeltuin te zijn. Aangezien die zo'n beetje op de helft van de reis ligt, is het plan om daar in ieder geval even te stoppen en de kinderen uit te laten razen.

Maar als iemand nog goeie tips heeft: welkom!
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Twitter

Pino
4x3 autosnelweg

Re: Leuke stops voor kinderen Drenthe - Denemarken

Bericht door Pino » vr 05 aug 2022, 9:44

Ik dacht dat ik gedegen onderzoek deed naar mogelijke pauzes… wow! Met deze route kan ik je totaal niet helpen. Kan wel mijn ervaring met mijn twee kinderen (nu 4 en 6) geven.

Die is dat zij zich onderweg niet zo druk maken over de omvang of kwaliteit van de speelmogelijkheid. Ze grijpen iedere denkbare optie met beide handen aan, en kunnen zich daar vervolgens best een tijd vermaken. Extra rijtijd besteden aan het zoeken naar iets groters kan op een gegeven moment contraproductief gaan werken, want die krijg je er aan het einde van de dag bij, en dat is bij uitstek een tijdstip dat de kinderen weinig liever willen dan de auto uit. Ook al ligt die Hamburgse speeltuin vlakbij een afrit, je moet voor zo’n stadspark toch ook parkeerplaats zoeken en dan een stukje lopen - wat met drie kleine kinderen ook altijd weer meer tijd kost dan je denkt. Ik zou daarom zelf die lange Hamburgse stop nog eens heroverwegen, tenzij jij en je vrouw uit zijn op een lange lunchstop waar de kinderen zichzelf wel vermaken en je even tijd hebt voor twee. In ruil daarvoor dan op driekwart frisdrank of een ijsje op een terras. Maar goed, dat is wat voor mij werkt met mijn kinderen - ik claim hier niet de wijsheid in pacht te hebben.

Kaaiman
2x5 autosnelweg

Bericht door Kaaiman » vr 05 aug 2022, 10:03

Voor die speeltuin in Hamburg wil ik ook wel minstens een half uur uittrekken. En er wat eten/picknicken/ijsje inderdaad. Het is ook iets om de kinderen in het vooruitzicht stellen, mits de vertraging op die route niet +30 wordt, want dan nemen we de A21. Maar dan stoppen we bij een grotere speeltuin aan de oostzijde van Hamburg.

Laat ik het zo zeggen: ik wil er iets meer van maken dan alleen een dag van A naar B jakkeren en angstvallig de kinderen zoet proberen te houden. De vakantie begint wat mij betreft bij het wegrijden, niet pas bij het aankomen. ;)

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » vr 05 aug 2022, 11:30

^^ Herkenbaar. Het is altijd een beetje balans zoeken tussen stops waarvan de kinderen echt weer energie geven, en het werken naar de eindbestemming - toch de grootste beloning die er voor ze is.

Zoethoudertjes voor de achterbank doen het bij ons meestal wat minder; risico van wagenziekte of er ontstaat op enig moment ruzie over. Behalve de stops en ze af en toe hun playlist gunnen blijft echte interactie toch het beste recept. Als je vader wegenforummer is, eindigt dat natuurlijk onvermijdelijk in uitkijken naar wegnummers, aftellen naar afrit 50 en uitkijken naar speelplaatssymbolen. Samen kijken naar wat er op bruine borden staat is ook aardig.

Kaaiman
2x5 autosnelweg

Bericht door Kaaiman » zo 28 aug 2022, 21:43

Nou, de reis zit er weer op. En we hebben dankbaar gebruik gemaakt van het speeltuinenlijstje. Het uitzoekwerk is zeker geen overbodige exercitie gebleken. ;)

De heenweg reden we via de E233 - A1 - A261 - A7 - E45 - SR170 - PR23.

Uiteraard was de E233 weer een geduldsbeproeving. Het B402-deel heeft oostelijk van de A31 eigenlijk geen bruikbare inhaalmogelijkheden, maar uiteindelijk kon ik nog aardig wat inhalen op het B213/B72-deel dat redelijk wat overzichtelijke rechte stukken en hier en daar inhaalstroken kent.

De eerste stop was op 175 km van de reis, A1 afrit 58b: B322, McDonald's Stuhr. Een mooie eerste stop in de loop van de ochtend. De Kaaimeisjes genoten van de glijbaan, de Kaaiouders van een gebakje.

Daarna verder, inderdaad kruipend over de kapotte voegovergang bij Bremen die elders op het forum al genoemd was, maar daarna reed het prima door tot de werkzaamheden op de A7 ten zuiden van de Elbunnel. Daar hebben we toch best wat tijd verloren, al leek de file op de verkeersinformatie niet zo dramatisch. De andere kant op was de file een stuk langer en langzamer.

