Configuraties Nederlandse opritten

Bespreek hier alles over de Nederlandse autosnelwegen, wat je niet in de andere subfora kwijt kunt. Zoals geschiedenis, gebruik, knooppunten, aansluitingen, intensiteiten, etcetera.

Moderator: Moderatoren

Frank_NL
stadsweg

Configuraties Nederlandse opritten

Bericht door Frank_NL » ma 08 aug 2022, 20:13

De laatste weken ben ik weer eens aan de slag met het in beeld brengen van alle genummerde A- en N-weg in ons land op liftbaarheid.
Ik bestudeer luchtfoto's en streetviews van Google met waar nodig informatie over de aansluitingen op wegenwiki.

Ik vraag me af of er al mooie totaaloverzichten bestaan.

Niet op liftbaarheid natuurlijk (lijkt me sterk maar voor lifters buitengewoon nuttig), maar zaken als: wel/geen vluchtstrook op oprit, voor voetgangers opengestelde wegen in het OWN bij op- en afritten (zoals fietspaden, wegen opengesteld voor alle verkeer of secundaire wegen als hoofdwegen alleen voor gemotoriseerd verkeer opgensteld zijn).

De best liftbare opritten voldoen wat mij betreft aan:
1. vluchtstrook op de oprit, bvk. direct en max 50/75 meter de oprit op, bvk. vóór het bord ASW
2. vluchtstrook op de bvk. enkelbaans afrit tot aan het own (dit faciliteert gemakkelijke overstap)
3. zo min mogelijk voor voetgangers gesloten rijstroken oversteken om op de liftbare oprit te kunnen komen (tevens: niet al te veel verkeer, een rustige oprit werkt minstens zo goed en is een stuk veiliger en relaxter).
4. geen (zo min mogelijk) vang- / geleiderails (bv. tussen weg voor autoverkeer en parallel fietspad of secundaire weg)
5. goed zichtbaarheid (weinig opgaande begroeiing/bos direct langs de oprit)

Ik verwerk het geheel in een excel-overzicht, maar ook op mijn papieren kaartenboekje van Nederland. De laatste paar weken heb ik er zo lol in om willekeurig met mensen mee te rijden "ik heb geen vaste route, ik rijd graag mee tot waar u de snelweg verlaat". Zodoende vertrok ik uit Maastricht om 6 en bemerkte dat ik - tien chauffeurs later - zonder bordje en steeds meerijdend tot de laatste (voor liften geschikte) oprit tot afrit Joure gekomen was, om 1 uur.

Vervelend met opritten liften is dat het lang niet overal kan. De eighties zijn al lang voorbij, er zijn best wat zwarte gaten, vooral op de hele drukke snelwegen zoals de A12 westelijk van Utrecht. Een compleet overzicht kan daarom héél nuttig zijn.
Laatst gewijzigd door Mark op di 09 aug 2022, 20:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Afkorting in topictitel voluit geschreven.

Wesso
2x2 autosnelweg

Re: Configuraties Ned. opritten

Bericht door Wesso » ma 08 aug 2022, 20:33

Interessant. Misschien heb je ook iets aan een overzicht van carpoolplaatsen?

Kaaiman
2x5 autosnelweg

Bericht door Kaaiman » ma 08 aug 2022, 22:07

Qua geslotenverklaringen voor voetgangers: zoek eens in de verkeersbordendatabase van de NDW. Daarin staan de posities van verkeersborden en hun bordcode. Er zijn wel mogelijkheden om een selectie van bepaalde bordcodes te maken, zodat je alleen de posities van relevante borden kunt opzoeken.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Twitter

Frank_NL
stadsweg

Bericht door Frank_NL » ma 08 aug 2022, 22:18

Wesso schreef: ma 08 aug 2022, 20:33 Interessant. Misschien heb je ook iets aan een overzicht van carpoolplaatsen?
Daar ben ik een google map van tegen gekomen die 1.5 mln keer bekeken is.

Capoolplaatsen kunnen goede uitstapplekken zijn. Goede liftplekken zijn het zeker niet, een oprit met vluchtstrook wel!

Frank_NL
stadsweg

Bericht door Frank_NL » ma 08 aug 2022, 22:21

Kaaiman schreef: ma 08 aug 2022, 22:07 Qua geslotenverklaringen voor voetgangers: zoek eens in de verkeersbordendatabase van de NDW. Daarin staan de posities van verkeersborden en hun bordcode. Er zijn wel mogelijkheden om een selectie van bepaalde bordcodes te maken, zodat je alleen de posities van relevante borden kunt opzoeken.
Grappig is dat er ogenschijnlijk willekeurig (maar niet helemaal) verbodsborden voor voetgangers op sommige opritten staan maar meestal niet. Overbodig, omdat er ook een ASW bord moet staan, maar extra duidelijk. ;)

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » ma 08 aug 2022, 22:59

Frank_NL schreef: ma 08 aug 2022, 20:13 bvk. vóór het bord ASW
Niet relevant.
Frank_NL schreef: ma 08 aug 2022, 22:21Grappig is dat er ogenschijnlijk willekeurig (maar niet helemaal) verbodsborden voor voetgangers op sommige opritten staan maar meestal niet.
Kan me geen toeritten herinneren die daarvan voorzien zijn.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Frank_NL
stadsweg

Bericht door Frank_NL » ma 08 aug 2022, 23:38

A58 oprit 17, bijvoorbeeld.

