Wanneer is er sprake van een onverharde weg?
Moderator: Moderatoren
-
- zandpaadje
Wanneer is er sprake van een onverharde weg?
Dag mensen,
Ben nieuw hier en vroeg me af of jullie de vraag konden beantwoorden.
Soms zijn onverharde wegen die aansluiten op een verhard kruispunt niet zichtbaar als onverharde weg, vandaar de vraag. Anders gezegd: het laatste stuk van de onverharde weg eindigt vaak in verharde weg.
Ben nieuw hier en vroeg me af of jullie de vraag konden beantwoorden.
Soms zijn onverharde wegen die aansluiten op een verhard kruispunt niet zichtbaar als onverharde weg, vandaar de vraag. Anders gezegd: het laatste stuk van de onverharde weg eindigt vaak in verharde weg.
-
- 4x5 autosnelweg
Re: Wanneer is er sprake van een onverharde weg?
Er zullen altijd wat twijfelgevallen bij zitten, maar als het laatste gedeelte van de onverharde weg verhard is zal het op het kruispunt tellen als een verharde weg en geeft dus een gelijkwaardig kruispunt met voorrang van rechts.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
- zandpaadje
En waar kan ik dat vinden? RVV en WVW. Beschrijft dat niet.
-
- 2x4 autosnelweg
Je geeft zelf het antwoord al: dan is het dus verharde weg. En de reden daarvan is, dat verhard gaat voor onverhard, dan niet van toepassing is. Dus simpelweg om verwarring weg te nemen. Precies zoals Vinny zegt.Stuurtrekker schreef: ↑wo 28 sep 2022, 20:31Anders gezegd: het laatste stuk van de onverharde weg eindigt vaak in verharde weg.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje
-
- 2x3 autosnelweg
Wellicht heeft Stuurtrekker enkele voorbeelden waar wij ons over kunnen buigen?
-
- autoweg
Dit vind ik best wel een twijfelgeval:
https://www.google.nl/maps/@51.4601805, ... 384!8i8192
Waar hier rechts wat minder twijfel is en links niet.
https://www.google.nl/maps/@51.4533858, ... 384!8i8192
https://www.google.nl/maps/@51.4601805, ... 384!8i8192
Waar hier rechts wat minder twijfel is en links niet.
https://www.google.nl/maps/@51.4533858, ... 384!8i8192
-
- 2x4 autosnelweg
Dat de laatste meters verhard zijn zal niet uitmaken. Wel of iemand kan zien of de weg verderop onverhard is en daarmee redelijkerwijze mag aannemen voorrang te hebben. De laatste meters zijn vaak verhard om te voorkomen dat zand en grind op de doorgaande weg of het fietspad ernaast komt.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...
-
- autoweg
En degene die uit de zijweg komt en het laatste stuk verhard ziet en daarom redelijkerwijze mag aannemen voorrang te hebben?
Dat is nu precies de discussie.
-
- 2x2 autosnelweg
Een zelfde pijnpunt bestaat in België ook bij de definitie "aardeweg"; een openbare weg die breder is dan een pad en die niet voor het voertuigenverkeer in het algemeen is ingericht.
De aardeweg verliest zijn hoedanigheid niet zo hij enkel bij zijn aansluiting met een andere openbare weg het uitzicht van een rijbaan (lees verhard) heeft.
Ik ben daar eens mee naar de verkeerspolitie gelopen en zij vermeldden toen dat als er bewoning was de weg geen aardeweg meer kan zijn. Maar goed, dat staat niet zo in de wegcode.
De aardeweg verliest zijn hoedanigheid niet zo hij enkel bij zijn aansluiting met een andere openbare weg het uitzicht van een rijbaan (lees verhard) heeft.
Ik ben daar eens mee naar de verkeerspolitie gelopen en zij vermeldden toen dat als er bewoning was de weg geen aardeweg meer kan zijn. Maar goed, dat staat niet zo in de wegcode.
-
- 2x3 autosnelweg
Het 'grappige' is dat de wetgever in Nederland het ook niet helder heeft afgebakend. In de originele toelichting bij RVV 1990 staat de volgende toelichting opgenomen:
Meer dat dit staat er niet, dus daar kom je ook niet echt veel verder mee. Blijkbaar moeten er eerst ongelukken gebeuren en jurisprudentie ontstaan en ik mag aannemen dat die er inmiddels (nu tientallen jaren verder) wel is.Toelichting RVV 1990 schreef:In de eerste plaats is in onderdeel a bepaald dat bestuurders op een onverharde weg voorrang moeten verlenen aan bestuurders op een verharde weg. Een uitzondering die ook onder het RVV 1966 gold. Wanneer sprake is van een verharde of onverharde weg, is een feitelijke vraag die in een concreet geval aan de hand van de omstandigheden ter plaatse zal moeten worden beantwoord.
-
- 2x5 autosnelweg
Dat klopt wel, maar het kan verwarrend zijn. Daarom zou ik als ik het een project zou hebben altijd de laatste meter verharding vormgeven als uitrit (dus géén bochtbanden). Dan moet je altijd voorrang verlenen.Peter schreef: ↑vr 30 sep 2022, 0:00 Dat de laatste meters verhard zijn zal niet uitmaken. Wel of iemand kan zien of de weg verderop onverhard is en daarmee redelijkerwijze mag aannemen voorrang te hebben. De laatste meters zijn vaak verhard om te voorkomen dat zand en grind op de doorgaande weg of het fietspad ernaast komt.
-
- 4x5 autosnelweg
De voorbeelden van hierboven zien er dan ook uit als mislukte uitritconstructies. Daar hebben we het wel eens vaker over gehad 

-
- autoweg

- onverharde weg
- uitritconstructie
- weg met beperkte bestemming
-
- 4x5 autosnelweg
Mee eens, maar er zijn genoeg halve zolen op deze wereld die lekker even gas erbij geven omdat ze 'toch van rechts' komen...
-
- 2x2 autosnelweg
Is dat écht zo? Want ongevallen bij aardewegen die op rijbanen uitkomen in BE zijn op zich best zeldzaam.
-
- autoweg
En wat dan bij zoiets: https://www.google.nl/maps/@51.4486985, ... 92!5m1!1e1 ?
Voor automobilisten een onverharde weg, voor fietsers niet...
Voor automobilisten een onverharde weg, voor fietsers niet...
La meccanica delle emozioni op A67/A270/N270/N279
-
- 2x2 autosnelweg

-
- 4x5 autosnelweg
Nee. Het fietspad is de kleine strook links, de rest is voor de auto. Normaal gescheiden door wat groen of een hekje (zoals verderop als je verder ‘rijdt’ in die link).
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- 2x2 autosnelweg
Goed dat je het zegt, want dat zou ik nooit zo gezien hebben. Hoe zou je dat moeten weten?
-
- expressweg