Antwerpen - Rovinj

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

Bazz81
zandpaadje

Antwerpen - Rovinj

Bericht door Bazz81 » zo 14 aug 2022, 11:24

Beste allemaal, we gaan voor het eerst met de caravan met kia Niro richting Rovinj Kroatië.
Auto en caravan zijn niet van mij en heb beetje twijfels over het trekvermogen van de auto in de heuvels en bergen.
Wil dus het liefst zo min mogelijk hoogte km maken naar alle redelijkheid (dus ook geen uren gaan omrijden)
We willen maandag avond vertrekken en een tussenstop maken net voor of in Oostenrijk.
Wat is de meest gunstige route, ook mbt files en tunnels?
Alvast heel erg bedankt voor de input! :worship:
En iedereen die nog op vakantie is of gaat heel veel plezier

Chris
Moderator

Re: Antwerpen - Rovinj

Bericht door Chris » zo 14 aug 2022, 13:17

De meest gebruikelijke route gaat via Frankfurt - Nürnberg - München - Ljubljana.

Het deel in de Alpen is best goed te doen, de stijging naar de Tauern + Katschbergtunnels is niet heel steil, dit gaat vrij geleidelijk. Ik denk dat je in Duitsland meer stevige hellingen zal tegenkomen dan het traject door Oostenrijk. De A3, A8 en A9 hebben allemaal wel punten met flinke hellingen.

Ik weet niet precies wanneer je wil reizen, maar op vrijdag-zaterdag-zondag zijn er wel behoorlijke wachttijden voor de grens met Kroatië. In beide richtingen.

Als je een vlakke route essentieel vindt, dan is het beter om in Duitsland de A61, A6, A7 en A8 naar München te nemen. Dus via Ludwigshafen - Heilbronn - Feuchtwangen - Ulm - München. Dit is niet de meest directe route, maar vermijdt tot München wel bijna alle trajecten waar veel hellingen in zitten. En het is ook weer niet gigantisch om.

Bazz81
zandpaadje

Bericht door Bazz81 » zo 14 aug 2022, 18:12

Chris, bedankt voor deze info. Ik ga vanavond even kijken met deze punten op Google maps. Klein stukje omrijden en daardoor meer ontspannen rijden vind ik prettiger dan gehaast en gejaagd gaan rijden met alle bijkomende risico's.

T-hijs
verkeersader

Bericht door T-hijs » zo 14 aug 2022, 23:31

Ik heb zelf een Kia Niro gehad, en als je de automaat in de sportstand zet kom je er iedere helling makkelijk mee omhoog, ook met een caravan. Hij is echt sterk genoeg! Alleen helling op op de cruise control vindt hij soms wat lastig. Zelf terugschakelen en niet bang zijn om 80-90 km/u in de derde versnelling te rijden. Toi toi!
Meestal aan te treffen in en om Geldermalsen. Daarnaast regelmatig onderweg naar/van Utrecht Rijnsweerd.

Bazz81
zandpaadje

Bericht door Bazz81 » ma 15 aug 2022, 12:57

Zou je misschien de route voor mij nog iets kunnen verduidelijken of de route kunnen doorsturen maps/waze.
Als ik de route in maps zet lijkt het of ik steeds een stuk naar een plaats tijd en daarna weer terug.
Wellicht is dit niet de bedoeling maar als ik de exacte knoop of navigatie punten weet kan ik die ingeven in de navigatie.
Nogmaals heel erg bedankt voor de genomen moeite.

Bazz81
zandpaadje

Bericht door Bazz81 » ma 15 aug 2022, 13:02

'thijs ook jij bedankt voor deze info. Het is natuurlijk een combinatie van factoren, niet mijn caravan en auto, geen grote ervaring met rijden caravan (kleine stukjes en aanhanger wel) en mogelijk de beperkingen van de auto.
Al wel eerder naar Kroatië gereden maar dan zonder caravan, en gewoon navigatie gevolgd en verder nergens naar om gekeken verder.
Uiteindelijk komt het altijd goed maar ga graag goed verbereidt op pad.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 15 aug 2022, 13:09

Dit is de vlakste route door Duitsland. En het is maar 25 kilometer langer dan de standaard route.

