Hotels onderweg

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

Chris
Moderator

Re: Hotels onderweg

Bericht door Chris » za 20 mei 2023, 21:14

Onder de 60 euro is vrij zeldzaam bij 2 sterrenhotels is mijn indruk. Premiere Classe en Ibis Budget hebben dat nog wel eens, maar die sla ik eigenlijk altijd over, de meeste hotels onderweg zijn op mijn reizen in het 65-80 euro segment, soms iets meer.

Wat is jouw ervaring met Campanile? Ik had er vorig jaar eentje in Ales, dat was wel een net hotel, maar ik heb er ook wel wat gezien op bedrijventerreinlocaties die er niet echt beter uit zagen dan de 2 sterrenhotels.

Ik ben ook wel benieuwd of iemand ervaring heeft met een beetje betaalbare hotels in Scandinavië. Mijn beeld is dat er weinig economy hotels zijn, of dat die beginnen vanaf 120 euro per nacht. Dat vind ik wel wat aan de dure kant voor 2 of 3 weken. Frankrijk is misschien wel het economy hotel-land bij uitstek, elke plaats van een beetje omvang (op de groene of blauwe bewegwijzering) heeft er vaak al wel een paar.

Wesso
2x3 autosnelweg

Bericht door Wesso » za 20 mei 2023, 21:45

^^ Ik moet bij goedkope accomodatie in Noorwegen gelijk denken aan Sanngrund, daar heb ik in 2015 een overnachting gemaakt in een hut met genoeg voorzieningen (behalve badkamer en wc, daarvoor is er een sanitairgebouw). Vanaf 590 NOK (€ 50) per nacht in juni heb je daar al een glamping-hut. Er is ook een restaurant op het terrein.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » za 20 mei 2023, 23:47

Chris schreef: za 20 mei 2023, 21:14Wat is jouw ervaring met Campanile? Ik had er vorig jaar eentje in Ales, dat was wel een net hotel, maar ik heb er ook wel wat gezien op bedrijventerreinlocaties die er niet echt beter uit zagen dan de 2 sterrenhotels.
Wisselend. De meeste hotels zijn zo-zo. Weinig dat er echt uitspringt. Maar sommigen zijn wel oké en voor de juiste prijs kun je een goede deal hebben. In Luxemburg nam ik nog wel eens de Campanile bij de luchthaven, hing een beetje af van hoe andere hotels geprijsd waren. Maar de Campanile was soms goedkoper dan de Ibis, en dan heb je een betere deal bij Campanile.
Ik ben ook wel benieuwd of iemand ervaring heeft met een beetje betaalbare hotels in Scandinavië. Mijn beeld is dat er weinig economy hotels zijn, of dat die beginnen vanaf 120 euro per nacht.
Jawel. Ik overnacht in Scandinavië vaak iets minder luxe omdat hotels er duur zijn. Ik ga ook niet onbeperkt qua budget omhoog. In Stockholm en Kopenhagen is iets goeds vinden onder de 100 euro nauwelijks te doen, maar daarbuiten is het zeker in Zweden niet onmogelijk.

In Zweden (en één locatie in Kopenhagen) heb je Good Morning Hotels, met wisselende recensies: https://ligula.se/en/goodmorninghotels/

Mijn indruk is dat het echt budgethotels zijn, categorie Ibis Budget of Ibis. Als de beoordeling oké is en het alleen voor slapen is valt het te overwegen. Als ik nu voor de komende nacht voor 1 persoon zonder ontbijt in Örebro wil boeken, om maar een voorbeeld te nemen, kost het 64 euro. Kun je qua prijs niks van zeggen. Maar op booking.com heeft het een 6,6, verwacht er dus niet te veel van. Barslecht zal het wel niet zijn, een 6,6 is een voldoende, maar supergoed ook zeker niet.

Rasta, een keten van Zweedse wegrestaurants, heeft ook 12 locaties met hotels, doorgaans ook gunstig geprijsd voor Zweedse begrippen: https://www.rasta.se/en/hotel/

Ik meen me te herinneren dat de meeste Rasta-hotels wel een goede beoordeling hebben.

First Hotels is in Zweden vaak ook nog wel redelijk geprijsd: https://www.firsthotels.com/hotels/sweden/

Connect Hotels is dan ook nog een kleine keten van vijf hotels rondom Stockholm, volgens mij wel redelijk geprijsd Maar ik heb er zelf geen ervaring mee.

Choice Hotels heeft in Scandinavië ook een behoorlijk aanbod, waarbij Quality Hotel en Comfort Hotel vaak nog enigszins gunstig geprijsd zijn. Kan vooral bij vroeg boeken interessant zijn.

