Bij een viaduct wordt, waarbij tijdelijk de doorrijhoogte wordt aangepast, een hoogteportaal toegepast.
Dient de balk van het hoogteportaal op de daadwerkelijke doorrijhoogte geplaatst te worden of dient er hier een marge in gebouwd te worden ?
Dus bijv. een tijdelijke daadwerkelijke doorrijhoogte van 4,00m onder het viaduct, wordt dan de hoogteportaal ook op 4,00m geplaatst ?
of misschien lager ? 3,90m ?
Los van het feit van de bebording die al een lagere doorrijhoogte aangeven.
Hoogte portaal tbv doorrijhoogte
Moderator: Moderatoren
-
- verkeersader
-
- autoweg
Re: Hoogte portaal tbv doorrijhoogte
Leuk voorbeeldje bij mij in de buurt: https://www.google.nl/maps/@51.6523134, ... 384!8i8192
Flinke knik in de buis, dan vraag je je zeker af: wat is de hoogte waar.
Maar de buis is bij mijn weten al krom zolang als het portaal er staat, en de lengtes van de 4 hangkettingen zijn er ook op aangepast.
Ik vind het er niet uitzien, waarom niet gewoon recht.
De stadsbus rijdt er probleemloos onderdoor. Door de jaren heen zijn er wel een aantal te hoge vrachtwagens geweest die dan vast kwamen te zitten onder het viaduct, waarschuwingsbalk niet geholpen.
De andere heeft ook de nodige tikken gehad, maar ziet er van een afstandje nog wel recht uit: https://www.google.nl/maps/@51.6551157, ... 384!8i8192
Flinke knik in de buis, dan vraag je je zeker af: wat is de hoogte waar.
Maar de buis is bij mijn weten al krom zolang als het portaal er staat, en de lengtes van de 4 hangkettingen zijn er ook op aangepast.
Ik vind het er niet uitzien, waarom niet gewoon recht.
De stadsbus rijdt er probleemloos onderdoor. Door de jaren heen zijn er wel een aantal te hoge vrachtwagens geweest die dan vast kwamen te zitten onder het viaduct, waarschuwingsbalk niet geholpen.
De andere heeft ook de nodige tikken gehad, maar ziet er van een afstandje nog wel recht uit: https://www.google.nl/maps/@51.6551157, ... 384!8i8192
-
- 2x2 autosnelweg
Wellicht helpt het als ze een fatsoenlijke balk ophangen in plaats van dit bezemsteeltje
-
- 2x3 autosnelweg
Die balken zouden zo stevig moeten zijn dat de het te hoge voertuig gelijk daar vast rijdt of "onthoofd" is. Scheelt een enorme kostenpost doordat het viaduct of tunnel niet beschadigd raakt.
-
- autoweg
Ik denk dat de bebording / hoogteportalen wel de werkelijkheid moeten weergeven.
Qua regelgeving, waar je dit kan vinden, weet ik zo net niet.
Wel weer ik dat chauffeurs die met hoogtebeperkingen rijden soms viaducten nameten en dan tot de conclusie komen dat men er wel doorheen kan met een (iets) hogere vracht dan aangegeven staat op de borden.
Soms zijn opbouwen van vrachtwagens inderdaad bewust iets lager dan 4 meter gebouwd (3,8 / 3,9 meter hoog) om juist die krappere onderdoorgangen nog te kunnen nemen. Het zou sneu zijn als er dan een hoogteportaal voor geplaatst staat welke een lagere doorrijhoogte kent en je dus het bord een zwieper geeft.. of erger, eraf rijdt.
Qua regelgeving, waar je dit kan vinden, weet ik zo net niet.
Wel weer ik dat chauffeurs die met hoogtebeperkingen rijden soms viaducten nameten en dan tot de conclusie komen dat men er wel doorheen kan met een (iets) hogere vracht dan aangegeven staat op de borden.
Soms zijn opbouwen van vrachtwagens inderdaad bewust iets lager dan 4 meter gebouwd (3,8 / 3,9 meter hoog) om juist die krappere onderdoorgangen nog te kunnen nemen. Het zou sneu zijn als er dan een hoogteportaal voor geplaatst staat welke een lagere doorrijhoogte kent en je dus het bord een zwieper geeft.. of erger, eraf rijdt.
-
- 2x2 autosnelweg
Zou het niet zo zijn dat de hoogte van viaducten naar beneden wordt afgerond? Dus 405cm wordt 4,0m en 393cm wordt 3,9m.
Je hebt een beetje speling voor bestuurders die denken dat het net kan. De hoogte van de balk kan dan gewoon precies op de hoogte die op de borden staat.
Een viaduct of tunnel is nooit over de volledige lengte en breedte even hoog. De doorrijhoogte van een voertuig kan variëren door lading en bandenspanning. Dus een beetje speling tussen weergegeven hoogte en werkelijke hoogte wil je sowieso.
Je hebt een beetje speling voor bestuurders die denken dat het net kan. De hoogte van de balk kan dan gewoon precies op de hoogte die op de borden staat.
Een viaduct of tunnel is nooit over de volledige lengte en breedte even hoog. De doorrijhoogte van een voertuig kan variëren door lading en bandenspanning. Dus een beetje speling tussen weergegeven hoogte en werkelijke hoogte wil je sowieso.