Fiets - richting aangeven met één arm
Moderator: Moderatoren
-
- zandpaadje
Fiets - richting aangeven met één arm
Hallo allemaal, een vriend van mij is met één arm geboren. Gelukkig kan hij er grotendeels normaal mee functioneren. Hoe zit het eigenlijk met fietsen? Richting aangeven door een arm uit te steken is verplicht, maar als hij dat doet heeft hij geen handen meer aan het stuur. Welke regel gaat voor? Of betekent dit dat hij überhaupt niet mag fietsen zonder extra maatregelen (zoals een richtingaanwijzer met lampjes o.i.d.)?
-
- 2x3 autosnelweg
Re: Fiets - richting aangeven met één arm
Het kan dan nog verplicht zijn, veel wordt het niet gedaan. Ik kan me dus niet voorstellen dat er ooit al boetes voor uitgeschreven zijn.
-
- expressweg
Je vriend mag zonder handen aan het stuur fietsen, zolang hij z'n fiets daarmee onder controle kan houden. Daarmee kan hij naar 1 richting zijn arm uitsteken. Voor de andere richting heeft hij altijd richtingaanwijzers nodig.
-
- 2x4 autosnelweg
Dan kan hij dat ook naar de andere kant. Het gaat erom dat hij dan zijn stuur niet meer vast heeft.
Dit betwijfel ik namelijk. Ik denk namelijk dat dit vergelijkbaar is met driften: Sébastien Loeb heeft zijn auto driftend absoluut beter onder controle dan ik zonder te driften en toch krijgt hij een prent en ik niet.verfmeer95 schreef: ↑ma 17 okt 2022, 0:12 Je vriend mag zonder handen aan het stuur fietsen, zolang hij z'n fiets daarmee onder controle kan houden.
En aan de voorzijde dan?verfmeer95 schreef: ↑ma 17 okt 2022, 0:12Voor de andere richting heeft hij altijd richtingaanwijzers nodig.
Ik kan er zo snel niets over vinden, maar bij motorfietsen moeten richtingaanwijzers op een bepaalde afstand van elkaar gesitueerd zijn, en daar voldoet die richtingaanwijzer in ieder geval niet aan.
Laatst gewijzigd door Attietattie op wo 09 nov 2022, 16:52, 1 keer totaal gewijzigd.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje
-
- expressweg

-
- zandpaadje
Dank voor de reacties! Nog geen consensus, blijkbaar. Wel interessant dat er richtingaanwijzers voor op de fiets bestaan.
Ik snap dat richtingaanwijzers in deze situatie veiliger zullen zijn, maar ik bedoel de vraag juridisch: is hij verplicht zulke dingen aan te schaffen of mag hij zonder fietsen?
Ik snap dat richtingaanwijzers in deze situatie veiliger zullen zijn, maar ik bedoel de vraag juridisch: is hij verplicht zulke dingen aan te schaffen of mag hij zonder fietsen?
-
- 2x4 autosnelweg
Dat is niet zo gek, want ik zag daar wel een plaatje van op de site, geloof ik.verfmeer95 schreef: ↑ma 17 okt 2022, 0:40Ik dacht dat dit er ook zo'n eentje was, maar had beter moeten lezen.
-
- 2x2 autosnelweg
In BE is de verkeersregel dat fietsers richting dienen aan te geven met de arm "indien mogelijk", gewoon omdat je niet van een 5jarig kind of een bejaarde op de fiets de stabiliteit kan verwachten dat ze met 1 hand blijven sturen. Welk nut heeft het immers dat een persoon omvalt en zich op z'n minst pijnigt gewoon om richting aan te geven? Een lichamelijke beperking valt op zich in dezelfde categorie en het is ook gewoon verboden om zonder handen op het stuur te fietsen. Als je dus maar 1 arm hebt...hoef je in BE geen richting aan te geven.
Dat betekent niet dat je maar moet denken dat alles kan en roekeloos je ding gaan doen natuurlijk.
Dat betekent niet dat je maar moet denken dat alles kan en roekeloos je ding gaan doen natuurlijk.
-
- expressweg
In Nederland staat er in de wet (Artikel 17 lid 2 van het RVV 1990) datKerelijn schreef: ↑ma 17 okt 2022, 8:30 Dank voor de reacties! Nog geen consensus, blijkbaar. Wel interessant dat er richtingaanwijzers voor op de fiets bestaan.
Fietsers zijn bestuurders, dus als jouw vriend met zijn arm geen richting kan aangeven moet hij een richtingaanwijzer gebruiken.Bestuurders moeten alvorens af te slaan een teken met hun richtingaanwijzer of met hun arm geven.
In België is dat blijkbaar anders, dus dan hangt het af van waar hij fietst.
-
- 2x3 autosnelweg
Hoeveel procent zou daadwerkelijk op een of andere manier richting aangeven? Dat zal wellicht minder dan 5% zijn. Deze wettekst is dode letter.Km357 schreef: ↑ma 17 okt 2022, 9:32 In BE is de verkeersregel dat fietsers richting dienen aan te geven met de arm "indien mogelijk", gewoon omdat je niet van een 5jarig kind of een bejaarde op de fiets de stabiliteit kan verwachten dat ze met 1 hand blijven sturen. Welk nut heeft het immers dat een persoon omvalt en zich op z'n minst pijnigt gewoon om richting aan te geven? Een lichamelijke beperking valt op zich in dezelfde categorie en het is ook gewoon verboden om zonder handen op het stuur te fietsen. Als je dus maar 1 arm hebt...hoef je in BE geen richting aan te geven.
-
- 2x2 autosnelweg

