Hotels onderweg
Moderator: Moderatoren
-
- Moderator
Hotels onderweg
Aangezien er best wel vaak hotels ter sprake komen in de reisadviezentopic, dacht ik dat het wel interessant kan zijn om een centraal topic over hotels te hebben.
Voor ervaringen onderweg, hoe je plant, boekt en of het tegenviel of niet.
Ik ben nu op vakantie in Frankrijk. Ik maak een rondreis, elke dag een andere locatie. Voorheen deed ik dat met de tent op campings, maar de laatste tijd vaker met hotels.
Ik doe alles met de booking.com app. Ik reserveer de avond van te voren het hotel voor de volgende nacht. Ik heb geen reis of routeplan, het is echt op de bonnefooi en elke avond de volgende dag plannen.
Tot nu toe elke nacht een ander hotelketen gehad;
* Ibis in Nevers. Gedateerd hotel, wel goede locatie, aan de Loire, tegenover het centrum
* Brit Hotel in Clermont-Ferrand. Deze verraste mij, ik kende dit keten niet. Snelweglocatie, maar oogde frisser dan Ibis
* Logis Hotel de l'Europe in Marvejols. Stadshotel bij het middeleeuwse centrum. Enigszins gedateerd maar wel ruim. Geen airco, daar had ik beter op moeten letten.
* B&B Hotel in Béziers. Moderner en wat ruimer dan Ibis Budget
* Campanile in Alès. Modern en wat ruimer dan de andere hotels
De prijs ligt veelal rond 70 euro per nacht. Dat is een tikkeltje boven de echte budgethotels zoals Ibis Budget, Premiere Classe en F1, maar wel een soort van economy. Maar goed, het is niet een meerdaags verblijf maar vooral om te slapen. In mijn eentje is het niet echt nodig om meer geld te betalen voor een grotere hotelkamer.
In juni heb ik een rondreis door Centraal-Europa gemaakt. Diverse hotels gehad;
* Ibis Stare Miasto in Poznan. Vooral gekozen vanwege de locatie, op loopafstand van het centrum
* Pierre Hotel in Pardubice, Tsjechië. Het meest luxe hotel voor minder dan 80 euro dat ik gehad heb. In Nederland zou je daar het dubbele voor betalen. Ook deze op loopafstand van het centrum.
* Ibis Budget in Katowice. Erg basic, wel schoon. Op loopafstand van het centrum en direct naast de stadsautoweg
* Hotel Sándor in Pécs, Hongarije. Gedateerd, maar wel ruim. Op loopafstand van het centrum bij de stadsmuur.
* Hotel Tabor in Maribor. Net hotel op iets grotere loopafstand van het centrum
* Agriturismo Rio Cavalli net buiten Belluno. Gekozen vanwege de locatie, stopover op een rustige reis door de Alpen. Auto beschadigd door hagel.
* Appartement Ansteingut in Spondigna, Südtirol. Veruit het meest ruime voor maar 55 euro per nacht. Mooi uitzicht ook. Vlakbij de Stelvio. Zal wel stuk duurder zijn in het hoogseizoen.
* Hotel Chaplin in Kempten. Gekozen om locatie bij centrum, maar het was slecht weer. Klein hotel bij een café. Gedeeld sanitair. Eenvoudig, wel schoon.
Op basis van mijn ervaringen tot nu toe heb ik het idee dat ik de Ibissen beter kan mijden (behalve de Styles wellicht). Op zich wel schoon, maar basic en soms wel heel erg klein. Bij sommige Ibis Budget heb je niet eens een badkamer maar alleen een cabine die half in de kamer staat.
Wat ze overigens niet altijd vermelden bij stadshotels is dat je moet betalen voor parkeren. Dan staat er wel dat ze (eigen) parkeerruimte hebben, maar dan moet je bijv. 10 euro per nacht extra betalen. Als je de reviews op Google leest wordt het vaak door reviewers wel gemeld.
Voor ervaringen onderweg, hoe je plant, boekt en of het tegenviel of niet.
Ik ben nu op vakantie in Frankrijk. Ik maak een rondreis, elke dag een andere locatie. Voorheen deed ik dat met de tent op campings, maar de laatste tijd vaker met hotels.
Ik doe alles met de booking.com app. Ik reserveer de avond van te voren het hotel voor de volgende nacht. Ik heb geen reis of routeplan, het is echt op de bonnefooi en elke avond de volgende dag plannen.
Tot nu toe elke nacht een ander hotelketen gehad;
* Ibis in Nevers. Gedateerd hotel, wel goede locatie, aan de Loire, tegenover het centrum
* Brit Hotel in Clermont-Ferrand. Deze verraste mij, ik kende dit keten niet. Snelweglocatie, maar oogde frisser dan Ibis
* Logis Hotel de l'Europe in Marvejols. Stadshotel bij het middeleeuwse centrum. Enigszins gedateerd maar wel ruim. Geen airco, daar had ik beter op moeten letten.
* B&B Hotel in Béziers. Moderner en wat ruimer dan Ibis Budget
* Campanile in Alès. Modern en wat ruimer dan de andere hotels
De prijs ligt veelal rond 70 euro per nacht. Dat is een tikkeltje boven de echte budgethotels zoals Ibis Budget, Premiere Classe en F1, maar wel een soort van economy. Maar goed, het is niet een meerdaags verblijf maar vooral om te slapen. In mijn eentje is het niet echt nodig om meer geld te betalen voor een grotere hotelkamer.
In juni heb ik een rondreis door Centraal-Europa gemaakt. Diverse hotels gehad;
* Ibis Stare Miasto in Poznan. Vooral gekozen vanwege de locatie, op loopafstand van het centrum
* Pierre Hotel in Pardubice, Tsjechië. Het meest luxe hotel voor minder dan 80 euro dat ik gehad heb. In Nederland zou je daar het dubbele voor betalen. Ook deze op loopafstand van het centrum.
