Spoorboog Hoogeveen

Praat hier over het openbaar vervoer en haar infrastructuur (spoorlijnen, metrolijnen, tram- en busbanen.

Moderator: Moderatoren

Taran 5
dorpsstraat

Spoorboog Hoogeveen

Bericht door Taran 5 » zo 25 sep 2022, 17:54

De spoorboog bij Hoogeveen wordt momenteel Aangepast zodat intercity´s met hogere snelheid dan nu(de maximum snelheid voor de boog is 80km/h)door de boog kunnen rijden. Intussen zijn de werkzaamheden begonnen.
Afbeelding
Kijkende in de richting Meppel. Nieuwe lichtseinen en er staan nieuwe bovenleidingsmasten.
Afbeelding
Kijkende in de richting van Wijster. Het traject laat zich al raden door het ballastbed en de ingegraven¨olifantenpoten¨
Er ligt ook al een¨RHS¨balk klaar op de grond.
Afbeelding
Opname op de overweg in de Toldijk. Wat me opvalt zijn de blauwgekleurde Vossloh klemmen.
Het rechtse perronspoor zal verdwijnen verder verandert er aan dit stuk niet veel.
Afbeelding
Nieuwe keerwanden voor het perron,ze zijn tegenwoordig een stuk breder dan vroeger.
Afbeelding
Andere kant vanaf de Toldijk
Laatst gewijzigd door Taran 5 op zo 25 sep 2022, 17:55, 1 keer totaal gewijzigd.

waldo79
2x5 autosnelweg

Re: Spoorboog Hoogeveen

Bericht door waldo79 » zo 25 sep 2022, 17:55

Ah, al een poos niet meer geweest.

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » zo 25 sep 2022, 18:01

Werk jij daar? Of zijn het afgesloten baanvakken?
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Taran 5
dorpsstraat

Bericht door Taran 5 » zo 25 sep 2022, 18:05

Attietattie schreef: zo 25 sep 2022, 18:01 Werk jij daar? Of zijn het afgesloten baanvakken?
Nee gewoon interesse,alle plaatjes kan je nemen op vrij toegankelijke plekken. Misschien volgende keer een plaatje vanaf het viaduct van de N374.

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » zo 25 sep 2022, 18:16

Vrij toegankelijk? Het is toch verboden om over het spoor te lopen?
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Taran 5
dorpsstraat

Bericht door Taran 5 » zo 25 sep 2022, 18:18

Attietattie schreef: zo 25 sep 2022, 18:16 Vrij toegankelijk? Het is toch verboden om over het spoor te lopen?
Ik heb nergens gelopen waar je niet mag lopen! Kijk maar eens op maps
https://www.google.com/maps/@52.7355787 ... 384!8i8192

Kaaiman
Secretaris

Bericht door Kaaiman » ma 26 sep 2022, 8:25

Taran 5 schreef: zo 25 sep 2022, 17:54Intussen zijn de werkzaamheden begonnen.
Op 9 augustus 2021 al.
Taran 5 schreef: zo 25 sep 2022, 17:54Wat me opvalt zijn de blauwgekleurde Vossloh klemmen.
Die zijn aangebracht tijdens de stremming van mei 2022. Mijn gedachte is dat ze die klemmen en rails misschien na de verlegging gaan hergebruiken.
Taran 5 schreef: zo 25 sep 2022, 17:54Het rechtse perronspoor zal verdwijnen verder verandert er aan dit stuk niet veel.
Tijdens de stremming van mei is ook het station vernieuwd. De bestrating is (deels?) opnieuw gelegd en ook de keerwanden zijn deels vernieuwd. Het wachthok tussen spoor 2 en 3 is verwijderd en er is nieuw meubilair geplaatst (houten banken). De plaatsing van het meubilair en het gedeeltelijk vernieuwen van de keerwanden doet vermoeden dat de perrons aan de noordzijde ingekort gaan worden, en dat de trein op spoor 1 meer richting het zuiden zal gaan stoppen, waardoor de looplijnen vanaf de parkeerplaats korter worden.

