Weginrichting woonerf

Discussieer hier over wegontwerp, verkeersveiligheid en de bijbehorende fysieke maatregelen. Ook voor discussies over "Duurzaam Veilig".

Moderator: Moderatoren

Knollendammer
zandpaadje

Weginrichting woonerf

Bericht door Knollendammer » vr 12 aug 2022, 13:31

Mag ik vragen wat uw mening is met betrekking tot het woonerf waaraan onderandere het adres Westknollendam 50, 1525 PP Westknollendam te vinden is?
Er wordt behoorlijk hard gereden en er is geen grens aan grootte en zwaarte van voertuigen. Ook rijdt er verbazend veel verkeer.

Alvast bedankt.

Coen Tunnel
Voorzitter

Re: Weginrichting woonerf

Bericht door Coen Tunnel » vr 12 aug 2022, 14:34

Het is een doodlopende weg, dus al het verkeer bestaat als het goed is uit uitsluitend bewoners en bestemmingsverkeer. Bewoners zijn ter plekke bekend en kennen de weg goed.

Omdat de weg doodlopend is, is een beperking aan gewicht en afmetingen niet wenselijk. Immers, een verhuiswagen moet bijvoorbeeld ook de straat in kunnen rijden.

Wat mij opvalt is dat de weg totaal niet is ingericht als woonerf. Op basis van de weginrichting had ik eerder :zone-30: verwacht. Parkeergelegenheid is ook niet gemarkeerd zoals in een woonerf. Alles bij elkaar ziet het er ook helemaal niet uit zoals je een woonerf zou verwachten.

Het restaurant en de jachthaven aan het einde van de weg zullen ook het nodige verkeer trekken, en zullen soms ook bevoorraad moeten worden. Ik weet niet hoeveel verkeer dat genereert, en of dat zwaar verkeer is. Maar als dat zo is, dan zouden de nadelen van bv. verkeersdrempels nog wel eens groter kunnen zijn dan de voordelen: de drempels zullen kapotgereden worden, of anderszins overlast veroorzaken voor de aanwonenden.

De weg versmallen zal ook niet gaan. Het zijn niet alleen vrachtwagens voor bevoorrading van het restaurant en de jachthaven die de straat inrijden, maar een ambulance of brandweerwagen moet er ook kunnen komen.

Het enige wat ik aan te merken heb is de status van woonerf. Dat is hier niet passend, en het is ook niet als zodanig ingericht. Ik zou hier zelf een :zone-30: van maken, of de hele weg als gevarenpunt zien en een maximumsnelheid van 20 km/u toepassen. Handhaven op zulke snelheden gaat lastig, doet de politie in principe niet. Wat eventueel zou kunnen helpen is als de gemeente, als wegbeheerder, met de bedrijven aan de weg om tafel gaat zitten om te kijken of die in samenspraak met hun leveranciers en andere partijen (ik zie bv. ook een afvalcontainer van SITA staan bij het restaurant) het voor elkaar kunnen krijgen dat er indien mogelijk kleinere voertuigen worden ingezet.

Maar het is lastig, voor deze heel oude smalle straatjes die niet zijn ingericht voor autoverkeer, en zeker als ze doodlopend zijn en er geen alternatieve routes beschikbaar zijn.

Knollendammer
zandpaadje

Bericht door Knollendammer » vr 12 aug 2022, 14:42

Om een idee te geven.
https://streamable.com/ms8b4q

Wesso
2x3 autosnelweg

Bericht door Wesso » vr 12 aug 2022, 14:50

Het feit dat er geen duidelijk trottoir is maakt het wel woonerfachtig, maar ik mis inderdaad de gemarkeerde parkeerplaatsen. Gemakshalve zal de gemeente er misschien een woonerf (met overbodig snelheidsbordje) van hebben gemaakt om de snelheid in theorie te verlagen.

Knollendammer
zandpaadje

Bericht door Knollendammer » vr 12 aug 2022, 15:01

https://i.ibb.co/YpxGPRY/20220428-161647.jpg
Wanneer men 30 rijdt en er duikt vanachter een auto een mens of dier op, dan is dat toch gevaarlijk?

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Bericht door Schelpenpaadje » vr 12 aug 2022, 15:02

Knollendammer schreef: vr 12 aug 2022, 14:42 Om een idee te geven.
https://streamable.com/ms8b4q
Ik neem aan dat er niet dagelijks betonmixers door de straat rijden?

Kennelijk is men aan het eind van de weg aan het bouwen. Dat geeft (tijdelijk) overlast. De voertuigen mogen er komen. En zoals Coen Tunnel uitlegt is het ook niet wenselijk een verbod in te stellen voor bestemmingsverkeer, essentiële diensten en ja, zelfs bouwverkeer.

