waar op rijden met t-rijbewijs
Moderator: Moderatoren
-
- dorpsstraat
waar op rijden met t-rijbewijs
Beste forumers,
Ik vroeg me af waar je allemaal op mag rijden met een t-rijbewijs. Geldt het t-rijbewijs bijvoorbeeld ook voor grote graafmachines en kranen? En zit er ook een maximaal gewicht aan het voertuig? Bijvoorbeeld maximaal gewicht van de trekker, en eventueel met aanhangers?
Groet,
WiZi
Ik vroeg me af waar je allemaal op mag rijden met een t-rijbewijs. Geldt het t-rijbewijs bijvoorbeeld ook voor grote graafmachines en kranen? En zit er ook een maximaal gewicht aan het voertuig? Bijvoorbeeld maximaal gewicht van de trekker, en eventueel met aanhangers?
Groet,
WiZi
-
- 2x2 autosnelweg
-
- dorpsstraat
Re: waar op rijden met t-rijbewijs
Dank voor de reactie, maar ik vroeg me meer af hoe het zit met kranen en zwaardere voertuigen. Dat kan ik niet vinden op die site.
-
- 2x3 autosnelweg
Voor graafmachines heb je een certificaat nodig:
http://www.remkev.nl/de-benodigde-papie ... afmachine/
Hier stelde iemand de vraag wat je nodig hebt voor een bouwkraan of hijskraan:
https://www.startpagina.nl/v/werk-onder ... bouwkraan/
Aan een T-rijbewijs heb je dus niet zo veel, alleen handig als het om niet al te gevaarlijke voertuigen met beperkte snelheid gaat.
http://www.remkev.nl/de-benodigde-papie ... afmachine/
Hier stelde iemand de vraag wat je nodig hebt voor een bouwkraan of hijskraan:
https://www.startpagina.nl/v/werk-onder ... bouwkraan/
Aan een T-rijbewijs heb je dus niet zo veel, alleen handig als het om niet al te gevaarlijke voertuigen met beperkte snelheid gaat.
-
- 2x3 autosnelweg
Maar van wie heb je een certificaat nodig. Is dat een harde wettelijke eis of volgt het impliciet uit de ARBO regelgeving? Indien dat laatste: als je zo’n ding zou willen gebruiken zonder dat je beroepsmatig bezig bent, zou een certificaat niet nodig zijn.
-
- 2x4 autosnelweg

'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje
-
- dorpsstraat
Waarom dan een c-rijbewijs, aangezien ze beperkte snelheid hebben.
-
- 2x4 autosnelweg
Een olietanker is ook retelangzaam. Heb je ook een vaarbewijsje voor nodig. En een Cessna 152 is ook best langzaam. Schijn je ook niet met alleen een trekkerrijbewijs op te mogen vliegen. 
-
- dorpsstraat
Het vreemde is, waarom is voor het ene zware voertuig (trekker) of combinatie (trekker met aanhanger(s)) een t-rijbewijs voldoende, terwijl je voor een ander zwaar voertuig, wat ook een beperkte snelheid heeft, een c(e) rijbewijs nodig hebt. Volgens mij klopt het van dat c rijbewijs niet, tenzij die dingen harder mogen rijden dan 45 km/u.
-
- 2x4 autosnelweg

Een 747 versus een A380 bijvoorbeeld? Of een bus en een vrachtwagen?
-
- dorpsstraat
@Attielattie,
Sorry hoor maar uw vergelijkingen gaan niet op. Een bus vervoert passagiers en een vrachtauto niet. De olietanker en vliegtuigen heeft natuurlijk helemaal niks met het rijbewijs te maken. Maar een t-rijbewijs is voor langzaam verkeer. En je mag er hele zware combinaties mee trekken, bovendien heb je geen be-rijbewijs nodig voor een trekker met aanhanger. Dus het lijkt of het t-rijbewijs verder niks met andere rijbewijzen te maken heeft, is het daarom niet vreemd dat voor het ene langzame voertuig een t-rijbewijs genoeg is, en voor het andere niet.
Sorry hoor maar uw vergelijkingen gaan niet op. Een bus vervoert passagiers en een vrachtauto niet. De olietanker en vliegtuigen heeft natuurlijk helemaal niks met het rijbewijs te maken. Maar een t-rijbewijs is voor langzaam verkeer. En je mag er hele zware combinaties mee trekken, bovendien heb je geen be-rijbewijs nodig voor een trekker met aanhanger. Dus het lijkt of het t-rijbewijs verder niks met andere rijbewijzen te maken heeft, is het daarom niet vreemd dat voor het ene langzame voertuig een t-rijbewijs genoeg is, en voor het andere niet.
-
- 2x5 autosnelweg
C rijbewijs vereist toch ander inzicht dan T omdat je je sneller voortbeweegt dan landbouwvoertuigen.