Hotels onderweg

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

Chris
Moderator

Re: Hotels onderweg

Bericht door Chris » za 20 mei 2023, 21:14

Onder de 60 euro is vrij zeldzaam bij 2 sterrenhotels is mijn indruk. Premiere Classe en Ibis Budget hebben dat nog wel eens, maar die sla ik eigenlijk altijd over, de meeste hotels onderweg zijn op mijn reizen in het 65-80 euro segment, soms iets meer.

Wat is jouw ervaring met Campanile? Ik had er vorig jaar eentje in Ales, dat was wel een net hotel, maar ik heb er ook wel wat gezien op bedrijventerreinlocaties die er niet echt beter uit zagen dan de 2 sterrenhotels.

Ik ben ook wel benieuwd of iemand ervaring heeft met een beetje betaalbare hotels in Scandinavië. Mijn beeld is dat er weinig economy hotels zijn, of dat die beginnen vanaf 120 euro per nacht. Dat vind ik wel wat aan de dure kant voor 2 of 3 weken. Frankrijk is misschien wel het economy hotel-land bij uitstek, elke plaats van een beetje omvang (op de groene of blauwe bewegwijzering) heeft er vaak al wel een paar.

Wesso
2x3 autosnelweg

Bericht door Wesso » za 20 mei 2023, 21:45

^^ Ik moet bij goedkope accomodatie in Noorwegen gelijk denken aan Sanngrund, daar heb ik in 2015 een overnachting gemaakt in een hut met genoeg voorzieningen (behalve badkamer en wc, daarvoor is er een sanitairgebouw). Vanaf 590 NOK (€ 50) per nacht in juni heb je daar al een glamping-hut. Er is ook een restaurant op het terrein.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » za 20 mei 2023, 23:47

Chris schreef: za 20 mei 2023, 21:14Wat is jouw ervaring met Campanile? Ik had er vorig jaar eentje in Ales, dat was wel een net hotel, maar ik heb er ook wel wat gezien op bedrijventerreinlocaties die er niet echt beter uit zagen dan de 2 sterrenhotels.
Wisselend. De meeste hotels zijn zo-zo. Weinig dat er echt uitspringt. Maar sommigen zijn wel oké en voor de juiste prijs kun je een goede deal hebben. In Luxemburg nam ik nog wel eens de Campanile bij de luchthaven, hing een beetje af van hoe andere hotels geprijsd waren. Maar de Campanile was soms goedkoper dan de Ibis, en dan heb je een betere deal bij Campanile.
Ik ben ook wel benieuwd of iemand ervaring heeft met een beetje betaalbare hotels in Scandinavië. Mijn beeld is dat er weinig economy hotels zijn, of dat die beginnen vanaf 120 euro per nacht.
Jawel. Ik overnacht in Scandinavië vaak iets minder luxe omdat hotels er duur zijn. Ik ga ook niet onbeperkt qua budget omhoog. In Stockholm en Kopenhagen is iets goeds vinden onder de 100 euro nauwelijks te doen, maar daarbuiten is het zeker in Zweden niet onmogelijk.

In Zweden (en één locatie in Kopenhagen) heb je Good Morning Hotels, met wisselende recensies: https://ligula.se/en/goodmorninghotels/

Mijn indruk is dat het echt budgethotels zijn, categorie Ibis Budget of Ibis. Als de beoordeling oké is en het alleen voor slapen is valt het te overwegen. Als ik nu voor de komende nacht voor 1 persoon zonder ontbijt in Örebro wil boeken, om maar een voorbeeld te nemen, kost het 64 euro. Kun je qua prijs niks van zeggen. Maar op booking.com heeft het een 6,6, verwacht er dus niet te veel van. Barslecht zal het wel niet zijn, een 6,6 is een voldoende, maar supergoed ook zeker niet.

Rasta, een keten van Zweedse wegrestaurants, heeft ook 12 locaties met hotels, doorgaans ook gunstig geprijsd voor Zweedse begrippen: https://www.rasta.se/en/hotel/

Ik meen me te herinneren dat de meeste Rasta-hotels wel een goede beoordeling hebben.

First Hotels is in Zweden vaak ook nog wel redelijk geprijsd: https://www.firsthotels.com/hotels/sweden/

Connect Hotels is dan ook nog een kleine keten van vijf hotels rondom Stockholm, volgens mij wel redelijk geprijsd Maar ik heb er zelf geen ervaring mee.

Choice Hotels heeft in Scandinavië ook een behoorlijk aanbod, waarbij Quality Hotel en Comfort Hotel vaak nog enigszins gunstig geprijsd zijn. Kan vooral bij vroeg boeken interessant zijn.

In Stockholm zit een Ibis Styles, maar niet bijzonder gunstig geprijsd. De hoge parkeerkosten komen daar nog bij, zoals bij veel hotels in Zweden. Ik heb in 2020 in de Park Inn by Radisson Solna overnacht. Kamer oké, maar in vergelijking met andere hotels in Zweden had dit hotel het ontbijt destijds wel heel erg uitgekleed onder het mom van COVID. Dat was een tegenvaller, want overnachten in Stockholm is simpelweg al duur.

In Göteborg heb ik in 2020 bij First Hotel G overnacht, mooi bij het centraal station, en parkeren voor zo'n 15 euro in de parkeergarage van winkelcentrum Nordstan. In 2021 heb ik bij Scandic Hotel Backadal overnacht. Iets duurder, maar geen parkeerkosten, dus onder de streep hetzelfde.

Het IKEA Hotell in Älmhult is ook leuk, en niet heel duur. Boeken via de website met IKEA Family-korting. Er werd bij mij niet gecheckt of ik een IKEA Family-card heb, maar voor de zekerheid kun je er gratis eentje aanvragen.

In Trollhättan heb ik bij het sympathieke Hotell Bele overnacht, klein maar gemoedelijk, de eerste keer in de coronatijd dat ik weer van een volledig ontbijtbuffet kon genieten. En overdag zijn er beneden verse koekjes, koffie en thee beschikbaar. :)

Denemarken kent bij mijn weten alleen Zleep (ook 1 locatie in Zweden bij Arlanda) als goedkopere keten. Her en der zijn wel wat motels, en verder wel wat goedkopere eenvoudige hotels (kro's). Sinds kort zit in Kopenhagen een Ibis Styles, voor Kopenhagense begrippen best gunstig geprijsd, maar nog steeds duur. Vorig jaar heb ik in Kopenhagen bij Best Western bij Kastrup (net ten noorden van de luchthaven overnacht), een jaar eerder bij Comwell Copenhagen Portside Dolce by Wyndham. De Comwell is gloednieuw, maar de kamers zijn krap. De Best Western vond ik fijner. In Frederikshavn heb ik Hotel Frederikshavn gebruikt, waar ik het inchecken helemaal zelf moest doen terwijl ik via de telefoon werd begeleid. Bijzonder, maar het werkte. Redelijk waar voor je geld.

In Noorwegen heb ik in 2015 vooral bij privékamers in jeugdherbergen (Vandrerhjem) geslapen, en een aantal motels. Toen zaten we ook wat meer op een budget. Eentje langs de E18 bij Stathelle was goed, maar is inmiddels verdwenen. Van de jeugdherbergen waren die in Sarpsborg, Rjukan en een locatie in Oslo (Haraldsheim) in orde, maar een andere locatie in Oslo (Holtekilen) was helemaal niks. Die in Sarpsborg schijnt nu gesloten te zijn, Oslo Holtekilen (gelukkig) ook.

Langs de E18 bij Drammen zit dit motel (zelf wel overwogen, maar niet gebruikt), voor Noorse begrippen niet duur: https://motellholms.inn.fan/

Langs de Rv 7 in Bromma heb ik destijds hier overnacht, en dat beviel goed. Ruime kamers. Een eenpersoonskamer zonder ontbijt kost 795 kronen, dat is voor Noorse begrippen goedkoop: https://www.norkro.no/

In Finland zijn sommige hotels van Scandic nog best goed geprijsd. Dat is in de andere Scandinavische landen een duurdere keten met veelal viereterrenhotels, maar in Finland hebben ze een paar jaar geleden Cumulus overgenomen. Die hotels hebben weliswaar de naam Scandic gekregen, maar zijn vooral driesterrenhotels, en derhalve ook gunstiger geprijsd.
Laatst gewijzigd door Coen Tunnel op zo 21 mei 2023, 2:18, 1 keer totaal gewijzigd.