EtienneM
Moderator

Bericht door EtienneM » ma 08 aug 2022, 23:44

^^ Volgens mij bestaat deze aansluiting niet :shutup:
Flickr • EtienneMuis
Lidnummer 0016

Frank_NL
stadsweg

Bericht door Frank_NL » ma 08 aug 2022, 23:53

A58 oprit 16

EtienneM
Moderator

Bericht door EtienneM » di 09 aug 2022, 0:09

Flickr • EtienneMuis
Lidnummer 0016

Piles
autoweg

Bericht door Piles » di 09 aug 2022, 7:44

Attietattie schreef: ma 08 aug 2022, 22:59
Frank_NL schreef: ma 08 aug 2022, 22:21Grappig is dat er ogenschijnlijk willekeurig (maar niet helemaal) verbodsborden voor voetgangers op sommige opritten staan maar meestal niet.
Kan me geen toeritten herinneren die daarvan voorzien zijn.
A10 heeft ze ook: https://goo.gl/maps/rZsqSjsrhotJVqSS6 & https://goo.gl/maps/6ccMxyRnX8yaQpK27

JB81
autoweg

Bericht door JB81 » di 09 aug 2022, 11:43

A27 aansluiting Hank (21) heeft een per voetpad bereikbare bushalte bij beide toeritten.

3jaap
dorpsstraat

Bericht door 3jaap » di 09 aug 2022, 17:16

A12 afrit 27 bij Westervoort, bushalte t.b.v. bezoekers IKEA, mijn insziens ideaal oppikpunt voor lifters
Voorheen hier onder de naam B88...
Chaufferen is een vak!

Wesso
2x2 autosnelweg

Bericht door Wesso » di 09 aug 2022, 17:25

A30 aansluiting Lunteren:
Richting Ede een lap asfalt om te staan, weliswaar na de :G1:.
Richting Barneveld langs de Scharrenburgersteeg, op het fietspad of op de braakliggende grond pal aan de oprit.
https://maps.app.goo.gl/pJ25cMyTfLws1eXT7

fonsoy
stadsweg

Re: Configuraties Nederlandse opritten

Bericht door fonsoy » vr 12 aug 2022, 14:45

Op de A44, oprit 7 richting noorden is er een bushalte óp de oprit. Perfecte plek om te gaan staan als je naar Amsterdam wilt.

Jackbauer1350
2x2 autosnelweg

Bericht door Jackbauer1350 » vr 12 aug 2022, 16:23

Lifters oppikken op een toe-/afrit zelf is eigenlijk niet toegestaan. Ook daar is de vluchtstrook voor noodgevallen en in- en uit laten stappen van lifters valt niet onder noodgevallen. En zonder vluchtstrook is het stilstaan op een autosnelweg en dat mag ook niet. Lifters kunnen beter een plekje langs het OWN zoeken, hebben ze denk ik ook meer kans dat automobilisten bereid zijn om te stoppen. Zoals in het voorbeeld van de A30 hierboven (https://goo.gl/maps/RuWxxUiP76RdtJSu7) bij de ingang naar het weiland of de oprit van het woonhuis aan de andere zijde van de A30.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » zo 14 aug 2022, 15:19

^^ Maar dan heb je alleen kans bij automobilisten die uit één richting komen.

In de praktijk ben ik, toen ik nog liftte, maar één keer weggestuurd bij een toerit van de snelweg, bij Apeldoorn.

Verder, wat goede liftplekken betreft zal ik me voornamelijk op het noorden van het land focussen, want dat ken ik het beste:

A28 bij Groningen-Zuid heeft een bushalte richting Assen en richting Groningen.
Iets noordelijker is er bij het Emmaviaduct nog altijd een liftplaats.
A50 bij Hattem heeft een bushalte richting Apeldoorn. Richting Zwolle zit de bushalte op de afrit, daar heb je dus niet zoveel aan.
A32 bij Reduzum heeft een bushalte richting Heerenveen en richting Leeuwarden.
A28 bij Wezep heeft een bushalte richting Zwolle. Richting Amersfoort zit de bushalte op de afrit.
N31 bij Nijega heeft een bushalte richting Leeuwarden. Richting Drachten zit de bushalte op de afrit.
A31 bij Dronrijp heeft langs de Strjitwei een goede liftplek richting Leeuwarden.
A348 bij Velp heeft richting Zutphen een goede liftplek vlak voor de toerit.
N34 bij Zuidlaren heeft een bushalte richting Groningen. Niet 100% ideaal, want deels afgescheiden van de toerit. Richting Emmen zit de bushalte op de afrit.
N34 bij Annen heeft een bushalte richting Emmen. Richting Groningen zit de bushalte op de toerit.
N33 bij Rolde heeft een bushalte richting Assen en richting Veendam.
N33 bij Wildervank heeft een bushalte richting Assen en richting Veendam.
A7 bij Hoogezand heeft een bushalte richting Groningen, richting Bad Nieuweschans zit de bushalte op de afrit.
A7 bij Sappemeer heeft een goede liftplek richting Groningen langs de Rijksweg Oost.
A7 bij Zuidbroek heeft een goede liftplek richting Bad Nieuweschans aan de Europaweg.
A7 bij Groningen-Westpoost heeft een bushalte richting Groningen en richting Drachten.
A7 bij Leek heeft een bushalte richting Groningen (nog aan de parallelweg) en richting Drachten.
A7 bij Boerakker heeft een bushalte richting Groningen en richting Drachten.
A7 bij Marum heeft een bushalte richting Groningen en richting Drachten (aan de Parallelweg).