* Ibis Budget in Katowice. Erg basic, wel schoon. Op loopafstand van het centrum en direct naast de stadsautoweg
* Hotel Sándor in Pécs, Hongarije. Gedateerd, maar wel ruim. Op loopafstand van het centrum bij de stadsmuur.
* Hotel Tabor in Maribor. Net hotel op iets grotere loopafstand van het centrum
* Agriturismo Rio Cavalli net buiten Belluno. Gekozen vanwege de locatie, stopover op een rustige reis door de Alpen. Auto beschadigd door hagel.
* Appartement Ansteingut in Spondigna, Südtirol. Veruit het meest ruime voor maar 55 euro per nacht. Mooi uitzicht ook. Vlakbij de Stelvio. Zal wel stuk duurder zijn in het hoogseizoen.
* Hotel Chaplin in Kempten. Gekozen om locatie bij centrum, maar het was slecht weer. Klein hotel bij een café. Gedeeld sanitair. Eenvoudig, wel schoon.
Op basis van mijn ervaringen tot nu toe heb ik het idee dat ik de Ibissen beter kan mijden (behalve de Styles wellicht). Op zich wel schoon, maar basic en soms wel heel erg klein. Bij sommige Ibis Budget heb je niet eens een badkamer maar alleen een cabine die half in de kamer staat.
Wat ze overigens niet altijd vermelden bij stadshotels is dat je moet betalen voor parkeren. Dan staat er wel dat ze (eigen) parkeerruimte hebben, maar dan moet je bijv. 10 euro per nacht extra betalen. Als je de reviews op Google leest wordt het vaak door reviewers wel gemeld.
-
- 4x5 autosnelweg
Re: Hotels onderweg
Ik heb toch wel het idee dat je dat wel terug kunt vinden op booking.com. Dus is er een parkeerplaats op eigen terrein, is er betaald parkeren, kun je reserveren, etc.Chris schreef: ↑do 01 sep 2022, 19:35 Wat ze overigens niet altijd vermelden bij stadshotels is dat je moet betalen voor parkeren. Dan staat er wel dat ze (eigen) parkeerruimte hebben, maar dan moet je bijv. 10 euro per nacht extra betalen. Als je de reviews op Google leest wordt het vaak door reviewers wel gemeld.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- 2x2 autosnelweg
Ik weet eigenlijk niet of ik hierin kan helpen, sinds ik m'n vrouw leerde kennen ben ik van de reizen per mobilhome (met de ouders) overgeschakeld op B&B's en hotels, en dat bevalt me best. Maar ik zoek niet de super-de-luxe, in FR bvb ben ik best ok met **-hotels en een Frans ontbijt als de kamer maar proper is, het bed ok, en in de zomer in het zuiden er airco is.
Zelfde voor B&B's maar daar heb ik dan weer liever een zwembad bij, omdat je weet dat er in een B&B ook maar zo veel mensen tegelijk ter plekke kunnen zijn.
Waar ik dus écht niks mee heb zijn resorts, palaces, 4* en 5* hotels en dergelijke, want dan voel ik me opeens maar een schaap dat uitgeknepen dient te worden. De ketenhotels zoals F1, Mercure, Ibis en wat dan nog waar je in een soort van geïsoleerde bunker slaapt met standaardtroep hoeft voor mij dan ook niet.
Weet je, charme, identiteit en convivialiteit gekoppeld aan een leuk pakket met een goede prijs, da's het enige wat er écht toe doet voor me. Prijs? De benedengrens bestaat niet, maar boven de 150 euro alles inclusief voor 3 is zowat de bovengrens.
Zelfde voor B&B's maar daar heb ik dan weer liever een zwembad bij, omdat je weet dat er in een B&B ook maar zo veel mensen tegelijk ter plekke kunnen zijn.
Waar ik dus écht niks mee heb zijn resorts, palaces, 4* en 5* hotels en dergelijke, want dan voel ik me opeens maar een schaap dat uitgeknepen dient te worden. De ketenhotels zoals F1, Mercure, Ibis en wat dan nog waar je in een soort van geïsoleerde bunker slaapt met standaardtroep hoeft voor mij dan ook niet.
Weet je, charme, identiteit en convivialiteit gekoppeld aan een leuk pakket met een goede prijs, da's het enige wat er écht toe doet voor me. Prijs? De benedengrens bestaat niet, maar boven de 150 euro alles inclusief voor 3 is zowat de bovengrens.
-
- Voorzitter
Ibis Styles is doorgaans prima. Ibis zelf is, ondanks dat het een meer uniforme uitstraling heeft, wisselend. Op sommige plekken zijn het prima moderne hotels, maar soms kom je ook nog wel een ouder ongemoderniseerd exemplaar tegen. Die pech had ik in 2020 vlakbij Colmar. Was wel een tegenvaller, gelukkig was het geen heel duur hotel. Maar het voldeed niet aan de hedendaagse standaard van Ibis. Echter de Ibis bij Schiphol heb ik meermaals gebruikt voorafgaand aan een vroege vlucht, dat is een van de grootste hotels van Nederland en die is prima. Ook in Zwitserland heb ik goede ervaringen met Ibis, o.a. in Chur en Baden. En in sommige andere landen ook wel, buiten Europa is Ibis vaak verhoudingsgewijs duur (ten opzichte van het lokale prijspeil), maar is het kwalitatief goed. Dan geniet het als internationale keten toch wel aanzien. Bij de Ibis in Lima bijvoorbeeld heb ik prima overnacht en was een erg lekker en uitgebreid ontbijt. Maar 80 euro per nacht is in Peru natuurlijk fors aan de prijs.