MaartenE
verkeersader

Bericht door MaartenE » zo 21 mei 2023, 1:27

Was in Parijs afgelopen maart, was in 2017 daar in een hotel geweest in juli voor rond de 60€ per nacht, prima bedrag. Nu geloof ik meteen dat door COVID en inflatie de prijzen omhoog zijn gegaan, maar hetzelfde hotel vroeg nu 270€ per nacht in maart. Leg die even uit. Zelfde aantal sterren als destijds, geen renovatie gehad voor zover ik kon zien.
Tweerichtingsfietspaden zijn uitgevonden door een verkeerskundige met helicopter-ouders.

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Bericht door Seat Ibiza » zo 21 mei 2023, 9:56

Chris schreef: za 20 mei 2023, 21:14 Ik ben ook wel benieuwd of iemand ervaring heeft met een beetje betaalbare hotels in Scandinavië. Mijn beeld is dat er weinig economy hotels zijn, of dat die beginnen vanaf 120 euro per nacht.
Ik heb in Stockholm deze geboekt:
https://ligula.se/en/motel-l/

Kan je binnenkort zeggen hoe die beviel :)

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 14 jun 2023, 19:24

Inmiddels in het 4e hotel van mijn reis naar Noord-Scandinavië. Met rondkijken op Google Maps / Booking werd mij duidelijk dat er bijna geen hotels zijn van minder dan 3 sterren. En qua prijs heb ik tot nu toe rond de 90-100 euro gezeten, alleen het hotel waar ik nu zit (Scandic in Kirkenes) is wat duurder met 150 euro, eerlijk gezegd een beetje boven mijn budget om elke dag te doen, maar morgen heb ik in Tana een heel appartement met 3 slaapkamers voor maar 65 euro weten te boeken.

Overigens is airco hier blijkbaar onbekend terwijl het geen onnodige luxe is, ik heb de afgelopen 3 nachten slecht geslapen vanwege de warmte in de hotelkamers. Het hotel in Kemi had wel een mobiele airco staan maar dat maakt teveel lawaai voor als je wil gaan slapen...

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » wo 14 jun 2023, 20:15

Toen ik in Rovaniemi was, was het ook ver boven de 25. We hebben de hele avond in een kroeg in het centrum gezeten omdat die wėl airco had :lol:
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Kaaiman
Secretaris

Bericht door Kaaiman » do 15 jun 2023, 10:04

Chris schreef: wo 14 jun 2023, 19:24ik heb de afgelopen 3 nachten slecht geslapen vanwege de warmte in de hotelkamers
Nachten? In juni? Boven de poolcirkel? :hap:
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Wesso
2x3 autosnelweg

Bericht door Wesso » do 15 jun 2023, 11:57

^^ Over een week is het daar Midzomernacht. Je moet ervan houden of ertegen kunnen, anders ver ervandaan blijven.

Hoe is het nu trouwens met de muggen? Al bezoek gehad, Chris? :hap:

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 15 jun 2023, 12:42

Nog geen mug gezien. Overigens wordt het ver ten zuiden van de poolcirkel niet meer donker in de nacht. Hier schijnt gewoon de zon. Zeker met dit zonnige weer staan hotels e.d. 24 uur per dag in de zon, dat is vast een reden dat de kamers zo warm zijn. Ook al koelde het vannacht af tot minder dan 10 graden.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » za 17 jun 2023, 18:57

Inmiddels heb ik 9 verschillende hotels / huizen geboekt in Zweden, Finland en Noorwegen.

Ik had van te voren gesteld dat ik liever niet meer dan 100 euro per nacht wilde betalen. Dat is tot nu toe meestal gelukt, ik zit veelal tussen 85 en 100 euro per nacht in een hotel, het laagste tot nu toe was 65 euro voor een heel appartement en het hoogste 150 euro voor een Scandic hotel in Kirkenes. In Noord-Noorwegen heb je niet altijd veel keus, als in één gebied geen beschikbaarheid is (of betaalbare beschikbaarheid) moet je snel 1,5 uur verder rijden.

Het kostte me wel moeite om iets te vinden in de Lofoten dat niet 200 euro per nacht kost of een onbemand Fasthotel met slechte reviews was. Uiteindelijk een cabin geboekt voor 110 euro.

Maar zoals in Frankrijk waar qua hotels redelijk veel keus is tussen 60 en 80 euro, dat kennen ze in Scandinavië blijkbaar niet. Het is wel zo dat de prijzen in Scandinavië wel standaard ook ontbijt omvatten, terwijl dat in Frankrijk structureel exclusief ontbijt wordt geadverteerd, als je daar 10 of 12 euro voor rekent is het prijsverschil niet eens zo heel erg groot.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » za 17 jun 2023, 19:11

Ik vind dat adverteren met prijzen ex ontbijt toch wel vervelend. In een grote stad heb je vaak keuze zat om (goedkoper) buiten het hotel te ontbijten, maar in afgelegen gebieden kan ik me niet voorstellen dat er veel mensen zijn die zonder ontbijt weg willen.

Ik filter op booking,com altijd op “ontbijt inbegrepen”.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 23 jun 2023, 20:55

Ik heb nu mijn laatste hotelovernachting geboekt in Scandinavië, tijd om de balans op te maken qua kosten.

Ik wilde niet van te voren al de hele reis vastleggen, dus ik heb telkens 2 dagen vooruit geboekt, zodat ik wel zekerheid had maar ook flexibiliteit.

In Scandinavië zijn vrijwel alle hotels minimaal 3 sterren. De ambiance was veelal beter dan de Franse economy hotelketens. De grootte van de kamers is wel variabel, ik heb maar twee ketenhotels gehad. De meeste hotelkamers waren wat groter dan die typische Franse hotels bij een afrit.

Vooruit betalen hoefde in veel gevallen niet (wel de reservering garanderen met creditcard), maar het aantal hotels dat gratis annuleren tot de dag van aankomst aanbiedt lijkt erg klein te zijn. Soms was het alleen gratis annuleren op de dag van boeking, en vaak helemaal niet (of alleen een stuk duurder).

Mijn hotelovernachtingen waren bijna allemaal tussen € 85 en € 99. Scandic Kirkenes was met € 150 een uitschieter. Ik heb ook een aantal keer cabins en appartementen geboekt, waarvan twee net boven de € 60.

Daarmee is het goed gelukt om onder de 100 euro per nacht te blijven. Ik vond dat eigenlijk wel meevallen. Alleen op de Lofoten en bij Kirkenes was het niet mogelijk iets onder de 100 euro te vinden.

De hotels zijn altijd inclusief ontbijt. Het ontbijt varieerde van eenvoudig tot behoorlijk luxe en uitgebreid. Mijn meest positieve ervaring qua ontbijt was de Scandic in Kirkenes en een gloednieuw Sure Hotel in Stjørdal.

Wel een verschil met Frankrijk: als je boekt voor 1 persoon krijg je in Scandinavië bijna altijd een kamer met eenpersoons bed. In Frankrijk is het vaak tweepersoons, ze hebben daar meer standaard kamerindelingen.

Km357
2x2 autosnelweg

Bericht door Km357 » vr 23 jun 2023, 21:12

Beeetje off-topic, maar Courtepaille zat al jaren in slechte papieren in FR, maar verliest nu ook nog eens de helft van z'n restaurants. Meestal vond je die op de KMO-zones naast de typische Mercure/Ibis/etc als nog ietwat originele restaurants.

Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo » vr 23 jun 2023, 21:30

Dank voor die balans opmaak, Chris.

Noorwegen staat nog steeds op mijn lijstje om ooit eens te bezoeken. Ik heb een bezoek tot nu toe uitgesteld mede wegens horror verhalen over de verschrikkelijk hoge kosten.

