Mensen lijden dan ook niet door hun eigen onbegrip, maar door het onbegrip van een ander.Attietattie schreef: ↑ma 10 okt 2022, 10:49 Ik begrijp niet dat mensen 'lijden aan' onbegrip. Daar heb ik dus geen begrip voor.
tv-programma Nederland is Vol - file!
Moderator: Moderatoren
-
- Wegnummerfotograaf
Re: tv-programma Nederland is Vol - file!
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.
--Harry.
-
- autoweg
Het is een gegeven dat het overgrote deel van de nederlandse politici uit de randstad komt. Een provincie als Zeeland heeft bv slechts 1 kamerlid.
En dat merk je toch aan veel dingen. Ik noemde al de gedwongen sluiting van dorpsschooltjes, omdat de normen op de situatie in de randstad zijn gebaseerd. Dat is de dood in de pot voor het dorpsleven.
Wegen zijn ook een goed voorbeeld. Terwijl in de ogen van veel randstedelingen Nederland langzaam maar zeker vol wordt geasfalteerd gebeurt er daarbuiten hoegenaamd niets. Die wegen staan elk jaar weer opnieuw onderaan de lijst met prioriteiten. En als er al iets gebeurt dan is het meestal een degradatie van een (100 km/u) autoweg naar een 80km/u weg, of de aanleg van rotondes en drempels. En voordat Tomtom en Google gingen meten had men vaak geen idee van files buiten de grote steden.
Openbaar vervoer. Veel randstedelingen kunnen zich gewoon niet voorstellen dat dat op het platteland vaak 2 keer zo veel tijd kost als een autorit. En dat je daar 's avonds al helemaal nergens mee kan komen.
Rekeningrijden, kilometerheffing, de burger de auto uit jagen. Need I say more?
Voor wie een uurtje tijd over heeft: hier een interresante podcast over het onderwerp.
https://www.volkskrant.nl/kijkverder/t/ ... d-vergeten
En dat merk je toch aan veel dingen. Ik noemde al de gedwongen sluiting van dorpsschooltjes, omdat de normen op de situatie in de randstad zijn gebaseerd. Dat is de dood in de pot voor het dorpsleven.
Wegen zijn ook een goed voorbeeld. Terwijl in de ogen van veel randstedelingen Nederland langzaam maar zeker vol wordt geasfalteerd gebeurt er daarbuiten hoegenaamd niets. Die wegen staan elk jaar weer opnieuw onderaan de lijst met prioriteiten. En als er al iets gebeurt dan is het meestal een degradatie van een (100 km/u) autoweg naar een 80km/u weg, of de aanleg van rotondes en drempels. En voordat Tomtom en Google gingen meten had men vaak geen idee van files buiten de grote steden.
Openbaar vervoer. Veel randstedelingen kunnen zich gewoon niet voorstellen dat dat op het platteland vaak 2 keer zo veel tijd kost als een autorit. En dat je daar 's avonds al helemaal nergens mee kan komen.
Rekeningrijden, kilometerheffing, de burger de auto uit jagen. Need I say more?
Voor wie een uurtje tijd over heeft: hier een interresante podcast over het onderwerp.
https://www.volkskrant.nl/kijkverder/t/ ... d-vergeten
De boze burger op het platteland werd vergeten
Al voordat boeren woedend bij een minister voor de deur stonden en toen Caroline van der Plas nog niet aan talkshowtafels zat, waarschuwde hoogleraar Caspar van den Berg al voor de kloof tussen stad en platteland. Aan Kustaw Bessems legt hij uit dat het bestuur zich heeft blindgestaard op de boze burger uit de oude stadswijken en het te vaak bij het vertolken van sentimenten laat. Intussen kun je in een dorp nergens pinnen, is het ziekenhuis ver weg hebben velen het gevoel dat hun manier van leven wordt afgepakt.
Een volk dat leeft bouwt aan zijn toekomst
-
- Voorzitter
En nu nog steeds niet. Ik rijd dagelijks over de N50 bij Kampen, maar verdubbeling wordt keer op keer uitgesteld, nu met stikstof als excuses. Terwijl er regelmatig zware ongevallen gebeuren met zwaargewonden en doden. Het is één van de drukste enkelbaans wegen van het land. Wat heeft men nu als tussenoplossing gedaan? De groene streep weggefreesd over een stuk van 2,5 km en bordenhneel schreef: ↑ma 10 okt 2022, 15:03Wegen zijn ook een goed voorbeeld. Terwijl in de ogen van veel randstedelingen Nederland langzaam maar zeker vol wordt geasfalteerd gebeurt er daarbuiten hoegenaamd niets. Die wegen staan elk jaar weer opnieuw onderaan de lijst met prioriteiten. En als er al iets gebeurt dan is het meestal een degradatie van een (100 km/u) autoweg naar een 80km/u weg, of de aanleg van rotondes en drempels. En voordat Tomtom en Google gingen meten had men vaak geen idee van files buiten de grote steden.

Laatst ook op Twitter op iemand gereageerd, dat OV voor mij geen alternatief was, omdat mijn bedrijf op 4 km van een bushalte zit. Was de reactie: "bijna iedereen kan wel 4 km fietsen".Openbaar vervoer. Veel randstedelingen kunnen zich gewoon niet voorstellen dat dat op het platteland vaak 2 keer zo veel tijd kost als een autorit. En dat je daar 's avonds al helemaal nergens mee kan komen.

Mensen denken blijkbaar dat het reëel is om op jaarbasis bijna twee volle weken extra aan woon-werkverkeer te spenderen, en dan ook nog een fiets te moeten aanschaffen die je bij een bushalte achterlaat, en bezweet of verregend op je kantoor aankomt. Natuurlijk kan ik douchen op het werk, maar dan moet ik weer extra kleding meenemen.
Sommige mensen zijn echt zo wereldvreemd.
Iets als kilometerheffing treft juist het platteland het hardste, omdat je daar juist verder moet rijden voor bepaalde voorzieningen. Mensen gaan daar niet voor de lol met de auto naar de supermarkt, nee, dat is nodig omdat die supermarkt soms kilometers verderop zit. Ook andere voorzieningen zoals het ziekenhuis, het gemeentehuis, etc. zijn vaak een aardig eind reizen.Rekeningrijden, kilometerheffing, de burger de auto uit jagen. Need I say more?
Je treft met zo'n maatregel vooral mensen in dorpen in toch al lege krimpgebieden, doorgaans al de armere gebieden van Nederland.
En dan is er ook nog het belachelijke idee dat de kilometerheffing op basis van de kilometerstand van de auto gaat gebeuren, waardoor je ook gaat betalen voor kilometers in het buitenland, terwijl je daar soms ook al tol voor moet betalen. Dan betaal je dus dubbel, omdat je ook nog een keer bij de Nederlandse staat mag aftikken. Terwijl die helemaal niks te schaften hebben met de kilometers die ik buiten Nederland rijd.
Je ziet het onderscheid Randstad/provincie steeds meer, maar als die mensen voor zichzelf opkomen of er politici zijn die voor die mensen opkomen, dan wordt het allemaal door woke links al gauw in de (extreem) rechtse populistische hoek gedrukt. Waardoor de provincialen het idee krijgen dat niemand ze serieus neemt, en de tegenstellingen alleen nog maar verder vergroot worden. Ik kan het sentiment dat heerst op het platteland prima begrijpen. Al maanden zie ik op routes die ik vaak rijd omgekeerde vlaggen, protestborden, spandoeken etc. Ik sta zeker niet overal achter, maar Den Haag laat momenteel een heel groot deel van het land in de steek. Want ook met het hele stikstofverhaal: denk maar niet dat Tata Steel echt aangepakt gaat worden, nee, de klappen zullen vooral bij boerenbedrijven vallen. Ofwel: op het platteland. Mensen die altijd boer zijn geweest moeten zich gaan omscholen, en dan kunnen ze niet meer op eigen terrein in het dorp werken, nee dan moeten ze met de auto naar de stad voor hun baan. Want ondanks het grote aantal banen, die zijn vooral in de grotere plaatsen en niet in Onstwedde, Anjum en dat soort dorpen. Mogen ze ook nog eens kilometerheffing gaan betalen. Ja, ik word nu wel cynisch.
Dat lijkt mij een prima samenvatting van het probleem, maar veel (linkse) Randstedelingen kunnen zich hier bar weinig bij voorstellen. En kunnen of willen niet begrijpen dat sommige ontwikkelingen buiten de Randstad wat minder snel gaan, of de behoeftes daar überhaupt anders zijn.Al voordat boeren woedend bij een minister voor de deur stonden en toen Caroline van der Plas nog niet aan talkshowtafels zat, waarschuwde hoogleraar Caspar van den Berg al voor de kloof tussen stad en platteland. Aan Kustaw Bessems legt hij uit dat het bestuur zich heeft blindgestaard op de boze burger uit de oude stadswijken en het te vaak bij het vertolken van sentimenten laat. Intussen kun je in een dorp nergens pinnen, is het ziekenhuis ver weg hebben velen het gevoel dat hun manier van leven wordt afgepakt.
-
- 2x3 autosnelweg

Johan Remkes heeft ook gezegd dat praatprogramma's het platteland niet snappen. Daar werd onlangs bij Mediastorm over gediscussieerd:
https://www.npostart.nl/mediastorm/01-1 ... ON_1339819
Het probleem van die praatprogramma's zou zijn dat ze in Amsterdam of Hilversum (de Randstadbubble dus) zitten en te weinig op een andere plek in het land. Dat is echter niet het volledige plaatje. Ik vind dat er de laatste tijd veel gasten uit de rest van Nederland/het platteland aan tafel zitten. Daarnaast wordt er af en toe vanaf een locatie die in het nieuws is uitgezonden. Ik vond wel dat er bij Nederland is Vol te weinig aandacht werd gegeven aan het platteland. Eén gast uit Numansdorp en die Marco te Brömmelstroet die zijn ideaalbeeld van het voorzieningenniveau op het platteland er doorheen jaste.
-
- 2x3 autosnelweg

Oh deed die gast ook mee? Dan weet ik gelijk dat ik het programma niet hoef terug te kijken.

-
- 4x5 autosnelweg
Het is een interessant programma voor mensen die niet zo zijn ingevoerd in de mobiliteitsproblematiek. Ik hou me ongeveer al 20 jaar mee bezig en dan vind ik het erg oppervlakkig en algemeen.Wesso schreef: ↑zo 09 okt 2022, 23:12 Los daarvan was deze aflevering best interessant. Elke spreker had wel valide punten, stokpaardjes ook, maar het blijft een ingewikkelde brij aan problemen die niet zo makkelijk op te lossen is. Ik vind de kwalificaties 'gebrek aan visie' en 'schraalhans is keukenmeester' wel weer heel treffend.
De problemen die werden aangedragen zijn stuk voor stuk valide, alleen schort het nogal aan oplossingen. Dat dorpsscholen verdwijnen ligt ook aan de opheffingsnorm bijvoorbeeld. Is gewoon overheidsbeleid, kun je vrij makkelijk wat aan veranderen. Ook met de milieuhinder van bestaande snelwegen (zoals het eeuwige voorbeeld van de A 13 bij Overschie), benoem dan gewoon dat alleen aan nieuwe snelwegen strenge eisen worden gesteld, maar bestaande situaties niet gesaneerd hoeven worden. Op Twitter kwam de A 2 bij Maastricht voorbij: dat is nou wel een voorbeeldproject waar verbetering van de doorstroming ook samen kan gaan met een forse kwaliteitsimpuls van de leefomgeving

Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.