Hotels onderweg

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

Ds79m
2x3 autosnelweg

Re: Hotels onderweg

Bericht door Ds79m » vr 02 sep 2022, 21:00

Chris schreef: vr 02 sep 2022, 20:18 Mijn ervaring is ook dat als de typering 'goed' is, dat eigenlijk al erg basic is. Op de Google Reviews is 4.0 of hoger ook wel een goede indicatie denk ik.

Het zal ook wel afhangen van het verwachtingspatroon. Iemand die een 4-sterrenhotel gewend is zal een economy niet snel met een 8 of hoger waarderen. Van een budgethotel moet je ook niet meer verwachten dan dat, zolang het maar schoon is en een goed bed heeft. Wat dat betreft heb ik nog geen tegenvallers gehad. Ik zie bij B&B Hotels wel relatief vaak de opmerking dat de bedden hard zijn.
Harde bedden, tegenvallend ontbijt, slechte kussens, te weinig haakjes in de badkamer, geen haardroger op de kamer of te weinig internationale zenders op de TV zijn ook wel van die standaardklachten waar je een beetje doorheen moet lezen. :)
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » vr 02 sep 2022, 21:16

Chris schreef: vr 02 sep 2022, 19:46 Deze locatie heeft eigenlijk een soort motel layout. Deze kost ook iets van 75 euro. De kamer is wel wat ruimer dan Ibis en er is ook iets meer geld gestoken in de ambiance en meubilair, ik zit nu aan een redelijk goede tafel met de laptop, dat is bij Ibis vaak spartaanser met een krukje en een mini tafeltje. Ik weet niet of alle Kyriad's zo zijn.
Als je er een paar bekijkt op Google Maps, zie je veel verschillen. Wat alleen al welkom is in de zin dat het niet het soort prefab doos is dat een Ibis al snel is. Waarbij mijn herinneringen aan Ibis dan ook wel een beetje neerkomen op “alles plastic behalve het bed”. De Ibis Styles-formule heeft dan nog wel eens een beetje sjeu, maar stops in de buurt van snelwegen zullen eerder de “gewone” Ibis zijn (ook bekend als Ibis Red) of Ibis Budget (voorheen de Etap Hotels). Die laatste zijn uitgerust als 2-sterren-hotels, terwijl Kyriad op 3 sterren zit (behalve de Kyriad Direct-hotels, die zitten dan weer op twee); dat draagt vermoedelijk bij aan je gevoel van ruimte en net iets meer ambiance.

Motel-setting klopt wel, zeker die bij de snelwegen. Nou niet in de klassieke motel-setting dat je voor je eigen kamer parkeert, maar het is meestal laagbouw en zo op het oog om de parkeerplaats heen gebouwd. Ideaal om in en dat weer snel uit te rijden. Nu loop ik de deur allerminst plat bij dit soort hotels (of Kyriad in het bijzonder), maar ik heb er goede ervaring dus ik kijk ernaar als bruikbare optie voor de vlugge onderweg-stop.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » za 03 sep 2022, 8:55

Onderweg in bv Duitsland overnachten we eigenlijk vrijwel nooit in hotels van grote ketens. Meestal zoeken we dan een klein particulier hotel of een Gasthof.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » za 03 sep 2022, 9:29

^^ Dat blijft toch het leukste en er is in Duitsland nog steeds veel goede keuze. Een keten waar we in Duitsland wel eens eindigen is Motel One. Dat presenteert zich ook als drie sterren, maar de formule is wel anders dan de Ibissen. Wat de kamers missen aan voorzieningen wordt gecompenseerd door het feit dat het spul allemaal net wat moderner is uitgevoerd rond receptie en lounge - een lounge/bar die ook wat meer uitnodigt om er ‘s avonds een drankje te drinken. Er is weinig “motel” aan, niet dat “plof maar neer, zie je morgen bij ontbijt en dan snel weer weg”. Je betaalt trouwens ook wat meer voor een nacht dan bij een Frans 3-sterrenhotel.

