weg bochten wie heeft voorrang, auto of fietser

Hier kan gediscussieerd worden over juridische aspecten van het wegverkeer

Moderator: Moderatoren

Vinny
4x5 autosnelweg

Re: weg bochten wie heeft voorrang, auto of fietser

Bericht door Vinny » ma 17 okt 2022, 21:05

Victor schreef: ma 17 okt 2022, 19:36
Vinny schreef: ma 17 okt 2022, 18:30 Het gaat om 'dezelfde weg'.
https://goo.gl/maps/n9YBmRQvX8iL3tnY6
Het meisje (of de vrouw) in de streetview-still vervolgt op het kruispunt de Westerstraat.
Dus de naam van de straat bepaalt of het een doorgaande weg is of niet?
Dat zeg ik niet :nothanks:
Ik zeg 'dezelfde weg' :twisted:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Wesso
2x3 autosnelweg

Bericht door Wesso » ma 17 okt 2022, 22:43

Vinny schreef: ma 17 okt 2022, 18:30
1Bestuurders die afslaan, moeten het verkeer dat hen op dezelfde weg tegemoet komt of dat op dezelfde weg zich naast dan wel links of rechts dicht achter hen bevindt, voor laten gaan.
Het gaat om 'dezelfde weg'.

Het meisje (of de vrouw) in de streetview-still vervolgt op het kruispunt de Westerstraat. Volgens mij kun je de wetgeving in deze zin niet anders interpreteren dan dat het (doorgaande) autoverkeer dat de weg rechts vervolgt voorrang moet verlenen aan deze fietsster.
Ik interpreteer de wetgeving bij deze situatie als volgt:
De fietser (bestuurder) slaat af en moet auto's naast of dicht achter haar voor laten gaan.

Je zou als fietser ook kunnen denken: ik neem een flauw bochtje naar links om recht voor de drempel te komen. Idealer zou het zijn als de uitritconstructie met obstakels of knikjes is ingericht, zodat je ook echt het gevoel hebt dat je linksaf buigt. Een andere optie is een stukje fietspad rechts naast de bochtstraal aan te leggen waar fietsers veilig kunnen omkijken. Dat boompje mag van mij sowieso weg, omdat het het zicht ontneemt.

duikgek89
2x3 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » di 18 okt 2022, 0:25

Vinny schreef: ma 17 okt 2022, 21:05
Victor schreef: ma 17 okt 2022, 19:36
Vinny schreef: ma 17 okt 2022, 18:30 Het gaat om 'dezelfde weg'.
Het meisje (of de vrouw) in de streetview-still vervolgt op het kruispunt de Westerstraat.
Dus de naam van de straat bepaalt of het een doorgaande weg is of niet?
Dat zeg ik niet :nothanks:
Ik zeg 'dezelfde weg' :twisted:
Wat is "dezelfde weg" precies dan?

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » di 18 okt 2022, 8:46

Groep 8 verkeersleslogica: De weg rechtdoor met dezelfde straatnaam. Als de wetgever wat anders bedoelt moet die dat toelichten. :yes:

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Bericht door Seat Ibiza » di 18 okt 2022, 9:11

^^
De naam van de weg heeft er helemaal niets mee te maken. Of ben jij van mening dat "rechtdoor op dezelfde weg" hier betekent dat dat naar rechts afbuigen is?

https://maps.app.goo.gl/8TnEygfTQtFFA3QTA

Je staat op de Vroenhovenweg. Deze loopt verder naar rechts. Rechtdoor is de Musketierslaan.

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » di 18 okt 2022, 9:21

^^ Het verkeer zou er niet echt veiliger op worden als je op dit soort wegen naar meerdere straatnaambordjes moet gaan lopen speuren. :rofl2:

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » di 18 okt 2022, 14:58

Seat Ibiza schreef: di 18 okt 2022, 9:11 ^^
De naam van de weg heeft er helemaal niets mee te maken. Of ben jij van mening dat "rechtdoor op dezelfde weg" hier betekent dat dat naar rechts afbuigen is?

https://maps.app.goo.gl/8TnEygfTQtFFA3QTA

Je staat op de Vroenhovenweg. Deze loopt verder naar rechts. Rechtdoor is de Musketierslaan.
Je snapt dat dat geen onderbouwing is van je stelling, neem ik aan?

Ik reageer op het citaat uit het RVV. Je moet dus ook uit het RVV citeren of bovenliggende wetgeving om mijn stelling te weerleggen. :yes:
Het verkeer zou er niet echt veiliger op worden als je op dit soort wegen naar meerdere straatnaambordjes moet gaan lopen speuren.
Kan best zijn, maar dat maakt de zin 'zelfde weg' niet anders van betekenis.

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Bericht door Seat Ibiza » di 18 okt 2022, 17:20

Vinny schreef: di 18 okt 2022, 14:58 Ik reageer op het citaat uit het RVV. Je moet dus ook uit het RVV citeren of bovenliggende wetgeving om mijn stelling te weerleggen. :yes:
Nee, jij geeft geen antwoord op de vraag. Loopt volgens jou "dezelfde weg" in mijn voorbeeld naar rechts, of niet?

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » di 18 okt 2022, 17:27

Vinny schreef: di 18 okt 2022, 8:46 Groep 8 verkeersleslogica: De weg rechtdoor met dezelfde straatnaam. Als de wetgever wat anders bedoelt moet die dat toelichten. :yes:
:rofl2:

Groep 6 verkeersleslogica: de straatnaam is totáál irrelevant. Zoek eens op Markerkant in Almere, daar zie je een voorbeeld waarom.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Via
2x5 autosnelweg

Bericht door Via » di 18 okt 2022, 19:28

Wesso schreef: za 15 okt 2022, 22:11 Ja, kom nou. Er ligt een bochtpatroon in de bestrating, een uitritconstructie voor de zijstraat en bij de zijstraat begint een 30 km/h zone terwijl de weg door de bocht 50 blijft. Om de Westerstraat van zuid naar noord te volgen moet je linksafslaan. Ook al voelt het voor sommigen als rechtdoor. Dat is hoe ik als verkeerskundige (het is lang geleden, maar toch) de inrichting lees. Zullen we een polletje starten of is (bijna) iedereen het met me eens?
Ik ben het ook met je eens, de bedoeling is overduidelijk. Zou je voor dit soort situaties niet het beste het onderbord afbuigende voorrang als solo-bord kunnen toepassen?

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » di 18 okt 2022, 19:32

^^ Dat is dus hier toegepast, maar volgens de regeltjes zou er dan altijd een :B1: of :B3: bij moeten hangen. Voor situaties zoals ook in de beginpost waar de weg in een bocht ligt met daarop uitkomende uitritten is eigenlijk geen goede bebording mogelijk zo lijkt het. Maar ja, naar mijn mening zou een uitritconstructie eigenlijk alleen toegepast moeten worden bij 'echte' uitritten en niet om feitelijk zijstraten af te bakenen als zijnde een ETW gebied (zoals overal in Nederland inmiddels de standaard lijkt). Eigenlijk is dat misbruik maken van het concept uitrit.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » wo 19 okt 2022, 9:00

Seat Ibiza schreef: di 18 okt 2022, 17:20
Vinny schreef: di 18 okt 2022, 14:58 Ik reageer op het citaat uit het RVV. Je moet dus ook uit het RVV citeren of bovenliggende wetgeving om mijn stelling te weerleggen. :yes:
Nee, jij geeft geen antwoord op de vraag. Loopt volgens jou "dezelfde weg" in mijn voorbeeld naar rechts, of niet?
Groep 6 verkeersleslogica: de straatnaam is totáál irrelevant. Zoek eens op Markerkant in Almere, daar zie je een voorbeeld waarom.
Zo heb ik de regel geleerd:

'Rechtdoor op dezelfde weg gaat voor'

In het voorbeeld is rechtdoor de uitritconstructie op, en dezelfde weg loopt ook rechtdoor. Rechts is immers een andere weg. En daar doet een stratenpatroon niets aan af. Het is heel simpel: je rijdt op weg a. rechtdoor is weg a. rechts is weg b. a = a. 'hetzelfde' dus.

De andere voorbeelden die jullie geven zijn niet relevant, want die zijn niet rechtdoor. :twisted:
SPOILER: TOON

En ja ik realiseer me dat de wegbeheerder het blijkbaar anders bedoelt maar dan moet die eens zijn huiswerk gaan doen en relevante borden plaatsen. En het ministerie van Verkeer en Waterstaat mag in het RVV ook een stuk duidelijker gaan uitleggen wat voor gevolgen afbuigende voorrang heeft voor dit soort situaties

Wesso
2x3 autosnelweg

Bericht door Wesso » wo 19 okt 2022, 11:21

Oké, dus er is geen goed reglement en de situatie is niet handig vormgegeven. Daar kunnen we het over eens zijn.

Stel dat deze borden er zouden staan, los van of het passend is:
Afbeelding
Is het dan nog steeds 'rechtdoor op dezelfde weg gaat voor' waarbij de Westerstraat volgen als rechtdoor geldt?

Misschien nog beter om de hele wijk 30 km/h zone te maken zonder rare bochtjes...

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » wo 19 okt 2022, 12:26

Vinny schreef: wo 19 okt 2022, 9:00Zo heb ik de regel geleerd:

In het voorbeeld is rechtdoor de uitritconstructie op, en dezelfde weg loopt ook rechtdoor. Rechts is immers een andere weg. En daar doet een stratenpatroon niets aan af. Het is heel simpel: je rijdt op weg a. rechtdoor is weg a. rechts is weg b. a = a. 'hetzelfde' dus.

(...)

En ja ik realiseer me dat de wegbeheerder het blijkbaar anders bedoelt maar dan moet die eens zijn huiswerk gaan doen en relevante borden plaatsen. En het ministerie van Verkeer en Waterstaat mag in het RVV ook een stuk duidelijker gaan uitleggen wat voor gevolgen afbuigende voorrang heeft voor dit soort situaties
Ik ben het eens met alles wat je HIER zegt. Alleen de straatnaam is totaal niet relevant.

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » wo 19 okt 2022, 12:34

Wesso schreef: wo 19 okt 2022, 11:21 Oké, dus er is geen goed reglement en de situatie is niet handig vormgegeven. Daar kunnen we het over eens zijn.
Ik wil toch een nuance aanbrengen: de regelgeving is duidelijk. Alleen men geeft er een onterechte draai aan, nog gesteund door experts ook. Dát heeft als gevolg dat de regelgeving misschien moet worden aangepast. Men kan er blijkbaar niet mee omgaan.
Wesso schreef: wo 19 okt 2022, 11:21Stel dat deze borden er zouden staan, los van of het passend is:
Afbeelding
Is het dan nog steeds 'rechtdoor op dezelfde weg gaat voor' waarbij de Westerstraat volgen als rechtdoor geldt?
Mijn antwoord is tweeledig: rechtdoor op dezelfde weg gaat hier dan nog steeds niet op, want er ligt een uitritconstructie. Dus iedereen die daar inrijdt, of uitrijdt, moet alle verkeer voor laten gaan.

Als tweede: borden gaan boven regels, dus dan zou het rechtsafslaande verkeer op een voorrangsweg zitten. Als ik zo eens naar de definitie van verschillende borden kijk, zou het bij een :B1: met onderbord wel om een afbuigende weg gaan, maar bij een :B4: niet. Een :B4: met onderbord geeft slechts aan wat het verloop van de voorrang is, niet van de weg. Vet duidelijk allemaal... :roll:

Wesso
2x3 autosnelweg

Bericht door Wesso » zo 23 okt 2022, 16:56

Nog even hierop terugkomen:
Attietattie schreef: wo 19 okt 2022, 12:26
Vinny schreef: wo 19 okt 2022, 9:00Zo heb ik de regel geleerd:

(...)

Ik ben het eens met alles wat je HIER zegt. Alleen de straatnaam is totaal niet relevant.
Dus je bent het ook eens met de regel 'Rechtdoor op dezelfde weg gaat voor' die hier van toepassing zou zijn op verkeer dat rechtdoor de uitritconstructie op gaat?
Attietattie schreef: wo 19 okt 2022, 12:34
Wesso schreef: wo 19 okt 2022, 11:21 Oké, dus er is geen goed reglement en de situatie is niet handig vormgegeven. Daar kunnen we het over eens zijn.
Ik wil toch een nuance aanbrengen: de regelgeving is duidelijk. Alleen men geeft er een onterechte draai aan, nog gesteund door experts ook. Dát heeft als gevolg dat de regelgeving misschien moet worden aangepast. Men kan er blijkbaar niet mee omgaan.
Dit is onduidelijk voor mij. Waarom is de regelgeving volgens jou duidelijk, en wat is de onterechte draai die eraan wordt gegeven?
Attietattie schreef:
Wesso schreef: wo 19 okt 2022, 11:21Stel dat deze borden er zouden staan, los van of het passend is:
Afbeelding
Mijn antwoord is tweeledig: rechtdoor op dezelfde weg gaat hier dan nog steeds niet op, want er ligt een uitritconstructie. Dus iedereen die daar inrijdt, of uitrijdt, moet alle verkeer voor laten gaan.
In antwoord op Vinny (eerste quote) lijk je het eens te zijn met 'Rechtdoor op dezelfde weg gaat voor', rechtdoor de uitritconstructie op. Met deze borden gaat het nog steeds niet op? Waar zit de eerste "gaat niet op"?
Ik ben heel benieuwd naar je interpretatie van de regelgeving bij de situatie Westerstraat...
Laatst gewijzigd door Wesso op zo 23 okt 2022, 17:15, 1 keer totaal gewijzigd.

Wesso
2x3 autosnelweg

Bericht door Wesso » zo 23 okt 2022, 17:00

In Ede is er een situatie waarbij je rechtdoor een uitritconstructie oprijdt/afrijdt, en linksaf de weg kan vervolgen. Dit is bij winkelcentrum Bellestein.

https://www.google.nl/maps/@52.0411906, ... 384!8i8192

Toen ik hier voor het eerst kwam, en 'linksaf' wilde slaan naar Bellestein, zat ik te twijfelen of verkeer dat me tegemoet komt van de uitritconstructie voorrang heeft. Ik kom er niet zo vaak eigenlijk. Maar ik merk dat verkeer uit tegengestelde richting op de uitritconstructie netjes stopt, dus het lijkt me voor iedereen duidelijk.

Durashift
autoweg

Bericht door Durashift » zo 23 okt 2022, 23:20

^^ Ja, die is handig.. Ik stop daar wel op de uitritconstructie.

De Bergstraat in Wageningen, nabij Hotel de Wereld, is ook een fijne.. Door de pollers zou je kunnen redeneren dat motorvoertuigen geen andere keus hebben dan de weg te vervolgen, linksaf dus, maar eigenlijk gewoon 'rechtdoor'.. Wat doe je dan met fietsers die je tegemoet komen fietsen en rechtdoor richting centrum willen?

Ik geef ze voorrang, ze komen mij immers tegemoet en vervolgen hun weg rechtdoor. Ik sla linksaf.
Maar, kennelijk doen veel automobilisten dit niet.. want ik tref het regelmatig dat fietsers afremmen en niet verwachten voorrang te krijgen.

https://www.google.nl/maps/@51.967502,5 ... 384!8i8192

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » zo 23 okt 2022, 23:36

Nou daar in Wageningen is dat volgens mij voor (bijna) iedereen wel duidelijk dat het écht linksaf is en geen afbuigende weg. :yes:

Durashift
autoweg

Bericht door Durashift » za 29 okt 2022, 12:59

Wesso schreef: wo 19 okt 2022, 11:21 (..)

Stel dat deze borden er zouden staan (..)
Afbeelding
(..)
Deze combinatie kwam ik gistermiddag tegen op de Nijverheidsweg in Utrecht (Cartesius buurt). Voor mij stond een lesauto, welke de Nijveheidsweg wilde vervolgen en stond te wachten totdat verkeer van rechts voorbij gereden was. Knipperlicht naar links stond ook aan. Instructeur was duidelijk bezig met uitleg geven, aan de handgebaren te zien. :)

https://www.google.nl/maps/@52.102089,5 ... 384!8i8192

Moeilijk gedoe om een tweerichtingen fietspad (mede) te ontsluiten, naar mijn mening.

Steyn_E
autoweg

Bericht door Steyn_E » za 29 okt 2022, 14:31

Jeetje, dat is qua inrichting wel heel karig. Zo slecht/onduidelijk zie je ze zelden. Qua richting aangeven; zoals de lesauto zou ik het ook doen (wel richting aangeven als je de voorrangsweg verlaat ook al is dat ‘rechtdoor’, niet wanneer je de voorrangsweg door de bocht blijft volgen).

Wesso
2x3 autosnelweg

Bericht door Wesso » za 29 okt 2022, 16:16

Ze vinden het kennelijk ook leuk als fietsers frontaal op elkaar klappen:

https://www.google.nl/maps/@52.1023264, ... 384!8i8192

Victor
autoweg

Bericht door Victor » za 29 okt 2022, 16:44

^^ Die pijltjes zijn denk ik al eerder voorbijgekomen. Alternatief wordt de fietser uit elkaar getrokken.
Ook leuk: dat mini-Eiffeltorentje op de achtergrond :)

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » za 29 okt 2022, 18:37

Victor schreef: za 29 okt 2022, 16:44Alternatief wordt de fietser uit elkaar getrokken.
Ja, maar dan klopt het bord tenminste.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » za 29 okt 2022, 20:27

Het is niet zo dat als het op het bord staat, het ook gebeurt: :J27: staat er ook als de herten gewoon rustig aan de kant van de weg blijven grazen :mrgreen: