Hotels onderweg

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

Willem
2x4 autosnelweg

Re: Hotels onderweg

Bericht door Willem »

Naar recensies kijk ik zelf niet.

Uiteindelijk zegt dat niets,
Soms kom ik bij een hotel met een slechte beoordeling dat ik persoonlijk goed vond.
Het omgekeerde gebeurd ook.

Ik heb een hekel aan het beoordelen van hotels (of iets anders).
Al dat beoordelen is denk ik niet de manier hoe we met elkaar om moeten gaan,
djiwie
stadsweg

Bericht door djiwie »

Het is wel de makkelijkste manier om het kaf van het koren te scheiden.
Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m »

^^ Ook de makkelijkste manier om hotelhouders die hun uiterste best doen de complimenten te geven die ze verdienen.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen
Wesso
2x3 autosnelweg

Bericht door Wesso »

Ik kijk nog steeds elke week naar MAX Vakantieman voor de mystery guest. Die gaat hotelkamers beoordelen als er opvallende slechte of goede reviews zijn. Ik lig helemaal dubbel als er weer van alles mis is zoals een toilet waar je je billen niet zittend kunt afvegen. En natuurlijk "Zou het hier stoffig zijn?!" :lol:
Raamkozijn31
woonerf

Bericht door Raamkozijn31 »

Ik heb ook wel eens meegemaakt dat een hotel op subweb een 8,7 had van meerdere beoordelingen, en de google recensies een 3,5

Als ik wat boek, dan kijk ik dus eerst altijd de recensies van subweb / booking, en dan nog voor de zekerheid de google recensies.
Even dubbel checken. :)
Het leven met autisme is niet altijd even makkelijk. Maar je moet er het beste van maken.
Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance »

Google gaat van 1 tot 5, booking,com van 1 tot 10. Een 3,5 is op Google is dus vergelijkbaar met een 7.
"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" - Abraham Lincoln, 1864.
Peter
2x4 autosnelweg

Bericht door Peter »

Willem schreef: do 26 jun 2025, 18:09 Naar recensies kijk ik zelf niet.
...
Al dat beoordelen is denk ik niet de manier hoe we met elkaar om moeten gaan,
Je moet niet zozeer naar het cijfer kijken, maar de motivatie van lage scores. Soms is iemand onnodig kritisch, zeker voor een eenvoudig hotel. Geen airco, te lawaaiig (op zaterdagavond in de binnenstad), geen lift, etc. Maar als meerdere mensen klagen dat het smerig is, de bedden slecht, of dat problemen niet worden opgelost, kies ik een ander hotel. Een goede motivatie voor de hotelhouder om het beter te doen (danwel te kiezen voor de backpackermarkt voor een paar tientjes per nacht of de sukkels die ongezien boeken, zeker in een toeristische stad). Ik beoordeel alleen als het (voor de prijs) uitzonderlijk goed of slecht is en er niet al tig recente beoordelingen zijn. Laatst Hilton Vliegveld Eindhoven afgebrand. Smerig, oude sokken onder het bed, en geen afstandbediening (en dichte balie na 23:00).
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...
Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem »

En ik denken dat Hilton voor goede hotels staat...
Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Bericht door Seat Ibiza »

^^
Kun je toch beter de beoordeling even checken ;)
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Van de ketenhotels heb je ook wel eens dat ze een oud hotel hebben overgenomen die duidelijk een lagere standaard heeft dan van een modern, recentelijk gebouwd 3- of 4-sterrenhotel.

Ik heb in Frankrijk ook wel eens een gewone Ibis of Campanile of Mercure gehad die eigenlijk gewoon oude meuk was.
waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 »

In Noorwegen waren de hotels van Thon allemaal van behoorlijk niveau, het ontbijtbuffet ongezien :wow:

De Historiske Hotels waren vooral sfeervol en authentiek, maar erg gedateerd. En kleinere accommodaties zou ik zelf niet boeken als het niet onderdeel was van een pakketreis.
Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance »

Ik heb ook eens in een Thon-hotel overnacht, in Tromsø. Dat is inderdaad een goede keten.
"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" - Abraham Lincoln, 1864.
Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem »

En bij Saltstromen in de buurt van Bodo had ik voor 130 euro een compleet vrijstaande villa.
Gezien het Noorse prijspeil was dat een koopje .

Overigens veel te groot voor een alleen reizend persoon, maar verder was alles volgeboekt (en zou ik dat niet gekozen hebben).
Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo »

Hilton is Hilton niet meer. Vroeger waren dat luxe, dure hotels met uitmuntende service. Tegenwoordig zijn ze aardig door het ijs gezakt en zijn die gloriedagen voorbij.
Een volk dat zijn verdediging verwaarloost, zet zijn vrijheid op het spel
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

Op zijn minst is Hilton enorm gediversificeerd, met al zijn verschillende formules. Hampton by Hilton, Doubletree by Hilton, dat zijn gewoon andere formules dan de klassieke. Andere prijs, andersoortige kamers, andere service. Maar het verwatert het beeld dat mensen bij Hilton hebben wel. Weet niet of die formules qua marketing dan echt goed werken, want mensen gooien het op een grote hoop.

Ik vind het verder lastig om in te schatten of Hilton vroeger nou zo goed was. Maar ze waren wel de eerste op een bepaalde standaard die op heel veel plaatsen in de wereld zaten. Daar is in de laatste decennia echt heel veel naast gekomen aan grote stadshotels.
Harald80
dorpsstraat

Bericht door Harald80 »

Hoe is jullie ervaring met hotels van Novotel in het algemeen? Ze maken deel uit van de Accor-groep maar staan naar mijn idee wel een stapje boven de Ibis en Mercure hotels. En heeft er iemand ervaring met specifiek Novotel Saint-Jean-de-Braye aan de oostkant van het Franse Orléans?
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

In de Accor-pikorde staat Novotel op 3 à 4 sterren. Dat is meer comfort dan Ibis, en gelijk aan Mercure. Als onderscheid tussen Novotel en Mercure wordt vaak genoemd dat Novotel wat meer is gericht op families, dus voorzieningen zullen eerder daarop gericht zijn. Ben in die zin zelf enkele keren geweest bij Novotel in Nancy (volgens mij voor veel Nederlanders een bekende stop) en dat was met kleine kinderen ook wel ideaal. Zag je aan het zwembad, ontbijt, familiekamers. Dat beviel mij toen uitstekend, maar nu de kinderen iets ouder zijn neemt de waarde van juist die voorzieningen wel af. Neemt verder niet weg dat je, ook als je de voorzieningen niet gebruikt, een prima nacht zult kunnen.

Het specifieke Novotel dat je noemt ken ik niet.
Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel »

Peter schreef: za 28 jun 2025, 13:03Laatst Hilton Vliegveld Eindhoven afgebrand. Smerig, oude sokken onder het bed, en geen afstandbediening (en dichte balie na 23:00).
Waar zit er een Hilton bij Eindhoven Airport?
Pino schreef: za 28 jun 2025, 21:06 Op zijn minst is Hilton enorm gediversificeerd, met al zijn verschillende formules. Hampton by Hilton, Doubletree by Hilton, dat zijn gewoon andere formules dan de klassieke. Andere prijs, andersoortige kamers, andere service. Maar het verwatert het beeld dat mensen bij Hilton hebben wel. Weet niet of die formules qua marketing dan echt goed werken, want mensen gooien het op een grote hoop.

Ik vind het verder lastig om in te schatten of Hilton vroeger nou zo goed was. Maar ze waren wel de eerste op een bepaalde standaard die op heel veel plaatsen in de wereld zaten. Daar is in de laatste decennia echt heel veel naast gekomen aan grote stadshotels.
Ik ben zelf meer een Accor-klant, en in de VS Choice, maar Hilton gebruik ik soms ook wel. Bij Hilton worden hun andere merken ook duidelijk als Hilton-merken in de markt gezet: DoubleTree by Hilton, Hampton by Hilton, Hilton Garden Inn[/]. Op zich nog altijd ketens met een wat hogere standaard en prijs dan hotels van andere ketens waar ze mee willen concurreren, maar inderdaad sluit het niet aan bij het traditionele beeld van de luxehotels.
Harald80 schreef: za 28 jun 2025, 21:30 Hoe is jullie ervaring met hotels van Novotel in het algemeen? Ze maken deel uit van de Accor-groep maar staan naar mijn idee wel een stapje boven de Ibis en Mercure hotels. En heeft er iemand ervaring met specifiek Novotel Saint-Jean-de-Braye aan de oostkant van het Franse Orléans?
Als vaste Accor-klant gebruik ik Novotel regelmatig, net als overigens Ibis, Ibis Styles, en Mercure. De goedkopere hotels neem ik tegenwoordig niet meer, duurdere ketens als Mövenpick en Mama Shelter alleen als ik een goede deal kan vinden. Het staat inderdaad ruim boven Ibis, met grotere kamers, betere bedden en doorgaans een prima ontbijt, en in de pikorde ook boven Mercure, al is het verschil met die laatste kwalitatief vaak niet heel groot. Het verschil is vooral dat Novotel wat zakelijker is ingericht en Mercure vaak een tikje frivoler/meer familiair is ingericht, maar daardoor ook wat minder uniformiteit tussen de hotels heeft.

Novotel is doorgaans een prima keuze. Misschien wat ondergewaardeerd, maar vergeet bij Accor ook Ibis Styles niet: beduidend beter dan Ibis (ondanks dat de naam doet vermoeden dat het gelijkwaardig aan Ibis is), met moderne hotels die vaak volgens een bepaald thema zijn ingericht. Er zitten echt leuke en goede hotels tussen.
Rein
2x4 autosnelweg

Bericht door Rein »

Novotel is op zich prima voor een overnachting, maar zeker in Frankrijk zijn er toch wel een aantal die hun beste tijd gehad hebben. Niet dat je daar niet prima kunt overnachten, maar bepaalde hotels komen uit de jaren zeventig en kunnen wat ouderwets en versleten aanvoelen. Ik denk hierbij aan bijvoorbeeld de hotels in Dardilly (Lyon), Reims, Rennes en Dijon. Voor een overnachting verder geen probleem over het algemeen. Bovendien zijn die hotels vaak gunstig gelegen, zijn er familiekamers (al is het vaak met bedbank) en is het ontbijt voor kinderen tot een jaar of 12 gratis wat ook weer wat kan schelen. Novotel heeft ook stadshotels die veel moderner en luxer ogen, zoals Straatsburg en Toulouse en dat geeft weer een andere ervaring. Voor mijn gevoel is Novotel na Corona qua prijs wel een flink stuk duurder geworden en daarmee leggen ze het (bij mij) tegenwoordig snel af tegen prima hotels van andere ketens (zoals Kyriad en Campanille).
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Ibis Styles wordt op Wikipedia een budgethotel genoemd, maar qua prijzen vond ik ze altijd wel een stukje duurder. Ik heb ze weinig gezien voor minder dan € 100 per nacht.

Novotel zat volgens mij voorheen vooral in stadscentra, alhoewel er volgens Google tegenwoordig ook veel aan de stadsranden zitten (zoals bijna elke Franse hotelketen). Voor een alleenreizende vond ik ze wat te duur. Frankrijk is echt het land van de grote ketenhotels en je hebt daarin ook veel keuze, maar die bedrijventerrein-hotels hebben wel weinig ambiance. Zelfs het middensegment niet.

Mijn beeld van Frankrijk is dat familiehotels (vergelijkbaar met een Duitse Gasthof) er minder zijn of qua prijs niet competitief met de ketenhotels, waar dat in Duitsland en Oostenrijk vaak wel is.
Rein
2x4 autosnelweg

Bericht door Rein »

Chris schreef: za 28 jun 2025, 22:03 Novotel zat volgens mij voorheen vooral in stadscentra, alhoewel er volgens Google tegenwoordig ook veel aan de stadsranden zitten (zoals bijna elke Franse hotelketen).
Dat laatste is niet iets van de laatste tijd, maar al decennia lang het geval. Ik ken Novotel juist als een keten die vooral langs de rand van steden in de nabijheid van de snelweg ligt en juist in mindere mate in de stadscentra. Wellicht zat dit wat buiten jouw bubbel als alleenreizende en viel je dit niet zo op. Ik heb in beide soorten wel overnacht en qua uitstraling en beleving lijken het twee hele verschillende formules, al heten ze allemaal Novotel.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ Zelfde. Ook uit de oude tijden ken ik Novotel vooral van randen van de stad. Uit eigen jeugd herinner ik me bijvoorbeeld het Novotel naast afrit Schiedam-Noord (waar nu een Valk zit). Die zat daar al in de jaren ‘80.
Rein schreef: za 28 jun 2025, 22:00 Voor mijn gevoel is Novotel na Corona qua prijs wel een flink stuk duurder geworden en daarmee leggen ze het (bij mij) tegenwoordig snel af tegen prima hotels van andere ketens (zoals Kyriad en Campanille).
Bij die laatste ketens heb ik toch ook wel eens wat oude meuk gezien. De realiteit is gewoon dat dit type hotel vrij regelmatig groot onderhoud nodig heeft. Zolang een locatie goed loopt, komt het er wel. Loopt een locatie slecht, dan wordt hij vaak doorverkocht aan een andere keten die er een hotel op lagere standaarden gaat opereren. Maar je hebt er altijd tussen zitten die in grijs gebied opereren.

Wat daar op zich los van kan staan, is dat je soms in een hotel zit -vaak neergezet in de hoogtijdagen van de terreinen aan de rand van de stad- waar de betonnen structuur nu na een 30-40 jaar wat verrot begint te raken. Zit je toch ineens in een muffe kamer en word je slecht wakker.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Wikipedia karakteriseert Novotel wel als een centrumketen:

Novotel se situe dans les centres-villes, les quartiers d’affaires et les destinations de loisirs.

en:

À la fin des années 1990, alors qu'Ibis cannibalise Novotel en périphérie, Novotel se tourne vers les centres-villes et se concentre sur une offre milieu de gamme plus soutenue

Ik heb er zelf maar één keer overnacht, bij het Gare de Montparnasse. We kwamen 's avonds laat ongepland per TGV aan en hadden geen reservering (booking of mobiel internet bestond toen nog niet). Ik weet nog wel dat ik het toen heel duur vond, maar je moet wat.

Tegenwoordig sla ik Novotel over op doorreis, omdat ik het in mijn eentje te duur vind. Voor alleen een overnachting heb je wel goedkopere hotelketens zonder meteen op een Ibis Budget uit te komen.
JanVerhoeven
verkeersader

Bericht door JanVerhoeven »

^^ Novotel was inderdaad altijd hét mid-range zakenhotel, in Den Haag zit er nog steeds een op een A-locatie: in de Passage op een steenworp afstand van het Binnenhof. Maar er zijn ook aardig wat als snelweghotel gebouwd en die worden vaak minder goed bijgehouden en zijn dan onredelijk duur. Eigenlijk wel onhandig van Accor want je ziet nu hoe er verwarring optreedt over wat je ervan mag verwachten.

Qua niet te duur maar wel goed snelweghotel kan ik ook Akena aanraden, via Booking.com al een paar keer voor rond de 60 euro kunnen slapen.
Jeff
expressweg

Bericht door Jeff »

Het Ibis hotel pal aan de S8 (Warschau) kon ik wel waarderen (op een steenhard matras na)

Werkende airco, compact maar simpel ochtend buffet, geen medewerker bij de deur, gewoon doorlopen (en op dat moment wou ik echt even in mijn eigen bubbel zijn, wat prima kon) en gratis parkeren rondom
duikgek89
2x3 autosnelweg

Bericht door duikgek89 »

Harald80 schreef: za 28 jun 2025, 21:30 Hoe is jullie ervaring met hotels van Novotel in het algemeen? Ze maken deel uit van de Accor-groep maar staan naar mijn idee wel een stapje boven de Ibis en Mercure hotels. En heeft er iemand ervaring met specifiek Novotel Saint-Jean-de-Braye aan de oostkant van het Franse Orléans?
Heb in D weleens in een Novotel geslapen. Was prima, duidelijk beter (m.n. ruimer) dan Ibis enzo maar verder niet bijzonder.
Autostrada
autoweg

Bericht door Autostrada »

Tsja als je kijkt naar het portfolio van Accor dan is het er voor de gemiddelde passant ook niet makkelijker op geworden.
Aan de 'onderkant' van de markt heb je merken als Formule1, wat denk ik een van de meest sterke proposities is omdat het synoniem staat voor absolute no-frills. Maar dan volgt het Ibis gamma, met Ibis-Budget, Ibis, en Ibis-Styles. Binnen die 3 merken kun je weer van alles aantreffen, Ibis Styles kunnen prima hotels zijn, wat eigenlijk veel meer in het midden segment thuis hoort, maar lang niet altijd. Het merk Ibis is ook niet specifiek genoeg gepositioneerd tussen Styles en Budget; je kunt echt prima Ibis hotels aantreffen die niet onder doen voor Ibis Styles, maar ook hotels met kleine en gedateerde kamers, beetje groezelig. Consistentie is juist wat een keten zou moeten bieden, maar Accor werkt veel met franchise, met name in het Ibis segment, waardoor het behoorlijk uiteen kan lopen.

In de 'middenklasse' werken ze met Novotel, Mercure, Adagio en Mama Shelter. Novotel is zoals hier aangehaald het klassieke 4-sterren zakenhotel; maar ook hier zie je uiteenlopende standaarden. Novotel heeft wel een hogere ondergrens dan Ibis, écht slecht zal het niet worden, maar de verwachtingen van de klant zijn bij een 4-sterren hotel natuurlijk ook een heel stuk hoger waardoor het toch tegen kan vallen. Mercure richt zich ook op het middensegment, maar hierbij staat de sterren classificatie weer niet vast en zie je ook weer veel franchise (Mercure is het meest voorkomende hotel binnen de Accor groep). Je hebt fantastische Mercure hotels, die in de buurt komen van de het luxe segment, maar ook vestigingen die het Ibis segment maar nauwelijks ontstijgen. Mama Shelter is een wat recentere keten, dan zie je ook dat er minder discrepantie zit tussen de inrichting; zij richten zich op 'millennials' met vaak wat 'hippe' zaken zoals een rooftop of een pool tafel.

In het 'hogere' segment hebben ze merken als Pullman, Sofitel en Fairmont. Over het algemeen zijn dit wel de betere hotels, Pullman richt zich op de meer veeleisende zakenreiziger en Sofitel is meer het klassieke '5 sterren hotel' die je ook vaak aantreft op toeristische plaatsen.

Accor is opgericht in 1983; dus toen de meeste lezers van dit forum (althans; dit geldt voor Autostrada zelf) klein waren en op reis gingen met hun ouders, waren Accor hotels vaak nog niet zo oud en zeker een keten als Novotel was destijds een van de eerste wat luxere hotels die tot een keten behoorden. Accor runde in de jaren 1980 ook nog vrijwel al hun hotels zelf.
In de jaren 1990 kwam de focus te liggen op groei en stapte men af van het 'property' model, waarbij de hotels in eigen bezit waren, en ging men veel meer met franchise werken. Zo kon de omzet veel harder groeien, maar kreeg je natuurlijk ook dat de standaarden tussen de hotels veel meer uit de pas gingen lopen.

Al met al is het voor mij typisch een keten waar je 1 nacht verblijft; het is nooit écht heel slecht, maar een hele fijne ervaring zul je er ook niet snel hebben (een incidentele meevaller kan natuurlijk altijd). Precies wat je krijgt met een keten hotel.
waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 »

Met Ibis Budget heb ik aardige ervaringen in Frankrijk. Het is standaard ingericht, veel sfeer heeft het niet. Maar het ontbijt is goed voor Franse begrippen en het biedt alles wat nodig is voor 1 of 2 overnachting(en).
Peter
2x4 autosnelweg

Bericht door Peter »

Coen Tunnel schreef: za 28 jun 2025, 21:51 ...Waar zit er een Hilton bij Eindhoven ?
Verwoven met de terminal. Wel handig als je vroeg vliegt.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...
waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 »

Die opereert onder de naam Tulip Inn?