[B] Meest frustrerende wegen
Moderator: Moderatoren
-
- verkeersader
[B] Meest frustrerende wegen
Wat zijn volgens jullie de meest irritante/frustrerende wegen in België?
Voor mij staat op nummer één de A12 tussen Antwerpen en Brussel met zelfs als parallelbaan de N177 met zijn onnodige en frustrerende lichten... het kruispunt met lichten voorbij Willebroek lijkt me al onnodig, dat bij Londerzeel nog des te meer.
Voor mij staat op nummer één de A12 tussen Antwerpen en Brussel met zelfs als parallelbaan de N177 met zijn onnodige en frustrerende lichten... het kruispunt met lichten voorbij Willebroek lijkt me al onnodig, dat bij Londerzeel nog des te meer.
*insert sarcasm here*
-
- 2x4 autosnelweg
-
- verkeersader
-
- verkeersader
Re: Meest frustrerende wegen
Dan zeg ik het stuk vanaf de E25 bij knp Cheratte de E40 op richting het vliegveld Luik. Vanwege de drukte, de snelheidsbeperking en het meer dan beroerde wegdek.
-
- zandpaadje
Voor een gemiddelde Hollander kom ik best vaak in België (3-4x per week) en heb ik hieronder even mijn ervaringen beschreven met het Belgisch Wegennet.
Persoonlijk vind ik de ring rond Brussel het meest frustrerend en chaotisch.
De opritten en afritten zijn slordig weergeven en afgewerkt (neem b.v. de oprit als je van de E19 vanuit Antwerpen komt en bij Machelen invoegt. Hierbij zijn er 2 opritstroken en na een paar honderd meter verdwijnen ze.) Daarnaast staat men rond de Ring van Brussel bijna elke moment van de dag in de file (met name bij Zaventem).
De A12 vanaf Wilrijk vond ik voor de werkzaamheden geen prettig stuk met het slechte wegdek. Inmiddels ziet het er erg goed uit. Ik hoop dat dit ook zal gelden voor de werkzaamheden op de E19 bij meer komende maand.
Als dit zo doorgaat de komende jaren kunnen de Hollanders de eeuwenoude grappen over het slechte wegdek achterwege laten.
Persoonlijk vind ik de ring rond Brussel het meest frustrerend en chaotisch.
De opritten en afritten zijn slordig weergeven en afgewerkt (neem b.v. de oprit als je van de E19 vanuit Antwerpen komt en bij Machelen invoegt. Hierbij zijn er 2 opritstroken en na een paar honderd meter verdwijnen ze.) Daarnaast staat men rond de Ring van Brussel bijna elke moment van de dag in de file (met name bij Zaventem).
De A12 vanaf Wilrijk vond ik voor de werkzaamheden geen prettig stuk met het slechte wegdek. Inmiddels ziet het er erg goed uit. Ik hoop dat dit ook zal gelden voor de werkzaamheden op de E19 bij meer komende maand.
Als dit zo doorgaat de komende jaren kunnen de Hollanders de eeuwenoude grappen over het slechte wegdek achterwege laten.

-
- expressweg
Wat ikzelf frustrerende wegen vind: iets als een E313 tussen Ranst en Lummen. altijd druk, vaak stroperig verkeer, landschappelijk oersaai.
veel OWN in vooral de Vlaamse Ruit rijden ook niet prettig om dezelfde redenen.
veel OWN in vooral de Vlaamse Ruit rijden ook niet prettig om dezelfde redenen.
-
- 2x4 autosnelweg
Ik erger mij eigenlijk veel harder op het OWN dan op de snelwegen. Verbindingen als de N26 tussen Leuven of Mechelen of de N19/N152 Aarschot - Herentals vind ik verschrikkelijk om te rijden. Druk verkeer, ettelijke verkeerslichten, rotondes, landbouwverkeer, ...
-
- verkeersader
Eens! Plus het feit dat je in grote delen van Vlaanderen het gevoel hebt dat Vlaanderen één groot dorp is vanwege de lintbebouwing.vynkce schreef: ↑do 06 okt 2022, 11:53 Ik erger mij eigenlijk veel harder op het OWN dan op de snelwegen. Verbindingen als de N26 tussen Leuven of Mechelen of de N19/N152 Aarschot - Herentals vind ik verschrikkelijk om te rijden. Druk verkeer, ettelijke verkeerslichten, rotondes, landbouwverkeer, ...
-
- 2x4 autosnelweg
Dat is inderdaad herkenbaar.
Op enkele plaatsen is dat minder, maar dat zijn uitzonderingen.
Op enkele plaatsen is dat minder, maar dat zijn uitzonderingen.
-
- 2x2 autosnelweg

