Spoorboog Hoogeveen

Praat hier over het openbaar vervoer en haar infrastructuur (spoorlijnen, metrolijnen, tram- en busbanen.

Moderator: Moderatoren

Taran 5
stadsweg

Spoorboog Hoogeveen

Bericht door Taran 5 » zo 25 sep 2022, 17:54

De spoorboog bij Hoogeveen wordt momenteel Aangepast zodat intercity´s met hogere snelheid dan nu(de maximum snelheid voor de boog is 80km/h)door de boog kunnen rijden. Intussen zijn de werkzaamheden begonnen.
Afbeelding
Kijkende in de richting Meppel. Nieuwe lichtseinen en er staan nieuwe bovenleidingsmasten.
Afbeelding
Kijkende in de richting van Wijster. Het traject laat zich al raden door het ballastbed en de ingegraven¨olifantenpoten¨
Er ligt ook al een¨RHS¨balk klaar op de grond.
Afbeelding
Opname op de overweg in de Toldijk. Wat me opvalt zijn de blauwgekleurde Vossloh klemmen.
Het rechtse perronspoor zal verdwijnen verder verandert er aan dit stuk niet veel.
Afbeelding
Nieuwe keerwanden voor het perron,ze zijn tegenwoordig een stuk breder dan vroeger.
Afbeelding
Andere kant vanaf de Toldijk
Laatst gewijzigd door Taran 5 op zo 25 sep 2022, 17:55, 1 keer totaal gewijzigd.

waldo79
4x3 autosnelweg

Re: Spoorboog Hoogeveen

Bericht door waldo79 » zo 25 sep 2022, 17:55

Ah, al een poos niet meer geweest.

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » zo 25 sep 2022, 18:01

Werk jij daar? Of zijn het afgesloten baanvakken?
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Taran 5
stadsweg

Bericht door Taran 5 » zo 25 sep 2022, 18:05

Attietattie schreef: zo 25 sep 2022, 18:01 Werk jij daar? Of zijn het afgesloten baanvakken?
Nee gewoon interesse,alle plaatjes kan je nemen op vrij toegankelijke plekken. Misschien volgende keer een plaatje vanaf het viaduct van de N374.

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » zo 25 sep 2022, 18:16

Vrij toegankelijk? Het is toch verboden om over het spoor te lopen?
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Taran 5
stadsweg

Bericht door Taran 5 » zo 25 sep 2022, 18:18

Attietattie schreef: zo 25 sep 2022, 18:16 Vrij toegankelijk? Het is toch verboden om over het spoor te lopen?
Ik heb nergens gelopen waar je niet mag lopen! Kijk maar eens op maps
https://www.google.com/maps/@52.7355787 ... 384!8i8192

Kaaiman
Secretaris

Bericht door Kaaiman » ma 26 sep 2022, 8:25

Taran 5 schreef: zo 25 sep 2022, 17:54Intussen zijn de werkzaamheden begonnen.
Op 9 augustus 2021 al.
Taran 5 schreef: zo 25 sep 2022, 17:54Wat me opvalt zijn de blauwgekleurde Vossloh klemmen.
Die zijn aangebracht tijdens de stremming van mei 2022. Mijn gedachte is dat ze die klemmen en rails misschien na de verlegging gaan hergebruiken.
Taran 5 schreef: zo 25 sep 2022, 17:54Het rechtse perronspoor zal verdwijnen verder verandert er aan dit stuk niet veel.
Tijdens de stremming van mei is ook het station vernieuwd. De bestrating is (deels?) opnieuw gelegd en ook de keerwanden zijn deels vernieuwd. Het wachthok tussen spoor 2 en 3 is verwijderd en er is nieuw meubilair geplaatst (houten banken). De plaatsing van het meubilair en het gedeeltelijk vernieuwen van de keerwanden doet vermoeden dat de perrons aan de noordzijde ingekort gaan worden, en dat de trein op spoor 1 meer richting het zuiden zal gaan stoppen, waardoor de looplijnen vanaf de parkeerplaats korter worden.