Twee die wel strategisch liggen op weg naar het zuiden: Garching bei München (in krokusvakantie-weekends lijkt echt iedereen daar Nederlands te spreken) en Salzburg-Süd.

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Bericht door Seat Ibiza » za 03 sep 2022, 10:36

Pino schreef: za 03 sep 2022, 9:29 Een keten waar we in Duitsland wel eens eindigen is Motel One. Dat presenteert zich ook als drie sterren
Ik kan me van jáááren geleden herinneren dat ik in Berlijn bij Motel One overnacht heb. Dat was destijds de enige vestiging van deze keten in Berlijn, nabij de Moritzplatz. Toen werd het nog als een twee sterren formule in de markt gezet en betaalde je ook maar €55,- p.k.p.n. Later is men wat opgeschoven en in Brussel wel eens overnacht bij zo'n luxere vestiging. Denk inderdaad dat het drie sterren had, maar de uitstraling van een vier sterren. Geloof dat de prijs toen al rond de €90,- p.k.p.n. lag.

Ger81
verkeersader

Bericht door Ger81 » za 03 sep 2022, 12:36

Km357 schreef: vr 02 sep 2022, 20:18 Ratings zijn ook maar persoonlijke scores. Wat een persoon een 6 vindt kan ik 10 vinden en omgekeerd. Scores interesseren me niet, want die kan iedereen geven, een review is al iets feitelijker.
Eens, maar ik heb ook geen zin om van elk hotel meerdere reviews door te akkeren. Dan werkt zo'n eerste schifting -alles onder de 8 valt per definitie af- wel makkelijk weg.
Ubi volentia est, via est

Wesso
2x3 autosnelweg

Bericht door Wesso » za 03 sep 2022, 13:22

Voor sommige mensen ligt de standaard erg laag of ze raffelen de review af zonder tekst. Dan kan je dus ook niet helemaal vertrouwen op een gemiddeld cijfer dat boven de 8 ligt.

Ik ben iemand die wel zo veel mogelijk reviews doorzoekt om te kijken of de wifi betrouwbaar is (zeker in the middle of nowhere), of het doucheputje niet overstroomt, of er geluidsoverlast is en hoe het contact met de beheerder verloopt.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » za 03 sep 2022, 13:32

Bij de ketenhotels heb ik eigenlijk nog geen slechte wifi meegemaakt. Ze weten dat gasten dat waarderen en het kost relatief weinig als je het per overnachting omrekend.

Jeff
expressweg

Bericht door Jeff » za 03 sep 2022, 15:18

Veel zaken in een groot hotel worden ook geregeld door het Wi-Fi netwerk, dus de kosten voor het beschikbaar stellen aan de hotelgast is minimaal.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » za 03 sep 2022, 16:27

Chris schreef: za 03 sep 2022, 13:32 Bij de ketenhotels heb ik eigenlijk nog geen slechte wifi meegemaakt. Ze weten dat gasten dat waarderen en het kost relatief weinig als je het per overnachting omrekend.
Tot een paar jaar geleden kwam je nog wel eens slechte Wi-Fi tegen, tegenwoordig nog maar zelden. Ik kan me van recente jaren één keer slechte Wi-Fi herinneren, nota bene bij het meest luxe hotel waar ik de afgelopen jaren heb overnacht: het vijfsterrenhotel Rixos in Dubrovnik. Prima hotel, en ik had een extreem scherpe prijs, maar 's avonds even wat streamen via de Wi-Fi liep niet lekker. Heb toen maar een hotspot met mijn smartphone opgezet, dat ging beter. Maar dan gaat het qua dataverbruik wel snel. Wi-Fi zou zoiets gewoon moeten aankunnen.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » zo 04 sep 2022, 18:35

Afgelopen nacht had ik een B&B Hotel in Aubenas, vandaag een Kyriad bij Valence. Beiden even duur, maar de Kyriad heeft toch meer ambiance en ruimere kamers. Ik begin wel een voorkeur te krijgen voor Kyriad, heb er voor morgen eentje geboekt in Grenoble.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » ma 05 sep 2022, 19:00

^^ Ik heb twee of drie keer bij de Kyriad Nice Ouest Saint Isidore overnacht. Die was in orde. Overnachten in Nice is vaak redelijk aan de prijs en meestal met betaald parkeren. Kyriad is echter gunstig geprijsd en zit aan de afrit van de A8, met gratis parkeren.

Kyriad is van Louvre Hotels, dezelfde groep als Première Classe, Campanile, Tulip Inn, Golden Tulip en Royal Tulip. Behalve Royal Tulip heb ik die allemaal wel eens uitgeprobeerd, en dat zijn doorgaans prima hotels, waarbij Première Classe wel heel basic is, maar vaak goed te doen en een tikje goedkoper dan het vergelijkbare (meestal wel iets modernere) Ibis Budget. Campanile, Kyriad en Tulip Inn zitten in een iets hoger segment, rond de 3 sterren.

B&B heb ik een paar keer geboekt, maar volgens mij nooit in Frankrijk. Wel in Saarbrücken, Milaan en Bologna. Ook goede middenklasse hotels, weinig bijzonders maar ook weinig mis mee. Schoon, modern, eenvoudig maar met alles wat je nodig hebt. Die in Saarbrücken zit naast het station en heeft kamers met een treinthema, dat was wel heel leuk.

Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem » ma 05 sep 2022, 19:46

Onderweg naar Andalucie had ik afgelopen weekeinde een B&B in Evry langs de A6 (had een route via de A77 en A79 naar Clermont-Ferrand en verder gepland). Aan dat hotel mankeerde toch wel wat.
Het gordijn zat deels los van de haakjes, aan de kast ontbrak een plint onderaan en ook de klep van het bedieningspaneel van de ac was verdwenen. Het beddengoed was schoon, hoewel je kon zien dat het (te) vaak gewassen was.
Bij het ontbijt was het koffiezetapparaat stuk. Het alternatief was lauwe koffie uit de kan.

Inmiddels zit ik in een prima hotel bij het knooppunt van de A7 en AP7 nabij Vera. Bizar hier vind ik dat naast het hotel in deze kurkdroge omgeving een golfbaan met erg groen gras ligt. Niets mis met de golfsport, maar moet dat perse in een gebied met 220 mm neerslag per jaar? Dat is een aanslag op het milieu.

Verder voor later nog een B&B geboekt in de omgeving van Velez-Malaga.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 05 sep 2022, 19:52

Ik zit nu weer in een Kyriad in Grenoble. Deze is ook redelijk aangekleed qua ambiance, duidelijk wel een stapje boven de standaard 2 sterrenkamers die net een halve meter rond het bed hebben. Deze is ruimer en er is een waterkoker en een paar kleine snacks die je kan pakken. Maar deze is wel wat gedateerd en de airconditioning werkt niet echt goed. En er is geen douche, maar alleen een bad. Nu heb ik al jaren niet meer in bad gezeten dus misschien ga ik dat nog wel even doen ook. :hap:

Wesso
2x3 autosnelweg

Bericht door Wesso » ma 05 sep 2022, 19:57

^^ YOLO, Chris. :mrgreen:

Chrysa
autoweg

Bericht door Chrysa » ma 05 sep 2022, 20:12

Ik reis vooral met de goedkoopste hotels, ik gebruik ze meestal echt alleen om te slapen en douchen en weer door.

B&B is toch wel mijn favoriete keten. Goedkoop, en consistent prima. Zeker omdat ik daar gemiddeld op zo'n 50 euro per nacht zit in West-Europa.

Ibis Budget is tegenvallend. Het is een enorme keten van een budgetproduct, dus de vergelijking is snel gemaakt: Waar je bij McDonalds precies weet wat je kan verwachten als je besteld, is dat hier gewoon niet zo. Vorige week zat ik in de Ibis Budget in het centrum van Graz, en dat was een oude vervallen rotzooi, terwijl die in Edinburgh prima was. Beetje gedateerd, maar grote kamer en brandschoon. Normale Ibis is prima, maar in de goedkopere landen inderdaad relatief prijzig. (Net als de McDonalds.)

Ook de normale Ibis is tja... Ik was in de Ibis in Reading, in hun "nieuwe" kamer. Netjes hoor, en zelfs wat ruimer dan de meeste hotels. Maar het bleef een bed met TV en zo'n badkamercabine, en dan vraag ik me af wat de meerwaarde is met de €10/nacht goedkopere travelodge een kilometer verderop.

In Oost-Europa heb ik eigenlijk goede ervaringen met de onafhankelijke eigenaars. In zowat elke stad aan de oostkant van het ijzeren gordijn kan je voor €40 per nacht in een compleet gerenoveerd appartement zitten. En dan lijkt het van buiten op een Sovjetblok, van binnen is het zo nieuw en schoon dat je je bijna schuldig voelt dat je überhaupt in die ruimte bent.

Of zelfs het pauperhotel in Tallinn wat ik had voor nog geen 35 euro per nacht. Knalgele muren, meubilair van voor de soviettijd en de eigenaresse stond in haar pyjama met een baby in haar arm toen ik de sleutels op kwam halen. Ik heb geen stofje in die kamer kunnen ontdekken.

Ik heb het idee dat ik tegenwoordig wel een neus krijg voor hoe ik de goede budgethotels eruit kies, want ik heb nog nooit een verschrikkelijk hotel gehad en 90% bevalt erg goed, maar waar dat nou aan ligt...

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 05 sep 2022, 20:32

Ibis Budget heb ik op vorige reizen ook meermaals gebruikt. Ik herken wel dat het wel varieert van een kamer die lijkt op een gevangeniscel tot eentje die wel prima is. Ze zijn allemaal niet groot, maar sommigen hebben echt de badkamer gewoon in de kamer zitten, met een plastic douchecabine en een wastafel naast het bed. Met een mini plank met kruk voor je laptop.

Ik zie ook wel eens Ibis Budget voor 70-80 euro, dat vind ik dan wel teveel geld voor wat je krijgt, voor dat geld heb je met een beetje zoeken ook wel 3-sterrenkamers.

Wat mij hier in Frankrijk in de booking.com app wel opvalt is dat er amper betaalbare familiehotels of appartementen in te vinden zijn, vaak zijn het van die locaties vanaf 140 euro per nacht. Misschien zijn veel van die gites ofzo niet aangesloten op booking.com.

Ik heb voor al mijn overnachtingen bijna hetzelfde betaald, eigenlijk alles was in de range van 68-78 euro. Ik sla wel eens het ontbijt bij het hotel over, ik ben niet zo'n grote ontbijter en 10 of 12 euro voor een kop koffie en 2 croissants vind ik ook wat overdreven. Dan eet ik wel ergens anders.

Jeff
expressweg

Bericht door Jeff » ma 05 sep 2022, 21:01

Chrysa schreef: ma 05 sep 2022, 20:12 Ik reis vooral met de goedkoopste hotels, ik gebruik ze meestal echt alleen om te slapen en douchen en weer door.

[...]

Of zelfs het pauperhotel in Tallinn wat ik had voor nog geen 35 euro per nacht. Knalgele muren, meubilair van voor de soviettijd en de eigenaresse stond in haar pyjama met een baby in haar arm toen ik de sleutels op kwam halen. Ik heb geen stofje in die kamer kunnen ontdekken.

Ik heb het idee dat ik tegenwoordig wel een neus krijg voor hoe ik de goede budgethotels eruit kies, want ik heb nog nooit een verschrikkelijk hotel gehad en 90% bevalt erg goed, maar waar dat nou aan ligt...
Pauperhotel, goedkoop, Tallinn. Ik ken alleen een Youth hostel dat in de buurt komt van die omschrijving, maar dan weet ik het nog niet 100% zeker.
Heb je de straatnaam nog? :dyn_hyp:

duikgek89
2x3 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » ma 05 sep 2022, 21:46

edit: Sorry, maakte een foutje en ben de post kwijt... Nog maar een keer en gauw naar het nest...
Chrysa schreef: ma 05 sep 2022, 20:12En dan lijkt het van buiten op een Sovjetblok, van binnen is het zo nieuw en schoon dat je je bijna schuldig voelt dat je überhaupt in die ruimte bent.
Zulke ervaringen heb ik ook. En andersom ook, dingen die stikduur zijn maar dan maar half schoon en in orde.

In Lviv, vlakbij de Opera; eerste keer in UA, 6 a 7 jaar terug ofzo. "Ah, locatie is goed, goed begin". Hofje in, gangen door, deuren door, oude versleten trap op, langs een bende oude zooi... "#*(@!&*(# wat heb je geboekt joh?!" eenmaal binnen: "Kunnen we langer blijven?"

Later in Nova Kakhovka (van die brug die er niet meer is); luxe ding, voor lokale begrippen best duur... Stopcontact zoeken achter het nachtkastje kom je allemaal pinda's tegen die nogal versleten waren. Gadverdamme.

Vincci in Salamanca Spanje, zag er mooi uit op foto's en maar €40 per nacht; net voor COVID in September 2019 ofzo. denk je dat er een addertje onder het gras zit maar kom je in een grote kamer uit, tip top spik en span in orde, goede service van goed Engels sprekend personeel.

Parijs, niet ver van de A86 en D2 aan de zuidkant van de stad (of nouja eigenlijk voorstad daar geloof ik). Hotel met dure naam (die me even niet te binnen schiet), hoge prijs, veel reviews en best ok rating... Vlug geboekt uiteraard zonder de bazin mee te laten kijken. Kom je binnen, tientallen jaren oude stoffige vieze versleten bende; de allergie sloeg ons op de neus en toen we aangaven dat we snel weer weg wilden waren ze niet eens verbaasd. Blijkt dat de reviews tussen Booking en Google niet consistent waren en de goede reviews bovendien van lang geleden.
Dan naar het centrum, prijs viel wel mee, dus denk ik "als dat maar goed gaat" maar het neusje van de bazin is beter dan de mijne, het was niet groot maar wel schoon en had exact alles wat we nodig hadden.

Durashift
autoweg

Bericht door Durashift » ma 05 sep 2022, 22:34

In Amersfoort wordt een nieuw Bastion hotel gebouwd, langs de A28 (nabij het foodcourt). Volgens het spandoek moet het in december a.s open..
Er staat nu nog slechts een open casco.. dus ik hoop voor ze dat er ergens gevelbekleding in pre-fab klaar staat plus de raampartijen.. en dan moet er binnen nog aan de slag met de inrichting.. :shutup: :shutup:

Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem » di 06 sep 2022, 8:25

Chris schreef: ma 05 sep 2022, 19:52 Nu heb ik al jaren niet meer in bad gezeten dus misschien ga ik dat nog wel even doen ook. :hap:
Glas champagne erbij en je hebt de 5-sterren topklasse ervaring in een Kyriad. ;)

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » di 06 sep 2022, 19:04

^^ Ik heb thuis geen bad, maar als ik er in het hotel eentje heb vind ik het vaak wel lekker om er aan het einde van de dag even lekker te ontspannen, met een koud (alcoholvrij) biertje erbij. :biertje:

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » di 06 sep 2022, 19:14

Dat hangt helemaal van het bad af. Heb ze in Frankrijk ook wel van het afgeragder soort gehad, nodigt helemaal niet uit tot ontspannen liggen. Een bad schoon houden is denk ik ook wat bewerkelijker dan een douche - dus er is een zeker afbreukrisico. In een goed hotel een goed blinkend bad vinden en daar helemaal voor gaan liggen … jazeker!

Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo » di 06 sep 2022, 19:21

^^ Oh nee. Mij niet gezien. Je ligt quasi in je eigen vuil. Stap je uit bad, kun je alsnog douchen. :nahzeg:

Ik logeer vannacht in het Victoria Hotel hier in Kaunas. Prima, niets op aan te merken. Nou vooruit, één dingetje dan. Of eigenlijk twee:

1) De receptioniste, een jongedame met lange, roze gelakte nagels, sprak redelijk goed Engels, maar wel heel snel (misschien heeft ze bepaalde stukken tekst uit haar hoofd geleerd) en met een accent. Daardoor was ze soms lastig te volgen.