Wel is het zo dat het prijsverschil tussen Ibis en bv. Ibis Styles, Mercure of Novotel vaak niet zo heel groot is, dan geef ik liever iets meer uit voor een beduidend beter hotel. Bij Ibis ben ik al zo'n twee jaar niet meer geweest. Ibis Budget nog langer geleden, ik denk zo'n zeven of acht jaar terug. Destijds sliep ik wel vaak in budgethotels, maar gaf ik in Frankrijk vaak de voorkeur aan Première Classe. Goedkoper en met een betere verwarming, wat mijn vriendin erg kan waarderen. Bij Ibis Budget vond ze het vaak maar koud.
In de VS heb ik tijdens mijn afgelopen vakantie in veel verschillende hotels geslapen, de meeste onder de vlag van Wyndham. Maar als je recensies bekijkt kun je er duidelijk niet van op aan dat een bepaalde keten beter is, het lijkt wel alsof elke keten heel goede en heel slechte hotels heeft. Ik ben daar vooral op de recensies afgegaan. Echte budgethotels zoals in Europa heb je daar niet, vrijwel alles heeft toch gewoon een volledige badkamer, een koelkast en een magnetron. Rond de $ 100 per nacht ben je gauw kwijt, sommige plaatsen waren wel wat goedkoper, maar andere ook duurder. De hotels van La Quinta waar ik heb overnacht waren het beste, heb verder o.a. ook bij Quality Inn, Comfort Suites, Best Western, Super 8, Wingate en Pear Tree Inn overnacht. Zolang de recensies oké zijn is het allemaal wel te doen.
De afgelopen twaalf maanden heb ik vooral Novotel, Mövenpick en Mercure gebruikt. Ik heb ook her en der andere hotels geboekt; op Tenerife zat ik in een vakantiehotel (Best Jacaranda in Costa Adeje) en tijdens mijn trip naar Saoedi-Arabië sliep ik in Taif in de geweldige Velar Inn, met een goed restaurant en zeer behulpzaam personeel. Daar ook nog een hartstikke leuk gesprek gehad met een vrouwelijke leidinggevende, die me haar kaartje nog gaf mocht ik hulp nodig hebben in Saoedi-Arabië. Was ontzettend interessant om daar een wat diepgaander gesprek te hebben met een lokale vrouw, want zo heel vaak heb je die kans nog ook weer niet in Saoedi-Arabië.
Voor mijn komende vakantie naar India, Bangladesh en Nepal heb ik bij Novotel, Best Western en Ramada gereserveerd. Dus dat zal allemaal wel in orde zijn, verwacht ik.
Wel is het zo dat het prijsverschil tussen Ibis en bv. Ibis Styles, Mercure of Novotel vaak niet zo heel groot is, dan geef ik liever iets meer uit voor een beduidend beter hotel. Bij Ibis ben ik al zo'n twee jaar niet meer geweest. Ibis Budget nog langer geleden, ik denk zo'n zeven of acht jaar terug. Destijds sliep ik wel vaak in budgethotels, maar gaf ik in Frankrijk vaak de voorkeur aan Première Classe. Goedkoper en met een betere verwarming, wat mijn vriendin erg kan waarderen. Bij Ibis Budget vond ze het vaak maar koud.
In de VS heb ik tijdens mijn afgelopen vakantie in veel verschillende hotels geslapen, de meeste onder de vlag van Wyndham. Maar als je recensies bekijkt kun je er duidelijk niet van op aan dat een bepaalde keten beter is, het lijkt wel alsof elke keten heel goede en heel slechte hotels heeft. Ik ben daar vooral op de recensies afgegaan. Echte budgethotels zoals in Europa heb je daar niet, vrijwel alles heeft toch gewoon een volledige badkamer, een koelkast en een magnetron. Rond de $ 100 per nacht ben je gauw kwijt, sommige plaatsen waren wel wat goedkoper, maar andere ook duurder. De hotels van La Quinta waar ik heb overnacht waren het beste, heb verder o.a. ook bij Quality Inn, Comfort Suites, Best Western, Super 8, Wingate en Pear Tree Inn overnacht. Zolang de recensies oké zijn is het allemaal wel te doen.
De afgelopen twaalf maanden heb ik vooral Novotel, Mövenpick en Mercure gebruikt. Ik heb ook her en der andere hotels geboekt; op Tenerife zat ik in een vakantiehotel (Best Jacaranda in Costa Adeje) en tijdens mijn trip naar Saoedi-Arabië sliep ik in Taif in de geweldige Velar Inn, met een goed restaurant en zeer behulpzaam personeel. Daar ook nog een hartstikke leuk gesprek gehad met een vrouwelijke leidinggevende, die me haar kaartje nog gaf mocht ik hulp nodig hebben in Saoedi-Arabië. Was ontzettend interessant om daar een wat diepgaander gesprek te hebben met een lokale vrouw, want zo heel vaak heb je die kans nog ook weer niet in Saoedi-Arabië.
Voor mijn komende vakantie naar India, Bangladesh en Nepal heb ik bij Novotel, Best Western en Ramada gereserveerd. Dus dat zal allemaal wel in orde zijn, verwacht ik.
-
- Voorzitter
Klopt. Helaas staat het daar vaak beter aangegeven dan op de website van het hotel zelf. Zeker bij centrumlocaties check ik dat altijd wel, maar in bv. Zweden is het bij heel veel hotels betaald parkeren, ook op locaties aan de rand van de stad. En forse bedragen ook nog, 20 euro per nacht is geen uitzondering.Palance schreef: ↑do 01 sep 2022, 19:39Ik heb toch wel het idee dat je dat wel terug kunt vinden op booking.com. Dus is er een parkeerplaats op eigen terrein, is er betaald parkeren, kun je reserveren, etc.Chris schreef: ↑do 01 sep 2022, 19:35 Wat ze overigens niet altijd vermelden bij stadshotels is dat je moet betalen voor parkeren. Dan staat er wel dat ze (eigen) parkeerruimte hebben, maar dan moet je bijv. 10 euro per nacht extra betalen. Als je de reviews op Google leest wordt het vaak door reviewers wel gemeld.