Toen was het tijd voor de tweede, lange stop: A7 afrit 29: Baurstraße, Spielgelände Bonnepark, de eerste afrit direct na de Elbunnel. Helaas was de speelplaats ten noorden van de S-Bahn gesloten, maar gelukkig was er een mooie speeltuin vlakbij, aan de zuidzijde van de S-Bahn. Een leuke speeltuin die bestond uit een soort terrassen tegen een helling, maar de hoogteverschillen en de aard van de speeltoestellen maakte het wel een speeltuin die meer geschikt is voor 4 en ouder dan voor de twee kleinsten van 2. Hoe dan ook, na deze speel- en lunchpauze konden we onze reis vervolgen, maar niet voordat we bij de nabije Lidl nog even wat kleine boodschappen hadden gekocht.

Vervolgens reed het op de A7 heerlijk door. Die verbrede snelweg is prettig om te rijden. De vorige keer dat we er reden was nog maar de helft klaar, en was het x km verbreed en dan weer y km door werkzaamheden. Het was filevrij tot de Rader Hochbrücke, maar die file stelde gelukkig maar weinig voor. Vlak voor de grens hebben we de tank (en maag) nog even gevuld bij Autohof 'Scandinavian Park' bij Handewitt.

We hoopten vanaf daar in één keer naar onze eindbestemming te kachelen, maar dat was wat teveel gevraagd van de kinderen. Gelukkig wist ik voor de vierde stop dat er nog een speeltuin moest zijn aan de E45 bij Kolding, op VZP Hylkedal. En inderdaad, een leuk speeltuintje met een klimtoestel voor wat oudere kinderen en een glijbaantje en schommeltje voor wat jongere kinderen.

Toen doorgereden over het Vejlefjord en de afrit naar de SR170 genomen, om zo door te steken naar PR23. Die hebben we helemaal afgereden tot in Juelsminde, onze eindbestemming. Waar overigens een superleuke grote speeltuin bijna aan de PR23 ligt, maar die bezochten we een andere dag tijdens de vakantie. ;)

Juelsminde bleek vooral een toevluchtsoord voor Denen. Een jachthaven en veel vakantiehuisjes bij de zee, maar gek genoeg was de hele omgeving van de PR23 eigenlijk nauwelijks toeristisch, noch fotogeniek. Het dorpje zelf ook niet. Er waren wel enkele bezienswaardige plekjes in de omgeving, maar dan ook echt maar enkele. Wij waren er een weekje en waren er in die tijd ook wel weer op uitgekeken, al moet ik toegeven dat we niet richting Snaptun of Horsens zijn gereden. Wellicht daardoor nog wat gemist. Vejle is wel een leuke stad. Het ziet er mooi uit vanaf de bekende Vejlefjordbrug, maar ook de stad zelf heeft een leuk centrum.

De terugreis reden we via PR23 en de E45 weer naar Duitsland. Bij VZP Ustrup (geen speeltuin, wel een soort picknicktuin die nogal uit het zicht lag op een heuveltje en nauwelijks werd gebruikt) maar even de verkeerssituatie gecheckt. Er stond toen, zo rond 10:30 uur stond er slechts 10 minuten vertraging voor de Elbtunnel (stukje Bahrenfeld - Elbtunnel). Maar we merkten op de snelweg al dat we in een behoorlijke stroom van Scandinaviëgangers reden, dus naarmate we dichter bij Hamburg kwamen, groeide ook de file. Bij Rendsburg weer de file voor de Rader Hochbrücke, die er een half uur eerder nog niet stond. En ondertussen groeide de file voor de Elbtunnel gestaag verder tot vóór de A23 met ruim een half uur vertraging. En bij meer dan 30 minuten vertraging op de A7 is ons devies: neem de A21.

Dus na een korte tankstop in Neumünster besloten we via de B205 door te steken naar de A21. Maar voor de lunch wilden we nog even wat langer pauzeren, dus zochten we Autohof Neumünster op, bij B205 afrit Boostedt. Ook weer met een leuk speeltuintje, met wat variaties op wipkippen, een schommel, een glijbaan en wat picknickbankjes. Overigens zag ik dat de literprijs er 5 cent goedkoper was dan wat ik net in de buurt had getankt. Maar al gauw sprongen de bedragen op de zuil allemaal met zo'n 5 cent omhoog. Wist wel dat er meer fluctuatie in de Duitse prijzen zat gedurende de dag, maar zomaar 5 cent erbij vond ik toch best veel.

