Advies route Abondance - Brussel

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

mervyn
zandpaadje

Advies route Abondance - Brussel

Bericht door mervyn » di 09 aug 2022, 12:42

Op zaterdag 27 augustus keren wij terug van Abondance naar het noorwesten van Brussel.

Kortste route gaat langs A009 in Zwitserland en dan via N57/E23 in Frankrijk naar Nancy maar weet niet of dit ook de makkelijkste en vlotste route is? En dan moeten we nog een vignet voor Zwitserland kopen voor dat korte stukje.

Zijn er andere/vlottere opties?

Op de heenweg komen we vanuit Disneyland op zaterdag 20 maart en wou ik de A5-A31-A39-A40 nemen (wou A6 vermijden).

Bedankt!

Ds79m
2x3 autosnelweg

Re: Advies route Abondance - Brussel

Bericht door Ds79m » di 09 aug 2022, 12:51

Via Bourg-en-Bresse, Lons-le-Saunier en Dijon zal niet zo heel veel langer zijn toch?
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 09 aug 2022, 13:02

Gezien het vignet (40 euro) en het relatief korte stuk over Zwitserse autosnelwegen, zou ik er denk ik zelf voor kiezen om de snelwegroute door Frankrijk te nemen.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » di 09 aug 2022, 15:06

Ds79m schreef: di 09 aug 2022, 12:51 Via Bourg-en-Bresse, Lons-le-Saunier en Dijon zal niet zo heel veel langer zijn toch?
Ten opzichte van de binnendoor-optie over Pontarlier loopt alles in kilometers snel op, maar dat compenseert natuurlijk in snelheid. Ik zie feitelijk drie keuzes om van Abondance in Luxemburg te komen:
  • links-buitenom over de A39: geen Zwitsers vignet, wel péage van een 33 euro (variant: vanaf Dijon over Reims-Charleroi naar huis rijden - wel een tientje tol extra, maar vaak rustiger)
  • rechts-buitenom over Basel naar Metz: 40 euro Zwitsers vignet plus 19 euro voor Strasbourg-Metz (eventueel te reduceren tot 6,40 als je de Tunnel Maurice Lemaire pakt)
  • dwars door het midden over Pontarlier: 40 euro Zwitsers vignet, geen péage
Hoewel 40 euro voelt als een idioot bedrag voor een stukje zo kort als van Monthey naar Vallorbe, het scheelt je uiteindelijk niet zo heel veel als je het wegzet tegen de A39-A31-tol. Die je ook wel wat meer zal kosten aan benzine, want extra kilometers. Ikzelf zou normaal gesproken de tweede optie pakken, maar dat is dan mede omdat ik mijn vignet vaker verwacht te gebruiken. Pontarlier voelt hier ergens als het slechtste van twee werelden: én niet het goedkoopste én het lange stuk binnendoor.

Aan terug links-buitenom kleeft één groot nadeel: dat oneindige stuk van Abondance naar de A40. Die ook vaak vastloopt bij groter vakantie-aanbod, en er zal wel veel terugreis-verkeer zijn op deze zaterdag. Wat vroeger wegrijden zou je daar wel kunnen helpen. De Parijse meute voor zijn, ook op het Jura-stuk Genève-Bourg en Bresse.

verfmeer95
expressweg

Bericht door verfmeer95 » di 09 aug 2022, 15:34

^^ Er is nog een vierde route: rechts van het midden via Bern-Belfort-Nancy. Daarmee vermijdt je alle enkelbaansdelen van de route over Pontalier, terwijl de extra omrijafstand beperkt blijft en je geen extra tol hoeft te betalen.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » di 09 aug 2022, 15:47

^^ Terecht punt. Route kent wel degelijk enkelbaans stukken, maar die zijn vrij hoogwaardig. Niet de verzamelde dorpspassages die je tussen Vallorbe en Lure tegenkomt. Ik heb zelf niet het idee dat de extra kilometers de mindere standaard van route Pontarlier goedmaken, maar het kan wel wat relaxter rijden. Ik heb er zelf geen ervaring mee.

