Aansprakelijkheid bij ongeluk

Hier kan gediscussieerd worden over juridische aspecten van het wegverkeer

Moderator: Moderatoren

Tobias90
zandpaadje

Aansprakelijkheid bij ongeluk

Bericht door Tobias90 » ma 26 sep 2022, 22:51

Hallo allemaal,

Ik heb wat onderzoek gedaan via Google maar heb via daar geen antwoord kunnen vinden op mijn vraag, hopelijk kunnen jullie mij verder helpen.
Mijn vriendin heeft een ongeluk gehad op de kruising op onderstaande foto:

Afbeelding

Zij reed op de rechterrijbaan (rond de 40 a 50 km/h) en ging rechtdoor waarbij ze (een klein stuk) is uitgeweken van de rechterrijbaan (over de strepen die op de foto rechts naast de taxi staan) om om een auto te gaan die rechtsaf wilde gaan en moest wachten op rechtdoorgaande fietsers.
Ergens tijdens het inhalen van de auto die rechtsaf ging is er een auto die op de linkerrijbaan reed en linksaf ging met de rechtervoorkant tegen de linkerzijkant van haar auto aangereden.
Nu wordt mijn vriendin door tegenpartij aansprakelijk gesteld met de stelling dat het haar schuld is omdat ze van baan wisselde en mijn vraag is nu op basis van welke wet is dit en daarnaast of jullie nog een goed verweer hebben tegen deze stelling.
Mijns inziens is de handeling van mijn vriendin iets dat door veel mensen wordt ondernemen echter juridisch heeft dat weinig waarde.
Ik hoor graag jullie inzichten, alvast bedankt.

Groetjes Tobias

duikgek89
2x2 autosnelweg

Re: Aansprakelijkheid bij ongeluk

Bericht door duikgek89 » ma 26 sep 2022, 22:58

Om te beginnen misschien eens gaan kijken naar het verschil tussen rijbanen en stroken:
Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990) schreef: rijbaan: elk voor rijdende voertuigen bestemd weggedeelte met uitzondering van de fietspaden en de fiets/bromfietspaden;

rijstrook: door doorgetrokken of onderbroken strepen gemarkeerd gedeelte van de rijbaan van zodanige breedte dat bestuurders van motorvoertuigen op meer dan twee wielen daarvan gebruik kunnen maken;
Daarna de bijzondere manouvres, artikel 54 RVV:
Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990) schreef: § 24. Bijzondere manoeuvres
Artikel 54
Bestuurders die een bijzondere manoeuvre uitvoeren, zoals wegrijden, achteruitrijden, uit een uitrit de weg oprijden, van een weg een inrit oprijden, keren, van de invoegstrook de doorgaande rijbaan oprijden, van de doorgaande rijbaan de uitrijstrook oprijden en van rijstrook wisselen, moeten het overige verkeer voor laten gaan.
Lijkt me basis kennis. Stel de rijschool van haar rijopleiding en de examinator die haar heeft laten slagen maar aansprakelijk, die hebben duidelijk verzaakt. Dat 80% van het rijbewijs-aansmeer-leerling-afpers-gilde compleet incompetent is en slecht werk levert en dat de gemiddelde bestuurder maar wat aanklooit kun je elke dag zien in het verkeer; maar dat doet er niks aan af dat het RVV gewoon geldig is en dat dit een hele duidelijke basis bepaling is die iedereen zou moeten kennen.

Verweer lijkt me kansloos, sterkte met op de blaren zitten.

edit: Als ik lomp klink, ik ben er allergisch voor dat mensen fouten maken maar dan niet de ballen hebben om te zeggen: "Sorry, het was mijn fout." maar gaan lopen konkelen in een poging de schuld op iemand anders te schuiven. :pukey:

Egbert
autoweg

Bericht door Egbert » di 27 sep 2022, 9:52

Tobias90 schreef: ma 26 sep 2022, 22:51
Mijns inziens is de handeling van mijn vriendin iets dat door veel mensen wordt ondernemen
Klopt. Maar dat wordt normaal alleen gedaan als je daar de ruimte voor hebt. Als er al iemand links rijdt dan doe je dat niet (of je riskeert dit soort problemen).

En heel veel mensen doen dit zonder er bij na te denken. Hoe vaak maak je het niet mee dat iemand die uit de andere richting komt rechtsaf slaat en degene erachter denkt er even langs te gaan (vooral als de afslaander nog maar half op de weg staat). Je schrikt je rot als iemand dan half op jouw weghelft komt.
Dus het is een slechte gewoonte om het te doen, zeker als je je niet bewust bent van het overige verkeer.

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » di 27 sep 2022, 9:54

duikgek89 schreef: ma 26 sep 2022, 22:58edit: Als ik lomp klink,
Dat doe je inderdaad, maar ik vrees voor TS wel terecht. Het heeft geen zin om te zoeken naar manieren om de aansprakelijkheid af te kunnen schuiven: hier zat je vriendin helaas zelf fout.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Tobias90
zandpaadje

Bericht door Tobias90 » di 27 sep 2022, 10:53

Bedankt voor de snelle reacties!

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » di 27 sep 2022, 11:03

^^ De meesten die een antwoord krijgen dat niet in hun straatje past, beginnen iedereen voor rotte vis uit te maken en zijn dan weg. Dus dit is een sportieve reactie. :top:
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » di 27 sep 2022, 12:05

Zeker, ook wel eens fijn om te zien :yes: Succes met de afhandeling! :top:
Enne gojje mins blieft altied leave.

Kaaiman
2x5 autosnelweg

Bericht door Kaaiman » di 27 sep 2022, 14:50

Die andere auto maakte met het linksafslaan toch ook een bijzondere manoeuvre? Wat gaat dan voor? En wat was de voorrangsregeling van de weg ter plekke?
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Twitter

verfmeer95
expressweg

Bericht door verfmeer95 » di 27 sep 2022, 15:38

^^ Volgens RVV artikel 54 is op een kruising links- of rechtsafslaan geen bijzondere manoeuvre.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » di 27 sep 2022, 16:27

Kaaiman schreef: di 27 sep 2022, 14:50En wat was de voorrangsregeling van de weg ter plekke?
Dit is de Mauritskade (S100) in Amsterdam, die is ter plekke een voorrangsweg. Net iets voor waar de foto in de openingspost genomen is hangt de :B1: :

https://www.google.nl/maps/@52.3613601, ... 384!8i8192

Verder, eens met wat iedereen hierboven heeft geschreven. Ze reed rechtdoor dus ze stond terecht op de rechterrijstrook, die voor rechtdoor en rechtsaf gebruikt wordt. Dan kan het gebeuren dat je moet wachten op iemand die rechtsaf slaat. Uitwijken naar links om eromheen te rijden mag, mits je dan wel voorrang geeft aan het andere verkeer op die rijstrook, want verkeer dat van rijstrook wisselt moet altijd voorrang geven aan overig verkeer. Dat is hier niet gebeurt en de schuld van het ongeval ligt, hoe vervelend het ook is, volledig bij de vriendin van de topicstarter. Daar is geen zinnig verweer tegen mogelijk, de wet is glashelder op dit punt.
Attietattie schreef: di 27 sep 2022, 11:03 ^^ De meesten die een antwoord krijgen dat niet in hun straatje past, beginnen iedereen voor rotte vis uit te maken en zijn dan weg. Dus dit is een sportieve reactie. :top:
Inderdaad, dat verdient een pluim. Vaak zijn mensen op zoek naar het antwoord dat hun het beste uitkomt, zijn ze overtuigd van hun eigen gelijk, en dan kunnen er tig mensen zijn die uitliggen dat het anders zit, dan nog accepteren ze het niet. Mensen hebben soms toch nog wat hoop dat ze ergens onderuit kunnen komen en dan wordt die hoop de grond ingeboord. Tja, het juridische antwoord is niet altijd even leuk om te horen, maar het is wel het eerlijke antwoord. We willen mensen ook geen valse hoop geven.