Hier kan gediscussieerd worden over juridische aspecten van het wegverkeer
Moderator: Moderatoren
-
Tachi
- verkeersader
Bericht
door Tachi » ma 24 apr 2023, 19:38
Hajo schreef: ↑wo 21 sep 2022, 12:19

Het is verstandig gewoon op dat verdrijvingsvlak te gaan staan. Mag officieel niet, maar is gezien de situatie gewoon beter. Rechtdoor gaand verkeer kan zijn weg vervolgen en er staat geen voertuig stil op de linkerrijstrook, wat rechtdoor gaand verkeer ook niet verwacht. Het is dus ook veiliger.
Dat is wat mijn rij-instructeur exact gezegd zou hebben.
Ik heb tijdens mijn rijlessen in een drukke ochtendspits een vergelijkbare situatie gehad. Toen gaf hij aan dat het veiliger was om op het verdrijvingsvlak stil te staan om vrij baan te geven aan doorgaand verkeer, plus de kans is kleiner dat iemand achterop klapt. Hij wilde z'n lesauto heel houden denk ik

-
Km357
- 2x2 autosnelweg
Bericht
door Km357 » ma 24 apr 2023, 20:14
duikgek89 schreef: ↑di 20 sep 2022, 17:56

Dat is de regel, qua doorstroming en veiligheid is het beter om het verdrijvingsvlak wel als opstelruimte te gebruiken.
Je scoort er geen examen mee...
Nochtans zijn er examinatoren die bij file je aanraden om aan te sluiten op de pechstrook voor de afrit. Persoonlijk leer ik het niet bewust aan, maar als de situatie zich voordoet, neem ik wel de pragmatische aanpak en zeg ik dat het niet normaal is, maar sommige situaties in verkeer zijn nu eenmaal niet normaal, zoals door rood rijden als een prioritair voertuig langs wil.
Bottom line:
Nee, het mag niet.
Pragmatisch moet je even bedenken wat er nu écht veiligst is.
-
Snelwegfreak
- Hoofdmoderator
Bericht
door Snelwegfreak » ma 24 apr 2023, 20:29

Volgens mij kun je leerlingen beter leren om door te rijden naar de volgende afrit/kruising/whatever om daar te keren. Dat is veel veiliger en het kan ook stress voorkomen als een afrit door een ongeval (of iets dergelijks) is afgesloten.
Enne gojje mins blieft altied leave.
-
Km357
- 2x2 autosnelweg
Bericht
door Km357 » ma 24 apr 2023, 20:33

Terecht punt, maar tijdens spitsverkeer zal het ook daar gewoon vastlopen en verleg je je probleem maar. We zijn in BE nog jaren verwijderd van wegen die op hun spitsverkeer zijn berekend. Als die tijd ooit komt, want door een simpele mentaliteitswijziging zal 50% van het verkeer via de fiets gebeuren naar het schijnt.
-
Vinny
- 4x5 autosnelweg
Bericht
door Vinny » wo 26 apr 2023, 11:51
Kaaiman schreef: ↑wo 21 sep 2022, 20:32
Zo'n bord is natuurlijk wel een brevet van onvermogen van de wegbeheerder. Hier had gewoon de afrit opgedeeld moeten worden in een linksafstrook en een rechrsafstrook. De afrit lijkt me er lang genoeg voor. Gaat dit misschien nog veranderen in het project A32 Heerenveen?
Je ziet zulke borden ook elders: Ik ben ze in Zwitserland ook wel eens tegengekomen (maar dan in het Duits geschreven natuurlijk). Ik vermoed overigens wel dat hoewel het niet geheel juridisch correct is, rechters gaan besluiten dat eventuele bekeuringen verscheurd dienen te worden.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.