IQ[]
expressweg

Bericht door IQ[] » wo 17 aug 2022, 16:28

De ervaring die ik er mee heb is dat de route over de Jura via de Zwitserse A16 een rond tien minuten langer is (n=1). Maar als de A9 tussen Vevey en Lausanne veel vertraging kent, door wegwerkzaamheden, kan dit verschil snel omslaan.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » wo 17 aug 2022, 17:09

^^ Als je nu vergelijkt, zie je dat de route over Pontarlier eerder vertraging oploopt kort voor Vallorbe en in Pontarlier. Dat is spitsverkeer; er wordt over die route toch wel flink gependeld. En daarnaast heb je nog de Zwitsers die goedkoop boodschappen gaan doen in Frankrijk, of omgekeerd voor bepaalde uitgaven die in Zwitserland toevallig goedkoper zijn. Ik had ooit het onzalige idee om in Vallorbe wel even mijn Zwitserse vignet te gaan kopen bij de douane. Nou dat betekende in de rij staan tussen lui die voor van alles BTW aan het terugvragen waren - neem in dat geval het tankstation honderd meter achter de douane ;)

Hoe dan ook: het verschil tussen Vevey en Lure is 65 kilometer - 195 om 260 kilometer. Je kunt aannemen dat je op de snelweg/expresweg-delen ongeveer dezelfde snelheid kunt halen, dus het verschil wordt gemaakt op de 130 kilometer landweg tussen Vallorbe en Lure. Rijd je op de 65 kilometer omweg over hoogwaardiger wegen en zonder bebouwde kommen zoveel harder dat je break-even eindigt? Het zal wel per geval verschillen: het wordt gemaakt door stoplichten in Pontarlier, achter een tractor zitten ten zuiden van Baume-les-Dames, vrachtwagens op de N57. En vermoedelijk ook nog wel een persoonlijke factor: als je kúnt compenseren op het stuk Baume les Dames - Lure, met vlakkere en rechtere wegen, hoe diep trap je dan het gaspedaal in? Google Maps geeft het ongeveer evenveel reistijd bij regulier verkeer. Ik denk dat je er weinig zinnigers over kunt zeggen.

verfmeer95
expressweg

Bericht door verfmeer95 » wo 17 aug 2022, 17:23

^^ Voor dit soort afstanden telt ook de comfortfactor nog mee. Rijden door een bebouwde kom is mentaal gewoon een stuk intensiever dan rijden over een expresweg.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » wo 17 aug 2022, 18:59

^^ Eens hoor (ik noemde die factor al eerder). Hoewel ik anderen heb horen zeggen dat ze het Jura-stuk juist wel een aardige twee uur vinden voor de afwisseling - het zal sterk verschillen per rit, de passagiers, het weer, jouw humeur en dat van je passagiers. Desalniettemin: als je dan toch voor comfort gaat, liggen routes over Basel dan niet meer voor de hand? Kun je nog kiezen tussen Strasbourg-Metz (ultiem comfort) of Tunnel Lemaire-Nancy (klein beetje inleveren).

mervyn
zandpaadje

Bericht door mervyn » ma 29 aug 2022, 14:11

Bedankt voor alle tips!

Wegens verplichtingen afgelopen zaterdag zijn we al op vrijdag teruggekomen. We hebben de route 'linksom' gekozen, dus langs A39. Verder zijn we dan langs Troyes en Reims gereden, zo richting de 'nieuwe' A304.

Geen files gehad onderweg maar was toch al wel redelijk druk. Vanaf Reims weinig verkeer, zeker op de A304 (heerlijk rijden) en nadien N5 (iets minder heerlijk rijden op de stukken met slechte staat van de weg die (nog?) niet vernieuwd zijn).