Waarom? Je boekt tegenwoordig meestal toch per kamer en, uitgezonderd hotels met speciale eenpersoonskamers, je gebruikt dezelfde kamer als dat een stel zou gebruiken. Alleen als het ontbijt apart berekend wordt is het logisch dat je niet voor twee personen betaalt, en toeristenbelasting uiteraard ook niet als die per persoon wordt berekend (soms is het ook een vast bedrag per kamer of een percentage van de totale rekening). Het enige waardoor het verder nog wat goedkoper kan is omdat er een handdoek minder hoeft te worden gewassen; ik heb meermaals meegemaakt dat op een tweepersoonskamer die ik als alleenreizende had geboekt inderdaad slechts een set handdoeken voor één persoon lag. En één persoon zal doorgaans iets minder afval produceren en minder water gebruiken dan twee personen. Maar de operationele kosten voor wat betreft de hotelkamer zelf liggen bij één persoon in een tweepersoonskamer maar marginaal lager voor het hotel. Als ik alleen reis hou ik voor wat betreft hotelkamers eenzelfde budget aan als dat ik samen reis. Kan ik ergens een eenpersoonskamer boeken, dan is dat mooi meegenomen, maar het is tegenwoordig een zeldzaamheid.Hajo schreef: do 26 dec 2024, 23:42Ook dat is fors, maar dat vind ik nog nét toelaatbaar, zeker in deze periode (kerstvakantie). Maar een 1-persoon toeslag van 100%, oftewel het dubbele, vind ik echt niet kunnen. Dat weiger ik te betalen.
Ik ken de context niet, maar ik kom zo nu en dan wel tegen dat hotels "Economy tweepersoonskamers" hebben die meer basic zijn ingericht, of nog niet gerenoveerd zijn. Dan kan de standaard eenpersoonskamer duurder zijn dan de economy tweepersoonskamer.Seat Ibiza schreef: vr 27 dec 2024, 14:54
Het kan zelfs nog bonter dan 100% toeslag voor een eenpersoons gebruik van een kamer zagen wij deze week. In Berlijn vroeg een hotel meer voor een eenpersoonskamer dan een tweepersoonskamer. Let wel: per kamer, niet per per persoon
Ik zou daar dus ofwel NIET boeken, of als alleenreizende gewoon een tweepersoonskamer boeken.
Maar voor veel internationale hotels is het gebruik van prijzen p.p.p.n. inmiddels wel verouderd, veel vaker wordt er met een totale kamerprijs geadverteerd.