Hotels onderweg
Moderator: Moderatoren
-
Chris
- Moderator
Re: Hotels onderweg
Als je ergens 's ochtends wil zijn is half Italië door rijden veel te ver. Dus dat soort reizigers zoeken een hotel dicht bij een bestemming.
In Frankrijk zie soms zelfs vrachtauto's bij een Ibis budget staan. Chauffeurs mogen de weekendrust niet in de cabine doorbrengen, maar slechts weinig hotels hebben parkeerplaatsen die groot genoeg zijn voor vrachtwagens (zeker meer dan 1).
In Frankrijk zie soms zelfs vrachtauto's bij een Ibis budget staan. Chauffeurs mogen de weekendrust niet in de cabine doorbrengen, maar slechts weinig hotels hebben parkeerplaatsen die groot genoeg zijn voor vrachtwagens (zeker meer dan 1).
-
Pino
- 4x3 autosnelweg
Dat snap ik. Maar mijn theorie is dat het in Italië wel eens zo georganiseerd zou kunnen zijn dat mensen niet half Italië hoeven door te rijden, maar dat gedraaid wordt vanuit centrales in regionale hoofdsteden als Bologna, Firenze, Roma en Ancona. Van daaruit kun je enorm veel bereiken binnen twee uur.Chris schreef: ma 01 sep 2025, 17:47 Als je ergens 's ochtends wil zijn is half Italië door rijden veel te ver. Dus dat soort reizigers zoeken een hotel dicht bij een bestemming.
-
Chris
- Moderator
Ik zit nu in een Ibis Styles in Lleida. Op Booking stond dat de kamer 12 m² was, maar hij is ruim boven de 20 m² en heeft een ruime badkamer. Het is netter dan veel hotels in het € 60 - 80 segment, alhoewel ik hier € 78 voor heb betaald (inclusief ontbijt).
Meestal als ik wat zoek in Frankrijk dan heb je 4 of 5 keuzes uit € 60 - 90 in een gebied, en een Ibis Styles zit daar dan vaak ruim boven (ik zie ze vaak dichter bij 150 dan 100 per nacht). Dat vind ik toch iets te gek.
In Frankrijk zijn familiehotels toch wel wat lastiger te vinden, of ze staan niet op Booking als je maar 1 nacht zoekt. Ik kom bijna altijd op ketenhotels uit en er lijkt weinig aanbod te zijn buiten hotels in stadscentra (waar je vaak niet kan parkeren), of juist op bedrijventerreinen. In Duitsland of Oostenrijk heb je in dat prijssegment ook een Gasthof die vaak op een wat mooiere locatie zit. Of in landen als Polen en Tsjechië.
-
Jeroen
- 2x2 autosnelweg
Ik heb op Faeröer een kamer in een guesthouse geboekt in een huis met 8 slaapkamers. Dit soort accomodaties boek ik eigenlijk zelden, maar er was weinig anders beschikbaar wat nog enigszins betaalbaar was. Echter, ik was uiteindelijk zeer aangenaam verrast en heb eigenlijk nog nooit zo'n leuk onderkomen gehad. Letterlijk alles was aanwezig, het hele huis was erg mooi ingericht, bijna als een half museum en het was ontzettend leuk om zoveel gelijkgestemde medegasten uit de hele wereld te spreken. Dat letterlijk alles gedeeld was en nergens (inclusief de voordeur) sloten op zaten was even slikken, maar nam ik graag voor lief. Achteraf blijkt dat de eigenaar dit huis buiten het hoogseizoen in de donkere en gure maanden zelf gebruikt als hij niet op reis is. Dat verklaart ook waarom het hele huis bezaaid was met dingen om te vermaken (muziekinstrumenten, bordspellen, spelcomputers, biljarttafel, noem het maar op). Helemaal top gehad daar.
-
Willem
- 2x4 autosnelweg
Toen ik een tijdje terug ook van plan was om naar de Faeröer te gaan ben ik afgeknapt op de hoge prijzen van de hotels daar.