De beste manier om de overlast (hopelijk) in te perken is in gesprek te gaan met omwonenden, de gemeente en het bedrijf aan het eind van de straat en te zoeken naar oplossingen. Dat kunnen aanpassingen zijn aan de inrichting en bebording, maar bijvoorbeeld ook afspraken over parkeerplaatsen, routering voor bezoekers en bevoorradingstijden.

verfmeer95
expressweg

Bericht door verfmeer95 » vr 12 aug 2022, 15:05

Wesso schreef: vr 12 aug 2022, 14:50 Het feit dat er geen duidelijk trottoir is maakt het wel woonerfachtig, maar ik mis inderdaad de gemarkeerde parkeerplaatsen. Gemakshalve zal de gemeente er misschien een woonerf (met overbodig snelheidsbordje) van hebben gemaakt om de snelheid in theorie te verlagen.
Waarschijnlijk zijn er op deze straat simpelweg geen parkeerplaatsen. Ik heb het kadastraal niet nagekeken, maar het zou mij niets verbazen als alle geparkeerde auto's die op streetview te zien zijn op eigen erf staan. Er is ook niet echt een manier om het meer woonerfachtig te maken. Je hebt simpelweg de breedte niet voor een chicane of een wegversmalling.
Laatst gewijzigd door verfmeer95 op vr 12 aug 2022, 15:11, 1 keer totaal gewijzigd.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Bericht door Schelpenpaadje » vr 12 aug 2022, 15:06

Knollendammer schreef: vr 12 aug 2022, 15:01 https://i.ibb.co/YpxGPRY/20220428-161647.jpg
Wanneer men 30 rijdt en er duikt vanachter een auto een mens of dier op, dan is dat toch gevaarlijk?
30 is een handhaafbare maximumsnelheid.
Op bepaalde plaatsen en bij bepaalde manoeuvres binnen een 30km-gebied is 30 al veel te snel.
Zowel in een woonerf als in een 30km-zone kan er niet continu een politieagent waken over wat veilig/verstandig is en wat niet.

Ga in gesprek met stakeholders en autoriteiten over je zorgen en bezwaren en kijk samen wat er redelijkerwijs mogelijk is.

Durashift
autoweg

Bericht door Durashift » vr 12 aug 2022, 16:19

Knollendammer schreef: vr 12 aug 2022, 15:01 https://i.ibb.co/YpxGPRY/20220428-161647.jpg
Deelname aan het verkeer, an sich, is al gevaarlijk...

Dit is gewoon een klinkerweg waar je best met 30 km/h overheen kan.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 12 aug 2022, 16:32

Het is een hele krappe omgeving waar 30 km/h al snel als heel snel zal worden ervaren.

Knollendammer
zandpaadje

Bericht door Knollendammer » vr 12 aug 2022, 17:42

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » vr 12 aug 2022, 18:10

30 is te snel, en ik denk dat dat in de praktijk ook niet gauw gereden wordt. Mensen kunnen snelheid heel lastig inschatten en als je er vlak naast staat schat je al gauw een snelheid veel te hoog in.

15 km/u is de maximumsnelheid voor een woonerf. Maar dit is simpelweg geen woonerf, ziet er niet uit als een woonerf, en is ook niet in te richten conform de vereisten en verwachtingen die bij een woonerf horen. Volgens de Uitvoeringsvoorschriften BABW kan echter 20 km/u wel als maximumsnelheid ingesteld worden als het een gevarenpunt betreft. Dat lijkt mij hier op de gehele weg van toepassing.

Knollendammer
zandpaadje

Bericht door Knollendammer » vr 12 aug 2022, 18:57

Hier gaat het naar het eind van het straatje en daarmee een scherpe, onoverzichtelijke bocht, dus begint men af te remmen.
https://streamable.com/wzzwvj
https://streamable.com/w1kwzv
https://streamable.com/2v3fyp

waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 » vr 12 aug 2022, 19:47

Het lijkt me dat u uit de voeten moeten kunnen met de hierboven gegeven reacties :yes:

Steyn_E
autoweg

Bericht door Steyn_E » ma 15 aug 2022, 14:39

30 lijkt me rijkelijk snel voor zo’n smal klinkerweggetje. Ik zou eerder rond de 20 rijden zo op t eerste oog.

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » ma 15 aug 2022, 14:48

Ik geloof ook niet dat de voertuigen op de filmpjes 30 km/h rijden. Dat zal eerder 20 a 25 km/h zijn: een snelheid die meer past bij dit soort straatjes.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Bericht door Schelpenpaadje » ma 15 aug 2022, 14:54

^^ Juist. 30 km/u geen adviessnelheid maar een maximumsnelheid. Van bestuurders wordt verwacht dat zij hun snelheid aanpassen aan de situatie. Volgens mij gebeurt dit hier in zekere zin wel (30 is in zo'n straatje sneller dan je zou denken) maar zoals de topicstarter het ervaart rijdt men alsnog te hard. Er wordt op dit forum vaak kritiek geuit op de debilisering van de weggebruiker door bij elke aanleiding de vmax te verlagen. In dit geval staan er borden woonerf. Oftewel stapvoets rijden. Wat hier ondanks de breedte en inrichting van het straatje niet gebeurt. Oftewel het plaatsen van borden leidt niet automatisch tot passend gedrag.

Op de meeste filmpjes staan voertuigen van aannemers en onderaannemers. Het is voor de topicstarter duidelijk waar die moeten zijn in de straat en wie hij dus kan aanspreken op de onveiligheid/overlast die hij ervaart. De ervaring leert dat een goed gesprek meer begrip en navolging oplevert dan anoniem video's plaatsen op een internetforum. Zeker als er namen en logo's van de betrokken bedrijven zichtbaar zijn terwijl deze bedrijven misschien best welwillend tegenover een signaal van de topicstarter zouden staan.

waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 » ma 15 aug 2022, 16:28

Zeker, een goed gesprek kan verhelderend werken.