Hotels onderweg

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

MaartenE
verkeersader

Re: Hotels onderweg

Bericht door MaartenE »

Net ingecheckt in een hotel in Berlijn, op krap 100 meter van de Kürfusterdamm. Minder dan 70 euro/nacht, prima prijs voor het weekend, al had ik al wel een paar weken geleden geboekt.

Wel een wat ouder hotel, heb nog nooit een "echte" sleutel ipv keycard gehad als sleutel, en het zou mij verbazen als de kamer is gerenoveerd in de 21ste eeuw. Als je mij een foto van deze kamer had laten zien met de opmerking "gemiddeld appartement in Bratislava in 1996" had ik je qua aankleding geloofd.
Aan de andere kant, het bed is comfortabel, en de kamer redelijk geïsoleerd. Grootste gemis: Geen stopcontact in de buurt van het bed, telefoon moet opladen aan de andere kant van de kamer.
Tweerichtingsfietspaden zijn uitgevonden door een verkeerskundige met helicopter-ouders.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Fysieke sleutels, met grote sleutelhanger, kom ik in Duitsland en ook Oostenrijk toch vrij regelmatig tegen. Wordt je eigenlijk geacht dat af te geven als je het hotel uit gaat (anders dan uitchecken)?

Veel hotels in dat prijssegment in Duitsland zijn nogal gedateerd qua interieur is mijn beeld. Aan de andere kant hebben ze vaak wel weer ruimere kamers dan die strak ontworpen ketenhotels in het prijssegment van rond 70 euro. En je kan ze vinden op andere plekken dan enkel een bedrijventerrein zoals in Frankrijk.
MaartenE
verkeersader

Bericht door MaartenE »

Ik reis alleen, zolang het bed in orde is en er een toilet/douche aanwezig is vind ik het al gauw goed.

Ik vermoed dat je de sleutel in moet leveren bij de receptionist als je weer uitcheckt.
Tweerichtingsfietspaden zijn uitgevonden door een verkeerskundige met helicopter-ouders.
Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo »

Chris schreef: vr 14 nov 2025, 22:25 Wordt je eigenlijk geacht dat af te geven als je het hotel uit gaat (anders dan uitchecken)?
Nee, tenzij er specifiek om gevraagd wordt: "Bitte Schlüssel beim verlassen unseres Hauses in den Korb hinterlassen", las ik een keer bij de op dat moment onbemande receptie toen ik elders wilde gaan dineren. Vrijwel altijd heeft de hoteleigenaar een tweede sleutel voor elke kamer, zodat die schoongemaakt kan worden als jij het hotel met je kamersleutel hebt verlaten. Bij uitchecken lever je de sleutel uiteraard weer netjes in.

Oudere niet tot een keten behorende hotels zijn inderdaad vaak gedateerd. Ik geef de voorkeur aan een Gasthof. Vaak gerund door een familie. Ook gedateerd, met veel hout, massief meubilair, schoon en netjes. En vaak natuurlijk ook: "Keine Kartenzahlung". Er zijn echter uitzonderingen en de mogelijkheid om te betalen met bankpas of creditcard neemt wel toe, hoewel tergend langzaam.
Laatst gewijzigd door Hajo op vr 14 nov 2025, 23:16, 2 keer totaal gewijzigd.
Een volk dat zijn verdediging verwaarloost, zet zijn vrijheid op het spel
JanVerhoeven
verkeersader

Bericht door JanVerhoeven »

^^ de meeste schoonmakers werken toch met lopers :s anders is het alleen maar meer gedoe wie welke sleutel precies in de zak / aan de bos heeft zitten.
Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo »

^^ Yep, die lopers zijn die tweede sleutels die altijd in het hotel achterblijven. ;)
Een volk dat zijn verdediging verwaarloost, zet zijn vrijheid op het spel
traveldude
woonerf

Bericht door traveldude »

Ooit lang geleden deed ik dat nog wel, de sleutel achterlaten. Maar tegenwoordig gaat ie in dergelijke situaties meestal gewoon mee als ik op stap ga. Pas geleden in Luxemburg nog een ouderwetse sleutel gehad. Het gebeurt me af en toe nog wel. Vooral bij boutique hotels kom je dat nog wel eens tegen. Als je niet voorbij de ketens gaat dan is het inderdaad een gepasseerd station.
Peter
2x4 autosnelweg

Bericht door Peter »

In de vorige eeuw was de receptie altijd bezet of iig tot 0:00. En een klos van 400 g aan je sleutel. Zodat je niet vergat hem achter te laten. Bij kleine familiehotels in dorpen zie je dat nog wel eens. Een sleutel overdag inleveren heb ik al 15 jaar niet meer gedaan.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...
Alfa
2x4 autosnelweg

Bericht door Alfa »

Een belangrijk iets waar ik op let zijn de inchecktijden. Want ik heb al eens gehad dat ik ergens laat aankwam en niet meer kon inchecken. Die Gasthofs zijn dan wel charmant en goedkoop, maar hebben als nadeel dat de tijd dat je er kan inchecken beperkt is (niet zelden maar tot 18 u). Een hotel met automatische check-in of 24-uursreceptie is dan toch wel een groot voordeel voor de flexibiliteit als je overdag nog iets anders wil doen vooraleer naar het hotel te gaan om in te checken. Het zijn meestal de ketenhotels (genre B&B Hotels) die dat hebben.
Peter
2x4 autosnelweg

Bericht door Peter »

Ik heb nog nooit gehad dat inchecken na 18:00 (en voor 22:00) een probleem was. Soms moet je zeggen hoe laat je er ongeveer bent en soms is er een keybox waar je je sleutel uit moet halen met een pincode. Alleen als ik erg laat aankomt (meestal omdat ik vroeg moet vliegen de volgende dag) check ik de receptietijden eerst. Bij booking is dat soms lastig omdat je die info pas na boeken krijgt. Maar de meeste hotels hebben een eigen website.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...
Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel »

^^ Op booking.com is die informatie gewoon te vinden voor het boeken.