Voor vier nachten was de prijs iets van 1500 euro. En dat in een "gewoon" hotel, geen 5 sterren o.i.d. Zulke prijzen vond ik veel te gortig.
Voor vier nachten was de prijs iets van 1500 euro. En dat in een "gewoon" hotel, geen 5 sterren o.i.d. Zulke prijzen vond ik veel te gortig.
Laatst gewijzigd door Willem op di 02 sep 2025, 23:08, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Jeroen
- 2x2 autosnelweg
Dat klopt: bijna alles (hotels, restaurants, huurauto's) is erg duur op de Faeröer. Ik betaalde voor die kamer in dat guesthouse al meer dan 100 euro per nacht. Het enige wat nog relatief betaalbaar is, is transport. En dan heb ik het over de prijzen van brandstof, bussen, veerboten en zelfs helicoptervluchten die nog redelijk betaalbaar zijn.
-
Chris
- Moderator
Ik was gezien de berichtgeving, bang dat je in Spanje bij elk hotel een waslijst aan informatie moest opgeven. Zo werd het gebracht althans. Maar ik heb er nog niks van gemerkt, nu ingecheckt in drie hotels en bij geen hoefde ik wat in te vullen.
-
Willem
- 2x4 autosnelweg
De media heeft het wat overdreven.
Aan de andere kant: je merkt er niets van.
Maar welke gegevens slaat men achter je rug om op?
-
Jablan
- stadsweg
Als je je paspoort even hebt afgegeven, dan de data uit de chip of zoals vermeld op de persoonspagina.
Het hangt er ook vanaf hoe je hebt geboekt. Reisorganisaties en -portalen leveren gegevens aan, zoals bij hen bekend.
In Spanje verschilt het waar je verblijft (regio), wat en hoe er wordt opgeslagen.
-
Chris
- Moderator
Bij geen één hotel in Spanje hoefde ik wat in te vullen. Wel maken ze standaard een kopie van je paspoort. Misschien is dat qua persoonsgegevens wel weer veiliger dan dat ze alles digitaal op slaan, een geprinte scan in een ordner is niet te hacken... In Frankrijk en Duitsland vragen ze echter nooit om mijn paspoort. Datenschutz!
Wat mij wel tegen viel was dat ik bij bijna alle hotels in een badkuip stond te douchen. Maar 2 hotels hadden een gewone inloopdouche, en dit waren allemaal hotels in de categorie € 70 - 95 buiten het hoogseizoen (zeg een gemiddeld 3 sterrenhotel). Ook de laatste Ibis Styles in Arles had een badkuip waar je in moest staan om te douchen, ik vind dat toch wel erg verouderd, een badkuip lijkt mij al decennia niet meer de gewenste vorm voor reizigers.
Wat mij wel tegen viel was dat ik bij bijna alle hotels in een badkuip stond te douchen. Maar 2 hotels hadden een gewone inloopdouche, en dit waren allemaal hotels in de categorie € 70 - 95 buiten het hoogseizoen (zeg een gemiddeld 3 sterrenhotel). Ook de laatste Ibis Styles in Arles had een badkuip waar je in moest staan om te douchen, ik vind dat toch wel erg verouderd, een badkuip lijkt mij al decennia niet meer de gewenste vorm voor reizigers.
-
Raamkozijn31
- woonerf
Wat vind je prettiger Chris als reiziger alleen, een hotelkamer of een particulier appartement via booking?
Het leven met autisme is niet altijd even makkelijk. Maar je moet er het beste van maken.
-
Chris
- Moderator
Ik heb van alles gedaan dit jaar: ketenhotel, merkloos hotel, gasthof en appartement.
Het voordeel van een appartement is dat ze groter zijn dan een hotel, en zolang je niet iets in een grote stad of in het hoogseizoen wil boeken, vaak niet veel geld kwijt bent. Het nadeel is dat je geen restaurant hebt en dus zelf voor je eten moet zorgen. In een land als Kroatië kom je bijna standaard bij een 'apartman' uit, het aanbod is echt gigantisch.
Het is wel zo dat het ontbijt bij hotels steeds vaker duur is: ik vind 15 euro echt te gek voor wat ik nodig heb. Ik kies er vaak voor om zelf langs een bakker of supermarkt te gaan voor croissants en koffie voor een paar euro.
Een Duits of Oostenrijks Gasthof heeft vaak meer ambiance en zit niet op een industrieterrein zoals Franse ketenhotels. Dit soort accommodaties kom ik in Frankrijk echter weinig tegen op booking.com, misschien kun je een gîte niet voor één nacht huren of staan ze niet op booking.com. Bij een Gasthof zit doorgaans een restaurant die ook wat meer keuze heeft dan bij een Frans ketenhotel.
In Spaanse steden zie je vaak een 'hostal', maar ik kies altijd voor een regulier hotel. Bij Spaanse steden moet je wel van te voren even checken hoe het zit met parkeren, gezien dat Spaanse steden vaak dichtbebouwd zijn. Ik heb bij één hotel € 16 betaald voor een nacht in een parkeergarage, maar ik probeer dat te vermijden als het kan. Het was goedkoper dan een nacht in de publieke garage ernaast. Het viel mij op dat op booking.com weinig te vinden was in de periferie van Spaanse steden, het is of in de stad zelf, of niks, of hooguit iets van 300 euro per nacht wat ik niet ga betalen in mijn eentje.
Ik maak op booking.com vaak de keuze aan de hand van locatie en prijs. Het liefste heb ik een hotel op loopafstand van het centrum, maar niet in het centrum (vanwege parkeren). Of zoals in Warschau: een appartement bij een metrostation.
Het voordeel van een appartement is dat ze groter zijn dan een hotel, en zolang je niet iets in een grote stad of in het hoogseizoen wil boeken, vaak niet veel geld kwijt bent. Het nadeel is dat je geen restaurant hebt en dus zelf voor je eten moet zorgen. In een land als Kroatië kom je bijna standaard bij een 'apartman' uit, het aanbod is echt gigantisch.
Het is wel zo dat het ontbijt bij hotels steeds vaker duur is: ik vind 15 euro echt te gek voor wat ik nodig heb. Ik kies er vaak voor om zelf langs een bakker of supermarkt te gaan voor croissants en koffie voor een paar euro.
Een Duits of Oostenrijks Gasthof heeft vaak meer ambiance en zit niet op een industrieterrein zoals Franse ketenhotels. Dit soort accommodaties kom ik in Frankrijk echter weinig tegen op booking.com, misschien kun je een gîte niet voor één nacht huren of staan ze niet op booking.com. Bij een Gasthof zit doorgaans een restaurant die ook wat meer keuze heeft dan bij een Frans ketenhotel.
In Spaanse steden zie je vaak een 'hostal', maar ik kies altijd voor een regulier hotel. Bij Spaanse steden moet je wel van te voren even checken hoe het zit met parkeren, gezien dat Spaanse steden vaak dichtbebouwd zijn. Ik heb bij één hotel € 16 betaald voor een nacht in een parkeergarage, maar ik probeer dat te vermijden als het kan. Het was goedkoper dan een nacht in de publieke garage ernaast. Het viel mij op dat op booking.com weinig te vinden was in de periferie van Spaanse steden, het is of in de stad zelf, of niks, of hooguit iets van 300 euro per nacht wat ik niet ga betalen in mijn eentje.
Ik maak op booking.com vaak de keuze aan de hand van locatie en prijs. Het liefste heb ik een hotel op loopafstand van het centrum, maar niet in het centrum (vanwege parkeren). Of zoals in Warschau: een appartement bij een metrostation.
-
Alfa
- 2x4 autosnelweg
Ik heb wel een beetje schrik van bedwantsen die je steeds meer ziet in hotels. Ik controleer daarom altijd grondig voor ik mijn valies er neerzet. Maar een waterdichte garantie is het niet.
-
Chris
- Moderator
Ik heb dat nog nooit gezien, mijn beeld is dat dit een Amerikaans ding op social media is?
Maar misschien verschilt het per bestemming, en komt dit meer voor in grote steden.
Maar misschien verschilt het per bestemming, en komt dit meer voor in grote steden.
-
waldo79
- 4x3 autosnelweg
-
Palance
- 4x5 autosnelweg
Dat was toch een hoax? https://nos.nl/artikel/2492854-massahys ... -in-parijs
"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" - Abraham Lincoln, 1864.
-
Alfa
- 2x4 autosnelweg
Ik heb het zelf ook nog niet gezien, maar het komt ook zeker hier voor: https://archive.is/MwPJd. De kans dat je het krijgt is klein, maar als je het hebt is het een plaag waar je moeilijk van af komt. Bedwantsen komen ook terug op nadat ze decennia verdwenen waren. Ze worden resistent aan verdelgingsmiddelen. Elke vijf jaar verdubbeld de populatie staat er in dat artikel van NOS, dat is toch wel onrustwekkend.
Al bestaat natuurlijk ook het risico dat je helemaal paranoïde wordt. Want zoals gezegd kan je ze niet altijd zien en kunnen ze er toch zijn (ze kruipen in hoekjes en komen pas 's nachts tevoorschijn). Ze kunnen in je valies kruipen en op die manier zich verspreiden in je eigen huis.
Je moet vooral opletten voor zwarte puntjes op de matras:

Dat is iets wat ik wel altijd bekijk, zeker in goedkopere hotels. Maar sommige hotels maken het moeilijk om de matras te zien omdat die vaak helemaal ingepakt zit.
Er wordt ook aangeraden je vallies of rugzak eerst in de badkamer te zetten als je ergens een hotelkamer binnenkomt. En het zeker niet op bed te zetten. https://www.metronieuws.nl/lifestyle/re ... -vakantie/
Al bestaat natuurlijk ook het risico dat je helemaal paranoïde wordt. Want zoals gezegd kan je ze niet altijd zien en kunnen ze er toch zijn (ze kruipen in hoekjes en komen pas 's nachts tevoorschijn). Ze kunnen in je valies kruipen en op die manier zich verspreiden in je eigen huis.
Je moet vooral opletten voor zwarte puntjes op de matras:

Dat is iets wat ik wel altijd bekijk, zeker in goedkopere hotels. Maar sommige hotels maken het moeilijk om de matras te zien omdat die vaak helemaal ingepakt zit.
Er wordt ook aangeraden je vallies of rugzak eerst in de badkamer te zetten als je ergens een hotelkamer binnenkomt. En het zeker niet op bed te zetten. https://www.metronieuws.nl/lifestyle/re ... -vakantie/
-
Jablan
- stadsweg
Bedwantsen
Beste preventie: hygiënehoezen om matras en kussens - kun je als gast makkelijk controleren - en na thuiskomst alles door de wasmachine, liefst op een zo hoog mogelijke temperatuur. Verder onderweg al de gedragen kleding apart houden (plastic zak) van de kleding, die je nog aan wilt trekken.
Komt overal voor, ook in tophotels.Chris schreef: wo 10 sep 2025, 9:30Ik heb dat nog nooit gezien, mijn beeld is dat dit een Amerikaans ding op social media is?
Beste preventie: hygiënehoezen om matras en kussens - kun je als gast makkelijk controleren - en na thuiskomst alles door de wasmachine, liefst op een zo hoog mogelijke temperatuur. Verder onderweg al de gedragen kleding apart houden (plastic zak) van de kleding, die je nog aan wilt trekken.
-
Hajo
- 2x3 autosnelweg
In mijn beleving wordt dit zwaar overdreven. Ik heb er nog nooit last van gehad.
Een volk dat zijn verdediging verwaarloost, zet zijn vrijheid op het spel
-
Chris
- Moderator
In de afgelopen 3 jaar ben ik in een stuk of 100 hotels geweest, in meer dan 20 landen in Europa, en ik heb er ook nog nooit iets van gezien of gemerkt.
Het zal vast voorkomen maar zoals in dat NOS bericht gesteld, wordt het behoorlijk overdreven / sensatie van gemaakt, zelfs door de gerenommeerde media. En de hotelbranche zal ook niet stil zitten omdat het een slecht imago geeft.
Het zal vast voorkomen maar zoals in dat NOS bericht gesteld, wordt het behoorlijk overdreven / sensatie van gemaakt, zelfs door de gerenommeerde media. En de hotelbranche zal ook niet stil zitten omdat het een slecht imago geeft.
-
Jeroen
- 2x2 autosnelweg
Bedwantsen heb ik ook nog nooit gezien. Wel eens in Italië in een hotel geslapen dat grotendeels van hout was waar het stikte van de boktorren. Mijn vrouw werd er gek van, want je kon die beesten namelijk ook horen. En op Madeira hebben we één grote kakkerlak aangetroffen in de slaapkamer. Omdat dat de enige was en het hele huis verder wel schoon was, heb ik er toen verder ook geen melding van gemaakt bij de eigenaar.
-
Palance
- 4x5 autosnelweg
Mijn eerste kakkerlak was ook op Madeira. En het hotel in Heraklion waar ik in het voorjaar een paar nachten verbleef had er minimaal 5.
"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" - Abraham Lincoln, 1864.
-
Jablan
- stadsweg
Als verhuurder/eigenaar kan ik je verzekeren, dat het echt voorkomt, vaak meegenomen vanuit de vorige accommodatie van de gasten of zelfs vanuit huis. Elk jaar krijgen we wel waarschuwingen via de toeristendiensten binnen.
Zoals gezegd: hygiënehoezen zijn een goede preventie.
Zoals gezegd: hygiënehoezen zijn een goede preventie.
-
Raamkozijn31
- woonerf
Ik had enorme kakkerlakken bij ons hotel in Egypte.
Overal waren ze, in de badkamer zelfs tussen de handdoeken die netjes waren opgevouwen.
Daar schrok ik toen zo enorm van dat ik naakt de badkamer was uitgekomen, ook aan de achterkant van het restaurant zag ik ze lopen.
Het was dat het vliegtuig pas 11 dagen later vertrok, als het in Nederland was geweest was ik direct weer vertrokken naar huis.
Overal waren ze, in de badkamer zelfs tussen de handdoeken die netjes waren opgevouwen.
Daar schrok ik toen zo enorm van dat ik naakt de badkamer was uitgekomen, ook aan de achterkant van het restaurant zag ik ze lopen.
Het was dat het vliegtuig pas 11 dagen later vertrok, als het in Nederland was geweest was ik direct weer vertrokken naar huis.
Het leven met autisme is niet altijd even makkelijk. Maar je moet er het beste van maken.
-
Alfa
- 2x4 autosnelweg
Ik ben ooit op bezoek geweest bij Tropical Islands, dat is een oude zeppelinhal bij Berlijn die omgevormd is naar een waterpark. Daar zitten enorm veel kakkerlakken. Dan spreek ik over meerdere duizenden. Zeker als het donker wordt zie je ze overal en een kenmerk van dat park is net dat het 24/24u open is. Er hangen overal bordjes dat het zeker geen kakkerlakken zijn maar 'Australische Schabe' (Periplaneta australiasiae) en dat ze er zijn om de tropische planten te kunnen onderhouden. Al vertaal je Australische Schabe in het Nederlands als 'Australische kakkerlak'. Tsja.
En wellicht zijn ze als gevolg van het tropische klimaat en zijn ze niet bewust uitgezet. Maar zo klinkt het vriendelijker zeker? Het zijn alleszins grote beesten die snel kunnen lopen en uiteraard kunnen vliegen, om die redenen redelijk eng voor veel bezoekers.
Maar goed, een kakkerlak is een groot dier dat een onhygiënische indruk achterlaat (hoewel dat niet zo hoeft te zijn) en waar je enkel tijdens je verblijf last van hebt. Dat vind ik toch minder erg dan bedwantsen omwille van het eerder besproken risico dat je ze meer naar huis kan nemen.
Maar goed, een kakkerlak is een groot dier dat een onhygiënische indruk achterlaat (hoewel dat niet zo hoeft te zijn) en waar je enkel tijdens je verblijf last van hebt. Dat vind ik toch minder erg dan bedwantsen omwille van het eerder besproken risico dat je ze meer naar huis kan nemen.
-
JanVerhoeven
- verkeersader
Gelukkig kunnen ze niet tegen temperaturen van 50 graden of meer, dus is de huidige bestrijdingsmethode een stoomapparaat en alle textiel op 60 graden wassen. Het komt daardoor ook vooral voor in hotels en hostels die daar niet zo grondig te werk gaan en dat laat ook zien waarom velen het nooit meemaken (betere smaak/standaarden voor het soort hotel waar ze verblijven). Ook in met name Amsterdam is het een typisch dingetje van de goedkope toeristenhotels en niet van de grote ketens.Alfa schreef: wo 10 sep 2025, 17:02 Ik heb het zelf ook nog niet gezien, maar het komt ook zeker hier voor: https://archive.is/MwPJd. De kans dat je het krijgt is klein, maar als je het hebt is het een plaag waar je moeilijk van af komt. Bedwantsen komen ook terug op nadat ze decennia verdwenen waren. Ze worden resistent aan verdelgingsmiddelen. Elke vijf jaar verdubbeld de populatie staat er in dat artikel van NOS, dat is toch wel onrustwekkend.
-
Willem
- 2x4 autosnelweg
In het hotel hier in Oostenrijk heb ik voor het eerst halfpension. Dat bevalt erg goed: na een dag op pad geweest te zijn hoef je alleen maar een paar verdiepingen naar beneden om te kunnen eten.
Meestal hebben ze een maaltijd met 5 gangen dus daarna heb je de rest van de avond zeker geen honger meer.
Uiteraard ligt de prijs per overnachting vast hoger maar die prijs is al met al vrij schappelijk.
Meestal hebben ze een maaltijd met 5 gangen dus daarna heb je de rest van de avond zeker geen honger meer.
Uiteraard ligt de prijs per overnachting vast hoger maar die prijs is al met al vrij schappelijk.
-
waldo79
- 4x3 autosnelweg
Omdat ik nog een kortingscheque wil innen voor het Technik Museum in Sinsheim heb ik voor over 2 weken een weekend Heidelberg geboekt. Gezien de populariteit van die stad zijn de betere accommodaties al ruimschoots uitverkocht. Mijn oog is uiteindelijk gevallen op het ibis hotel wat tegen het centraal station ligt. Kan ik gelijk mijn Accor klantenpas inzetten. Scheelde toch €20 op een totaalverblijf ten opzichte van Booking.com.
-
Ds79m
- 2x3 autosnelweg
Heidelberg is een vrij lastige stad met hotels. Wij waren er eerder dit jaar, en toen was het ook even zoeken (met uiteindelijk een middelmatige uitkomst). Maar het is wel een leuke stad om eens geweest te zijn. En met de tram ben je zo vanaf het station in het centrum.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen
-
Rein
- 2x4 autosnelweg
Mannheim ligt 15 tot 20 km verderop en is een stuk goedkoper dan Heidelberg. Als je een auto ter beschikking hebt is dat een prima alternatief om te overnachten.