2) Kan die parfum wat minder? Opgemaakt en een vleugje parfum is wat mij betreft ok, maar zij rook zo sterk naar parfum dat ik de indruk kreeg dat ze gisteravond zwaar is doorgezakt, zo zwaar dat ze haar kater deels met parfum moest maskeren. :D

Maar ze was wel een leuke verschijning, heel beleefd en erg vriendelijk. ;)
Donateur Vereniging Wegenforum

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » di 06 sep 2022, 21:07

^^ Ik douche altijd af na een bad, dat is wel zo prettig. Neemt niet weg dat ik wel van een goed bad kan genieten.

En die geparfumeerde receptioniste, dat zal de leeftijd wellicht geweest zijn. Sommige van die dames zweren bij parfum, zien ze als deel van hun uitstraling/imago. Kan me er zelf nooit heel erg aan storen.

duikgek89
2x3 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » di 06 sep 2022, 22:01

^^ Vind van die figuren die een hele fles axe over zich heen spuiten vervelender. Denken wellicht dat het wat aantrekt maar het lijkt mij eerder een soort alternatief voor DEET.

In hotel in bad, mwah niet echt mijn ding. Thuis vind ik het wel fijn ontspannen (niet dat ik daar vaak meer dan 30min geduld voor heb, maar ala)

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 07 sep 2022, 21:44

Afgelopen nacht zat ik in Hôtel Porte de Genève - Annemasse. Hij had best goede reviews maar ik vond het wat tegenvallen. Het had een motelkarakter, het was behoorlijk gedateerd en minder 'fris', veel waterschade aan deuren en de badkamer. Op zich was het verder wel schoon.

Nu zit ik in een Brit Hotel in Éguisheim, op 50 meter lopen van het dorpscentrum dat prachtig mooi is. Het hotel zelf is ook wat gedateerd, maar het is ook bewust in een wat old school ambiance van een oude herberg vormgegeven. De kamer is aanzienlijk ruimer dan wat op booking.com stond, er stond 11 m² maar het lijkt eerder 25 m². Het is het ruimste hotel wat ik tot nu toe gehad heb.

Dit is het tweede Brit Hotel waar ik verblijf op deze reis. Brit Hotel is kennelijk geen gestandaardiseerde keten, maar een soort concept waaraan onafhankelijke hotels zouden moeten voldoen. Daardoor lopen Brit Hotels veel meer uiteen dan Kyriad, Campanile, B&B, Ibis, etc.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 09 sep 2022, 9:24

Ik heb in korte tijd Genius Level 3 bereikt met Booking.com.

Nadeel van zoveel hotels is dat je helemaal platgespammed wordt met verzoeken om een review achter te laten. Ik heb denk ik wel 20 of 25 mails gehad met verzoeken en herinneringen, en even zoveel notificaties in de Booking.com app.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » vr 09 sep 2022, 9:30

Heeft dat nou voordelen, dat level? Ik zoek vaak uit via Booking en boek dan op de website van het hotel. Die luchthandelaren in Amsterdam sponsor ik liever niet, en daar besteed ik graag wat extra tijd aan op de website van het hotel.

Boeken over website hotel levert trouwens ook een redelijke mail-stroom op: als het niet voor feedback is, dan wel aanbiedingen waarna je je weer moet uitschrijven voor de mailings. Maar alleen al omdat ze er allemaal net anders uit zien, kan ik dat dan toch beter aan dan zo’n Booking-stroom.

waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 » vr 09 sep 2022, 9:37

Booking.com pakt een vast percentage op de geadverteerde kamerprijzen en verlangt van de hotelier dat die via Booking.com exclusief de laagste prijzen toont.

Die levels leveren volgens mij gratis taxi's etcetera op.