In Stockholm zit een Ibis Styles, maar niet bijzonder gunstig geprijsd. De hoge parkeerkosten komen daar nog bij, zoals bij veel hotels in Zweden. Ik heb in 2020 in de Park Inn by Radisson Solna overnacht. Kamer oké, maar in vergelijking met andere hotels in Zweden had dit hotel het ontbijt destijds wel heel erg uitgekleed onder het mom van COVID. Dat was een tegenvaller, want overnachten in Stockholm is simpelweg al duur.

In Göteborg heb ik in 2020 bij First Hotel G overnacht, mooi bij het centraal station, en parkeren voor zo'n 15 euro in de parkeergarage van winkelcentrum Nordstan. In 2021 heb ik bij Scandic Hotel Backadal overnacht. Iets duurder, maar geen parkeerkosten, dus onder de streep hetzelfde.

Het IKEA Hotell in Älmhult is ook leuk, en niet heel duur. Boeken via de website met IKEA Family-korting. Er werd bij mij niet gecheckt of ik een IKEA Family-card heb, maar voor de zekerheid kun je er gratis eentje aanvragen.

In Trollhättan heb ik bij het sympathieke Hotell Bele overnacht, klein maar gemoedelijk, de eerste keer in de coronatijd dat ik weer van een volledig ontbijtbuffet kon genieten. En overdag zijn er beneden verse koekjes, koffie en thee beschikbaar. :)

Denemarken kent bij mijn weten alleen Zleep (ook 1 locatie in Zweden bij Arlanda) als goedkopere keten. Her en der zijn wel wat motels, en verder wel wat goedkopere eenvoudige hotels (kro's). Sinds kort zit in Kopenhagen een Ibis Styles, voor Kopenhagense begrippen best gunstig geprijsd, maar nog steeds duur. Vorig jaar heb ik in Kopenhagen bij Best Western bij Kastrup (net ten noorden van de luchthaven overnacht), een jaar eerder bij Comwell Copenhagen Portside Dolce by Wyndham. De Comwell is gloednieuw, maar de kamers zijn krap. De Best Western vond ik fijner. In Frederikshavn heb ik Hotel Frederikshavn gebruikt, waar ik het inchecken helemaal zelf moest doen terwijl ik via de telefoon werd begeleid. Bijzonder, maar het werkte. Redelijk waar voor je geld.

In Noorwegen heb ik in 2015 vooral bij privékamers in jeugdherbergen (Vandrerhjem) geslapen, en een aantal motels. Toen zaten we ook wat meer op een budget. Eentje langs de E18 bij Stathelle was goed, maar is inmiddels verdwenen. Van de jeugdherbergen waren die in Sarpsborg, Rjukan en een locatie in Oslo (Haraldsheim) in orde, maar een andere locatie in Oslo (Holtekilen) was helemaal niks. Die in Sarpsborg schijnt nu gesloten te zijn, Oslo Holtekilen (gelukkig) ook.

Langs de E18 bij Drammen zit dit motel (zelf wel overwogen, maar niet gebruikt), voor Noorse begrippen niet duur: https://motellholms.inn.fan/

Langs de Rv 7 in Bromma heb ik destijds hier overnacht, en dat beviel goed. Ruime kamers. Een eenpersoonskamer zonder ontbijt kost 795 kronen, dat is voor Noorse begrippen goedkoop: https://www.norkro.no/

In Finland zijn sommige hotels van Scandic nog best goed geprijsd. Dat is in de andere Scandinavische landen een duurdere keten met veelal viereterrenhotels, maar in Finland hebben ze een paar jaar geleden Cumulus overgenomen. Die hotels hebben weliswaar de naam Scandic gekregen, maar zijn vooral driesterrenhotels, en derhalve ook gunstiger geprijsd.
Laatst gewijzigd door Coen Tunnel op zo 21 mei 2023, 2:18, 1 keer totaal gewijzigd.

MaartenE
verkeersader

Bericht door MaartenE » zo 21 mei 2023, 1:27

Was in Parijs afgelopen maart, was in 2017 daar in een hotel geweest in juli voor rond de 60€ per nacht, prima bedrag. Nu geloof ik meteen dat door COVID en inflatie de prijzen omhoog zijn gegaan, maar hetzelfde hotel vroeg nu 270€ per nacht in maart. Leg die even uit. Zelfde aantal sterren als destijds, geen renovatie gehad voor zover ik kon zien.
Tweerichtingsfietspaden zijn uitgevonden door een verkeerskundige met helicopter-ouders.

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Bericht door Seat Ibiza » zo 21 mei 2023, 9:56

Chris schreef: za 20 mei 2023, 21:14 Ik ben ook wel benieuwd of iemand ervaring heeft met een beetje betaalbare hotels in Scandinavië. Mijn beeld is dat er weinig economy hotels zijn, of dat die beginnen vanaf 120 euro per nacht.
Ik heb in Stockholm deze geboekt:
https://ligula.se/en/motel-l/

Kan je binnenkort zeggen hoe die beviel :)