De laatste weken heb ik trouwens nauwelijks nog bouwactiviteit waargenomen op het stuk ten noorden van het station. Het lijkt erop dat men nog wel op kleine schaal bezig is ter hoogte van de A28.
Taran 5 schreef: zo 25 sep 2022, 18:05Misschien volgende keer een plaatje vanaf het viaduct van de N374.
Zeker doen! Zorg wel dat je een goede zoom hebt, maar vanaf daar is de verlegging heel mooi te zien. En een foto richting Beilen is ook de moeite waard: het langste stuk kaarsrecht spoor in Nederland. Met als bonus een heel aantal ooievaarsnesten. ;)

Het is trouwens ook de bedoeling dat er nog een fietspad komt parallel ten zuiden van het spoor, over de A28. Maar dat project zal wel in de koelkast zijn beland, aangezien daar helemaal geen (voorbereidende) werkzaamheden voor getroffen lijken te zijn. Op zijn minst had ik toch verwacht dat het fietspadtracé alvast als handig bouwweggetje voor het ProRail-werkverkeer aangelegd zou zijn.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Taran 5
stadsweg

Bericht door Taran 5 » ma 26 sep 2022, 16:22

Kaaiman schreef: ma 26 sep 2022, 8:25
Taran 5 schreef: zo 25 sep 2022, 18:05Misschien volgende keer een plaatje vanaf het viaduct van de N374.
Zeker doen! Zorg wel dat je een goede zoom hebt, maar vanaf daar is de verlegging heel mooi te zien. En een foto richting Beilen is ook de moeite waard: het langste stuk kaarsrecht spoor in Nederland. Met als bonus een heel aantal ooievaarsnesten. ;)
Ik had ze ook gezien op de diverse cabineritten! Ik ben vanuit Hoogeveen richting Dronten gereden om een blik te werpen op de schade op de bovenleiding alleen is de plek moeilijk bereikbaar voor niet bevoegden jammergenoeg.
Om vanuit Lelystad weer terug te keren naar huis maar op de hoogspanningsmast vlak bij de bekende fast food ketens zitten ook vele nesten.
Ik had er een foto van moeten maken dus dan maar een Goochel maps linkje.
https://www.google.com/maps/@52.482472, ... 384!8i8192

Misschien kan je ons een beetje op de hoogte houden kom zelf niet uit Drenthe.

Stefanuzz
stadsweg

Bericht door Stefanuzz » ma 26 sep 2022, 16:56

Kaaiman schreef: ma 26 sep 2022, 8:25
Zeker doen! Zorg wel dat je een goede zoom hebt, maar vanaf daar is de verlegging heel mooi te zien.
Mijn foto's (i.o.v. ProRail) van 06 maart jl. ...

Afbeelding

... en 12 mei jl:

Afbeelding

Afbeelding

Ik weet nog niet wanneer ik zelf weer in opdracht die kant op moet voor foto's, maar het is sowieso leuk om van anderen ook foto's te zien van (spoor)projecten. :top:

Kaaiman
Secretaris

Bericht door Kaaiman » ma 26 sep 2022, 17:17

Taran 5 schreef: ma 26 sep 2022, 16:22
Kaaiman schreef: ma 26 sep 2022, 8:25Met als bonus een heel aantal ooievaarsnesten. ;)
Ik had ze ook gezien op de diverse cabineritten! Ik ben vanuit Hoogeveen richting Dronten gereden om een blik te werpen op de schade op de bovenleiding alleen is de plek moeilijk bereikbaar voor niet bevoegden jammergenoeg.
De Prilleweg is een niksig weggetje langs het spoor vanaf de Stuifzandseweg. Vanaf daar zijn de langsrijdende treinen van dichtbij te zien in de buitenbocht. Als bonus zijn ook nog de spoorstaven van het voormalige industriespoor aanwezig in de verharding. Maar als je dat weggetje dus uitrijdt tot het Oude Diep, kom je heel dicht bij een van die nesten. Direct over het Oude Diep beland je op een particulier erf.

Overigens barst het van de ooievaars ten noorden van Hoogeveen. Ik meen dat ik wel 4 nesten heb geteld tussen alleen al de Middenveldweg en de Oostering. Het spoor loopt daar een stukje gelijk op met het Oude Diep, dus één groot buffet voor die beesten.

Sibren
verkeersader

Bericht door Sibren » ma 26 sep 2022, 18:43

^^ Bij Meppel, waar het spoor vanuit Groningen en het spoor vanuit Leeuwarden samenkomen, heb je vanuit de trein goed uitzicht op de bovenleidingsportalen van het andere spoor, en dan kun je ook tientallen ooievaarsnesten zien. :)
Ik ga naar mijn werk in een heeeeele dikke Mercedes. Ik klooi onderweg met mijn telefoon en draag geen gordel. Als er file staat, ga ik ze lekker voorbij over de vluchtstrook. (Ik ga met de bus.)

Taran 5
stadsweg

Bericht door Taran 5 » ma 26 sep 2022, 18:48

Leuk om de auteur van¨Hanzelijn Hattem¨hier te zien! :top:

Taran 5
stadsweg

Bericht door Taran 5 » vr 13 jan 2023, 21:23

Intussen is het januari en ik was in december hier en er was bijna geen verandering te zien :?
Maar goed volgens Spoorpro zal het voor de TT klaar zijn :top:
https://www.spoorpro.nl/spoorbouw/2023/ ... hoogeveen/

Taran 5
stadsweg

Bericht door Taran 5 » za 03 jun 2023, 23:16

Donderdag 8 juni tot en met 21 juni is er geen treinverkeer mogelijk tussen Assen en Meppel. Het verbaasde me al hoe lang dit project al duurt(al is het niets vergeleken met het Maaslijn debacle).maar nu lijkt men echt de boog te gaan aanpakken.
Wel gek dat er geen treinverkeer mogelijk is tussen Meppel en Assen je zou kunnen bedenken dat er in ieder geval station Beilen nog aangedaan kan worden. Reizigers tussen Groningen en Zwolle kunnen tevens gebruik maken van de omleidingsroute over Leeuwarden.
Er zijn wel snelbussen tussen Assen en Meppel en stopbussen.

Victor
autoweg

Bericht door Victor » zo 04 jun 2023, 14:14

Hier te zien in een cabview video van ruim een week geleden, vanaf ongeveer 32 min... na "het langste stuk 100% recht spoor van Nederland"
https://www.youtube.com/watch?v=_VEqp4nvX2k&t=1920s
8-)

Kaaiman
Secretaris

Bericht door Kaaiman » zo 04 jun 2023, 19:12

Na maanden van complete stilstand wordt er sinds enkele weken inderdaad weer zichtbaar gewerkt aan het spoor. Ook vanaf de A28 is dat te zien, namelijk de houten veiligheidsbetimmering boven de spooronderdoorgang die recent is aangebracht. Bovenop de onderdoorgang zullen de sporen worden verlegd zodat er een zo ruim mogelijke boogstraal (iets schuin) overheen kan. Dit kan door de ruimte van het voormalige 3e (rangeer)spoor op de onderdoorgang te benutten.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » ma 05 jun 2023, 0:14

Taran 5 schreef: za 03 jun 2023, 23:16Wel gek dat er geen treinverkeer mogelijk is tussen Meppel en Assen je zou kunnen bedenken dat er in ieder geval station Beilen nog aangedaan kan worden.
Er zit alleen een wissel ten noorden van station Beilen, waardoor je alleen vanaf spoor 2 terug zou kunnen rijden naar Assen, of over het 'verkeerde' spoor (links rijden) naar Assen als je vanaf spoor 1 vertrekt, dus effectief enkelspoor. Daar heb je niet zoveel aan.

Ook heb je grote hoeveelheden reizigers liever via het grotere station van Assen, waar je makkelijk voldoende bussen kwijt kan, dan via het kleine station van Beilen waar geen voorzieningen zijn.

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » ma 05 jun 2023, 6:47

Het kan ook zijn dat Hoogeveen en Beilen in één 'blok' zitten. Rondom Harderwijk zit een ' blok' dat loopt van Putten tot 't Harde. Als er op dit traject iets gebeurt (ongeval, werkzaamheden) dan wordt altijd het treinverkeer van Putten tot 't Harde (30 kilometer) stilgelegd. Het maakt daarbij niet uit waar de verstoring zich voordoet. Als er tussen Nunspeet en 't Harde iets is, wordt ook standaard het treinverkeer tussen Putten en Nunspeet stilgelegd. Ik ben onvoldoende op de hoogte van de techniek en beveiligingsmaatregelen achter de schermen, maar er zal een reden zijn om het zo te doen.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Bericht door Schelpenpaadje » do 08 jun 2023, 12:02

Goederentreinen gaan tijdens de komende afsluiting omrijden via Leeuwarden. ProRail schrapt daarom sneltreinen tussen Leeuwarden en Groningen.

https://lc.nl/friesland/leeuwarden/Ook- ... 69485.html

Kaaiman
Secretaris

Bericht door Kaaiman » do 15 jun 2023, 12:21

Vanmorgen gezien dat het spoor aan de noordzijde al helemaal op de definitieve plek ligt, in de binnenbocht dus, compleet met bovenleidingsportalen. Het ballastbed in de oude buitenbocht is al opgeruimd.

Geen foto's gemaakt, maar mocht iemand zich geroepen voelen: wees er snel bij want het ziet er al bijna voltooid uit.

De spoorwegovergang Pesserstraat is nog wel een behoorlijke bouwput, maar dat is vanaf het viaduct slecht te zien.

Kaaiman
Secretaris

Bericht door Kaaiman » za 17 jun 2023, 21:04

Vandaag gezien dat er inmiddels blinkend koperdraad aan de portalen hangt. Nog niet ter hoogte van de onderdoorgang van de A28, maar links en rechts daarvan wel.