De laatste weken heb ik trouwens nauwelijks nog bouwactiviteit waargenomen op het stuk ten noorden van het station. Het lijkt erop dat men nog wel op kleine schaal bezig is ter hoogte van de A28.
Taran 5 schreef: zo 25 sep 2022, 18:05Misschien volgende keer een plaatje vanaf het viaduct van de N374.
Zeker doen! Zorg wel dat je een goede zoom hebt, maar vanaf daar is de verlegging heel mooi te zien. En een foto richting Beilen is ook de moeite waard: het langste stuk kaarsrecht spoor in Nederland. Met als bonus een heel aantal ooievaarsnesten. ;)

Het is trouwens ook de bedoeling dat er nog een fietspad komt parallel ten zuiden van het spoor, over de A28. Maar dat project zal wel in de koelkast zijn beland, aangezien daar helemaal geen (voorbereidende) werkzaamheden voor getroffen lijken te zijn. Op zijn minst had ik toch verwacht dat het fietspadtracé alvast als handig bouwweggetje voor het ProRail-werkverkeer aangelegd zou zijn.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Twitter

Taran 5
dorpsstraat

Bericht door Taran 5 » ma 26 sep 2022, 16:22

Kaaiman schreef: ma 26 sep 2022, 8:25
Taran 5 schreef: zo 25 sep 2022, 18:05Misschien volgende keer een plaatje vanaf het viaduct van de N374.
Zeker doen! Zorg wel dat je een goede zoom hebt, maar vanaf daar is de verlegging heel mooi te zien. En een foto richting Beilen is ook de moeite waard: het langste stuk kaarsrecht spoor in Nederland. Met als bonus een heel aantal ooievaarsnesten. ;)
Ik had ze ook gezien op de diverse cabineritten! Ik ben vanuit Hoogeveen richting Dronten gereden om een blik te werpen op de schade op de bovenleiding alleen is de plek moeilijk bereikbaar voor niet bevoegden jammergenoeg.
Om vanuit Lelystad weer terug te keren naar huis maar op de hoogspanningsmast vlak bij de bekende fast food ketens zitten ook vele nesten.
Ik had er een foto van moeten maken dus dan maar een Goochel maps linkje.
https://www.google.com/maps/@52.482472, ... 384!8i8192

Misschien kan je ons een beetje op de hoogte houden kom zelf niet uit Drenthe.

Stefanuzz
stadsweg

Bericht door Stefanuzz » ma 26 sep 2022, 16:56

Kaaiman schreef: ma 26 sep 2022, 8:25
Zeker doen! Zorg wel dat je een goede zoom hebt, maar vanaf daar is de verlegging heel mooi te zien.
Mijn foto's (i.o.v. ProRail) van 06 maart jl. ...

Afbeelding

... en 12 mei jl:

Afbeelding

Afbeelding

Ik weet nog niet wanneer ik zelf weer in opdracht die kant op moet voor foto's, maar het is sowieso leuk om van anderen ook foto's te zien van (spoor)projecten. :top:

Kaaiman
Secretaris

Bericht door Kaaiman » ma 26 sep 2022, 17:17

Taran 5 schreef: ma 26 sep 2022, 16:22
Kaaiman schreef: ma 26 sep 2022, 8:25Met als bonus een heel aantal ooievaarsnesten. ;)
Ik had ze ook gezien op de diverse cabineritten! Ik ben vanuit Hoogeveen richting Dronten gereden om een blik te werpen op de schade op de bovenleiding alleen is de plek moeilijk bereikbaar voor niet bevoegden jammergenoeg.
De Prilleweg is een niksig weggetje langs het spoor vanaf de Stuifzandseweg. Vanaf daar zijn de langsrijdende treinen van dichtbij te zien in de buitenbocht. Als bonus zijn ook nog de spoorstaven van het voormalige industriespoor aanwezig in de verharding. Maar als je dat weggetje dus uitrijdt tot het Oude Diep, kom je heel dicht bij een van die nesten. Direct over het Oude Diep beland je op een particulier erf.

Overigens barst het van de ooievaars ten noorden van Hoogeveen. Ik meen dat ik wel 4 nesten heb geteld tussen alleen al de Middenveldweg en de Oostering. Het spoor loopt daar een stukje gelijk op met het Oude Diep, dus één groot buffet voor die beesten.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Twitter

Sibren
verkeersader

Bericht door Sibren » ma 26 sep 2022, 18:43

^^ Bij Meppel, waar het spoor vanuit Groningen en het spoor vanuit Leeuwarden samenkomen, heb je vanuit de trein goed uitzicht op de bovenleidingsportalen van het andere spoor, en dan kun je ook tientallen ooievaarsnesten zien. :)

Taran 5
dorpsstraat

Bericht door Taran 5 » ma 26 sep 2022, 18:48

Leuk om de auteur van¨Hanzelijn Hattem¨hier te zien! :top:

Taran 5
dorpsstraat

Bericht door Taran 5 » vr 13 jan 2023, 21:23

Intussen is het januari en ik was in december hier en er was bijna geen verandering te zien :?
Maar goed volgens Spoorpro zal het voor de TT klaar zijn :top:
https://www.spoorpro.nl/spoorbouw/2023/ ... hoogeveen/