Terugreis vanuit San Marino

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

doorn
verkeersader

Terugreis vanuit San Marino

Bericht door doorn » di 13 sep 2022, 16:15

De afgelopen 3 weken heb ik met mijn vriendin in een kleine huurcamper een rondreis gemaakt door Italië. We zijn 3 week geleden begonnen in Toscane en hopen morgen te eindigen in San Marino.
Dit was global de route:
Afbeelding
A.s. donderdag (15 september) gaat dan de terugreis beginnen. De camper moet vrijdagmiddag teruggebracht worden in Solingen (ten noordoosten van Keulen), waar onze eigen auto ook geparkeerd staat.
Doel is om het dus in 2 dagen te rijden, zodat we vrijdag ook nog puf hebben om weer naar huis te rijden. Waarbij de eerste dag vooral zoveel mogelijk kilometers maken zal zijn en de tweede dag een uur of 3 zodat we even de tijd kunnen nemen om de camper even goed op te ruimen en schoon te maken zodat we rond 14-15 uur aankomen in Solingen.
Mijn idee was om de volgende route te nemen:
A14 - A1 - A22 - Grens AT - A13 - B182 - B174 - B171 - B189 - B179 Fernpaß - Grens DE - A7 - A3 - Overnachting op een camping in de buurt van Würzburg.
En dan de volgende dag via de A3 richting Solingen.

Nog een aantal opmerkingen:
- We hebben geen tolvignet voor Oostenrijk, dus dat wou ik ook eigenlijk niet aanschaffen voor het korte stukje A12 wat we zouden moeten nemen, is dit te doen of raden jullie toch aan om het Vignet aan te schaffen?
- Als een route via München handiger is, schaf ik sowieso een vignet aan, dat vind ik prima.
- Hoe zit het in Duitsland op de A7 qua baustelles? Ik zie op Google Maps ten noorden van Ulm behoorlijk wat baustelles namelijk, levert dit veel vertraging op?
- Ik kies overigens voor de route via Oostenrijk omdat we de heenweg al via Zwitserland gereden hebben en omdat het rijden van de route via de Brennerpas nog altijd een keer op het lijstje staat om te rijden.

Is dat een handige route of hebben jullie opmerkingen/betere ideeën? De overnachtingsplek staat overigens niet vast, dus dat mag ook aangepast worden.

Alvast bedankt.

T-hijs
verkeersader

Re: Terugreis vanuit San Marino

Bericht door T-hijs » di 13 sep 2022, 17:07

Voor dat stukje A12 zou ik sowieso ook het vignet aanschaffen; het is echt bizar om op het ongetwijfeld riante vakantiebudget die paar euro te willen uitsparen. Valse zuinigheid, zou ik zeggen. Je hebt het over een kleine camper, dus het tarief is vermoedelijk gelijk aan dat voor een personenauto.

En persoonlijk zou ik niet naar Würzburg rijden, maar via de A8, A81, A6 en A61 naar Köln. Overnachting omgeving Stuttgart/Heilbronn.
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

doorn
verkeersader

Bericht door doorn » di 13 sep 2022, 17:19

^^ Het gaat me eigenlijk meer om principe dan om het geld (dan was ik namelijk wel via Zwitserland gereden), maar ik zal er over nadenken. ;)

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » di 13 sep 2022, 18:07

Ik ben op een paar reizen Oostenrijk doorgekomen zonder een tolweg te nemen. Via Nauders en de Fernpass. Als je de tijd hebt, is dat best te doen.
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
http://borden.plaatsengids.nl foto's van plaatsnaamborden
--Harry.

Wesso
2x3 autosnelweg

Bericht door Wesso » di 13 sep 2022, 18:26

doorn schreef: di 13 sep 2022, 17:19 ^^ Het gaat me eigenlijk meer om principe dan om het geld (dan was ik namelijk wel via Zwitserland gereden), maar ik zal er over nadenken. ;)
Het gaat om de A13 en de A12 (Brenner Autobahn en Inntal Autobahn richting westen) of OWN, toch? Ik zou het van je humeur en de A22 in Italië laten afhangen of je nog zin hebt in een langzame route door allerlei plaatsjes en de stad Innsbruck naar Telfs, of de snelle route over A13 & A12 tot aan Telfs waar je even voor moet betalen.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 13 sep 2022, 18:31

Je kan ook denken: de tijd die het kost om het vignet te kopen en erop te plakken is waarschijnlijk globaal vergelijkbaar met de extra tijd die je kwijt bent om dat stukje binnendoor te rijden.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » di 13 sep 2022, 18:55

Niet als je online aanschaft, lijkt me. En zelfs voor een fysieke aanschaf vermoedelijk niet.

Ik denk dat je in alle varianten moet rekenen op een drie kwartier extra. Die varianten zijn grofweg Reschenpas, over de Inntalbundesstrasse naar de Fernpass of vanaf Innsbruck direct omhoog naar de Scharnitzpass en dan aan de Duitse kant een stukje binnendoor. Optie Timmelsjoch is met de camper denk ik minder. Ikzelf heb denk ik wel een zwak voor optie Scharnitz; heb je een stuk door de Beierse Vooralpen met vermoedelijk maar heel weinig verkeer. Maar goed, dat wordt dan wat meer road-trippen en daar moet je aan het einde van dag 1 ook maar zin in hebben. Het betekent dat je overnachting eerder rond Ulm zou liggen, dus meer te doen op dag 2. Nog steeds overkomelijk zou ik menen, maar da’s dan de keuze die je maakt zonder vignet.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 13 sep 2022, 19:02

Pino schreef: di 13 sep 2022, 18:55 Niet als je online aanschaft, lijkt me.
Dat moet 18 dagen van te voren.
Ik denk dat je in alle varianten moet rekenen op een drie kwartier extra.
Ongeveer 15 minuten extra tijd is realistischer als je het hebt over de route vanaf de Brenner Autobahn tot de afrit van de A12 bij Telfs richting de Fernpass. Google Maps geeft dat ook aan.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » di 13 sep 2022, 19:07

Die 18 dagen laat zich makkelijk omzeilen, zie draden elders op het forum. Geloof wel dat je de dag van tevoren moet beslissen dan.

Voor vignetvrij moet je eraf bij Innsbruck-Süd toch? Google Maps geeft het nu 21 minuten verschil, laat het nóg ietsje meer zijn op ongunstige tijdstippen, maar is inderdaad minder dan drie kwartier. De andere twee varianten die ik noemde zullen meer tijd kosten.

Chrysa
autoweg

Bericht door Chrysa » di 13 sep 2022, 20:31

harry schreef: di 13 sep 2022, 18:07 Ik ben op een paar reizen Oostenrijk doorgekomen zonder een tolweg te nemen. Via Nauders en de Fernpass. Als je de tijd hebt, is dat best te doen.
Dat kan tot en met november niet, de weg tussen Landeck en de Reschenpass is afgesloten en de omleiding gaat over de A14, met vignet. Verder een prima route inderdaad.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 13 sep 2022, 20:54

Maar goed, om even op de routekeuze terug te komen.

Ik zie geen reden om niet via de Fernpass te rijden. Het is een donderdag midden september, dat zou toch geen serieuze verkeersproblemen moeten opleveren. Het klopt dat er veel werkzaamheden zijn op de A7, maar als je via München dat wil omzeilen kom je ook heel veel werkzaamheden tegen op de A3 Nürnberg - Würzburg dus daar win je denk ik niks mee. En de A7 is niet echt een drukke route.

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » wo 14 sep 2022, 9:55

Bekijk je het hele stuk Füssen - Biebelried, dan is er enige vertraging op de A7. Aannemelijk op de plekken met wegwerkzaamheden, maar geen ernstige stagnatie.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » wo 14 sep 2022, 10:24

Chrysa schreef: di 13 sep 2022, 20:31
harry schreef: di 13 sep 2022, 18:07 Ik ben op een paar reizen Oostenrijk doorgekomen zonder een tolweg te nemen. Via Nauders en de Fernpass. Als je de tijd hebt, is dat best te doen.
Dat kan tot en met november niet, de weg tussen Landeck en de Reschenpass is afgesloten en de omleiding gaat over de A14, met vignet. Verder een prima route inderdaad.
Via de A12 hoop ik, over de A14 is wel erg om. :lol: Op Google Maps lijkt de weg trouwens open, maar misschien is dat alleen voor lokaal verkeer?

Maar hoe dan ook, je kunt zeker als je richting Imst/Fernpass moet ook tolvrij omrijden via de Piller Höhe en Wenns. Dat is een redelijke route. Van of naar Landeck wel behoorlijk om.