Kaaiman
Secretaris

Bericht door Kaaiman » do 22 jun 2023, 7:54

En er rijden weer treinen sinds vanmorgen.

Op station Hoogeveen is spoor 3 opgebroken, het perron heeft aan die zijde nu doorlopende hekken. Ook zijn de halteerborden verplaatst, de trein stopt nu op nòg iets onlogischere plekken met nòg wat langere looplijnen voor de reizigers. Men heeft het allemaal weer symmetrisch willen doen, terwijl de perrons en de looplijnen juist asymmetrisch zijn.

De spoorwegovergang Pesserstraat ligt er weer in, geasfalteerd en wel, maar is nog niet (officieel) open voor autoverkeer. De verkanting van de bogen is merkbaar vergroot.

Taran 5
stadsweg

Bericht door Taran 5 » ma 26 jun 2023, 21:40

Ben wel benieuwd hoe het geworden is wie weet dat ik dit weekend eens een kijkje neem en wat plaatjes maak(of iemand post hier wat ,hint ...hint)
Er zijn wel wat foto´s te zien op de site van Prorail:
https://www.prorail.nl/nieuws/houd-je-h ... ense-hitte
Wat me opvalt zijn de driehoekjes op de nieuwe bovenleidingsmasten bovenop de liggers, iemand een idee?

Victor
autoweg

Bericht door Victor » ma 26 jun 2023, 22:19

Taran 5 schreef: ma 26 jun 2023, 21:40 de driehoekjes op de nieuwe bovenleidingsmasten bovenop de liggers,
Ziet eruit als versteviging van de hoeken, het lijkt gelast. Maar waarom dat dan bij deze portalen nodig is, zou ik ook niet weten. Je ziet het verder nergens. Misschien wordt er nog iets op gemonteerd.

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » di 27 jun 2023, 20:50

Wilde gok: een anti-nestel maatregel. Ze hebben in Drenthe nogal last van ooievaarsnesten op de portalen en die is ProRail liever kwijt dan rijk vanwege elektrocutiegevaar.

PeterSchoeber
autoweg

Bericht door PeterSchoeber » wo 28 jun 2023, 8:48

^^ Het ziet er inderdaad wel naar uit dat de driehoekjes bedoeld zijn als maatregel tegen het nesten bouwen van de ooievaars.
Met vriendelijke groet,

Peter Schoeber uit Remmerden

Taran 5
stadsweg

Bericht door Taran 5 » za 01 jul 2023, 21:08

Afbeelding
Kijkend in de richting van Meppel. De bocht is aangepast en het viaduct over de A28 eveneens.
Afbeelding
Kijkend vanaf de overweg in de Toldijk.
Afbeelding
De overweg in de Toldijk is geheel vernieuwd inclusief nieuwe AHOB´s.
Afbeelding
Compleet nieuwe overwegvloer met Strail platen.
Afbeelding
Spoorcuriosa, oude AHOB uit de overweg Toldijk.
Afbeelding
Vanaf het viaduct N374 met een SNG naar Zwolle.
Op de masten een schuine kant en het is me gezegd dat het waarschijnlijk anti Ooievaarsdriehoeken zijn. :lol:
Afbeelding
Oude seinen vlakbij het viaduct N374.
Er zijn inderdaad heel maar dan ook heel veel ooievaarsnesten tussen Meppel en Assen :hm:

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Bericht door Schelpenpaadje » zo 02 jul 2023, 5:41

Gek dat die hoekjes dan niet bij alle portalen die bij dit project zijn geplaatst/verplaatst zijn toegepast.

Kaaiman
Secretaris

Bericht door Kaaiman » zo 02 jul 2023, 8:36

Taran 5 schreef: za 01 jul 2023, 21:08Kijkend in de richting van Meppel. De bocht is aangepast en het viaduct over de A28 eveneens.
Het viaduct over de verdiepte A28 is constructief niet aangepast. Alleen de sporenindeling is veranderd. In de voorverkenning was er nog wel sprake van aanpassing, maar vanwege de hoge kosten tegen marginale baten is daarvan afgezien.

Als het goed is, moet er nog wel een fietsviaduct naast het spoorviaduct komen, maar ik hoor of lees daar al een jaar helemaal niets meer over.

PeterSchoeber
autoweg

Bericht door PeterSchoeber » zo 02 jul 2023, 9:34

Schelpenpaadje schreef: zo 02 jul 2023, 5:41 Gek dat die hoekjes dan niet bij alle portalen die bij dit project zijn geplaatst/verplaatst zijn toegepast.
Dat vond ik ook al gelet op het grote aantal ooievaarsnesten in de bovenleidingsportalen daar in de buurt.
Met vriendelijke groet,

Peter Schoeber uit Remmerden