Hotels onderweg

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

Coen Tunnel
Voorzitter

Re: Hotels onderweg

Bericht door Coen Tunnel »

Hajo schreef: do 26 dec 2024, 23:42 ^^ Ook dat is fors, maar dat vind ik nog nét toelaatbaar, zeker in deze periode (kerstvakantie). Maar een 1-persoon toeslag van 100%, oftewel het dubbele, vind ik echt niet kunnen. Dat weiger ik te betalen.
Waarom? Je boekt tegenwoordig meestal toch per kamer en, uitgezonderd hotels met speciale eenpersoonskamers, je gebruikt dezelfde kamer als dat een stel zou gebruiken. Alleen als het ontbijt apart berekend wordt is het logisch dat je niet voor twee personen betaalt, en toeristenbelasting uiteraard ook niet als die per persoon wordt berekend (soms is het ook een vast bedrag per kamer of een percentage van de totale rekening). Het enige waardoor het verder nog wat goedkoper kan is omdat er een handdoek minder hoeft te worden gewassen; ik heb meermaals meegemaakt dat op een tweepersoonskamer die ik als alleenreizende had geboekt inderdaad slechts een set handdoeken voor één persoon lag. En één persoon zal doorgaans iets minder afval produceren en minder water gebruiken dan twee personen. Maar de operationele kosten voor wat betreft de hotelkamer zelf liggen bij één persoon in een tweepersoonskamer maar marginaal lager voor het hotel. Als ik alleen reis hou ik voor wat betreft hotelkamers eenzelfde budget aan als dat ik samen reis. Kan ik ergens een eenpersoonskamer boeken, dan is dat mooi meegenomen, maar het is tegenwoordig een zeldzaamheid.
Seat Ibiza schreef: vr 27 dec 2024, 14:54 ^^
Het kan zelfs nog bonter dan 100% toeslag voor een eenpersoons gebruik van een kamer zagen wij deze week. In Berlijn vroeg een hotel meer voor een eenpersoonskamer dan een tweepersoonskamer. Let wel: per kamer, niet per per persoon :nuts:

Ik zou daar dus ofwel NIET boeken, of als alleenreizende gewoon een tweepersoonskamer boeken.
Ik ken de context niet, maar ik kom zo nu en dan wel tegen dat hotels "Economy tweepersoonskamers" hebben die meer basic zijn ingericht, of nog niet gerenoveerd zijn. Dan kan de standaard eenpersoonskamer duurder zijn dan de economy tweepersoonskamer.

Maar voor veel internationale hotels is het gebruik van prijzen p.p.p.n. inmiddels wel verouderd, veel vaker wordt er met een totale kamerprijs geadverteerd.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Coen Tunnel schreef: vr 27 dec 2024, 15:50Het enige waardoor het verder nog wat goedkoper kan is omdat er een handdoek minder hoeft te worden gewassen; ik heb meermaals meegemaakt dat op een tweepersoonskamer die ik als alleenreizende had geboekt inderdaad slechts een set handdoeken voor één persoon lag.
Ik heb dat redelijk vaak meegemaakt, ook wel eens dat er bij een bed met 2 matrassen, maar één helft van bedlinnen was voorzien. Al heb ik dat niet vaak gezien. Eén keer heb ik een waarschuwing gezien dat je een naheffing kreeg als je beide bedden zou gebruiken.

Eénpersoonskamers kom ik af en toe wel eens tegen, al lijkt het niet heel erg de norm te zijn.
Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Bericht door Seat Ibiza »

Coen Tunnel schreef: vr 27 dec 2024, 15:50 Ik ken de context niet, maar ik kom zo nu en dan wel tegen dat hotels "Economy tweepersoonskamers" hebben die meer basic zijn ingericht, of nog niet gerenoveerd zijn. Dan kan de standaard eenpersoonskamer duurder zijn dan de economy tweepersoonskamer.
Ik heb niet verder gekeken, maar zoiets zou inderdaad van toepassing kunnen zijn. Mocht ik het nog eens zien, zal ik uitgebreider kijken en de info hier delen.
Coen Tunnel
Voorzitter

Chris schreef: vr 27 dec 2024, 16:00Ik heb dat redelijk vaak meegemaakt, ook wel eens dat er bij een bed met 2 matrassen, maar één helft van bedlinnen was voorzien. Al heb ik dat niet vaak gezien. Eén keer heb ik een waarschuwing gezien dat je een naheffing kreeg als je beide bedden zou gebruiken.
Oh, dat maar één helft van bedlinnen was voorzien heb ik nog nooit meegemaakt. Een waarschuwing voor een naheffing bij gebruik van beide bedden heb ik wel eens gezien, maar dat zal iets van 10-15 jaar geleden geweest zijn en toen was het niet van toepassing, want toen sliep ik er met mijn vrouw.

Hotels in de VS hebben vaak twee tweepersoonsbedden (double queen), en dan gaan mijn vrouw en ik wel eens apart liggen omdat het ook gewoon lekker rustig slaapt in je eigen bed zonder iemand anders erbij. Dat is nog nooit een probleem geweest en er is ook nog nooit extra voor gerekend. Vaak heb je de keuze uit één kingsize bed (en daardoor wat meer vrije kamerruimte), of twee queensize bedden. Tenzij één kingsize beduidend goedkoper is, of dat er niks anders wordt aangeboden dan kamers met een tweepersoonsbed, nemen we dan doorgaans een double queen.
Peter
2x4 autosnelweg

Bericht door Peter »

Het zijn inderdaad vaak de oudere en kleinere hotelletjes die daadwerkelijk een 1-persoonskamer (lees: 1 1-persoonsbed) hebben. Als alleenstaande reiziger kan je inderdaad wel eens geld besparen, maar ook hier worden vaak 2-persoonskamers voor 1 persoon ingezet, zeker door de weeks buiten de vakanties, als er veel zakenreizigers (of monteurs, installateurs, etc) op pad zijn, die meestal ofwel alleen zijn ofwel met meerdere collega's niet op 1 kamer willen (en hoeven).

Als alleenstaande (of alleenreizende) vakantiereiziger zijn hotels een dure aangelegenheid. Als tiener en vroegtwintiger nam je wel vaker toch een met zijn 2-en een 2-persoonskamer (liefst met 2 bedden) als je niet ging kamperen of in een snurkzaal lag. In de vorige eeuw waren er wel hotels in zuidelijke en oostelijke landen, die mensen van hetzelfde geslacht niet op een 2-persoonskamer toelieten. Nooit zelf meegemaakt.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...
Durashift
expressweg

Bericht door Durashift »

Ik heb zojuist een hotelkamer geboekt in een drie sterren bedrijf in onze Marine stad, voor volgend weekend, za - zo. Met ontbijt. De prijs was slechts 10 euro meer dan de vorige keer, uit mijn hoofd was dat herfst 2023, destijds hetzelfde recept.
Qua inflatie vind ik dat wel meevallen, eigenlijk. Ben nu € 150,- kwijt voor twee personen.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Ik heb de afgelopen twee weken een hele serie hotels en appartementen geboekt in Centraal-Europa (Duitsland, Oostenrijk, Slovenië, Slowakije & Polen). Wat mij opviel dat de prijzen via de booking.com app substantieel lager liggen dan wat Google aangaf, dat scheelde vaak zowat de helft / 50 euro.

Zo in juni reizen is wel betaalbaar trouwens, ik ben maar één of twee keer meer dan 70 euro per nacht kwijt geweest. Ik had in Nowy Targ in Polen een nette eenpersoonskamer met modern sanitair en inrichting voor € 37. In Warschau een appartement voor 65 euro op loopafstand van een metrostation.

Ik selecteer de overnachtingen wel specifiek op locatie. In een stad op loopafstand van het centrum maar nog wel plek om te parkeren (of in Warschau: bij een metrostation). In Bratislava vond ik de hotels bij het centrum te duur (€ 140+) en heb ik gekozen om in een parkeergarage te parkeren en een appartement buiten de stad te boeken voor de helft van het geld.

Ik vond de appartementen wel okay, die in Rzeszów had wel een echt mooi uitzicht (10e verdieping), maar de waarderingen van een 9,4 of een 9,6 op Booking vond ik wel te hoog. Het was niet slecht, en de prijs/kwaliteit was prima, maar het was gewoon geen 9+. Een 9+ zou mijn inziens exceptioneel moeten zijn. Ik sla bij Booking alles met een waardering onder een 8 eigenlijk standaard over.

Appartement in Rzeszów:
Afbeelding
Rzeszów by European Roads, on Flickr

Afbeelding
Rzeszów by European Roads, on Flickr
Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance »

Chris schreef: do 19 jun 2025, 21:05 Wat mij opviel dat de prijzen via de booking.com app substantieel lager liggen dan wat Google aangaf
De app heeft soms wel eens lagere prijzen (‘mobile-only’) dan de website. En wellicht dat Google alleen informatie van de website afhaalt?
Laatst gewijzigd door Palance op do 19 jun 2025, 21:42, 1 keer totaal gewijzigd.
"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" - Abraham Lincoln, 1864.
Autostrada
autoweg

Bericht door Autostrada »

Het klopt dat voor sommige accomodaties een lagere prijs aangeboden wordt via de boeking.com app dan via de website.
Een app klant is veel minder geneigd om veel opties met elkaar te vergelijken, dan iemand via een website (het duurt gewoon veel langer op een app). Daarnaast is de kans nog veel kleiner dat iemand die in een app zit, ook nog eens tussen apps gaat zitten vergelijken wat de laagste prijs is, maw het 'lock-in' effect van de app is groter dan van een website.
Iemand die via de booking.com app het bestand raadpleegt is daar meestal niet beland via een zoekmachine zoals google, dit scheelt booking weer geld.
Voor verkopen via het internet bestaan er vaak bedingingen dat booking.com geen lagere prijs voor een hotel mag tonen dan de eigen hotel website of andere websites (zoals Expedia om wat te noemen), via de app kan men dat omzeilen.

Tot slot, de app kan veel gebruikersdata 'oogsten', zoals locatie, waardoor jou waarde voor booking (en hun "partners") stijgt.

Al met al een aantal redenen om je er van te overtuigen dat via de app boeken goedkoper is (en de vraag rijst dan uiteraard of jij een 'korting' krijgt via de app, of er gewoon een malus op zit via de reguliere website...)
Coen Tunnel
Voorzitter

^^ Ook sommige hotelketens bieden via hun eigen apps soms lagere prijzen aan dan via de website. Bij de hotels van Accor kan het soms ook wel de moeite waard zijn om even de app te checken, soms is er nog een extra korting die alleen via de app te krijgen is, ook voor geregistreerde leden.
Alfa
2x4 autosnelweg

Bericht door Alfa »

Palance schreef: do 19 jun 2025, 21:11
Chris schreef: do 19 jun 2025, 21:05 Wat mij opviel dat de prijzen via de booking.com app substantieel lager liggen dan wat Google aangaf
De app heeft soms wel eens lagere prijzen (‘mobile-only’) dan de website. En wellicht dat Google alleen informatie van de website afhaalt?

Ik vind eigenlijk dat zoiets verboden moet worden. Het is een vorm van discriminatie. Het begint aardig vervelend te worden hoe bedrijven je tot apps dwingen. Dat vereist ook weer afstand van allerlei gebruikersdata.
Autostrada
autoweg

Alfa schreef: vr 20 jun 2025, 1:21
Ik vind eigenlijk dat zoiets verboden moet worden. Het is een vorm van discriminatie. Het begint aardig vervelend te worden hoe bedrijven je tot apps dwingen. Dat vereist ook weer afstand van allerlei gebruikersdata.
Daarom wordt het ook als een 'korting' aangeboden, iets positiefs waar de klant een goed gevoel van krijgt, vaak onder het mom van 'loyaliteit', (bij booking ben je al 'Genuis' na een paar overnachtingen, dat legitimeert dan weer het geven van dit soort kortingen een geeft jou extra het gevoel dat je het 'verdiend' hebt).
Coen Tunnel
Voorzitter

Alfa schreef: vr 20 jun 2025, 1:21 Ik vind eigenlijk dat zoiets verboden moet worden. Het is een vorm van discriminatie. Het begint aardig vervelend te worden hoe bedrijven je tot apps dwingen. Dat vereist ook weer afstand van allerlei gebruikersdata.
Niemand wordt gedwongen zolang er meerdere keuzes zijn om te boeken. En dan nog is het de vrijheid van de ondernemer hoe hij zijn product aanbiedt. Prijzen van hotels zijn anno 2025 sowieso meestal dynamisch. Hotels mogen wat mij betreft best lagere prijzen rekenen als er via bepaalde kanalen wordt geboekt. Ik kan me voorstellen dat via een app boeken ook lagere operationele kosten heeft of andere voordelen biedt voor de ondernemer.
Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Coen Tunnel schreef: vr 20 jun 2025, 14:26 Prijzen van hotels zijn anno 2025 sowieso meestal dynamisch.
Prijzen zijn in booking.com niet alleen dynamisch (naarmate hotel voller wordt, stijgt de prijs) en verschillend als in de app of via browser kijkt ("mobile only" prijzen), ze zijn ook nog eens verschillend per persoon! Ik heb een account met Genius3-level-korting en mijn vrouw heeft ook een account met hetzelfde Genius-level. Desalniettemin gebeurt het soms dat wij verschillende prijzen te zien krijgen als we een hotel zoeken. Dat noem ik niet dynamisch, maar onnavolgbaar ;)
Autostrada
autoweg

^^ Dat is natuurlijk het 'voordeel' van de app; het is veel lastiger om prijzen te vergelijken dan via een website. En de app heeft toegang tot veel meer van jou data, dus de prijs kan nog meer op jou toegespitst worden.
Overigens kun je natuurlijk altijd nog even de website van het hotel zelf bezoeken (of het hotel zelf bellen), om te kijken of het goedkoper kan dan booking, of als je bezwaren hebt tegen 'big-tech'.

Zeker voor hotels onderweg, waar er vaak sprake is van last-minute boekingen en mensen die doorgaans maar 1 nacht blijven, heeft booking ook wel veel goeds gebracht (makkelijk zoeken via filters, redelijk betrouwbare reviews, overzichtelijke informatie voor wat betreft kamertypes, parkeergelegenheid en uiteraard het gemak van boeken).
Coen Tunnel
Voorzitter

Seat Ibiza schreef: vr 20 jun 2025, 15:36 Prijzen zijn in booking.com niet alleen dynamisch (naarmate hotel voller wordt, stijgt de prijs) en verschillend als in de app of via browser kijkt ("mobile only" prijzen), ze zijn ook nog eens verschillend per persoon! Ik heb een account met Genius3-level-korting en mijn vrouw heeft ook een account met hetzelfde Genius-level. Desalniettemin gebeurt het soms dat wij verschillende prijzen te zien krijgen als we een hotel zoeken. Dat noem ik niet dynamisch, maar onnavolgbaar ;)
Ook dat is niet zo gek. Een loyaliteitsprogramma biedt bij hogere niveaus meer voordelen. Dat kunnen ook goedkopere prijzen zijn, naast voordelen in het hotel zelf. Ik heb zelf een hoger statusniveau bij twee groepen van hotelketens en dan kun je denken aan zaken als gratis kamerupgrades, een vroege check-in, late check-out, gratis parkeren of gereserveerde parkeerplaatsen voor statushouders vlakbij de ingang, welkomstdrankjes, een welkomstkaartje met wat lekkers er bij op de kamer, allemaal zaken waar je verhoudingsgewijs meer krijgt voor dezelfde of soms zelfs een lagere prijs.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Ik vermijd grote hotelketens tegenwoordig wat meer. In een pension / gasthof-achtige locatie heb je vaak een wat gezelliger setting dan een groot ketenhotel, en het is vaak nog wat goedkoper ook, met ook vaak grotere kamers dan een standaard 3-sterrenketenhotel. Ik voel mij wat te casual op reis om een luxueus hotel te boeken.

Appartementen zijn ook handig, vaak niet zo duur en je hebt er veel meer ruimte. Nadeel: je moet je eigen eten regelen. Er is geen restaurant. In Kroatië vorig jaar waren vrijwel al mijn overnachtingen in appartementen.

Ik kwam net op Booking het fenomeen Roatel tegen. Dat zijn kennelijk een soort containerkamer die je kan huren. De prijs lag rond 50 euro terwijl vrijwel alle gewone hotels vanaf 100 euro begonnen voor mijn boekingsdatum.
Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo »

Wat ik discriminatie vind, zijn de prijzen en kleine lettertjes in de voorwaarden voor alleen reizenden bij tour operators. :kwaad:

"Nu voor maar €899 p.p.!" lees je. En wat staat daar dan altijd, al dan niet verborgen in de voorwaarden, bij? "Prijs gebaseerd op een verblijf met twee personen". Zodra je dan aangeeft alleen te reizen krijg je een nare verrassing.

Standaard staat het reisgezelschap altijd op twee. Effe aanpassen naar één en... hoppa, de prijs verdubbeld. Als alleen reizende betaal je doodleuk óók voor twee personen, in dit voorbeeld dus 2 x € 899 = € 1.798, waarbij de reisorganisatie vaak ook nog het lef heeft die extra € 899 als "één persoonstoeslag" in rekening te brengen. B(

Daarom boek ik mijn reizen, van auto (indien nodig), tot hotel, altijd zelf via Delta Airlines, waarmee ik ook punten (Skymiles) spaar. En dan betaal ik ook wel wat meer, bijvoorbeeld € 1.100, maar niet het dubbele. En ik krijg er nog punten voor ook, waardoor ik bij een volgende reis bijvoorbeeld korting krijg, of een luxueuzere (dus duurdere) kamer voor hetzelfde geld. :D
Een volk dat zijn verdediging verwaarloost, zet zijn vrijheid op het spel
Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance »

Dat verhaal over vermeende discriminatie bij alleenreizenden en hotels is een pagina terug al weerlegd: viewtopic.php?p=1332409#p1332409
"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" - Abraham Lincoln, 1864.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Ik heb in de Booking app wel eens gezien dat de prijs voor 1, 2 of 3 of meer personen wel verschillend is voor ogenschijnlijk dezelfde kamer, maar meestal is het een vaste prijs, of het voor 1 of 2 personen is.
Autostrada
autoweg

Kritiek van de consumentenbond op de prijsstelling en verkoopmethodes van booking.com; redelijk in lijn met de observaties hier boven
https://nos.nl/artikel/2572541-nepkorti ... en-booking
Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem »

In Zweden heb ik het een keer meegemaakt dat de campingeigenaar de prijs van een campinghut halveerde omdat ik alleen was.
Maar dat is uniek.
Jeroen
2x2 autosnelweg

Bericht door Jeroen »

Chris schreef: vr 20 jun 2025, 16:27 Ik kwam net op Booking het fenomeen Roatel tegen. Dat zijn kennelijk een soort containerkamer die je kan huren. De prijs lag rond 50 euro terwijl vrijwel alle gewone hotels vanaf 100 euro begonnen voor mijn boekingsdatum.
Dat idee is vooral gekomen om beroepschauffeurs een legale weekendrust buiten de cabine te kunnen geven. Dat vervolgens daar geen enkele chauffeur van gebruik maakt (en werkgevers het meestal ook niet vergoeden) is vers twee.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Elke website en app gebruikt tegenwoordig dark patterns om je bepaalde keuzes te laten maken. Al is het maar het accepteren van een cookiewall of het selecteren van een abonnement.

Ik boek veelal zo'n 30 hotels per jaar via booking.com en herken het eigenlijk niet zo. Ik kijk ook op Google of de website, en het is niet zo dat je via Booking veel meer betaald. Ook onvermijdelijke kosten die er later pas bij blijken te komen kom ik nooit tegen. De prijs voorop is de prijs die je betaalt.

Het enige wat ik bij Booking misleidend vindt zijn de recensies. Ik heb vaak genoeg in een accommodatie gezeten die gewaardeerd werd met een 9, die ik eigenlijk niet meer dan een gewone voldoende zou geven. Dat betekent dus: prima, voldoet aan de prijs-kwaliteitverhouding, maar niet exceptioneel. Daardoor kijk ik niet eens naar accommodaties lager dan een 8.
Jeroen
2x2 autosnelweg

Bericht door Jeroen »

^^ Een hoge waardering zegt nog niet altijd alles. Wij hadden dit jaar in Praag een appartement geboekt met een waardering van een 8,7. Hoewel de accomodatie wel brandschoon en duidelijk recent gerenoveerd was, had het met een 'appartement' weinig te maken en waren de bedden verschrikkelijk slecht. Iets vergelijkbaars heb ik vorig jaar in Albanië meegemaakt. Jammer voor de start-ups, maar ik boek sindsdien geen accomodaties meer met te weinig reviews.
Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance »

Dat sowieso niet. Toen ik voor de voorbereiding van mijn reis naar India zoek op zoek was naar accommodaties vond ik relatief veel die een 10 hadden als waardering, En die hadden maar 1 of 2 reviews.
Dat dat doorgestoken kaart is lijkt me wel, maar er zal dan toch geboekt moet zijn, want anders kun je geen recensie achterlaten.
Wesso
2x3 autosnelweg

Bericht door Wesso »

Jeroen schreef: do 26 jun 2025, 12:27
Chris schreef: vr 20 jun 2025, 16:27 Ik kwam net op Booking het fenomeen Roatel tegen. Dat zijn kennelijk een soort containerkamer die je kan huren. De prijs lag rond 50 euro terwijl vrijwel alle gewone hotels vanaf 100 euro begonnen voor mijn boekingsdatum.
Dat idee is vooral gekomen om beroepschauffeurs een legale weekendrust buiten de cabine te kunnen geven. Dat vervolgens daar geen enkele chauffeur van gebruik maakt (en werkgevers het meestal ook niet vergoeden) is vers twee.
Ik ging even kijken wat een overnachting in Busdorf aan de A7 (Schleswig-Holstein) kost. € 79 op de eigen website en € 117 bij Bluepillow. Voor een luxe container misschien acceptabel maar niet bijzonder goedkoop.

Andere Roatels vragen wel € 39-49 per nacht.
Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Chris schreef: do 26 jun 2025, 12:28 Het enige wat ik bij Booking misleidend vindt zijn de recensies. Ik heb vaak genoeg in een accommodatie gezeten die gewaardeerd werd met een 9, die ik eigenlijk niet meer dan een gewone voldoende zou geven. Dat betekent dus: prima, voldoet aan de prijs-kwaliteitverhouding, maar niet exceptioneel. Daardoor kijk ik niet eens naar accommodaties lager dan een 8.
Over het algemeen vind ik beoordelingen redelijk tot goed overeenkomen met de daadwerkelijke situatie, maar ik heb ook wel al meegemaakt dat ik een accommodatie overgewaardeerd vond.

Iets nieuws maakte ik afgelopen week echter mee. Na een verblijf in Tsjechië in een luxe hotel had ik een beoordeling achtergelaten op booking.com zoals ik altijd trouw doe. Ik had een 8 gegeven, omdat een aantal dingetjes niet op het niveau waren zoals je dat zou verwachten bij het soort hotel. Een week later ontving ik een sms (in het Duits) van het hotel met een bedankje voor het verblijf en een opmerking dat de 8 die ik gaf blijkbaar beneden hun niveau was. Men bood excuses aan voor de tekortkomingen en een korting van 20% op een volgend verblijf. En of ik de review wilde aanpassen of verwijderen... Nee, dat heb ik niet gedaan. Ik heb ze wel nog een bericht gestuurd en uitgelegd waarom ik mijn beoordeling eerlijk vond en dat ik deze dus niet verwijder.
Coen Tunnel
Voorzitter

Palance schreef: do 26 jun 2025, 12:51 Dat sowieso niet. Toen ik voor de voorbereiding van mijn reis naar India zoek op zoek was naar accommodaties vond ik relatief veel die een 10 hadden als waardering, En die hadden maar 1 of 2 reviews.
Dat dat doorgestoken kaart is lijkt me wel, maar er zal dan toch geboekt moet zijn, want anders kun je geen recensie achterlaten.
Hoe meer recensies, hoe betrouwbaarder. En ik let buiten Europa, zeker bij hotels die niet bij bekende westerse ketens horen, ook goed op wie die recensies geven. Op booking.com zie je de voornaam en het land waar die persoon vandaan komt. In Turkije kwam ik tig hotels tegen met een beoordeling van boven de 9, met allemaal lyrische recensies waar het er soms echt iets te dik bovenop lag, en vrijwel uitsluitend van mensen met Turkse namen. De westerse namen die ik zag hadden minder goede recensies gegeven. Tja, dan lijkt het ook wel doorgestoken kaart.

Maar als er meerdere positieve recensies zijn van westerlingen, weet ik dat het waarschijnlijk voldoet aan wat ik als Nederlander doorgaans van een hotel verwacht.
Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance »

Dit is er zo eentje: Agra, India. 5 beoordelingen, 5 keer een 10. Op 1 na zijn alle beoordelingen van 1 datum (9 mei 2025), allen van Indiërs. En ook nog eens met een paar slechte foto’s.

https://www.booking.com/hotel/in/the-ma ... al.nl.html

Ik heb daar toen wel in de buurt overnacht in een hele goede homestay. Eigenlijk had ik hier toen even een kijkje moeten nemen.