:J16: In de komende periode zullen er in de avonden werkzaamheden plaatsvinden aan de server. Dit kan impact hebben op de bereikbaarheid van het forum en de Wegenwiki.

Leuk alternatief voor de Fernpass

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

Ehuls
verkeersader

Leuk alternatief voor de Fernpass

Bericht door Ehuls » vr 05 aug 2022, 15:37

Begin september voor 2 weken naar Innsbruck. Ik zoek daarbij niet zozeer de korste of snelste route, maar vooral een leuke en landschappelijk mooie route over wegen waar ik nog niet zo bekend mee ben. Zeker voor de terugweg heb ik nog wel wat tijd om onderweg de toerist uit te hangen.

Ik zoek daarbij vooral nog een leuk alternatief voor de Fernpass om de Alpen te doorkuisen (die ik eerder bereden heb en dus al ken). Iemand aanbevelingen?

Chris
Moderator

Re: Leuk alternatief voor de Fernpass

Bericht door Chris » vr 05 aug 2022, 15:42

Als je in hetzelfde gebied wil, kan je dezelfde route als ik afgelopen juni nam kiezen: vanaf Imst via het Hahntennjoch en dan via Tannheim naar Sonthofen.

Het Hahntennjoch is een best wel ruige bergpas met mooi uitzicht, net over de grens in Duitsland heb je het Oberjoch waar de B308 stevig afdaalt, daar is ook een uitzichtspunt.

Vanaf Sonthofen rij je dan zo de 2x2 B19 op en van daar naar Kempten en de A7.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » vr 05 aug 2022, 15:59

Het meest voor de hand liggende alternatief naar Innsbruck is natuurlijk via Garmisch en de Scharnitzpass. Maar bijzonder Alpenlandschap geeft dat niet. Dan zou je, buiten de opties die Chris noemt, meer kopen voor een ritje in de omgeving van de Arlberg (in een gekke bui zelfs Silvretta) en daarna vanaf Bludenz in een rechte lijn naar huis. Wat verder naar het oosten is de Achenpass geloof ik ook wel aardig: doorsteken van A12 naar Duitse A8 langs twee meertjes.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » vr 05 aug 2022, 18:23

^^ De Silvretta Hochalpenstraße (Bielerhöhe) vond ik een beetje tegenvallen voor wat je ervoor betaalt. De bergen rond de pashoogte zijn niet zo indrukwekkend als op veel andere wegen.

Hahntennjoch komt ook in mij op. Redelijk dicht bij de Fernpass, maar wel echt een veel meer alpien gevoel dan de Fernpass.

De combo Arlbergpass-Flexenpass-Hochtannbergpass, via Lech en Au naar Dornbirn over prima wegen, is ook leuk. Vooral het eerste stuk. In plaats van de L200 te blijven volgen naar Dornbirn kun je ook via de L193 en de Faschinajoch of de L51 en de Furkajoch doorsteken naar de A14, je komt dan bij Bludenz resp. Rankweil uit.

In de buurt van Innsbruck is het omweggetje over de Kühtaisattel, ten zuiden van de A12, ook de moeite waard.

Ehuls
verkeersader

Bericht door Ehuls » ma 08 aug 2022, 0:13

Bedankt voor de tips tot nu toe, ik heb even naar de route via de Hahntennjoch gekeken en die ziet er inderdaad leuk uit, ik ga het samen met de andere tips nog even uitgebreid bekijken.

Ehuls
verkeersader

Bericht door Ehuls » zo 18 sep 2022, 10:26

Gisteren terug gekeerd uit Innsbruck, helaas was het slecht weer waardoor ik de Hahntennjoch maar heb overgeslagen. De lange files bij de Fernpass momenteel door de wegwerkzaamheden (hoorde ze dagelijks voorbij komen op de radio met een vertraging van een uur of langer) had ik ook geen zin in dus uiteindelijk gekozen voor een toeristische rit over de Albergpass. Daar aangekomen begon het echter te sneeuwen, en hoe hoger ik kwam hoe meer sneeuw er ook op de weg lag en voor ik het wist reed ik in een dik pak sneeuw. Toch een rare gewaarwording als je een paar dagen daarvor (in de dalen) nog in 30 graden rond loopt..

Had nog een paar auto's voor me die rechtsomkeert maakten en dat leek me eigenlijk ook wel een slim plan, glibberen op mijn zomerbandjes door een voor mij onbekende bergpas was me toch iets teveel voor een als rustiek toeristisch bedoelde rit. Uiteindelijk maar gewoon via de S16 / A14 naar Duitsland gereden.. Hoorde later nog op de radio dat er op de Albergpass daadwerkelijk auto's in de sneeuw in de problemen waren gekomen..