Afbeelding

De A3 (Köln - Frankfurt - Würzburg), A9 (Nürnberg - München) en A8 (Karlsruhe - Stuttgart - Ulm) hebben allemaal trajecten met stevige hellingen. Het meest notoir is de A8 tussen Stuttgart en Ulm waar vrachtwagens maar met 40 omhoog komen. Vandaar die wat langere route via de A6-A7.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » ma 15 aug 2022, 13:26

^^ De hellingen in de A9 vallen naar mijn gevoel wel mee, maar ik zou de A3 Köln-Wiesbaden totaal vermijden en in plaats daarvan A61 rijden. En als je eenmaal A61 rijdt, heb je eigenlijk niet echt meer een aanleiding om nog A9 te rijden. Vanaf het einde van de A61 bij Hockenheim heb je feitelijk de volgende opties:
  • Langs Stuttgart zou het kortste zijn, maar zou ik vermijden om de reden die Chris schetst
  • Resteren twee opties van daar naar München: A6-A9 of A6-A7-A8. Die zijn in kilometers even lang. Dan zou ik me het gemak gunnen van de laatste.
  • Bijkomend voordeel daarvan, is dat het je wat werkzaamheden en de passage van Nürnberg scheelt. Kleiner file-risico.
En zo kom je dus inderdaad uit op de route op het plaatje van Chris.
Laatst gewijzigd door Pino op ma 15 aug 2022, 16:02, 1 keer totaal gewijzigd.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 15 aug 2022, 13:28

De A9 is inderdaad het minste hellinggevoelig tussen Nürnberg en München, er is eigenlijk maar één serieuze helling (tussen Kinding en Denkendorf, waar de rijbanen splitsen).

Na München ontkom je niet echt aan hellingen. De A8 naar Salzburg heeft een aantal hellingen, al zijn ze vaak niet heel erg lang.

Bazz81
zandpaadje

Bericht door Bazz81 » ma 15 aug 2022, 13:51

Bedankt weer voor de snelle reactie, dit gaat zeker goedkomen. Nu laatste spullen inpakken en vanavond vertrekken we, ik ben nachtdiensten gewend en vN de vorige vakanties vond ik het heerlijk om snachts te rijden en de kinderen slapen dan (als het goed is) het grootste gedeelte van de reis. En dan morgenochtend zoeken we een plekje in Oostenrijk om te slapen en rusten en dan halverwege dinsdagnacht rijden we verder.

Fijn dat er zo snel en positief gereageerd wordt op nieuwe leden van het forum. Ik heb dit wel eens anders geweten.
Mijn bijdrage hier zal waarschijnlijk niet bijster groot zijn omdat ik niet zo vaak ver reis. Mijn kennis ligt in andere vakgebieden, maar waarschijnlijk totaal niet relevant voor dit forum

T-hijs
verkeersader

Bericht door T-hijs » di 16 aug 2022, 9:11

T-hijs schreef: zo 14 aug 2022, 23:31 Ik heb zelf een Kia Niro gehad, en als je de automaat in de sportstand zet kom je er iedere helling makkelijk mee omhoog, ook met een caravan. Hij is echt sterk genoeg! Alleen helling op op de cruise control vindt hij soms wat lastig. Zelf terugschakelen en niet bang zijn om 80-90 km/u in de derde versnelling te rijden. Toi toi!
O ja, en als je dan tijdelijk handmatig schakelt, negeer dan de schakelindicator en volg je gevoel. :dyn_hyp:
Meestal aan te treffen in en om Geldermalsen. Daarnaast regelmatig onderweg naar/van Utrecht Rijnsweerd.