Toen onze reis vervolgd, helaas achter een caravan aan over de B205. Je mag, of je kunt er helaas nergens inhalen. Eenmaal op de A21 konden we nog niet inhalen, want er was tot mijn verrassing een 1+1-verkeersvoering wegens groot onderhoud, tot ergens bij afrit Leezen. Maar vooruit, alles beter dan stilstaan op de A7. Het blijft een bijzondere snelweg, die A21. Heuvelachtig, bochtig, slecht doorzicht en geen doorlopende vluchtstroken. Op sommige ogenschijnlijk willekeurige stukjes was er even een vluchtstrook, die 200 meter verder alweer stopte. Het leek er helaas niet op dat men bij het groot onderhoud wel een doorlopende vluchtstrook aanlegde.

Eenmaal op de A1 aangekomen werd het tijd om de vervolgroute goed te kiezen, want ook op de A1 voor de Norderelbbrücke stond een flinke file met ook wel een half uur vertraging. Maar in die hoek van Hamburg zijn er meer alternatieve routes, vandaar toch de keuze om oostelijk langs Hamburg te rijden. Het werd na lang wikken en wegen de A24 stad-in (ander alternatief was de B5, maar dan zouden we net de staart van de file op de A1 meepakken). Maar vervolgens niet de bewegwijzerde route 'Elbbrücken' via de B75, want ik had al gezien dat die behoorlijk vast stond. We reden na een bonusrondje op de rotonde aan het eind van de A24 (stroken waren niet heel duidelijk tevoren bewegwijzerd) de rustige Sievekingsallee op, om vervolgens de iets drukkere Ring 2 te nemen tot de Ausschläger Allee. De verkeerslichten waren ons redelijk goed gezind, we konden op enkele korte stops na goed doorrijden. Bij het klaverblad draaiden we de B75 op. Die B75 was inderdaad aanzienlijk drukker dan de route die wij hadden gekozen, maar het rolde redelijk door over de Elbbrücken. Op de A255 stokte het weer wat vanwege het invoegende A1-verkeer. Maar toen dat eenmaal weer reed, ging het filevrij verder over de A1.

Omdat de kinderen nog rustig waren, reden we in één keer door tot voorbij Bremen. Maar bij Bremen werden de dames wat onrustig en werd het tijd om weer een langere pauze te houden. We sloegen een heel aantal de snelwegparkeerplaatsen over om uiteindelijk A1 afrit 60 te nemen. Want in Voßberg, vlakbij Wildeshausen, zou een speeltuin moeten zijn. En ja hoor, die was er. Een leuk en rustig plekje in een bosrijk villawijkje op steenworp afsatand van de snelweg. Met schommels, wipkippen, wipwap, klimrek, glijbaan, alles erop en eraan. En lekker half zon en half schaduw. De kinderen vermaakten zich er uitstekend en we waren blij dat we hier waren gestopt en niet aan de snelweg.

Toen werd het tijd om het laatste stuk te rijden. Weer via de E233, waar we tussen Emstek en Haselünne behoorlijk wat trage vrachtwagens (met 65 km/h te kakken, ook op de delen die Kraftfahrstraße waren en waar ze dus gewoon 80 mochten) en wat trage automobilisten konden inhalen. Helaas op de B402 al gauw achter een treintje van 3 trage vrachtwagens, dus dat werd (on)geduldig wachten tot na het knooppunt met de A31. Eenmaal de grens over valt pas op hoe traag 100 km/h ook alweer is als je de hele rit (ruim) 120+ hebt gereden. Ik kon het dan ook niet opbrengen om zachter dan 115 op de teller te rijden.

Hoe dan ook: de speeltuinstops waren een groot succes. :top:

Wesso
2x2 autosnelweg

Bericht door Wesso » zo 28 aug 2022, 22:00

Kaaiman schreef: zo 28 aug 2022, 21:43 Wij waren er een weekje en waren er in die tijd ook wel weer op uitgekeken, al moet ik toegeven dat we niet richting Snaptun of Horsens zijn gereden. Wellicht daardoor nog wat gemist.
Als je naar Snaptun was gereden had je de veerhaven kunnen zien waar B100 de plomp inreed.
https://www.moviemap.wiki/nl/66694-bass ... n-en-is-ne
:woop: :mrgreen:

Kaaiman
2x5 autosnelweg

Bericht door Kaaiman » zo 28 aug 2022, 22:04

Aargh! :wall:

Als we dát hadden geweten, waren we daar zeker even gaan kijken! :lol: