weg bochten wie heeft voorrang, auto of fietser

Hier kan gediscussieerd worden over juridische aspecten van het wegverkeer

Moderator: Moderatoren

Vinny
4x5 autosnelweg

Re: weg bochten wie heeft voorrang, auto of fietser

Bericht door Vinny » vr 14 okt 2022, 19:00

Teetje schreef:Laten we bovendien ook niet vergeten dat deze discussie begon tussen een automobilist en een wielrenner, en die laatste categorie staat niet bepaald bekend om het nauwkeurig navolgen van de verkeersregels.
Ik heb in deze draad nog geen feitelijke onderbouwing gelezen dat hij de wet overtreedt. Wat ik wel lees (en waar ik het mee eens ben) is dat hij hinderlijk gedrag vertoont, en dat de wegbeheerder een niet éénduidige verkeerssituatie heeft gecreeërd. Neemt niet weg dat ik denk dat de rechter hier gaat oordelen dat de automobilist aansprakelijk is bij een eventuele aanrijding.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Wesso
2x3 autosnelweg

Bericht door Wesso » vr 14 okt 2022, 19:28

^^ Het zou mooi zijn als de wegbeheerder ook een reprimande krijgt van de rechter. Dit is gewoon vragen om problemen (en discussie). Een verkeerssituatie moet duidelijk en uitlegbaar zijn voor alle weggebruikers. Is dat niet het geval, dan moet de wegbeheerder daar iets aan doen. Bijvoorbeeld de rechtstand eruit halen met een asverspringing, waardoor je linksaf moet slaan in plaats van 'rechtdoor'.

mark0
woonerf

Bericht door mark0 » vr 14 okt 2022, 20:54

we zouden kunnen stellen dat als over de weginrichting op dit forum meer dan 1 pagina vol wordt gediscussieerd, deze niet duidelijk is en heroverwogen zou moeten worden door de wegbeheerder. overigens beschouw ik het als een afbuigende voorrangsweg en heeft de automobilist dus voorrang, maar dit is wel typisch een punt waar je van een afstand kan zien aankomen dat fietsers zonder te kijken of richting aangeven linksaf slaan.

englishman
zandpaadje

Bericht door englishman » vr 14 okt 2022, 22:03

Deze weg is niet ver van mijn oorspronkelijke post en hoewel hij niet hetzelfde is, buigt hij ook naar rechts en heeft duidelijke bewegwijzering. Zelfs zonder het bord zou ik het als dezelfde situatie beschouwen als de weg naar rechts gaat en het rechtdoor over een verhoogd trottoir moet.

https://www.google.nl/maps/@52.4944012, ... 384!8i8192

Wesso
2x3 autosnelweg

Bericht door Wesso » vr 14 okt 2022, 22:25

^^ De situatie is inderdaad vergelijkbaar met de vorige. Hier is wel een asverspringing. Ik zie alleen geen duidelijke bewegwijzering, maar foute verkeersborden. Welke natte dweil is daar verantwoordelijk voor verkeer? :facepalm:

englishman
zandpaadje

Bericht door englishman » vr 14 okt 2022, 22:54

Wesso schreef: vr 14 okt 2022, 22:25 ^^ De situatie is inderdaad vergelijkbaar met de vorige. Hier is wel een asverspringing. Ik zie alleen geen duidelijke bewegwijzering, maar foute verkeersborden. Welke natte dweil is daar verantwoordelijk voor verkeer? :facepalm:
dus het bord moet een bocht laten zien?

Wesso
2x3 autosnelweg

Bericht door Wesso » vr 14 okt 2022, 23:16

Ja, vanaf deze kant moet er geen :B5: staan maar deze borden:

Afbeelding

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » za 15 okt 2022, 18:14

mark0 schreef: vr 14 okt 2022, 20:54 overigens beschouw ik het als een afbuigende voorrangsweg en heeft de automobilist dus voorrang,
Haal die 'dus' maar weg. Het verloop van de voorrang heeft niets te maken met afslaan of rechtdoorgaan.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Teetje
verkeersader

Bericht door Teetje » za 15 okt 2022, 19:20

^^ Dat zeg je nu al twee pagina's lang, maar welke verkeersregel of wet dan ook dat bepaalt noem je jammergenoeg niet.

Ik kan er echter niks over terugvinden. Ligt ongetwijfeld aan mij hoor. Kun je een bron noemen die dit zo zegt alsjeblieft?

Ik kwam wel dit tegen, maar dat zegt juist het tegenovergestelde:
https://www.anwb.nl/experts/auto/120/ri ... angsweg%20(bocht,als%20u%20uw%20richtingaanwijzer%20gebruikt.

Durashift
autoweg

Bericht door Durashift » za 15 okt 2022, 19:52

^^ Als ik Attietatti goed lees / beschouw / interpreteer.. dan schrijft hij ook dat er geen wetsartikel (in het RVV) bestaat dat genoemde problematiek behandeld.

duikgek89
2x3 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » za 15 okt 2022, 20:25

^^ Dat is vermoedelijk ook waarom toko's als het CBR en de ANWB er maar een beetje hun eigen interpretatie aan geven. Slecht eigenlijk.

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » za 15 okt 2022, 21:02

Teetje schreef: za 15 okt 2022, 19:20 ^^ Dat zeg je nu al twee pagina's lang, maar welke verkeersregel of wet dan ook dat bepaalt noem je jammergenoeg niet.

Ik kan er echter niks over terugvinden. Ligt ongetwijfeld aan mij hoor. Kun je een bron noemen die dit zo zegt alsjeblieft?
Het is andersom: je beweegt je op een kruispunt 90 graden naar rechts en men zegt dat het geen rechtsafslaan is, maar er is geen enkele wet die dat onderschrijft.

Hoe kan men zonder wettelijke onderbouwing, zeggen dat rechtdoorgaan geen rechtdoorgaan is? Zolang er geen wet is die dat onderschrijft, is rechtdoor rechtdoor. ;)

Wesso
2x3 autosnelweg

Bericht door Wesso » za 15 okt 2022, 22:11

Ja, kom nou. Er ligt een bochtpatroon in de bestrating, een uitritconstructie voor de zijstraat en bij de zijstraat begint een 30 km/h zone terwijl de weg door de bocht 50 blijft. Om de Westerstraat van zuid naar noord te volgen moet je linksafslaan. Ook al voelt het voor sommigen als rechtdoor. Dat is hoe ik als verkeerskundige (het is lang geleden, maar toch) de inrichting lees. Zullen we een polletje starten of is (bijna) iedereen het met me eens?

Victor
autoweg

Bericht door Victor » za 15 okt 2022, 22:22

^^ Ik ben het alvast met je eens.

Teetje
verkeersader

Bericht door Teetje » za 15 okt 2022, 22:40

^^ Ik ook: het feit dat het een niet in een wet of regel is gedefinieerd wil niet zeggen dat het ander daarmee automatisch ook niet geldt.

Wat dat betreft was het antwoord van de ANWB expert op een soortgelijke vraag in mijn eerdere link duidelijk.

En hoezo zou het CBR hier slechts een slag naar slaan? Er moet op grond van verkeersregels toch een basis zijn waarop men in een dergelijke situatie moet handelen?

Zijn er geen rijschoolhouders onder ons die uitsluitsel kunnen geven?
Laatst gewijzigd door Teetje op za 15 okt 2022, 22:45, 2 keer totaal gewijzigd.

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » za 15 okt 2022, 22:43

^^ waarom zou een rijschoolhouder het beter weten dan de (zelfbenoemde) experts hier? Eerlijk gezegd heb ik van rijschoolhouders niet per se een hoge pet op. Het is al een tijdje terug, maar ik moest mijn rijschoolhouder uitleggen dat bibeko Vmax 70 km/h mogelijk is. Hij wilde me niet geloven. :facepalm:

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » za 15 okt 2022, 23:00

Wesso schreef: za 15 okt 2022, 22:11Zullen we een polletje starten of is (bijna) iedereen het met me eens?
Ik zeg nergens dat ik het niet met je eens ben he.

Wesso
2x3 autosnelweg

Bericht door Wesso » za 15 okt 2022, 23:09

Dus je bent het wel met me eens, of laat je dat in het midden?

Is er jurisprudentie over dit soort zaken?

duikgek89
2x3 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » za 15 okt 2022, 23:37

Teetje schreef: za 15 okt 2022, 22:40En hoezo zou het CBR hier slechts een slag naar slaan? Er moet op grond van verkeersregels toch een basis zijn waarop men in een dergelijke situatie moet handelen?

Zijn er geen rijschoolhouders onder ons die uitsluitsel kunnen geven?
Het probleem is dat het RVV niet heel duidelijk is, niet goed aansluit bij de praktijk. Daarom die discussie hier...

Wat doet het CBR en de dompteurs: Verzin een interpretatie die in de praktijk doorgaans werkt, leer mensen een trucje aan en verkoop ze rijbewijzen. Maar dat maakt het juridisch nog niet automatisch correct of eenduidig.

Tachi
verkeersader

Bericht door Tachi » zo 16 okt 2022, 14:14

RVV is vrij duidelijk hoor. Zodra je de doorgaande rijbaan verlaat of oprijdt dien je voorrang te verlenen.
De fietser verlaat de doorgaande rijbaan door rechtdoor te blijven fietsen. De automobilist volgt de rijbaan door de bocht naar rechts te volgen. Bij dit voorbeeld laat de weginrichting geen twijfel bestaan over het verloop van de rijbaan. Dat is niet rechtdoor hobbelend over een verhoogd stukje de straat in.

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » zo 16 okt 2022, 15:05

Wesso schreef: za 15 okt 2022, 23:09 Dus je bent het wel met me eens, of laat je dat in het midden?
Nou, ik LEES de inrichting ook zo. Dat is jouw tekst en daar ga ik wel in mee. Ik stel alleen wel dat er simpelweg geen enkele juridische onderbouwing voor is. Dat 99% er zo mee omgaat is prima (dus de uitslag van de poll kan ik wel raden, maar dat zegt me niets), maar juridisch klopt het niet. Er is nog niemand die met iets anders is gekomen dan het optische verloop van de weg. Dat is hetzelfde als 'ik vind dat...'.

Wat jij stelt, is op basis van gevoel. En daar kan ik me toch moeilijk aan conformeren.

duikgek89
2x3 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » zo 16 okt 2022, 15:52

Tachi schreef: zo 16 okt 2022, 14:14 RVV is vrij duidelijk hoor. Zodra je de doorgaande rijbaan verlaat of oprijdt dien je voorrang te verlenen.
De fietser verlaat de doorgaande rijbaan door rechtdoor te blijven fietsen. De automobilist volgt de rijbaan door de bocht naar rechts te volgen. Bij dit voorbeeld laat de weginrichting geen twijfel bestaan over het verloop van de rijbaan. Dat is niet rechtdoor hobbelend over een verhoogd stukje de straat in.
Kom eens met een citaat uit het RVV dan om je bewering te staven?
Als ik ga kijken bij artikel 18, dan is het niet waterdicht en ik kan verder nergens vinden dat de voorrang volgen automatisch impliceert dat je niet afslaat, er staat volgens mij ook nergens dat een weg of rijbaan de voorrang volgt of dat een drempel daar verschil in maakt.
RVV1990 Artikel 18 schreef:1Bestuurders die afslaan, moeten het verkeer dat hen op dezelfde weg tegemoet komt of dat op dezelfde weg zich naast dan wel links of rechts dicht achter hen bevindt, voor laten gaan.

2Bestuurders die naar links afslaan, moeten tegemoetkomende bestuurders die op hetzelfde kruispunt naar rechts afslaan voor laten gaan.

3Het eerste en het tweede lid gelden niet voor bestuurders van een tram.

waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 » zo 16 okt 2022, 16:44

Wetgeving kan ook niet alle praktijksituaties opvangen en blijft voor interpretatie vatbaar, tenzij rechters zich erover uit hebben gesproken.

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » zo 16 okt 2022, 16:57

^^ Dit is een enorm veel voorkomende situatie en zoals gezegd: nergens (wettelijk) is te lezen dat rechtdoor linksaf wordt.

Wesso
2x3 autosnelweg

Bericht door Wesso » zo 16 okt 2022, 20:23

^^ Als dat zo is bij deze situatie waar conflicten bij kunnen ontstaan, en die ontstaan dus gewoon, vind ik dat onbegrijpelijk in een land waar wetten en regels zeer gespecificeerd zijn om duiding te geven bij conflictsituaties.

duikgek89
2x3 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » zo 16 okt 2022, 20:50

Bij situaties die zoveel voorkomen moet men gewoon duidelijkheid scheppen. Natuurlijk dekt geen enkele formulering alle denkbare situaties af zoals Waldo terecht opmerkt, maar met een kleine herformulering en/of aanvulling is volgens mij heel veel te tackelen.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » ma 17 okt 2022, 18:30

1Bestuurders die afslaan, moeten het verkeer dat hen op dezelfde weg tegemoet komt of dat op dezelfde weg zich naast dan wel links of rechts dicht achter hen bevindt, voor laten gaan.
Het gaat om 'dezelfde weg'.

https://goo.gl/maps/n9YBmRQvX8iL3tnY6
Het meisje (of de vrouw) in de streetview-still vervolgt op het kruispunt de Westerstraat. Volgens mij kun je de wetgeving in deze zin niet anders interpreteren dan dat het (doorgaande) autoverkeer dat de weg rechts vervolgt voorrang moet verlenen aan deze fietsster. De uitritconstructie wordt pas relevant erna: dan moet de fietsster wel voorrang verlenen aan eventuele voetgangers die daar lopen.

De andere kant op is de situatie wel duidelijk: de vrouw in de scootmobiel moet voorrang verlenen aan alle bestuurders en voetgangers want zij komt vanuit de uitrit.

Ik denk dat het verstandig is om nog eens goed toe te lichten wat zulke situties precies met de voorrang doet. :yes:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

verfmeer95
expressweg

Bericht door verfmeer95 » ma 17 okt 2022, 19:16

^^ Er is toch geen verschil tussen het in- en uitrijden van een uitrit(constructie)? In beide gevallen moet de bestuurder al het andere verkeer voor laten gaan.

Victor
autoweg

Bericht door Victor » ma 17 okt 2022, 19:36

Vinny schreef: ma 17 okt 2022, 18:30 Het gaat om 'dezelfde weg'.
https://goo.gl/maps/n9YBmRQvX8iL3tnY6
Het meisje (of de vrouw) in de streetview-still vervolgt op het kruispunt de Westerstraat.
Dus de naam van de straat bepaalt of het een doorgaande weg is of niet?

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » ma 17 okt 2022, 20:48

^^ Dat zou een leuke zijn inderdaad :lol:

In dat geval zou Vinny's regel ook hier gelden op de CieWEG, maar ik heb zo een idee dat de rest van de wereld toch echt denkt dat dat niet het geval is. :rofl2: