Hotels onderweg
Moderator: Moderatoren
-
waldo79
- 4x3 autosnelweg
Re: Hotels onderweg
Mannheim ben ik al geweest, daar is de keuze aan accommodaties beduidend royaler. De Altstadt ken ik al van een bliksembezoek uit 2018, ga ik zeker op mijn gemak rondlopen.
-
Alfa
- 2x4 autosnelweg
Ik was dit weekend ook in Heidelberg. Het schijnt de grootste Duitse stad te zijn die ongeschonden uit de Tweede Wereldoorlog kwam. En dat merkt je. In tegenstelling tot de meeste Duitse steden vind je hier geen lelijke jaren '50 architectuur maar nog een intacte binnenstad. Met als surplus nog een mooie en indrukwekkende burcht in de bergen. Een van de mooiste Duitse steden die ik al bezocht heb.
Mannheim daarentegen is meer een typische Duitse stad waar moderne gebouwen de hoofdtoon voeren, muv enkele herbouwde historische gebouwen. Het herbouwde Schloss van Mannheim dat wel indrukwekkend is.
Ergens vind ik Heidelberg wel ontnuchterend. Vroeger moeten alle Duitse steden er zo uitgezien hebben. Het is eigenlijk opmerkelijk dat de Duitsers daar weinig wrokgevoelens over koesteren. Want de Duitse steden ondervinden een blijvend litteken van een gebeurtenis die steeds minder relevant is voor vandaag.
In die streek zijn er overigens nog mooie stadjes. Weinheim vond ik ook mooi (al is het wel een klein stadje). Daar kan je ook logeren. Ook goedkoper dan Heidelberg en met de auto ben je er in een half uurtje.
Mannheim daarentegen is meer een typische Duitse stad waar moderne gebouwen de hoofdtoon voeren, muv enkele herbouwde historische gebouwen. Het herbouwde Schloss van Mannheim dat wel indrukwekkend is.
Ergens vind ik Heidelberg wel ontnuchterend. Vroeger moeten alle Duitse steden er zo uitgezien hebben. Het is eigenlijk opmerkelijk dat de Duitsers daar weinig wrokgevoelens over koesteren. Want de Duitse steden ondervinden een blijvend litteken van een gebeurtenis die steeds minder relevant is voor vandaag.
In die streek zijn er overigens nog mooie stadjes. Weinheim vond ik ook mooi (al is het wel een klein stadje). Daar kan je ook logeren. Ook goedkoper dan Heidelberg en met de auto ben je er in een half uurtje.
-
waldo79
- 4x3 autosnelweg
De charme in Duitsland zit meer in de kleinere steden van het kaliber Trier, Lübeck of Regensburg. Grotere steden zijn nogal grauw en hebben een duidelijk aanwezige grootstedelijke problematiek.
En ja, de Tweede Wereldoorlog heeft een enorm litteken achtergelaten in Duitsland, maar dat betekent niet dat die periode anno 2025 vergeten mag worden.
Heidelberg ga ik dit weekend als uitvalsbasis hanteren voor het Technikmuseum Sinsheim.
En ja, de Tweede Wereldoorlog heeft een enorm litteken achtergelaten in Duitsland, maar dat betekent niet dat die periode anno 2025 vergeten mag worden.
Heidelberg ga ik dit weekend als uitvalsbasis hanteren voor het Technikmuseum Sinsheim.
-
Coen Tunnel
- Voorzitter
Sommige steden zijn best oké. Berlijn, München, Hamburg en Stuttgart hebben hoe dan ook wel het nodige te bieden. Ook Düsseldorf kan ik nog wel waarderen, al zit daar inderdaad ook heel veel naoorlogse architectuur bij. Bremen heeft ook mooie plekjes.waldo79 schreef: di 21 okt 2025, 16:09 De charme in Duitsland zit meer in de kleinere steden van het kaliber Trier, Lübeck of Regensburg. Grotere steden zijn nogal grauw en hebben een duidelijk aanwezige grootstedelijke problematiek.
Je ziet het soms wel bij toeristen die zo graag per se naar Keulen willen voor de Dom. Met alle respect, dat is ook het enige dat de reis naar Keulen de moeite waard maakt, want de rest van de binnenstad is weinig bijzonder. Dat is soms wel ontnuchterend voor toeristen. Ik ging er ruim twee jaar geleden naar toe omdat een collega vanuit Zuid-Amerika op rondreis door Europa ging, Nederland stond niet op haar agenda maar Keulen wel. Dus spraken we af om in Keulen te ontmoeten. Ik was nooit eerder echt de stad in geweest, maar veel mis je er niet aan. Behalve de Dom dus. Maar de rest... dezelfde autovrije winkelstraten zoals in bijna elke grote Duitse stad, enorm generiek, dezelfde naoorlogse eenheidsworst zoals in zoveel andere Duitse binnensteden, waar de tand des tijds ruim 60 jaar later ook duidelijk zijn werk heeft gedaan.
De allermooiste steden zijn de kleinere stadjes met vakwerkarchitectuur. Bijvoorbeeld die aan de Romatische Straße, zoals Rothenburg ob der Tauber en Dinkelsbühl. Of dichterbij huis een stadje als Monschau. Stadjes in de Harz zoals Quedlinburg.
-
Palance
- 4x5 autosnelweg
Het hoogtepunt van Keulen vond ik het Chocolademuseum aan de Rijn. Inclusief mogelijkheden om te proeven 
"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" - Abraham Lincoln, 1864.
-
waldo79
- 4x3 autosnelweg
-
Alfa
- 2x4 autosnelweg
De kaart om te weten welke Duitse steden de moeite waard zijn en welke niet is deze kaart die de vernietiging van de Tweede Wereldoorlog toont. Met de nuance dat deze kaart niets zegt welke delen van de stad vernietigd zijn (het maakt uiteraard een groot verschil of de binnenstad getroffen werd of een buitenwijk). Nog een nuance is dat het ook uitmaakt hoe de steden heropgebouwd zijn. De meesten kozen voor een modernistische aanpak waarin hoogstens de belangrijkste monumenten herbouwd werden. Dat is de typische Duitse stad zoals we die kennen. Anderen kozen voor een traditionele heropbouw, zoals Münster. Anderen kozen voor een modernistische aanpak maar bedachten zich later en kozen alsnog voor een traditionele heropbouw, met dan vaak historisch aandoende gebouwen die minder dan 20 jaar oud zijn, zoals Dresden.

En wat Coen Tunnel over Keulen zegt klopt inderdaad, het moet toch wel de grootste saaie stad in Europa zijn. Dan hebben pakweg Frankfurt (of Rotterdam) het toch beter aangepakt, als je dan toch voor modern gaat moet je het goed doen. De grootste fout die men kan maken is gaan voor saaie moderne architectuur en dat is precies wat Keulen is.
En wat Coen Tunnel over Keulen zegt klopt inderdaad, het moet toch wel de grootste saaie stad in Europa zijn. Dan hebben pakweg Frankfurt (of Rotterdam) het toch beter aangepakt, als je dan toch voor modern gaat moet je het goed doen. De grootste fout die men kan maken is gaan voor saaie moderne architectuur en dat is precies wat Keulen is.
-
waldo79
- 4x3 autosnelweg
Keulen heeft geen gebrek aan bezoekers, dus citymarketing doet goed zijn best. Er is geen gebrek aan kerken, musea, cafés en het carnaval is groots net zoals de kerstmarkten.
-
rene154
- stadsweg
-
Jablan
- stadsweg
Afbeelding is (bij mij) niet zichtbaar. Stel de vraag aan een Duitse stedenbouwkundige en het antwoord is: de jaren zestig. Sloopwoede, want de oude bebouwing moest wijken voor brede invalswegen. En in het oosten ook de communistisch gemotiveerde sloop, o.a. in Rostock goed zichtbaar.Alfa schreef: di 21 okt 2025, 19:30De kaart om te weten welke Duitse steden de moeite waard zijn en welke niet is deze kaart die de vernietiging van de Tweede Wereldoorlog toont.
Voor historische gebouwen moet je eerder in de kleinere plaatsen zijn. Niet Nürnberg, maar Fürth, Schwabach.
-
SnarfFlevoland
- 2x2 autosnelweg
Helemaal mee eens, Keulen vind ik ook niks aan, behalve de Dom dan, en de (inmiddels historische) kabelbaan over de Rijn is fraai. De rest is inderdaad zo'n naoorlogse eenheidsbrei van super saaie stadsdelen. Andere steden hebben dat ook, maar daarnaast deels ook nog wel fraaie stukken te bieden, zoals inderdaad München, maar ook wel Frankfurt of Düsseldorf. Maar geen enkele Duitse grote stad is echt om van je ogen uit te kijken, zoals in Italië of Frankrijk diverse steden zijn. Dresden is misschien daarop de enige uitzondering, want dat is wel echt de moeite waard, maar een echt groot stadscentrum heeft het ook niet.Coen Tunnel schreef: di 21 okt 2025, 17:01Je ziet het soms wel bij toeristen die zo graag per se naar Keulen willen voor de Dom. Met alle respect, dat is ook het enige dat de reis naar Keulen de moeite waard maakt, want de rest van de binnenstad is weinig bijzonder. Dat is soms wel ontnuchterend voor toeristen. Ik ging er ruim twee jaar geleden naar toe omdat een collega vanuit Zuid-Amerika op rondreis door Europa ging, Nederland stond niet op haar agenda maar Keulen wel. Dus spraken we af om in Keulen te ontmoeten. Ik was nooit eerder echt de stad in geweest, maar veel mis je er niet aan. Behalve de Dom dus. Maar de rest... dezelfde autovrije winkelstraten zoals in bijna elke grote Duitse stad, enorm generiek, dezelfde naoorlogse eenheidsworst zoals in zoveel andere Duitse binnensteden, waar de tand des tijds ruim 60 jaar later ook duidelijk zijn werk heeft gedaan.
In Duitsland moet je het inderdaad van de kleinere steden hebben. Mijn persoonlijke favorieten zijn o.a. Soest, Marburg, Quedlinburg en Heidelberg. En qua kleine stadjes zijn Miltenberg, Monschau, Wernigerode, Weinheim, Rüdesheim etc. ook echt fraai.
Zwitserland heeft prachtige steden, maar zelfs Zürich komt niet eens aan de grote van Dresden of Hannover aan, daarom zal het voor vele toeristen meer als een provincie stadje aanvoelen. Dat is toch andere koek als Berlijn, Wenen of Milaan.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"
-
Willem
- 2x4 autosnelweg
Een binnenstad als die van Kassel, die na de oorlog opnieuw opgebouwd is met eenvormige en saaie jaren '50 architectuur, zie ik in de toekomst nog wel op de monumentenlijst komen als toonbeeld van wederopbouwarchitectuur.
Hetzelfde geldt voor her Franse equivalent (qua architectuur dan) Le Havre.
Voor nu is dat nog wat te vroeg alhoewel je in Nederland toch ziet dat gebouwen uit de jaren '50 vaker op de monumentenlijst geplaatst worden.
Voor nu is dat nog wat te vroeg alhoewel je in Nederland toch ziet dat gebouwen uit de jaren '50 vaker op de monumentenlijst geplaatst worden.
-
Coen Tunnel
- Voorzitter
De meeste toeristen gaan niet naar Zwitserland voor de steden, maar voor de natuur. Misschien nog Luzern met de Kapellbrücke en de oude binnenstad, en ik vond Bern ook mooi. Klein, maar fijn. Zürich is wel oké, maar vreselijk duur en voor een stedentrip ben je er gauw klaar mee.SnarfFlevoland schreef: wo 22 okt 2025, 14:08Zwitserland heeft prachtige steden, maar zelfs Zürich komt niet eens aan de grote van Dresden of Hannover aan, daarom zal het voor vele toeristen meer als een provincie stadje aanvoelen. Dat is toch andere koek als Berlijn, Wenen of Milaan.
Iets als de Königsplatz in Kassel is toch best aardig gedaan, met een rond plein. Dat maakt het wat onderscheidender dan sommige andere Duitse steden.Willem schreef: wo 22 okt 2025, 14:20 Een binnenstad als die van Kassel, die na de oorlog opnieuw opgebouwd is met eenvormige en saaie jaren '50 architectuur, zie ik in de toekomst nog wel op de monumentenlijst komen als toonbeeld van wederopbouwarchitectuur.
-
SnarfFlevoland
- 2x2 autosnelweg
Klopt, Zwitserse steden zijn voor een stedentrip alleen te klein. Maar puur om de fraaiheid van de centra opzich, zijn veel Zwitserse plaatsen de moeite waard. Zelfs een moderne geplande stad als La Chaux-de-Fonds heeft z'n charme. Dat ligt natuurlijk ook wel aan het feit dat Zwitserse steden in een mooi tot spectaculair landschap staan, schoon en goed onderhouden zijn. Nu kan Keulen er niets voor dat ze gebombardeerd zijn en niet een meer of berg naast de deur hebben, maar wel hoe de modernere gebouwen eruit zien, en hoe schoon en onderhouden de stad eruit ziet. Men zou veel meer uit de stad kunnen halen, maar daar is geen budget en vraag naar.Coen Tunnel schreef: wo 22 okt 2025, 14:35De meeste toeristen gaan niet naar Zwitserland voor de steden, maar voor de natuur.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"
-
Coen Tunnel
- Voorzitter
Zwitserse steden zijn bovenal verzorgd. Keurig schoon, huizen strak in de verf, en zelfs de gebouwen uit de jaren '50-'80 zijn nog goed onderhouden. Dat doet al heel wat met de uitstraling. Dat een blik op de bergen meestal niet ver weg is helpt ook mee, en veel steden profiteren van de ligging aan een meer of rivier. Ik was eerder dit jaar op dit kruispunt in Olten. Dat is ook allemaal beton en glas, ik vind het niet per se mooi. Maar het is veel verzorgder en beter onderhouden dan in veel Duitse steden met soortgelijke bouwwerken. Dat maakt al heel wat verschil.
-
SnarfFlevoland
- 2x2 autosnelweg
Inderdaad, al is Olten wat mij betreft voor Zwitserse begrippen éen van de mindere plaatsen. Iets verderop liggen bijv. Aarau of Zofingen, beiden met een uiterst fraaie oude stadskern. Olten heeft ook een oude kern, maar die is wel héél erg klein.
-
Ds79m
- 2x3 autosnelweg
Zwitserland heeft natuurlijk het voordeel dat het in twee wereldoorlogen gespaard is gebleven en de meeste plaatsen te klein zijn voor grootschalige vernieuwing, wat in de jaren ‘60 veel steden in onze regio niet charmanter maakte.
Als het om Keulen gaat, daar kan je wel een dag leuk besteden. De Dom, de Rijnbrug, diverse musea, het Rheinpark, de kabelbaan, de Alter Markt en nog een hapje en drankje erbij en je hebt een prima dag. Dat is op zich wat karig voor een miljoenenstad, maar je kan het in die regio een stuk minder treffen.
Als het om Keulen gaat, daar kan je wel een dag leuk besteden. De Dom, de Rijnbrug, diverse musea, het Rheinpark, de kabelbaan, de Alter Markt en nog een hapje en drankje erbij en je hebt een prima dag. Dat is op zich wat karig voor een miljoenenstad, maar je kan het in die regio een stuk minder treffen.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen
-
Willem
- 2x4 autosnelweg
Voor wat betreft Zwitserland kom ik daar ook voor de natuur.
Maar (voor zover ik Zwitserse plaatsen ken) Fribourg, Soluthurn of Bellinzona zijn als alternatief voor een dagje natuur zeker aan te raden.
Over smaak valt niet te twisten maar persoonlijk vind ik Luzern of Zürich niet de moeite waard.
Maar (voor zover ik Zwitserse plaatsen ken) Fribourg, Soluthurn of Bellinzona zijn als alternatief voor een dagje natuur zeker aan te raden.
Over smaak valt niet te twisten maar persoonlijk vind ik Luzern of Zürich niet de moeite waard.
-
Ernst76
- verkeersader
In Zwitserland vond ik Sion een leuke stad om te bezoeken. Stein am Rhein is ook een mooi oud stadje nabij de Bodensee.
In Duitsland moet je het inderdaad van de wat kleinere steden hebben. Die Anton Pieck-achtige vakwerkstadjes zijn allemaal erg mooi, maar ik moet toegeven dat je er ook niet weer teveel achter elkaar moet zien.
Een echte tip die ik wil geven is Hannoversch Muenden iets ten noorden van Kassel, wat ik deze zomer heb bezocht. Ook de ligging van het stadje is fraai, in een dal waar de Fulda en Werra zich samenvoegen tot de Weser.
Kassel is dan weer niet de moeite waard, maar aan de westrand van de stad heb je wel het Bergpark Wilhelmshoehe! We zijn met de bus naar de top gegaan op bijna 600 m bij het Herkules monument. Vanaf daar dan 250m verticale meters gedaald door het hele park. Erg mooi.
Over hotels onderweg om weer on topic te komen..
Eind augustus-begin september hebben we het goede weer gevolgd wat ons leidde naar het midden en oosten van Duitsland.
Overal heb ik niets van tevoren geboekt, maar als 2 personen konden we altijd direct terecht bij betaalbare hotels die ik op booking had zien staan.
Zo kun je nog eens lekker spontaan op road trip.
In Duitsland moet je het inderdaad van de wat kleinere steden hebben. Die Anton Pieck-achtige vakwerkstadjes zijn allemaal erg mooi, maar ik moet toegeven dat je er ook niet weer teveel achter elkaar moet zien.
Een echte tip die ik wil geven is Hannoversch Muenden iets ten noorden van Kassel, wat ik deze zomer heb bezocht. Ook de ligging van het stadje is fraai, in een dal waar de Fulda en Werra zich samenvoegen tot de Weser.
Kassel is dan weer niet de moeite waard, maar aan de westrand van de stad heb je wel het Bergpark Wilhelmshoehe! We zijn met de bus naar de top gegaan op bijna 600 m bij het Herkules monument. Vanaf daar dan 250m verticale meters gedaald door het hele park. Erg mooi.
Over hotels onderweg om weer on topic te komen..
Eind augustus-begin september hebben we het goede weer gevolgd wat ons leidde naar het midden en oosten van Duitsland.
Overal heb ik niets van tevoren geboekt, maar als 2 personen konden we altijd direct terecht bij betaalbare hotels die ik op booking had zien staan.
Zo kun je nog eens lekker spontaan op road trip.
-
Chris
- Moderator
In Hannoversch Münden ben ik vorig jaar ook geweest, dat is inderdaad een mooie plaats. In Duitsland kan je nog best veel van die plaatsen vinden, maar je moet dan niet naar de bekende grote steden gaan want die vallen bijna altijd tegen. Ik was eerder dit jaar in Regensburg en dat vond ik ook wel een beetje tegenvallen afgezien van de historische brug en een paar gebouwen en kerken. Passau was wel mooi.
Over hotels gesproken, in Hannoversch Münden had ik een hotel waar alleen contant betaald kon worden. Je kon wel via Booking boeken, maar niet betalen. En ter plekke hadden ze nog geen pinautomaat uitgevonden.
Over hotels gesproken, in Hannoversch Münden had ik een hotel waar alleen contant betaald kon worden. Je kon wel via Booking boeken, maar niet betalen. En ter plekke hadden ze nog geen pinautomaat uitgevonden.
-
Alfa
- 2x4 autosnelweg
Daarvoor is het gros veel te saai. Individuele panden kunnen natuurlijk altijd wel als waardevol gekenmerkt worden. Maar ik geloof nooit dat hele jaren '50-binnensteden op monumentenlijsten zullen belanden. Daarvoor is het gewoon te schraal en heeft Duitsland er te veel van. Ik geloof ook nooit dat je er toeristen mee zal lokken.Willem schreef: wo 22 okt 2025, 14:20 Een binnenstad als die van Kassel, die na de oorlog opnieuw opgebouwd is met eenvormige en saaie jaren '50 architectuur, zie ik in de toekomst nog wel op de monumentenlijst komen als toonbeeld van wederopbouwarchitectuur.
In Frankfurt heeft men recent ook iets leuk gedaan. Daar werd een jaren '70 gebouw dat midden in de binnenstad werd opgetrokken afgebroken en vervangen door een gedeeltelijke reconstructie van het oude stratenpatroon en de gebouwen die er stonden. Het project werd in 2017 opgeleverd en bevat 15 gereconstrueerde gebouwen en 20 nieuwe gebouwen (nieuwbouw in historische stijl). Ook die nieuwe gebouwen zijn zo goed vormgegeven dat ze prima passen in het geheel. Niemand zal het jaren '70-gebouw missen. Al zal je in het werkveld stedenbouw en architectuur altijd mensen hebben die liever moderne architectuur zien en het misschien wel jammer vinden dat het jaren '70-gebouw afgebroken werd, maar ik vind dat die mensen toch nogal hoog in de ivoren toren zitten. Ik las mij wat in over dit project en zag ook de kritiek van een of andere professor, blijkt dat die lesgeeft in moderne architectuur. Tsja. Ik vind dat Frankfurt terug een stuk van zijn ziel teruggekregen heeft door dit project.
Alle gebouwen aan de rechterkant van de foto zijn nieuwbouw (dus geen kopie van iets dat er eerder stond), maar nieuwe architectuur dat weliswaar de klassieke ritmiek goed volgt. De gebouwen aan de linkerkant zijn ook nieuwbouw, maar wel reconstructies van gebouwen die er eerder stonden voor ze vernietigd werden in de Tweede Wereldoorlog.

Laatst gewijzigd door Alfa op wo 22 okt 2025, 18:59, 2 keer totaal gewijzigd.
-
traveldude
- dorpsstraat
Dit soort retro architectuur (want dat is het) kan al snel een hoog Disney gehalte krijgen. Zeker met al die zoete kleuren die toch al in zwang zijn in Midden-Europa. En als het wel gedaan is volgens de (laatste) oorspronkelijke versie voor de eerdere vernietiging, dan zal het toch vaak door ander materiaalgebruik een retro uitstraling krijgen. In ieder geval de eerste jaren totdat de ouderdom erin slijt. Na 100 jaar zal vast niemand het echt meer zien. Wel is het natuurlijk goed voor de sfeer, ook 's-avonds met wat aanlichting, dus ik snap het wel.
In de oude stad van Tbilisi is een paar jaar geleden ook een plein en aantal omliggende straten helemaal gerenoveerd. Daar stonden weliswaar nog de oorspronkelijke gebouwen [dus wat anders dan in het voorbeeld van Frankfurt], maar daar is bijna alles behalve de gevels afgebroken. Dat was ook wel controversieel. Het haalt wel wat van het patine weg uit de stad, maar het is ook best goed eigenlijk. Dergelijke steden hebben hele straten die echt verkrot zijn. Daar is geen eer meer aan te behalen met gewone restauratie. In andere tijden werd de boel dan helemaal plat gegooid voor iets moderns. We weten hoe dat is bevallen. In Tbilisi blijven zo toch nog wat oorspronkelijke stijlelementen behouden.

In de oude stad van Tbilisi is een paar jaar geleden ook een plein en aantal omliggende straten helemaal gerenoveerd. Daar stonden weliswaar nog de oorspronkelijke gebouwen [dus wat anders dan in het voorbeeld van Frankfurt], maar daar is bijna alles behalve de gevels afgebroken. Dat was ook wel controversieel. Het haalt wel wat van het patine weg uit de stad, maar het is ook best goed eigenlijk. Dergelijke steden hebben hele straten die echt verkrot zijn. Daar is geen eer meer aan te behalen met gewone restauratie. In andere tijden werd de boel dan helemaal plat gegooid voor iets moderns. We weten hoe dat is bevallen. In Tbilisi blijven zo toch nog wat oorspronkelijke stijlelementen behouden.

Laatst gewijzigd door traveldude op wo 22 okt 2025, 19:04, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Alfa
- 2x4 autosnelweg
Het is ook geen toeval dat bv pretparken dit soort architectuur gebruiken, omdat mensen het mooi vinden en omdat het heel identitair is (in tegenstelling tot de modernistische eenheidsworst). Er is trouwens 1 Disneypark dat wel moderne architectuur gebruikt en dat is EPCOT, dat is niet toevallig ook het meest grijze Disney-park.
Ik kan alleen de kritiek begrijpen als iets wel historende elementen gebruikt maar deze helemaal verkeerd gebruikt waardoor het gebouw er juist niet historisch uitziet. Dit bv. Vooral post-modernistische gebouwen uit de jaren '80 en '90 vallen wel eens in die categorie.

-
traveldude
- dorpsstraat
Oh ja, historiserend bouwen is van alle tijden. Dat is niet iets van ons leven. Ik heb er ook niet perse een probleem mee. Het kan op bepaalde plekken juist heel gepast zijn.
Als het gaat om hotels onderweg: die boek ik meestal niet zo lang van te voren - soms pas tijdens de reis - en tegenwoordig best vaak via booking.com. Soms gebruik ik AirBnB. Heb ik ook wel eens gedaan voor een plek ergens buiten een stad op een gunstige locatie, maar dat was wel enige weken van te voren gepland.
Qua ketens: dat maakt me niet perse heel erg veel uit, maar de Van der Valk achtige zaken sla ik wel over, zoals Scandic in Zweden, of de Franse evenknie. Ik heb ook geen loyalty kaarten op zak dus die vrijwillige dwangbuis stimulatiebuis heb ik ook niet. Als er een Ibis oid is langs de route op de afstand voor een geplande pitstop en waar ik alleen maar even passeer dan is dat net zo functioneel en prima. Zolang de prijs niet te gek is. Daar let ik wel op voor enkel een overnachting en weer doorrijden. Maar ik lees net in de opening dat de Ibis niet zo goed meer is. Ik ben er al een poos niet meer geweest, dus mijn referentiekader kan wat roestig zijn.
Ik zit net zo graag in een goed boetiekhotel oid. Misschien wel liever juist. Maar echt onderweg maakt het me niet heel erg uit, alhoewel het wel een beetje afhangt van het type reis en de plek van de stop. Langs een autoroute zal ik eerder een locatie vlakbij de snelweg zoeken, maar als het ergens door landelijk gebied is met bijvoorbeeld partner erbij dan probeer ik ook iets sfeervollers dan een industrieterrein met een motel dat alleen voor het bed bedoeld is
Als het gaat om hotels onderweg: die boek ik meestal niet zo lang van te voren - soms pas tijdens de reis - en tegenwoordig best vaak via booking.com. Soms gebruik ik AirBnB. Heb ik ook wel eens gedaan voor een plek ergens buiten een stad op een gunstige locatie, maar dat was wel enige weken van te voren gepland.
Qua ketens: dat maakt me niet perse heel erg veel uit, maar de Van der Valk achtige zaken sla ik wel over, zoals Scandic in Zweden, of de Franse evenknie. Ik heb ook geen loyalty kaarten op zak dus die vrijwillige dwangbuis stimulatiebuis heb ik ook niet. Als er een Ibis oid is langs de route op de afstand voor een geplande pitstop en waar ik alleen maar even passeer dan is dat net zo functioneel en prima. Zolang de prijs niet te gek is. Daar let ik wel op voor enkel een overnachting en weer doorrijden. Maar ik lees net in de opening dat de Ibis niet zo goed meer is. Ik ben er al een poos niet meer geweest, dus mijn referentiekader kan wat roestig zijn.
Ik zit net zo graag in een goed boetiekhotel oid. Misschien wel liever juist. Maar echt onderweg maakt het me niet heel erg uit, alhoewel het wel een beetje afhangt van het type reis en de plek van de stop. Langs een autoroute zal ik eerder een locatie vlakbij de snelweg zoeken, maar als het ergens door landelijk gebied is met bijvoorbeeld partner erbij dan probeer ik ook iets sfeervollers dan een industrieterrein met een motel dat alleen voor het bed bedoeld is
Laatst gewijzigd door traveldude op wo 22 okt 2025, 19:46, 1 keer totaal gewijzigd.
-
waldo79
- 4x3 autosnelweg
Alfa, alhoewel alleen jaren 50 en 60 blokken me ook niet kan bekoren zou ik niet willen beweren dat het lelijk is. Das namelijk ook smaakgevoelig.
En al die plaatsen met vakwerkhuizen in Duitsland, schattig maar zeker ook inwisselbaar.
En al die plaatsen met vakwerkhuizen in Duitsland, schattig maar zeker ook inwisselbaar.
-
Hajo
- 2x3 autosnelweg
Wat Zwitserland betreft vind ik Bern, Lausanne en Genève (de laatste twee mooi gelegen aan een meer) mooie steden. Andere steden zijn naar mijn smaak wat minder.
In Duitsland kun je inderdaad beter kleinere stadjes en dorpen op het platteland bezoeken als je van architectuur houdt. De echt grote steden zijn een woestenij van beton, staal en asfalt, met hier en daar wat nagebouwde of herstelde gebouwen.
In Duitsland kun je inderdaad beter kleinere stadjes en dorpen op het platteland bezoeken als je van architectuur houdt. De echt grote steden zijn een woestenij van beton, staal en asfalt, met hier en daar wat nagebouwde of herstelde gebouwen.
Een volk dat zijn verdediging verwaarloost, zet zijn vrijheid op het spel
-
SnarfFlevoland
- 2x2 autosnelweg
Dat klopt opzich wel, voor een Nederlander is Keulen natuurlijk ook niet ver en dan kan je er prima een dagje vermaken. Maar als je uit Zuid-Amerika komt, of waar dan ook iets verderweg dan Noordwest-Europa, zijn er zoveel andere steden veel meer de moeite waard. Dan is het echt jammer als je niks in Nederland wilt bekijken, maar wel Keulen. Als je al in die regio zit, dan is Düsseldorf al een beter adres. Echter valt over smaak niet te twisten, dat bewijst deze post des te meer:Ds79m schreef: wo 22 okt 2025, 16:00Als het om Keulen gaat, daar kan je wel een dag leuk besteden. De Dom, de Rijnbrug, diverse musea, het Rheinpark, de kabelbaan, de Alter Markt en nog een hapje en drankje erbij en je hebt een prima dag. Dat is op zich wat karig voor een miljoenenstad, maar je kan het in die regio een stuk minder treffen.
Eerlijk gezegd kan ik deze mening niet echt plaatsen. Dat Luzern of Zürich niet bevallen kan natuurlijk, maar dat je Fribourg of Solothurn wel mooi vind, maar Luzern niet de moeite waard, is me dan weer een compleet raadsel. En daarmee wil ik zeker niets aan de eerstgenoemde steden afdoen.Willem schreef: wo 22 okt 2025, 16:40 Maar (voor zover ik Zwitserse plaatsen ken) Fribourg, Soluthurn of Bellinzona zijn als alternatief voor een dagje natuur zeker aan te raden.
Sion is inderdaad een prachtig stadje, wat mij betreft de geheimtip van Zwitserland. De meeste toeristen gaan naar Wallis voor de bergen, wat begrijpelijk is natuurlijk, maar de stad is meer als de moeite waard. Stein am Rhein geniet meer bekendheid, maar is ook erg mooi inderdaad.Ernst76 schreef: wo 22 okt 2025, 18:22 In Zwitserland vond ik Sion een leuke stad om te bezoeken. Stein am Rhein is ook een mooi oud stadje nabij de Bodensee.
Oostenrijkse steden kunnen me overigens ook beduidend meer als Duitse steden bekoren. Graz vind ik in Europa een van de mooiere steden, als is de stad met 340.000 inwoners weer niet echt groot. Maar goed, ook in Oostenrijk komen de meesten meer voor de natuur of skivakantie. Wenen misschien nog als stedentrip.
Goed samengevat. In de buurt van Regensburg is Coburg en Bamberg nog wel de moeite waard, maar geniet niet dezelfde bekendheid als Regensburg. Als toerist mis je op die manier het nodige.Chris schreef: wo 22 okt 2025, 18:42 In Duitsland kan je nog best veel van die plaatsen vinden, maar je moet dan niet naar de bekende grote steden gaan want die vallen bijna altijd tegen. Ik was eerder dit jaar in Regensburg en dat vond ik ook wel een beetje tegenvallen afgezien van de historische brug en een paar gebouwen en kerken. Passau was wel mooi.
Komt wel op de plaats aan. Monschau, Quedlinburg of Miltenberg vind ik bijv. wel heel eigen identiteit hebben. Maar er zijn zeker ook plaatsen die inwisselbaar zijn. Maar dat heb je in andere landen met andere bouwstijlen ook wel.waldo79 schreef: wo 22 okt 2025, 19:34 En al die plaatsen met vakwerkhuizen in Duitsland, schattig maar zeker ook inwisselbaar.
-
Seat Ibiza
- 2x2 autosnelweg
De constateringen van jullie over Duitse steden deel ik in grote lijnen zeker, maar over Regensburg deel ik dat zeker niet. Dat is m.i. een van de aantrekkelijke grotere steden in Duitsland. De gehele Altstadt (incl. Stadtamhof) staat ook op de Unesco-werelderfgoedlijst, dus dat zegt wel iets over de historische waarde. Datzelfde geldt overigens voor Bamberg.SnarfFlevoland schreef: do 23 okt 2025, 10:28Goed samengevat. In de buurt van Regensburg is Coburg en Bamberg nog wel de moeite waard, maar geniet niet dezelfde bekendheid als Regensburg.Chris schreef: wo 22 okt 2025, 18:42 Ik was eerder dit jaar in Regensburg en dat vond ik ook wel een beetje tegenvallen afgezien van de historische brug en een paar gebouwen en kerken.
-
waldo79
- 4x3 autosnelweg
Ben nu in het hotel wat net zo onooglijk oogt van de buitenkant als het naastgelegen station. Qua styling lijkt het gelijk aan Ibis Budget, maar het is beduidend luxer met zelfs roomservice. Ik zou het op 3***+ waarderen. Zou het ontbijt echt landspecifiek zijn? Heel anders dan in Frankrijk.waldo79 schreef: za 11 okt 2025, 10:07 Omdat ik nog een kortingscheque wil innen voor het Technik Museum in Sinsheim heb ik voor over 2 weken een weekend Heidelberg geboekt. Gezien de populariteit van die stad zijn de betere accommodaties al ruimschoots uitverkocht. Mijn oog is uiteindelijk gevallen op het ibis hotel wat tegen het centraal station ligt. Kan ik gelijk mijn Accor klantenpas inzetten. Scheelde toch €20 op een totaalverblijf ten opzichte van Booking.com.
-
Coen Tunnel
- Voorzitter
Ik verblijf met enige regelmaat wel bij ibis en het ontbijt verschilt echt van land tot land en soms zelfs per locatie.
In Frankrijk vind ik het vaak maar beperkt. Niet slecht, maar bijvoorbeeld nauwelijks warme keuzes. In Duitsland en Tsjechië, maar ook in Nederland, vind ik het beduidend beter. Nog beter is het buiten Europa. In Peru, Hong Kong, Qatar en Koeweit had ik juist een enorm uitgebreid ontbijt.
In Frankrijk vind ik het vaak maar beperkt. Niet slecht, maar bijvoorbeeld nauwelijks warme keuzes. In Duitsland en Tsjechië, maar ook in Nederland, vind ik het beduidend beter. Nog beter is het buiten Europa. In Peru, Hong Kong, Qatar en Koeweit had ik juist een enorm uitgebreid ontbijt.