Zo zou je voor een hotelkamer minimaal 250 tot 300 euro per overnachting kwijt zijn. Uit eten zou zeker 100 euro p.p. kosten, benzine voor € 2,50 de liter, 12 appels voor een tientje. Kortom: voor een verblijf van een week of twee, drie ben je tegen de 5.000 euro kwijt, aldus mijn oom. Hoewel zulke bedragen voor mij niet echt een probleem zijn, spendeer ik zo'n bedrag liever aan een vakantie ver weg. Verenigde Staten bijvoorbeeld.

Maar die hierboven genoemde bedragen blijken dus nogal overdreven te zijn. Dat is fijn om te weten. Pitten voor 150 euro of zelfs minder kan dus ook. :D
Laatst gewijzigd door Hajo op vr 23 jun 2023, 21:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Donateur Vereniging Wegenforum

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » vr 23 jun 2023, 21:32

Palance schreef: za 17 jun 2023, 19:11 Ik vind dat adverteren met prijzen ex ontbijt toch wel vervelend. In een grote stad heb je vaak keuze zat om (goedkoper) buiten het hotel te ontbijten, maar in afgelegen gebieden kan ik me niet voorstellen dat er veel mensen zijn die zonder ontbijt weg willen.

Ik ken mensen die niet ontbijten, of die een broodje bij een tankstation onderweg ook wel voldoende vinden.

Als je ziet dat tegenwoordig 20-30 euro p.p. voor ontbijt geen uitzondering meer is, dan kunnen die kosten best nog aantikken. Dan snap ik ook wel dat niet iedereen dat wil betalen.

En bij bijvoorbeeld een Ibis Budget is het ontbijt wel goedkoop, maar stelt het niet veel voor. Ook dan is het geen slecht idee om elders wat te halen.

En er zijn ook nog wel hotels die geen ontbijt aanbieden.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » vr 23 jun 2023, 21:37

Hajo schreef: vr 23 jun 2023, 21:30 Dank voor die balans opmaak, Chris.

Noorwegen staat nog steeds op mijn lijstje om ooit eens te bezoeken. Ik heb een bezoek tot nu toe uitgesteld mede wegens horror verhalen over de verschrikkelijk hoge kosten.

Zo zou je voor een hotelkamer minimaal 250 tot 300 euro per overnachting kwijt zijn. Uit eten zou zeker 100 euro p.p. kosten, benzine voor € 2,50 de liter, 12 appels voor een tientje. Kortom: voor een verblijf van een week of twee, drie ben je tegen de 5.000 euro kwijt, aldus mijn oom. Hoewel zulke bedragen voor mij niet echt een probleem zijn, spendeer ik zo'n bedrag liever aan een vakantie ver weg. Verenigde Staten bijvoorbeeld.

Maar die hierboven genoemde bedragen blijken dus nogal overdreven te zijn. Dat is fijn om te weten. Pitten voor 150 euro of zelfs minder kan dus ook. :D
Het hangt van je standaard af, maar rond de 100 euro zit je wel in hotels die wat eenvoudiger zijn dan de luxe hotels waar jij wel eens zit. Als 3-sterrencomfort geen probleem is kan het best. De VS is qua hotels vaak ook geen goedkoop land.

Uit eten kun je ook zo gek maken als je zelf wil, maar voor goed eten hoef je geen 100 euro p.p. kwijt te zijn. En geen alcohol nemen, dat scheelt ook weer wat.

Fruit kan wel schreeuwend duur zijn. Toen ik er was in 2015 schrok ik dat een zak kersen 20 euro kostte. Maar blauwe bessen hoeven niet geïmporteerd te worden en zijn best betaalbaar. Kortom, er zijn wel alternatieven.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » vr 23 jun 2023, 21:45

Coen Tunnel schreef: vr 23 jun 2023, 21:32 Ik ken mensen die niet ontbijten, of die een broodje bij een tankstation onderweg ook wel voldoende vinden.
Ik heb ook best wel eens gehad dat ik heel vroeg weg wilde, pak ‘m beet half zeven, en dat er dan nog geen ontbijt is. Dan is het ook best zonde om daar wel voor te betalen. Je kunt in wat bredere zin besluiten het ter plekke wel te beslissen. Ziet het er een beetje leuk uit, hoe laat ben je wakker, wat voor alternatief verwacht je onderweg? Een hotel dat totaal geen ontbijt aanbiedt maakt dan ook weer de keuze voor je - en dat stemt op dezelfde manier niet vrolijk, tenzij je al feitelijk weet dat er een prima bakkerij of zoiets naast zit.

