Fiets - richting aangeven met één arm

Hier kan gediscussieerd worden over juridische aspecten van het wegverkeer

Moderator: Moderatoren

Kerelijn
zandpaadje

Fiets - richting aangeven met één arm

Bericht door Kerelijn » zo 16 okt 2022, 23:18

Hallo allemaal, een vriend van mij is met één arm geboren. Gelukkig kan hij er grotendeels normaal mee functioneren. Hoe zit het eigenlijk met fietsen? Richting aangeven door een arm uit te steken is verplicht, maar als hij dat doet heeft hij geen handen meer aan het stuur. Welke regel gaat voor? Of betekent dit dat hij überhaupt niet mag fietsen zonder extra maatregelen (zoals een richtingaanwijzer met lampjes o.i.d.)?

Alfa
2x3 autosnelweg

Re: Fiets - richting aangeven met één arm

Bericht door Alfa » zo 16 okt 2022, 23:59

Het kan dan nog verplicht zijn, veel wordt het niet gedaan. Ik kan me dus niet voorstellen dat er ooit al boetes voor uitgeschreven zijn.

verfmeer95
expressweg

Bericht door verfmeer95 » ma 17 okt 2022, 0:12

Je vriend mag zonder handen aan het stuur fietsen, zolang hij z'n fiets daarmee onder controle kan houden. Daarmee kan hij naar 1 richting zijn arm uitsteken. Voor de andere richting heeft hij altijd richtingaanwijzers nodig.

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » ma 17 okt 2022, 0:30

verfmeer95 schreef: ma 17 okt 2022, 0:12Daarmee kan hij naar 1 richting zijn arm uitsteken.
Dan kan hij dat ook naar de andere kant. Het gaat erom dat hij dan zijn stuur niet meer vast heeft.

verfmeer95 schreef: ma 17 okt 2022, 0:12 Je vriend mag zonder handen aan het stuur fietsen, zolang hij z'n fiets daarmee onder controle kan houden.
Dit betwijfel ik namelijk. Ik denk namelijk dat dit vergelijkbaar is met driften: Sébastien Loeb heeft zijn auto driftend absoluut beter onder controle dan ik zonder te driften en toch krijgt hij een prent en ik niet.

verfmeer95 schreef: ma 17 okt 2022, 0:12Voor de andere richting heeft hij altijd richtingaanwijzers nodig.
En aan de voorzijde dan?

Ik kan er zo snel niets over vinden, maar bij motorfietsen moeten richtingaanwijzers op een bepaalde afstand van elkaar gesitueerd zijn, en daar voldoet die richtingaanwijzer in ieder geval niet aan.
Laatst gewijzigd door Attietattie op wo 09 nov 2022, 16:52, 1 keer totaal gewijzigd.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

verfmeer95
expressweg

Bericht door verfmeer95 » ma 17 okt 2022, 0:40

^^ Ik had even gegoogled en ook versies gezien waarbij je twee losse richtingaanwijzers die je aan het einde van je stuur bevestigd. Ik dacht dat dit er ook zo'n eentje was, maar had beter moeten lezen.

Kerelijn
zandpaadje

Bericht door Kerelijn » ma 17 okt 2022, 8:30

Dank voor de reacties! Nog geen consensus, blijkbaar. Wel interessant dat er richtingaanwijzers voor op de fiets bestaan.

Ik snap dat richtingaanwijzers in deze situatie veiliger zullen zijn, maar ik bedoel de vraag juridisch: is hij verplicht zulke dingen aan te schaffen of mag hij zonder fietsen?

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » ma 17 okt 2022, 9:00

verfmeer95 schreef: ma 17 okt 2022, 0:40Ik dacht dat dit er ook zo'n eentje was, maar had beter moeten lezen.
Dat is niet zo gek, want ik zag daar wel een plaatje van op de site, geloof ik.

Km357
2x2 autosnelweg

Bericht door Km357 » ma 17 okt 2022, 9:32

In BE is de verkeersregel dat fietsers richting dienen aan te geven met de arm "indien mogelijk", gewoon omdat je niet van een 5jarig kind of een bejaarde op de fiets de stabiliteit kan verwachten dat ze met 1 hand blijven sturen. Welk nut heeft het immers dat een persoon omvalt en zich op z'n minst pijnigt gewoon om richting aan te geven? Een lichamelijke beperking valt op zich in dezelfde categorie en het is ook gewoon verboden om zonder handen op het stuur te fietsen. Als je dus maar 1 arm hebt...hoef je in BE geen richting aan te geven.

Dat betekent niet dat je maar moet denken dat alles kan en roekeloos je ding gaan doen natuurlijk.

verfmeer95
expressweg

Bericht door verfmeer95 » ma 17 okt 2022, 10:45

Kerelijn schreef: ma 17 okt 2022, 8:30 Dank voor de reacties! Nog geen consensus, blijkbaar. Wel interessant dat er richtingaanwijzers voor op de fiets bestaan.

Ik snap dat richtingaanwijzers in deze situatie veiliger zullen zijn, maar ik bedoel de vraag juridisch: is hij verplicht zulke dingen aan te schaffen of mag hij zonder fietsen?
In Nederland staat er in de wet (Artikel 17 lid 2 van het RVV 1990) dat
Bestuurders moeten alvorens af te slaan een teken met hun richtingaanwijzer of met hun arm geven.
Fietsers zijn bestuurders, dus als jouw vriend met zijn arm geen richting kan aangeven moet hij een richtingaanwijzer gebruiken.
In België is dat blijkbaar anders, dus dan hangt het af van waar hij fietst.

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » ma 17 okt 2022, 14:09

Km357 schreef: ma 17 okt 2022, 9:32 In BE is de verkeersregel dat fietsers richting dienen aan te geven met de arm "indien mogelijk", gewoon omdat je niet van een 5jarig kind of een bejaarde op de fiets de stabiliteit kan verwachten dat ze met 1 hand blijven sturen. Welk nut heeft het immers dat een persoon omvalt en zich op z'n minst pijnigt gewoon om richting aan te geven? Een lichamelijke beperking valt op zich in dezelfde categorie en het is ook gewoon verboden om zonder handen op het stuur te fietsen. Als je dus maar 1 arm hebt...hoef je in BE geen richting aan te geven.

Dat betekent niet dat je maar moet denken dat alles kan en roekeloos je ding gaan doen natuurlijk.
Hoeveel procent zou daadwerkelijk op een of andere manier richting aangeven? Dat zal wellicht minder dan 5% zijn. Deze wettekst is dode letter.

Km357
2x2 autosnelweg

Bericht door Km357 » ma 17 okt 2022, 14:18

^^ Dat doet er toch niet toe? Met zo'n argument zou ieder artikel in de wegcode z'n kracht verliezen als 95% het negeert. Gaan we dan allemaal vanaf nu 200 doen op de snelweg? Dan moet die 120 ook niet meer gelden. :top:

We weten allemaal wel hoeveel verkeersregels of andere zaken van de wegcode worden genegeerd. Meestal onbewust, maar vaak genoeg volledig bewust. Fietsers zijn over het algemeen daar wel sterker in omdat ze zich ook gesterkt voelen door een beleid dat hen als een soort wereldverbeteraars ziet.

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » ma 17 okt 2022, 14:53

Alfa schreef: ma 17 okt 2022, 14:09Hoeveel procent zou daadwerkelijk op een of andere manier richting aangeven? Dat zal wellicht minder dan 5% zijn. Deze wettekst is dode letter.
Dooddoener. Er wordt hier gevraagd hoe het juridisch zit en daar wordt antwoord op gegeven.

Ik heb er ook aan gedacht te reageren met de mededeling dat er toch geen agent is die die vriend een boete gaat geven. Maar daar is de topicstarter niet naar op zoek.

RikB
stadsweg

Bericht door RikB » di 18 okt 2022, 11:23

Indien mogelijk geef ik altijd richting aan. Als je duidelijk aangeeft waar je heen wilt, gaan mensen opeens actief om je heen rijden en voorrang geven.

Mundial
stadsweg

Bericht door Mundial » di 01 nov 2022, 16:29

Bij linksaf gaan op een weg zonder fietspad doe ik het toch wel, zeker als er meerdere auto's achter je rijden en die zouden kunnen beginnen inhalen.
Sinds 1 oktober zijn richtingaanwijzers voor fietsers trouwens toegelaten, blijkbaar was dat tot voor kort verboden.
Je bent wel nog steeds verplicht om in de mate van het mogelijke je arm uit te steken :?
Nieuwsbericht op wegcode.be

Jeroen
2x2 autosnelweg

Bericht door Jeroen » di 01 nov 2022, 23:12

Er bestaan al fietsen met richtingaanwijzers.
Link
En zelfs fietshelmen met richtingaanwijzers.
Link
In hoeverre mensen die dingen ook gaan gebruiken als het er op zit is natuurlijk vers twee...

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » wo 02 nov 2022, 0:07

...en ook rugtassen. En ook handschoenen.

Er zijn ook helmen met koplamp en/of remlicht enzo.

hneel
verkeersader

Bericht door hneel » ma 28 nov 2022, 18:56

verfmeer95 schreef: ma 17 okt 2022, 0:12 Daarmee kan hij naar 1 richting zijn arm uitsteken.
Ik weet niet om welke arm het gaat, maar 3x rechts is ook links en 3x links is ook rechts.
Een volk dat leeft bouwt aan zijn toekomst

Km357
2x2 autosnelweg

Bericht door Km357 » ma 28 nov 2022, 19:27

^^ Quasi niemand in het verkeer zal dat zo begrijpen, dus het zo doen, helpt niet zo veel.

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » ma 28 nov 2022, 20:20

Het lijkt me dat je je met één arm als fietser door het verkeer kunt begeven. En als je onvoldoende duidelijk kunt maken welke richting je wilt bestaat er de mogelijkheid om af te stappen en zo van richting te veranderen.

Niet alles hoeft in regels gevormd te worden :yes:

Boerenkool
autoweg

Bericht door Boerenkool » do 08 dec 2022, 13:03

Ik zie ook wel eens mensen met de andere hand wijzen, niet gestrekt maar gebogen in de richting. Als ze tas hebben ofzo.
Vroeger zag je dat automobilsten met kapotte richtingaanwijzers ook wel eens doen.
Blijft natuurlijk het punt van het stuur moeten loslaten