We weten allemaal wel hoeveel verkeersregels of andere zaken van de wegcode worden genegeerd. Meestal onbewust, maar vaak genoeg volledig bewust. Fietsers zijn over het algemeen daar wel sterker in omdat ze zich ook gesterkt voelen door een beleid dat hen als een soort wereldverbeteraars ziet.
-
- 2x4 autosnelweg
Dooddoener. Er wordt hier gevraagd hoe het juridisch zit en daar wordt antwoord op gegeven.
Ik heb er ook aan gedacht te reageren met de mededeling dat er toch geen agent is die die vriend een boete gaat geven. Maar daar is de topicstarter niet naar op zoek.
-
- stadsweg
Indien mogelijk geef ik altijd richting aan. Als je duidelijk aangeeft waar je heen wilt, gaan mensen opeens actief om je heen rijden en voorrang geven.
-
- stadsweg
Bij linksaf gaan op een weg zonder fietspad doe ik het toch wel, zeker als er meerdere auto's achter je rijden en die zouden kunnen beginnen inhalen.
Sinds 1 oktober zijn richtingaanwijzers voor fietsers trouwens toegelaten, blijkbaar was dat tot voor kort verboden.
Je bent wel nog steeds verplicht om in de mate van het mogelijke je arm uit te steken
Nieuwsbericht op wegcode.be
Sinds 1 oktober zijn richtingaanwijzers voor fietsers trouwens toegelaten, blijkbaar was dat tot voor kort verboden.
Je bent wel nog steeds verplicht om in de mate van het mogelijke je arm uit te steken

Nieuwsbericht op wegcode.be
-
- 2x2 autosnelweg
Er bestaan al fietsen met richtingaanwijzers.
Link
En zelfs fietshelmen met richtingaanwijzers.
Link
In hoeverre mensen die dingen ook gaan gebruiken als het er op zit is natuurlijk vers twee...
Link
En zelfs fietshelmen met richtingaanwijzers.
Link
In hoeverre mensen die dingen ook gaan gebruiken als het er op zit is natuurlijk vers twee...
-
- 2x4 autosnelweg
...en ook rugtassen. En ook handschoenen.
Er zijn ook helmen met koplamp en/of remlicht enzo.
Er zijn ook helmen met koplamp en/of remlicht enzo.
-
- verkeersader
Ik weet niet om welke arm het gaat, maar 3x rechts is ook links en 3x links is ook rechts.
Een volk dat leeft bouwt aan zijn toekomst
-
- 2x2 autosnelweg

-
- 2x5 autosnelweg
Het lijkt me dat je je met één arm als fietser door het verkeer kunt begeven. En als je onvoldoende duidelijk kunt maken welke richting je wilt bestaat er de mogelijkheid om af te stappen en zo van richting te veranderen.
Niet alles hoeft in regels gevormd te worden
Niet alles hoeft in regels gevormd te worden

-
- autoweg
Ik zie ook wel eens mensen met de andere hand wijzen, niet gestrekt maar gebogen in de richting. Als ze tas hebben ofzo.
Vroeger zag je dat automobilsten met kapotte richtingaanwijzers ook wel eens doen.
Blijft natuurlijk het punt van het stuur moeten loslaten
Vroeger zag je dat automobilsten met kapotte richtingaanwijzers ook wel eens doen.
Blijft natuurlijk het punt van het stuur moeten loslaten