Hotels onderweg

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Re: Hotels onderweg

Bericht door Seat Ibiza » zo 25 jun 2023, 14:18

Chris schreef: za 24 jun 2023, 21:51 Nu ben ik in Europa nog geen enkel hotel tegengekomen die geen zeepdispenser heeft, laat staan dat ze nog losse toiletartikelen verstrekken. Is dat nog niet lang zo in Europa?
In de laatste 8 hotels waar ik overnacht heb afgelopen maand, hadden er slechts twee nog extra flesjes zeep / shampoo / bodylotion. Dat waren hotels met 4 sterren. Maar heb ook in 4-sterrenhotels overnacht deze reis waar het niet meer werd aangeboden. In de hotels met 3 sterren ben ik het niet tegengekomen.

Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem » wo 28 jun 2023, 15:48

Die artikelen neem ik altijd zelf mee.

Het valt me daardoor niet op of een hotel dat wel of niet heeft.

Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo » wo 28 jun 2023, 18:02

^^ Ik neem dat nooit mee. Het is altijd standaard aanwezig en zo niet, ook in het geval dat er te weinig is, is één telefoontje naar de receptie voldoende. :)
Donateur Vereniging Wegenforum

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » wo 28 jun 2023, 23:33

Willem schreef: wo 28 jun 2023, 15:48 Die artikelen neem ik altijd zelf mee.

Het valt me daardoor niet op of een hotel dat wel of niet heeft.
Als ik vlieg met alleen handbagage neem ik het niet mee. Als ik voor langere tijd weg ben ook niet, als ik dan al behoefte heb om zelf zulke producten te hebben koop ik het ter plekke wel in plaats van dat het ruimte en gewicht inneemt in mijn bagage.

Als ik met de auto weg ben neem ik vaak wel wat mee.

Jeff
expressweg

Bericht door Jeff » di 15 aug 2023, 15:48

Ben zojuist een hotel tegen gekomen die wel over de nodige dosis zelfspot bevat:
Very bad hootel in Kaunas (Litouwen).

Ook het interieur is verre van standaard te noemen (het zou mij weinig als Soof hier een nacht zou boeken :mrgreen: )

Chrysa
autoweg

Bericht door Chrysa » di 15 aug 2023, 15:52

In Kaunas had ik een eigen kamer in Mr Jo’s hostel tegenover het station voor 35 euro. :lol:
Chris schreef: vr 23 jun 2023, 20:55 een gloednieuw Sure Hotel in Stjørdal.
Zo nieuw is die niet, daar heb ik vorige zomer ook overnacht op mijn interrailvakantie. Het ontbijt daar vond ik juist tegenvallen, maar de prijs was wel erg goed met €75 voor 2 personen.

MaartenE
verkeersader

Bericht door MaartenE » wo 16 aug 2023, 12:40

Toevallig afgelopen weekeind in Luik voor de eerste keer zo'n dispenser tegengekomen, dacht zelf dat het door Corona kwam maar schijnbaar is dat al langer een ding. Om heel eerlijk te zijn rook hetgeen wat eruit kwam naar citroen afwasmiddel, ik denk dat ik dat verkeerd had.

Edit: denk dat ik pech had in Luik, misschien dat de datum meespeelt.
In Mainz kunnen slapen voor iets meer dan 50, in Basel nu voor 92, een gewoon 3-sterren hotel. Nog steeds wat duurder dan "gewoon" maar dit is Zwitserland, dus dan is het nog te doen. En er zit een kaart bij in die mij in staat stelt gratis met het OV door Basel te gaan gedurende mijn verblijf. Goede deal denk ik.
Tweerichtingsfietspaden zijn uitgevonden door een verkeerskundige met helicopter-ouders.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 29 aug 2023, 18:37

Het kan blijkbaar best wel lonen om een hotel via de eigen website te boeken in plaats van met booking.com.

Ik heb dat nu met twee B&B Hotels gezien, eentje in Chaumont en eentje in Savona. Ik vond ze via Booking.com relatief duur (90-100 euro exclusief ontbijt) en heb gekeken of dat via de website goedkoper kon. En dat scheelde behoorlijk, ik heb beide hotels ongeveer 30 euro goedkoper kunnen boeken, dat is toch zo'n 30% eraf. Daarmee weer zowat een derde hotelovernachting bij elkaar bespaard.

Ik heb ook wel eens gehad dat een hotel in de Booking.com app niet meer beschikbaar was, maar via de website nog wel boekbaar is.

Chrysa
autoweg

Bericht door Chrysa » di 29 aug 2023, 19:03

Ik boek vaak via de site ipv via Booking.com als het net zo duur, zodat het geld ook naar het hotel zelf gaat ipv naar Booking.
Een keer kreeg ik bij aankomst nog korting daarvoor, ook al stond die korting nergens online vermeld.

De apps van de hotelketens zijn vaak ook goedkoper.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » di 29 aug 2023, 19:09

Booking.com heeft dan wel veelal gunstigere annuleringsvoorwaarden als je verder van te voren iets vast wil leggen.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 » di 29 aug 2023, 19:21

Of men verkoopt kamers zonder ontbijt en rekent het ontbijt apart af zonder tussenkomst van Booking.com.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » di 29 aug 2023, 21:35

Palance schreef: di 29 aug 2023, 19:09 Booking.com heeft dan wel veelal gunstigere annuleringsvoorwaarden als je verder van te voren iets vast wil leggen.
Dat geldt soms voor zelfstandige hotels en kleinere ketens, maar voor grotere ketens loont het vaak wel om direct op de website van de hotelketen te boeken. Goedkoper en met soortgelijke of precies dezelfde voorwaarden. Dan kun je ook nog voor een status sparen, wat weer andere voordelen kan opleveren. Vaak heb je al vanaf zo'n 10 nachten per jaar een hogere status. Dat werkt ook wel in het middensegment, dus daarvoor hoef je niet per se bij dure hotels te overnachten. 10 nachten bij Best Western of Ibis levert je al een status op, om maar eens wat te noemen. Ook kan het soms schelen om in de app van een hotelketen te boeken, soms zijn er app-only aanbiedingen. Ik heb zelf een status bij Accor en dan heb je meestal een welkomstdrankje, kamerupgrade (indien beschikbaar) gratis vroeg inchecken en/of laat uitchecken (o.b.v. beschikbaarheid, maar het is me nog nooit geweigerd), soms ook wat lekkers te eten op de kamer, en ik spaar punten voor korting, wat best lucratief is. Als je veel in hotels verblijft, is dat interessanter dan alles via booking.com boeken. Ik boek nog maar weinig via booking.com, waar dat eerder vrijwel alles was.

Jeff
expressweg

Bericht door Jeff » di 29 aug 2023, 23:15

Booking heeft een laagste prijs garantie, maar regels zijn redelijk strikt. Ook is de kans vrij groot dat het hotel je niet erg tof meer vind, omdat Booking het niet laat zitten bij slechts een aantekening.
—--------------

Zelf gebruik Booking als een startpunt: het is een mooie database met zo'n beetje elke locatie waar je kan overnachten. Ook kan ik het "drukkend bedrog" ("Laatste kamer, boek snel" of "loop deze geweldige deal niet mis" ) missen als kiespijn.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » di 29 aug 2023, 23:33

Jeff schreef: di 29 aug 2023, 23:15 Booking heeft een laagste prijs garantie, maar regels zijn redelijk strikt.
Voor de meeste grote ketens en veel kleinere hotels geldt toch echt dat direct boeken voordeliger kan zijn. Voor ketens zul je soms een account aan moeten maken om een extra 5-10% ledenkorting te pakken.
Zelf gebruik Booking als een startpunt: het is een mooie database met zo'n beetje elke locatie waar je kan overnachten. Ook kan ik het "drukkend bedrog" ("Laatste kamer, boek snel" of "loop deze geweldige deal niet mis" ) missen als kiespijn.
Ik gebruik het ook op die manier. Kijken wat er aan keuze is aan hotels en wat de beoordelingen zijn. Ook Google Maps gebruik ik daarvoor, beoordelingsscore en recensies bekijken. Boeken doe ik dan uiteindelijk waar ik het goedkoopst een annuleerbaar tarief kan boeken.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » za 02 sep 2023, 20:41

Ik heb weer een B&B Hotel geboekt in Ravenna, opnieuw 20 euro goedkoper via de site dan via booking.com. Was 75 euro bij booking en 55 via de site.

Dat B&B Hotel in Savona beviel mij wel, die harde bedden die ik in Frankrijk en Duitsland vaak tegenkom had ik daar niet.

Nu heb ik in San Marino een soort van hotelkamer in een residence. Het is geadverteerd als een appartement maar het heeft geen keuken, eigenlijk is het vergelijkbaar met een ruime hotelkamer, maar dan zonder ontbijt of restaurant. Met 59 euro een goede deal. Ik had iets vergelijkbaars in de buurt van Nice en die was het dubbele. Dat zat bij een 4-sterren hotel en daar was ik als casual tourist toch wel wat underdressed, ik ben op vakantie, niet op zakenreis.

Côte d'Azur is sowieso wel duur, alle 80 euro hotels hadden matige reviews of parkeerproblemen of in een ongure buurt. Ik check altijd op Google Maps of je er een beetje fatsoenlijk kan parkeren, liefst op een afgesloten of eigen terrein, zeker in een stad en helemaal in een flatwijk. Je hebt hotels waar je nog 15 euro voor ontbijt en 15 euro voor parkeren mag afrekenen. Dan kan een goede aanbieding toch wel duur zijn of heb je voor dat geld elders wat beters.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » za 02 sep 2023, 21:15

^^ Ja, dat is een beetje het probleem van Nice. Als je geen auto bij je hebt zijn rond het station nog wel wat redelijke hotels te vinden voor een goede prijs. Trocadéro heeft bijvoorbeeld een best goede prijs-kwaliteitsverhouding, en een goede locatie als je met de trein reist. Maar de hotels in dat gebied en de rest van het centrum hebben geen gratis parkeergelegenheid, en heel vaak ook niet eens eigen parkeergelegenheid

Als je wel een auto bij je hebt zijn zelfs de budgethotels, waarvan er aan de westkant van de stad rond het vliegveld een aantal zitten, aardig aan de prijs omdat je gerust 10-20 euro per nacht voor parkeren mag afrekenen. En hotelzones op industrieterreinen zoals in andere grote Franse steden heb je in Nice niet. Met de auto heb ik in Nice meermaals overnacht bij de Kyriad Nice-Saint Isidore, een redelijk goed driesterrenhotel met een gratis eigen parkeerterrein, vlakbij de A8. Het Servotel dat er tegenover zit heeft volgens mij ook gratis parkeren op eigen terrein, maar is een iets duurder hotel.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » za 02 sep 2023, 22:02

Chris schreef: za 02 sep 2023, 20:41 Ik heb weer een B&B Hotel geboekt in Ravenna, opnieuw 20 euro goedkoper via de site dan via booking.com. Was 75 euro bij booking en 55 via de site.
Persoonlijk tref ik het echter vaker omgekeerd: Booking.com goedkoper als direct boeken. Dat heeft vaak met de "Genius" kortingen te maken, waar Booking.com de partij is die de korting geeft en niet het hotel zelf. Al een paar keer heb ik zelfs direct in de receptie van een hotel via Booking.com geboekt, omdat dit goedkoper was als direct met de receptie medewerker af te rekenen. Absurd.

Maar ik herken ook wel het beeld, dat Booking.com niet altijd de goedkoopste partij is. Vooral bij vakantiehuisjes / appartementen is mijn indruk, of bij hotelketens, waar je gratis leden korting kunt krijgen.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo » zo 03 sep 2023, 7:06

Ik boek mijn hotels altijd via deze site:
https://www.travelextras-delta.com/Hotels#
Donateur Vereniging Wegenforum

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » ma 13 nov 2023, 0:43

Coen Tunnel schreef: za 17 dec 2022, 22:22 ^^ Nou, ik heb voor een trip naar de VS komend jaar toch ook maar eens voor wat hotels gekeken op hun eigen websites. Want Californië en Nevada zijn sowieso geen heel goedkope staten. In veel gevallen kan het toch wel wat schelen. Het is soms wat lastig vergelijken, omdat je op booking.com prijzen inclusief alle belastingen ziet en je dat op Amerikaanse websites niet ziet, die worden pas berekend als je een boeking gaat maken, maar al met al heb ik toch aardig kunnen besparen. Ik heb nog wel wat via booking.com geboekt als er geen prijsverschil was, maar ik heb ook mijn accounts bij Best Western en Choice Hotels gebruikt, en een kleiner hotel bij het hotel direct zelf geboekt. Ik heb booking.com wel gebruikt voor vergelijken en voor het kiezen van een hotel. Voor de negen nachten dat ik in de VS ben heb ik voor slechts twee nachten bij booking.com geboekt, voor die andere zeven nachten heb ik bij het hotel zelf geboekt (in alle gevallen een annuleerbaar tarief, net als wat ik op booking.com zou hebben geboekt) en daarmee heb ik in totaal meer dan $ 150 mee bespaard. Dus het was wel de moeite waard.

Ik ben normaal trouwe klant bij Accor, maar Accor heeft sowieso al niet zoveel hotels in de VS en zit (sinds ze Motel 6 van de hand hebben gedaan) in de VS vrijwel alleen maar in het hogere prijssegment en was mij te duur. De vier hotels in de regio LA lagen voor mij eigenlijk te ver van waar ik wil zijn, en met tweemaal Fairmont, eenmaal Sofitel en een Mama Shelter in Hollywood die mij veel te duur was, keek ik dus al gauw verder. De VS kan sowieso al erg duur zijn als het om hotels gaat, dus daar overnacht ik eerder in twee- en driesterrenhotels, zolang de beoordelingen op sites als booking.com en Google Maps maar goed zijn. Het is vaak toch een grote eenheidsworst, kamers zijn vaak wat traditioneler ingericht en lijken op elkaar, ongeacht de keten. En als je beoordelingen vergelijkt hebben alle ketens wel hotels met heel goede en met heel slechte beoordelingen, het hangt maar net van de locatie af. Ik ben dus niet per se merktrouw in de VS.
Even wat feedback. Want ik ben inmiddels toch wel merktrouw geworden. Ik ben dit jaar tweemaal naar de VS geweest, een keer ruim een week naar Californië en Nevada, en vorige maand een trip waarbij ik in een kleine drie weken van Las Vegas naar Washington D.C. ben gereisd. Ik heb, net als bij de eerste trip, vooral bij Best Western en Choice Hotels geboekt, bij de laatste trip heb ik slechts op twee plekken andere hotels geboekt: een historisch Wigwam Motel in Holbrook, AZ, en een Hilton Garden Inn in Concord, NC; die laatste via booking.com met een prijs die goedkoper was dan direct bij het hotel zelf.

Ik heb in totaal 17 nachten verbleven bij hotels van Choice (bij de merken Comfort Inn/Comfort Suites, Quality Inn en Clarion Pointe), waarmee ik mij daar voor de Gold-status heb gekwalificeerd (10 nachten nodig, met 20 nachten zou ik Platinum hebben maar dat haal ik dit jaar niet meer). Die overnachtingen leveren me ook punten op, en bovendien kan ik daarmee ook gereserveerde parkeerplaatsen vlakbij de ingang gebruiken. Dat is al een aantal keren van pas gekomen tijdens de vorige trip, nadat ik de Gold-status heb behaald. Scheelt weer ver slepen met de bagage. :) Ik heb in totaal al meer dan 26.000 punten verzameld, ik heb inmiddels de eerste 10.000 ingezet voor een gratis overnachting volgend jaar, tijdens een volgende trip. Mocht ik de overnachting annuleren, dan krijg ik de punten terug. Wil ik dezelfde kamer zonder punten boeken en met een annuleerbaar tarief, dan zou het (inclusief belastingen) mij $ 139.50 kosten. Een prima deal dus, feitelijk $ 139.50 bespaard.

Bij Best Western heb ik 7 nachten verbleven (bij de merken Best Western en Best Western Plus), en aangezien daar dit jaar de helft van het aantal nachten nodig is om je voor een status te kwalificeren, heb ik daar gelijk de Platinum-status binnengehaald. Ik heb in de hotels nog niet heel veel voordelen daarvan gehad, ik kreeg tijdens de reis Gold (bij 5 nachten) en Platinum kwam er pas bij nadat we al terug waren. Wel heb ik 11.000 punten verzameld (eerlijk gezegd, daar zaten nog wel 3.240 punten bij van een verblijf bij de Best Western Plus in Dhaka, Bangladesh vorig jaar), en bij Best Western kun je die punten inzetten voor korting bij een hotelovernachting, met een minimum van 5.000 punten per keer. Ik heb voor een verblijf van twee nachten alle 11.000 punten ingezet, wat mij een korting van $ 61.88 (belastingen meegerekend) heeft opgeleverd. Ik had sowieso dit jaar wel 7.760 punten gespaard met de overnachtingen in de VS.

Dus afgezien van het feit dat direct boeken bij deze ketens in plaats via booking.com o.i.d. sowieso al goedkoper is en een korting oplevert, krijg je best snel een status en dat kan interessante kortingen opleveren. Wat ook fijn is, is dat deze ketens ook heel veel hotels hebben in het middensegment. Voor de volgende trip heb ik hiermee al meer dan $ 200 bespaard. En dat vlak voor de deur mogen parkeren bij de hotels van Choice is ook fijn. :) Uiteindelijk loont de loyaliteit wel; voor de volgende trip heb ik dus weer alles bij Choice en Best Western geboekt.

Overigens ben ik buiten de VS wel trouw aan Accor, voor twee andere trips heb ik alles bij Accor geboekt. In de VS is dat geen goede optie voor mij; daar heeft Accor vrijwel alleen maar hotels in het duurdere segment, en dat is niet wat ik zoek.