Het probleem is dat lintbebouwing niet puur een fenomeen is van de 20e eeuw. Vlaanderen is eigenlijk al meerdere eeuwen een dichtbevolkte regio. Op de Ferrariskaarten uit de jaren 1700 kan je zien dat lintbebouwing destijds al een probleem was in de gebieden waar dat vandaag nog altijd zo is. Het romantisch beeld dat bestaat van het Toscaanse Vlaanderen, daar moet je al bijna een millenium voor teruggaan.
Het bovenstaande praat uiteraard niet goed dat men veel te lang toegestaan heeft het probleem dat er al was, te laten aanslepen en erger worden. Maar lintbebouwing is dus zeker geen gegeven dat ontstaan is door de opkomst van de automobiel.
-
- 2x4 autosnelweg

Geografisch gezien is lintbebouwing een interessant verschijnsel dat meerdere plaatsen voorkomt.
Vlaanderen is daarom bekend, maar ook in meerdere Nederlandse regio 's komt dit voor.
-
- Secretaris

Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon
-
- 2x4 autosnelweg

Wat niet wil zeggen dat het de laatste 50 jaar enorm erger geworden is. Vroeger vond je enkele huizen langs de doorgaande wegen, nu zijn diezelfde wegen helemaal volgebouwd. Dat maakt natuurlijk een groot verschil. Had Vlaanderen er nu nog uitgezien zoals op de Ferrariskaart zou je het gevoel gehad hebben dat Vlaanderen leeg was.Wimpie25 schreef: ↑do 06 okt 2022, 15:41
Het probleem is dat lintbebouwing niet puur een fenomeen is van de 20e eeuw. Vlaanderen is eigenlijk al meerdere eeuwen een dichtbevolkte regio. Op de Ferrariskaarten uit de jaren 1700 kan je zien dat lintbebouwing destijds al een probleem was in de gebieden waar dat vandaag nog altijd zo is. Het romantisch beeld dat bestaat van het Toscaanse Vlaanderen, daar moet je al bijna een millenium voor teruggaan.
Men moet maar eens wat rondkijken op de Ferrariskaart: https://www.geopunt.be/kaart?type=datas ... D%5D%7D%5D
Zelfs op de luchtfoto van 1971 valt alles nogal mee, het is dus pas tussen 1971 en nu dat het helemaal uit de hand gelopen is. Daarom kan je niet m.i. stellen dat het probleem historisch is. Het probleem is vooral van de huidige en vorige generatie.
-
- Wegnummerfotograaf
Niet alleen dat, maar het slibde ook dicht.
Ondanks het slipgevaar en slibgevaar dat men al kende.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.
--Harry.
-
- autoweg
Het snelwegennet in mijn land frustreert me niet echt veel. Misschien soms wel eens een andere chauffeur..
De meest frustrerende wegen zijn te vinden in het OWN. Smalle gemeentewegen waar alle verkeer in beide richtingen gemengd kunnen/mogen rijden en er ook nog geparkeerd mag worden. Dit zijn de groep wegen waar de lokale besturen niet de ballen hebben om met een deftig mobiliteitsplan te komen, die sommige bewoners niet graag zouden zien komen. De andere groep frustrerende wegen zijn bepaalde steenwegen (meestal stroomwegen) die zonder herinrichting permanent in snelheid verlaagd worden zonder deftige argumentatie. Vaak uit puur 'verkeersveiligheid' terwijl er geen noemenswaardige ongevallen gebeuren.
Voorbeelden in dezelfde gemeente, nl Lebbeke:
- Gemeenteweg, tweerichtingsstraten:
https://www.google.be/maps/@50.998087,4 ... 312!8i6656
https://www.google.be/maps/@50.9949605, ... 384!8i8192
- Kaarsrechte, brede steenweg, voor de volgende 4km teruggebracht naar 50km/u:
https://www.google.be/maps/@50.9914486, ... 384!8i8192

Voorbeelden in dezelfde gemeente, nl Lebbeke:
- Gemeenteweg, tweerichtingsstraten:
https://www.google.be/maps/@50.998087,4 ... 312!8i6656
https://www.google.be/maps/@50.9949605, ... 384!8i8192
- Kaarsrechte, brede steenweg, voor de volgende 4km teruggebracht naar 50km/u:
https://www.google.be/maps/@50.9914486, ... 384!8i8192
Dé grootste collectie aan foto's van Belgische gepersonaliseerde nummerplaten!
www.vanityplates.be
www.vanityplates.be
-
- autoweg
Ik vind de E19 Antwerpen - Breda om te janken. Rechts vrachtwagens met 85 en links Nederlanders met 102. In het weekend is het gelukkig ietsje beter.
-
- zandpaadje
Dat beeld blijft ironisch inderdaad. Is overigens wel kenmerkend want ik zie dat ook in andere landen (Duitsland en Frankrijk) dat ze onder de toegestane snelheid rijden. Wellicht bang om boetes te ontvangen.
-
- verkeersader
Er zijn anders genoeg buitenlanders die eender waar ook niet harder willen (durven?) rijden. Hoge brandstofprijzen kunnen zo maar eens een rol spelen hierin, tenslotte rijdt niet iedereen in een auto van de baas.
Ik rij veel over de E34 in zowel NL als BE en mijn waarneming is dat (vooral 's avonds laat) m.n. Oosteuropeanen en Britten het hardste proberen te rijden. Wie rond de 110km/u rijdt wordt nauwelijks ingehaald door andere nationaliteiten.
-
- 2x2 autosnelweg
Je mag in BE 120, dan 100 gaan rijden is onnodig traag en gevaarlijk en heeft weinig met brandstof besparen te maken.
-
- autoweg
Dat is zo'n beetje de enige weg in België die ik vaker heb gereden, maar werd er niet vrolijk van.
Saaie, troosteloze weg en schiet niet op.
-
- Hoofdmoderator
Dat klopt. Je mag ook 110 of 100 of zelfs 90.
100 is echt niet gevaarlijk als anderen 120 rijden, zo groot is dat verschil niet. Voor sommige opgefokte testosteronbommetjes kan het vervelend zijn, dát wel. Maar dat is meer hun probleem. Ik rijd zelf ook altijd 126 in België, maar heb zelden last van mensen die 100 rijden.
Ik denk dat het daar álles mee te maken heeft.
Enne gojje mins blieft altied leave.
-
- verkeersader
Dat is de grootste kul die ik in lange tijd gehoord heb.

Misschien speelt dat brandstof besparen in BE niet zo'n rol, maar in NL toch wel.
-
- 2x2 autosnelweg

Sowieso is inhalen met 100 op iemand die 85 doet niet conform de verkeersregels qua inhalen dat altijd "op zeer korte tijd dient te gebeuren", en dat lukt nu eenmaal aan 120 beter dan aan 100 tegenover iemand aan 85.
Het ging over frustrerende wegen, moesten de weggebruikers hun steentje bijdragen zou er al een hoop frustratie minder zijn in het verkeer.
-
- 2x2 autosnelweg

En plus is "gevaarlijk traag rijden" ook nog altijd een potentieel strafbaar iets in België. Akkoord, voor ruime interpretatie vatbaar maar het sluit wel aan dat manoeuvres idd op "zo'n kort als veilig mogelijke tijd" dienen te gebeuren. De minimum snelheid op onze autosnelwegen is 70km/u, maar iemand die aan 80 voortkachelt bij verder rustig verkeer, mag men ook al aan de kant zetten.
-
- 2x2 autosnelweg

Met 100 km/u rijden op een weg waar 120 km/u is toegestaan, valt echt niet onder "gevaarlijk traag rijden"...
En ja, ik begrijp de ergernis echt wel als iemand te traag inhaalt

-
- Hoofdmoderator
Toen we nog overdag 130 mochten in Nederland, vlak voor corona, lagen de brandstofprijzen beduidend lager dan nu. Ik zit redelijk wat op de weg en ik merk dat sinds de prijzen zo hoog zijn als nu, men wel degelijk langzamer is gaan rijden. Men rijdt niet meer 120 of 130, maar vaker 100 of 110. Dat merk ik in Nederland, maar ook in Duitsland, België, Frankrijk of Spanje.
Enne gojje mins blieft altied leave.
-
- 2x3 autosnelweg
Denk dat 100@120 gevaarlijk noemen nogal vergezocht is; maar het is extreem hinderlijk als iemand van Galder tot Antwerpen-Noord als een soort kurk op de fles met 100 links blijft voortsukkelen; zelfs als deze persoon continue vrachtverkeer aan het inhalen is.Wimpie25 schreef: ↑vr 07 okt 2022, 17:39
En plus is "gevaarlijk traag rijden" ook nog altijd een potentieel strafbaar iets in België. Akkoord, voor ruime interpretatie vatbaar maar het sluit wel aan dat manoeuvres idd op "zo'n kort als veilig mogelijke tijd" dienen te gebeuren. De minimum snelheid op onze autosnelwegen is 70km/u, maar iemand die aan 80 voortkachelt bij verder rustig verkeer, mag men ook al aan de kant zetten.
Wat mij betreft moet je op drukke wegen ofwel met de stroom meerijden aan de Vmax ofwel gewoon kiezen rechts in de tragere rij te gaan rijden; in plaats van alles en iedereen op te houden en dan diegenen die gewoon de Vmax willen rijden "Testostoronbom" of "aso" of iets dergelijks te noemen; om dan wellicht ook nog te klagen over anderen die met nog een paar km/h minder hetzelfde doen... Naar mijn mening ben je dan toch echt zelf een aso als je tig auto's in de weg zit omdat je zelf je zin wilt doen.
Het is een andere discussie als er weinig verkeer is, als je dan met relatief weinig hinder iets onder Vmax zo af en toe eens wat inhaalt en verder netjes rechts kan blijven en voorrang kan verlenen; prima.
-
- expressweg
Tja, dan maak je er nu zelf van dat iemand die 100 rijdt ook per definitie links blijft plakken. Van de ene overdrijving gaan we naar de andere.
-
- autoweg
Dat is op de E19 dus wel zo, vandaar mijn originele bericht. De rechterrijstrook is daar hardstikke vol met vrachtwagens waardoor die 100-rijders niet opzij gaan om anderen er langs te laten.
-
- 2x3 autosnelweg
Nee, dat doe ik niet. Wel is het op wegen als de E19 zo dat door de volle rechterstrook veel 100 rijders gewoon moeilijk naar rechts komen; daar weinig gaten voor hebben; waardoor je dus het hele stuk max 100 rijdt als je pech hebt.
Laatst gewijzigd door duikgek89 op vr 07 okt 2022, 22:08, 1 keer totaal gewijzigd.