-
- 4x3 autosnelweg
Hmmm. Heb vorig jaar het Brit Hotel in Lunéville gehad en dat was eerder vergane meuk. Redelijk te doen voor een korte nacht (waren pas einde middag weggereden uit Nederland), maar mijn vrouw werd er niet heel goed wakker door de muffe lucht die er hing.
Bij mijn laatste twee trips naar Baskenland overnacht in het Parc Hotel in Orléans. Bruikbaar voor wie A10, A20 en A75 rijdt naar het zuiden. Ligt handig op een minuut van de snelweg, maar omgeving prettiger dan de gemiddelde prefab op de afrit. Hebben ook kamers die ze met elkaar kunnen verbinden - ideaal met kleine kinderen Voor wie Parijs in een avond rijdt: bij Les Ulis zitten nette opties van de nodige ketens, en de volgende ochtend heb je dan geen ochtendspits meer. Er zelf wel geëindigd in het Kyriad, vind ik een redelijke keten voor dit soort nachten.
In Italië eindigen we vaak in NH Milanofiori, vlak aan de Tangenziale Ovest. Aardig voor als je nog even de stad in wilt (kan met metro), handig om de volgende ochtend snel weer op weg te zijn en een prima winkelcentrum ernaast. Zeker op terugweg handig om alle nog beschikbare ruimte in je kofferbak vol te stouwen met Italiaanse lekkernijen.
Wie wil dat niet? Mijn probleem met de zelfstandige hotels is dat het allemaal iets te zeer “hit and miss” is. Neem de afgelopen vakantie. Heenweg heel aardige B&B bij Pau: aardige mevrouw, leuke sfeer. En dan terugweg geland bij een wat afgeragde tent in Cahors, die zijn reputatie en prijs duidelijk dankte aan mooie ligging aan de Lot en een goed restaurant (op dat laatste hadden we uitgezocht bij Logis). Nou, de restaurant-man had duidelijk geen zin in een familie met kinderen en zuchtte omdat we niet hadden gereserveerd in het restaurant - dat soort werk. Ja, het eten was lekker maar charme en convivialiteit dus onvoldoende. Met de ketens weet je redelijk wat je krijgt: het is allemaal zeer neutraal en je lol zoek je buiten op - beetje om je heen kijken wat je gaat doen met eten.
Laatst gewijzigd door Pino op vr 02 sep 2022, 11:13, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- 2x3 autosnelweg
Ik heb in allerlei soorten hotels overnacht. Uit praktische overwegingen en de nodige teleurstellingen, boek ik hoofdzakelijk 4 en 5 sterren hotels. Met voldoende gespaarde punten of een loyaliteitsprogramma kun je luxe overnachten voor een redelijke prijs, waarbij ik een bandbreedte hanteer van 100 tot 300 euro inclusief ontbijt. Als ik minder dan 100 euro betaal, heb ik een aanbieding te pakken. Of ik logeer in een goedkoop land, zoals Polen.
Ik ken die ketens als Ibis en dergelijke. Als je geen al te hoge eisen stelt en je alleen een bed en badkamer nodig hebt, ok. Maar ik vind het eerlijk gezegd meer weghebben van een stal, met karige voorzieningen, een slappe croissant als ontbijt en personeel dat liever iets anders doet. Service en gastvrijheid zijn ver te zoeken. Een beetje het McDonald's gevoel, zeg maar.
Slechtste hotel:
Een Best Western in Kansas, VS. Allemachtig, wat een bende. Excuus was dat ze midden in een "refurbishment" zaten. Ja, ja.
Goedkoopste hotel:
1) het Hilton in Miami Beach. Wegens een naderende orkaan gingen ze een aantal dagen dicht. Toen ik mij op de gereserveerde dag meldde, waren ze net weer open, alleen het restaurant was nog dicht. Ook geen ontbijt dus. Ik had daar geen mail over ontvangen. "Duizend maal excuses, het spijt ons ontzettend, dus mag u voor de prijs waarvoor u een kamer had geboekt gebruik maken van onze suite op de 30e verdieping. Met uitzicht over de Atlantische Oceaan." Totale kosten inclusief korting: nog geen 300 euro.
(De suite kostte, normale prijs, ik meen $ 2.500 per nacht of zo. Tel uit je winst.)
2) Qua prijs ooit eens in een 5 sterren hotel overnacht voor 75 euro inclusief ontbijt. Ik kreeg een extra forse korting want ik was jarig die dag.
Beste hotel:
Het Fairmont Hotel in Monte-Carlo. Fantastische ervaring, geweldig diner, uitmuntend ontbijt, uitstekende service. Vijf sterren en dat was het geld ook waard.
Duurste hotel:
Ahem, kuch... Het Adlon Kempinski in Berlijn.
Dat hotel is een instituut. Voor de grap wilde ik daar eens een nachtje pitten. Mocht wat kosten en uiteraard met punten voor korting. Daar ging het mis. Waar de schuld lag weet ik niet meer, denk vrijwel zeker bij mijzelf, maar ik moest de volle mep betalen. Ongewild, en dat deed effe flink zeer in de portemonnee. Diner (alleen de soep kost al 35 euro), slapen en ontbijt. "Das ist dann insgesamt 1.657 Euro bitte. Vielen Dank." Of daaromtrent. Net iets meer dan 1.500 euro in ieder geval. Voortaan beter opletten bij het boeken, Hajo!
Korting niet vergeten! Ach ja, dat was een leuke, eenmalige ervaring én belevenis! 

Ik ken die ketens als Ibis en dergelijke. Als je geen al te hoge eisen stelt en je alleen een bed en badkamer nodig hebt, ok. Maar ik vind het eerlijk gezegd meer weghebben van een stal, met karige voorzieningen, een slappe croissant als ontbijt en personeel dat liever iets anders doet. Service en gastvrijheid zijn ver te zoeken. Een beetje het McDonald's gevoel, zeg maar.

Slechtste hotel:
Een Best Western in Kansas, VS. Allemachtig, wat een bende. Excuus was dat ze midden in een "refurbishment" zaten. Ja, ja.

Goedkoopste hotel:
1) het Hilton in Miami Beach. Wegens een naderende orkaan gingen ze een aantal dagen dicht. Toen ik mij op de gereserveerde dag meldde, waren ze net weer open, alleen het restaurant was nog dicht. Ook geen ontbijt dus. Ik had daar geen mail over ontvangen. "Duizend maal excuses, het spijt ons ontzettend, dus mag u voor de prijs waarvoor u een kamer had geboekt gebruik maken van onze suite op de 30e verdieping. Met uitzicht over de Atlantische Oceaan." Totale kosten inclusief korting: nog geen 300 euro.

2) Qua prijs ooit eens in een 5 sterren hotel overnacht voor 75 euro inclusief ontbijt. Ik kreeg een extra forse korting want ik was jarig die dag.

Beste hotel:
Het Fairmont Hotel in Monte-Carlo. Fantastische ervaring, geweldig diner, uitmuntend ontbijt, uitstekende service. Vijf sterren en dat was het geld ook waard.
Duurste hotel:
Ahem, kuch... Het Adlon Kempinski in Berlijn.

Donateur Vereniging Wegenforum
-
- 4x5 autosnelweg
Ik ben persoonlijk wel te spreken over Ibis als keten. Sober maar je krijgt wat je hebben wilt. Duurdere hotels zijn wel luxer, maar vaak wel met luxe waar ik zelf niet zoveel aan heb. Gezelligheid moet je meestal inderdaad wel buiten opzoeken.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
- 2x2 autosnelweg
Ik gebruik eigenlijk altijd de website van Booking voor het uitzoeken en reserveren van een hotel. Op de website staat keurig vermeld bij faciliteiten wat de parkeerkosten zijn. Wellicht heeft men dat in de app enigszins verstopt of vergeten? Hoe dan ook: in een stedelijke omgeving kun je er welhaast vanuit gaan dat parkeren betaald dient te worden.Chris schreef: ↑do 01 sep 2022, 19:35 Wat ze overigens niet altijd vermelden bij stadshotels is dat je moet betalen voor parkeren. Dan staat er wel dat ze (eigen) parkeerruimte hebben, maar dan moet je bijv. 10 euro per nacht extra betalen. Als je de reviews op Google leest wordt het vaak door reviewers wel gemeld.
Ik denk dat dit nu precies een veelgemaakte fout is. Sterren zeggen namelijk helemaal niets over de kwaliteit van een hotel. Sterren geven aan hoe luxe / hoeveel voorzieningen een hotel heeft. Om een leuk voorbeeld te geven: een aantal jaren geleden waren de criteria voor de sterren in Nederland nog zeer star. Als een bepaald iets er niet was, dan kreeg je geen (hogere) ster. Tegenwoordig werkt men met een lijst van voorzieningen, waar een hotel dan een x-aantal moet hebben. In Maastricht werd een zeer luxe hotel gerealiseerd in een oud kloostercomplex. Om voor 4 of 5 sterren in aanmerking te komen, moesten er minimaal twee liften zijn. Maar omdat het hotel vrijwel geheel gelijkvloers ligt, was er alleen een lift naar het restaurantgedeelte. De 5 sterren kon men dus wel vergeten... Ik geloof dat de wijziging in de toekenningsprocedure net op tijd kwam voor dat hotel

Ik kijk voor de keuze van een hotel dan ook naar een aantal criteria die je bij Booking kunt aanvinken: airco, parkeren, eigen badkamer, prijs en de beoordelingsscore in Booking. Gecombineerd met de foto's waarop ik wil zien dat er een fatsoenlijke moderne badkamer in de kamer zit, kom ik tot mijn keuze. Eigenlijk pas één keer teleurgesteld in een hotel, namelijk een hotel aan de noordzijde van Gran Canaria. Dat had duidelijk beoordelingen gehad van reizigers die of niet veel gewend waren, of snel tevreden waren. Het was versleten, de airco werkte niet en ergste: er werd druk verbouwd... Klagen bij de receptie had niet gewenst effect. De manager liet zich niet zien en de baliemedewerksters mochten niks toezeggen betreffende een korting. Ze verwezen me naar Booking. Daar heb ik dus een officiële klacht ingediend, onderbouwd met foto's. Ik heb toen 50% van de reissom teruggekregen. Veel meer dan waar ik op rekende.
Mijn beste ervaring was ergens in 2017 een 5-sterrenhotel in Rzeszów op het centrale plein van die stad. Prachtige kamers voorzien van alle luxe en dat voor een prijs van €45 per kamer per nacht! Zonder ontbijt wel, maar dat nuttig ik wel buiten hotel

-
- 2x3 autosnelweg
Ik heb eigenlijk alleen ervaring met budgethotels. Reizen is al duur genoeg, en wat heb je meer nodig behalve een bed, een lamp en sanitair? 
Vroeger nam ik met mijn vader altijd een Formule 1-hotel. Omdat we verslingerd waren aan het concept hebben we er in Duitsland zelfs drie bezocht, in Bochum, Bremen en Kassel.
De tijd dat je voor €33 een kamer met ontbijt had liggen wel achter ons. In 2020 koos ik voor Fasthôtel Dunkerque als overnachtingsadres omdat het naastgelegen Ibis Budget wel veel slechte reviews had. Niks glamoureus, gewoon een kamer zonder airco en geen ontbijt (want corona), maar wel goede service. De eerste kamer die we kregen was niet schoongemaakt, er lag allerlei afval. We kregen gewoon een andere kamer uiteraard. Voor €52,80 uit en thuis. Eten was iets lastiger, maar aan de rand van Grande-Synthe vond ik een Auchan met Flunch. De volgende ochtend dus met volle maag naar Calais gereden, en op de terugweg weer overnacht bij Fasthôtel Dunkerque.
Zimmer Frei, pensions en B&B's ook gehad, dat geeft natuurlijk meer sfeer en leuke herinneringen. In Duitsland sliepen we onder een zwaluwennest.

Vroeger nam ik met mijn vader altijd een Formule 1-hotel. Omdat we verslingerd waren aan het concept hebben we er in Duitsland zelfs drie bezocht, in Bochum, Bremen en Kassel.

Zimmer Frei, pensions en B&B's ook gehad, dat geeft natuurlijk meer sfeer en leuke herinneringen. In Duitsland sliepen we onder een zwaluwennest.
-
- verkeersader
Ik vind Ibis ook prettig, meestal een goede prijs kwaliteits verhouding en je weet wat je krijgt. Wel ben ik het ermee eens dat je soms verouderde exemplaren tegenkomt, toevallig nog een paar weken geleden. Aan de andere kant heb ik altijd wel dat het voor mijn vakantie gevoel een beetje saai aan voelt om in een Ibis hotel te overnachten, omdat het zo standaard is. Dat is toch de balans vinden tussen budget en een leuk hotel.
Verder betaal ik graag wel extra voor wat meer luxe, zoals bijv. een spa of zwembad, heerlijk zwemmen na een lange rit. Maar dit moet ook niet te gek worden, ik ga geen 150 euro of 200 euro voor een nacht betalen. Behavle in Zwitserland zoals afgelopen maart Maar toen ging ook maar een weekend en ik had al ervaring met dit hotel, dus ik wist dat die erg goed was (Crowne plaza in Zürich)
Verder betaal ik graag wel extra voor wat meer luxe, zoals bijv. een spa of zwembad, heerlijk zwemmen na een lange rit. Maar dit moet ook niet te gek worden, ik ga geen 150 euro of 200 euro voor een nacht betalen. Behavle in Zwitserland zoals afgelopen maart Maar toen ging ook maar een weekend en ik had al ervaring met dit hotel, dus ik wist dat die erg goed was (Crowne plaza in Zürich)
Touren is rough so you got to be tough
-
- expressweg
Zürich.. Een simpel keten hotel kost daar ongeveer net zo veel als dat hotel Adlon 

-
- verkeersader
-
- 2x3 autosnelweg

Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen
-
- 4x3 autosnelweg

Voor wat het waard is: ik kan zowel Fairmont als Adler Kempinski afvinken. Met enige dank aan congressen/kantoor-retreats. Die zijn dan vaak in het laagseizoen en de organisatie zorgt dan al voor zo'n enorme omzet dat de kamer er voor een relatief lage prijs bij wordt aangeboden.

-
- 2x2 autosnelweg
Zürich is inderdaad stevig geprijsd. Wij zochten er afgelopen zomer een net hotel voor ons 'normale' budget (max. €100 per kamer per nacht), maar dat moesten we toch flink omhoog schroeven. Uiteindelijk een prima hotel gevonden in het Industrieviertel voor iets meer dan €150 p.k.p.n.
-
- verkeersader
Dat is precies ook het gene wat me tegenhoud om vaak naar Zwitserland te gaan, als het goedkoper was zat ik er zo paar keer per jaar.Ds79m schreef: ↑vr 02 sep 2022, 9:58Het prijspeil in Zwitserland is wel een algemeen probleem voor overnachtingsaccomodaties. Er zijn soms wel goede deals te vinden, maar in het algemeen is het lastig om een goede prijs/kwaliteitsverhouding te krijgen voor bijvoorbeeld een doorsnee hotel. Het verbaast me daarbij ook dat je zelfs in de buurt van de landsgrenzen nog nauwelijks goedkoper aanbod hebt.

Touren is rough so you got to be tough
-
- 4x5 autosnelweg
Ze denken in Zürich wel met je mee: Ik ben daar twee keer een tijd in een hotel overnacht en beide keren extra korting bedongen. Blijft natuurlijk wel een tamelijk prijzig grapje maar toch leuk. 

Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
- 2x3 autosnelweg
Ik kan het voor een deel wel volgen. En als je puur het centrum van Basel vergelijkt met wat voorsteden over de grens, dan speelt de locatie natuurlijk ook mee. Maar in vergelijking met de matige locaties in voorsteden van Basel, betaal je op duidelijk betere locaties en in betere accomodaties even over de grens echt veel minder. En dan zou je toch gaan denken dat er wel iets van dat prijsgat dichtgeïmporteerd zou moeten kunnen worden.Pino schreef: ↑vr 02 sep 2022, 10:06In een poging om wat concurrerender te zijn dan de hoteliers vlak buiten Zwitserland (zeg, in plaatsen als Weil am Rhein en Saint Louis), bedoel je? Zouden ze misschien wel willen in Basel, maar de kostenbasis is gewoon veel hoger aan de Zwitserse kant van de grens. Van grondprijzen/huur via loon via levensmiddelen via belastingen - en die beïnvloeden elkaar natuurlijk ook allemaal. Als de prijs van een overnachting wordt bepaald door een omslag in de totale kosten van de hotel-ondernemer plus een winstmarge, kan een hotel in Basel alleen maar concurreren met hotels vlak over de grens door de marge te grabbel te gooien. Dat doet alleen Gekke Henkie.
Ik was toevallig zelf onlangs aan het kijken voor een lang weekend later deze maand aan het Meer van Geneve. Nog niets geboekt, want eerst maar eens het weer afwachten. En hoewel ik me prima realiseer dat de Zwitserse steden de premium-locatie zijn ten opzichte van de Franse dorpjes, zeker buiten het hoogseizoen, praat je dan toch echt over honderden euro’s aan prijsverschil bij vergelijkbare accomodaties voor zo’n korte trip.
-
- 4x3 autosnelweg

-
- 2x5 autosnelweg
Zelfs buiten het seizoen vraagt men in Zwitserland doodleuk CHF100 of meer voor een éénpersoonskamer. 2 jaar geleden mijn verlate zomervakantie gevierd in Zwitserland, om budgettechnische redenen maar 6 dagen. Een keer uitgeweken naar het Italiaanse Porlezza om daar te overnachten, kostte een fractie van het 15 km verderop gelegen Lugano.
-
- expressweg
Duitse grens plaats uitzoeken (Bijv. Weil am Rhein) als uitvalbasis en daarna gewoon CH in.brytje008 schreef: ↑vr 02 sep 2022, 10:51Dat is precies ook het gene wat me tegenhoud om vaak naar Zwitserland te gaan, als het goedkoper was zat ik er zo paar keer per jaar.Ds79m schreef: ↑vr 02 sep 2022, 9:58Het prijspeil in Zwitserland is wel een algemeen probleem voor overnachtingsaccomodaties. Er zijn soms wel goede deals te vinden, maar in het algemeen is het lastig om een goede prijs/kwaliteitsverhouding te krijgen voor bijvoorbeeld een doorsnee hotel. Het verbaast me daarbij ook dat je zelfs in de buurt van de landsgrenzen nog nauwelijks goedkoper aanbod hebt.
Maar het is vooral als je alleen reist bijna niet te betalen, ik ga dan vaak ook maar een dag of twee.
-
- verkeersader
Ik heb vorig weekend nog geslapen bij 'landhaus blumengarten' een leuk familiehotel, in de omgeving kan je prachtig wandelen in het heuvelgebied.
De prijs was 60 euro per nacht, p.p inclusief goed ontbijt, en een heerlijk avondmaal.
Ik boek alleen op booking.com als een hotel minimaal een 8.2 heeft als cijfer, en op google recensies minimaal 4 van de 5 sterren.
En tot 120 euro per nacht.
De prijs was 60 euro per nacht, p.p inclusief goed ontbijt, en een heerlijk avondmaal.
Ik boek alleen op booking.com als een hotel minimaal een 8.2 heeft als cijfer, en op google recensies minimaal 4 van de 5 sterren.
En tot 120 euro per nacht.

-
- verkeersader

Vanwaar specifiek die 8.2? (Ik hanteer vergelijkbare criteria als jij, maar dan een 8, dus ben even benieuwd

Ubi volentia est, via est
-
- Moderator
Ik heb nu een Kyriad Hotel in Avignon. Ik had dit keten nog niet eerder gehad, maar zag het regelmatig staan in de booking.com app.
Deze locatie heeft eigenlijk een soort motel layout. Deze kost ook iets van 75 euro. De kamer is wel wat ruimer dan Ibis en er is ook iets meer geld gestoken in de ambiance en meubilair, ik zit nu aan een redelijk goede tafel met de laptop, dat is bij Ibis vaak spartaanser met een krukje en een mini tafeltje. Ik weet niet of alle Kyriad's zo zijn.
Deze locatie heeft eigenlijk een soort motel layout. Deze kost ook iets van 75 euro. De kamer is wel wat ruimer dan Ibis en er is ook iets meer geld gestoken in de ambiance en meubilair, ik zit nu aan een redelijk goede tafel met de laptop, dat is bij Ibis vaak spartaanser met een krukje en een mini tafeltje. Ik weet niet of alle Kyriad's zo zijn.
-
- verkeersader

Enkele jaren geleden zat ik een week bij Kyriad Résidence Cabriès, dat ligt op enkele kilometers van Marseille.
De ervaring was goed te noemen, vriendelijk personeel, goed beveiligd met een hek geheel rondom het terrein, bijzonder schoon, en voor 80 euro zat er ook nog een kleine keuken bij, en een privé terras.

Ook heel normaal publiek, veel motorrijders met o.a een Grieks kenteken, wat zakenlieden e.d

Mijn moeder adviseerde vroeger altijd dat iets pas goed was, als het een hoger cijfer had dan een 8, dat is een beetje blijven hangen met de jaren.Vanwaar specifiek die 8.2? (Ik hanteer vergelijkbare criteria als jij, maar dan een 8, dus ben even benieuwd)

-
- 2x3 autosnelweg

-
- 2x2 autosnelweg
Ratings zijn ook maar persoonlijke scores. Wat een persoon een 6 vindt kan ik 10 vinden en omgekeerd. Scores interesseren me niet, want die kan iedereen geven, een review is al iets feitelijker.
-
- Moderator
Mijn ervaring is ook dat als de typering 'goed' is, dat eigenlijk al erg basic is. Op de Google Reviews is 4.0 of hoger ook wel een goede indicatie denk ik.
Het zal ook wel afhangen van het verwachtingspatroon. Iemand die een 4-sterrenhotel gewend is zal een economy niet snel met een 8 of hoger waarderen. Van een budgethotel moet je ook niet meer verwachten dan dat, zolang het maar schoon is en een goed bed heeft. Wat dat betreft heb ik nog geen tegenvallers gehad. Ik zie bij B&B Hotels wel relatief vaak de opmerking dat de bedden hard zijn. Ik had daar in mijn eerste B&B geen problemen mee, ik heb er voor morgen nog eentje geboekt in Aubenas.
Het zal ook wel afhangen van het verwachtingspatroon. Iemand die een 4-sterrenhotel gewend is zal een economy niet snel met een 8 of hoger waarderen. Van een budgethotel moet je ook niet meer verwachten dan dat, zolang het maar schoon is en een goed bed heeft. Wat dat betreft heb ik nog geen tegenvallers gehad. Ik zie bij B&B Hotels wel relatief vaak de opmerking dat de bedden hard zijn. Ik had daar in mijn eerste B&B geen problemen mee, ik heb er voor morgen nog eentje geboekt in Aubenas.
-
- 4x5 autosnelweg
Het prettigste en mooiste hotel waar ik ooit heb overnacht moet wel Hotel 2 Ciels in Marrakesh geweest zijn. (8.9 op booking.com
). Fijne, schone en ruime kamers, goede voorzieningen (met name het extreem uitgebreide ontbijt, maar ook WiFi, een zwembad en bar op het dak, en elke dag nieuwe flesjes water op de kamer), en fijne service. Gelegen in een goede buurt van de stad, rustig gelegen, maar toch op loopafstand van de winkels en restaurants. Taxistandplaats voor de deur en bushalte ook op loopafstand. Voor een eerste kennismaking met Marokko een goede plek om te acclimatiseren: Westerse standaarden, maar toch met traditionele elementen ingericht.

"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net