Overigens ben ik dan zelf ook wel weer zo zuunig dat ik niet op voorhand bestel/betaal voor mijn kinderen, en dan wel even kijk of ze daarvoor überhaupt rekenen. Nu ze niet zo heel klein meer zijn, zal dat steeds minder gratis kinderontbijt opleveren, maar soms wordt er nog wel eens creatief gerekend met twee kinderen voor één ofzo.

Voor de rest: de business-geldklopperij met uitgebreide buffets voor 25 euro of meer kan me gestolen worden. Da’s één ochtend leuk en dan ben ik er ook wel klaar mee. Als het niet toevallig bij mijn boeking in zit, haal ik vaker ontbijt ergens bij een koffietent in de buurt. Geneer me bijna om dat soort declaraties op kantoor neer te leggen.

Km357
2x2 autosnelweg

Bericht door Km357 » vr 23 jun 2023, 21:55

Coen Tunnel schreef: vr 23 jun 2023, 21:32
Palance schreef: za 17 jun 2023, 19:11 Ik vind dat adverteren met prijzen ex ontbijt toch wel vervelend. In een grote stad heb je vaak keuze zat om (goedkoper) buiten het hotel te ontbijten, maar in afgelegen gebieden kan ik me niet voorstellen dat er veel mensen zijn die zonder ontbijt weg willen.

Ik ken mensen die niet ontbijten, of die een broodje bij een tankstation onderweg ook wel voldoende vinden.

Als je ziet dat tegenwoordig 20-30 euro p.p. voor ontbijt geen uitzondering meer is, dan kunnen die kosten best nog aantikken. Dan snap ik ook wel dat niet iedereen dat wil betalen.

En bij bijvoorbeeld een Ibis Budget is het ontbijt wel goedkoop, maar stelt het niet veel voor. Ook dan is het geen slecht idee om elders wat te halen.

En er zijn ook nog wel hotels die geen ontbijt aanbieden.
Ik vind niet dat je voor een ontbijt meer dan 10 euro de man zou moeten betalen, tenzij je kaviaar of Champagne wil.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » vr 23 jun 2023, 22:00

Ik had 2 weken terug een overnachtingshotel in Herrenberg (onder Stuttgart) voor 111 Euro. Inclusief ontbijt. Dat is meer dan zat.

Overigens maakt het bij booking.com soms wel uit of je via een desktop iets zoekt, of via een mobile device. Want in het laatste geval kan de prijs toch ineens wat lager liggen.

Dat hotel in Herrenberg had ik al geboekt via de desktop, tot ik er mobiel toevallig achter kwam dat de prijs via mobiel 20 Euro goedkoper was. Dus dat werd meteen annuleren en opnieuw boeken. :)

Autosnelwegen.net

Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo » vr 23 jun 2023, 22:11

^^ Voor twee tientjes? Ik had mij de moeite bespaard. ;)
Donateur Vereniging Wegenforum

Wesso
2x3 autosnelweg

Bericht door Wesso » vr 23 jun 2023, 22:40

^^ Voor twee tientjes die je bespaart kan je een heel leuk boek kopen. Of een mooie tolweg in de bergen nemen. Het is maar hoe je het bekijkt. ;)

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » vr 23 jun 2023, 22:58

Ik heb wel eens aan de receptie geannuleerd en in overleg een deal gemaakt die beter was voor mij én het hotel (en dat nog voordat we met ons goede gevoel nog een drankje namen in de hotelbar). Alleen Booking ging erop achteruit. Maar goed, die gun ik ook niet heel veel meer dan een plekje waar de zon nooit schijnt.

brytje008
verkeersader

Bericht door brytje008 » vr 23 jun 2023, 23:29

Coen Tunnel schreef: vr 23 jun 2023, 21:32 Als je ziet dat tegenwoordig 20-30 euro p.p. voor ontbijt geen uitzondering meer is, dan kunnen die kosten best nog aantikken. Dan snap ik ook wel dat niet iedereen dat wil betalen.
Belachelijk inderdaad die prijzen. Ik sta vaak wel voor dubio wat betreft het ontbijt. Enerzijds wil ik gewoon het gemak en lekker even kunnen zitten en rustig kunnen wakker worden. Maar anderszijds ben ik er echt te gierig voor. Ik heb ook niet altijd zin om naar een bakker te zoeken of iets dergelijks. Ontbijten doe ik altijd wel, alleen niet zo uitgebreid met spek etc. Voor twee broodjes en een thee is 20 a 30 euro dan helemaal veel geld. Toch doe ik soms maar uit gemak, maar achteraf is het toch altijd een beetje zuur.
Touren is rough so you got to be tough

mvalkenburg
autoweg

Bericht door mvalkenburg » vr 23 jun 2023, 23:34

Hajo schreef: vr 23 jun 2023, 21:30 Dank voor die balans opmaak, Chris.

Als je het wilt doen, is nú een goed moment; de koers van de Noorse kroon is relatief gunstig voor ons.
Voor de rest: nee, het is niet goedkoop, maar ik vond het ook zeker niet duur.

mvalkenburg
autoweg

Bericht door mvalkenburg » vr 23 jun 2023, 23:39

brytje008 schreef: vr 23 jun 2023, 23:29
Belachelijk inderdaad die prijzen. Ik sta vaak wel voor dubio wat betreft het ontbijt. Enerzijds wil ik gewoon het gemak en lekker even kunnen zitten en rustig kunnen wakker worden. Maar anderszijds ben ik er echt te gierig voor. Ik heb ook niet altijd zin om naar een bakker te zoeken of iets dergelijks. Ontbijten doe ik altijd wel, alleen niet zo uitgebreid met spek etc. Voor twee broodjes en een thee is 20 a 30 euro dan helemaal veel geld. Toch doe ik soms maar uit gemak, maar achteraf is het toch altijd een beetje zuur.
Gemak is inderdaad wat waard, maar de kosten van een ontbijt staan wat mij betreft steeds vaker niet meer in verhouding tot die paar dingetjes en een bak koffie die je pakt. Zeker met het gezin (vaak betaal ik voor onze jonge kinderen de volle mep en/of is niet duidelijk wat het tarief gaat zijn) laat ik het toch zitten. Zoals bijvoorbeeld aan boord bij stena lina: iets van 15-16 euro p.p. is toch even 6 tientjes met z’n vieren. Voor een paar broodjes en een glaasje drinken. Dat geef ik liever uit aan een bezienswaardigheid.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » vr 23 jun 2023, 23:46

Km357 schreef: vr 23 jun 2023, 21:55 Ik vind niet dat je voor een ontbijt meer dan 10 euro de man zou moeten betalen, tenzij je kaviaar of Champagne wil.
Voor uitgebreide ontbijtbuffetten waar je ook warme gerechten kan nemen en er bv. ook vers fruit en gerookte zalm is en er op verzoek spiegeleieren of omeletten worden gebakken, vind ik 20-25 euro helemaal niet onredelijk. Onder de 10 euro kom je nauwelijks meer tegen, dan stelt het vaak niet veel voor.

Ik kan van zo'n uitgebreid ontbijtbuffet ook echt genieten en neem dan ook best wel veel, zodat ik lunch vaak over kan slaan. Ik neem er ook wel de tijd voor. Als je in de ochtend geen grote eter bent is het natuurlijk minder interessant.
Hajo schreef: vr 23 jun 2023, 22:11 ^^ Voor twee tientjes? Ik had mij de moeite bespaard. ;)
Een nieuwe boeking maken en de oude annuleren is letterlijk twee tot drie minuten werk. Ik heb het wel vaker gedaan, ook voor kleinere bedragen. Het is toch snel verdiend.
Pino schreef: vr 23 jun 2023, 21:45 Voor de rest: de business-geldklopperij met uitgebreide buffets voor 25 euro of meer kan me gestolen worden. Da’s één ochtend leuk en dan ben ik er ook wel klaar mee. Als het niet toevallig bij mijn boeking in zit, haal ik vaker ontbijt ergens bij een koffietent in de buurt. Geneer me bijna om dat soort declaraties op kantoor neer te leggen.
Ontbijten moet ik toch en de policy van mijn werkgever is dat we kamers met ontbijt mogen boeken. Dus dat doe ik ook altijd als ik voor werk op pad ben. Ik ben al geen ochtendmens, dus om op weg van hotel naar kantoor dan ook nog een plek te zoeken om ontbijt te halen, nee, bedankt.

En nu ik ouder word, merk ik ook steeds meer dat ik het simpelweg wel prettig vind om in het hotel te ontbijten, of ik nou alleen op pad ben of samen. Het is gewoon een relaxter begin van de dag. Ik bekijk vooraf wel recensies om een indruk te krijgen. Dat kan soms meespelen in de hotelkeuze als de hotels waartussen ik twijfel verder vergelijkbaar zijn.
mvalkenburg schreef: vr 23 jun 2023, 23:39 Zoals bijvoorbeeld aan boord bij stena lina: iets van 15-16 euro p.p. is toch even 6 tientjes met z’n vieren. Voor een paar broodjes en een glaasje drinken. Dat geef ik liever uit aan een bezienswaardigheid.
Zoiets heb ik bij Stena tussen Göteborg en Kiel betaald en daar heb ik ook lekker uitgebreid ontbeten, nota bene in de coronatijd (oktober 2020). Het was het geld voor mij zeker waard.

Maar goed, ik snap dat met een groter gezelschap die keuze anders kan liggen.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » za 24 jun 2023, 21:51

Ik zag op YouTube een video waarin een Amerikaans hotel geen losse zeepblokjes meer verstrekt, maar een zeepdispenser in de douche heeft. Men vond dat een enorme noviteit.

Nu ben ik in Europa nog geen enkel hotel tegengekomen die geen zeepdispenser heeft, laat staan dat ze nog losse toiletartikelen verstrekken. Is dat nog niet lang zo in Europa? Ik ben pas sinds een paar jaar vaker met hotels aan het reizen.

Ik heb ook in één keer Genius Level 3 bereikt bij booking.com. Ik krijg met enige regelmaat kortingen van 10 - 15 euro per overnachting, of een gratis kamerupgrade.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » za 24 jun 2023, 22:38

Chris schreef: za 24 jun 2023, 21:51 Nu ben ik in Europa nog geen enkel hotel tegengekomen die geen zeepdispenser heeft, laat staan dat ze nog losse toiletartikelen verstrekken. Is dat nog niet lang zo in Europa? Ik ben pas sinds een paar jaar vaker met hotels aan het reizen.
Ik kan me de los voorverpakte zeepjes en kleine flesjes shampoo nog wel herinneren. Luxere hotels hadden ook eigen logo’s op die flesjes; een van mijn nichtjes spaarde die. Wanneer we in Europa zijn over gegaan naar de dispensers? Goede vraag, gok zo 2005-10? De goedkopere hotels ook eerder dan de dure.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » zo 25 jun 2023, 1:51

Die dispensers waren inderdaad rond 2005-2010 al gangbaar bij budgetketens als Première Classe, Formule 1 en het toenmalige Etap (nu Ibis Budget). Ook Ibis heeft het al geruime tijd, zeker al zo'n tien jaar of misschien wel langer. En tegenwoordig hebben veel midscale hotels het ook. Maar daar zie je soms nog wel losse zeepjes en andere toiletartikelen. Ook kleinere hotels, die niet tot een keten behoren, hebben soms nog de losse zeepjes.

Nu ik erover nadenk, zie je in de VS inderdaad die losse zeepjes nog heel veel.