[B] Gebruik richtingaanwijzer op autosnelweg

Hier kan gediscussieerd worden over juridische aspecten van het wegverkeer

Moderator: Moderatoren

Tommy
autoweg

[B] Gebruik richtingaanwijzer op autosnelweg

Bericht door Tommy » wo 19 okt 2022, 9:09

Opvallend persbericht dat me helemaal niet verbaasd. Eigenlijk moet je daar geen onderzoek voor doen om dit te weten... :geenlach:
Hoeveel chauffeurs gebruiken hun richtingaanwijzers? Touring deed de check en de waarnemingen zijn ontnuchterend

Chauffeurs die hun richtingaanwijzers niet gebruiken: ze halen steevast de top 5 van ergernissen in het verkeer. Nu is Touring deze overtreders gaan tellen op de snelwegen. In de steekproef zijn ook een aantal chauffeurs gevolgd. “Er zijn er die pertinent hun richtingaanwijzer niet gebruiken”.

“We zijn gaan postvatten op bruggen over de E40, E17, E19 en de Brusselse ring, en telden op een een half uur tijd alle voertuigen die van rijstrook wisselden. De waarnemingen zijn ontnuchterend”, aldus woordvoerder Danny Smagghe van Touring.

Afbeelding

“Bijna de helft van de automobilisten gebruikt geen richtingaanwijzer om van rijstrook te veranderen. Zowat 4 op de 10 doet dit ook niet om de snelweg op te rijden of te verlaten. Bij rotondes gebruikt meer dan de helft de richtingaanwijzer niet om de rotonde te verlaten, hoewel dit sedert 2004 verplicht is.”

Nonchalance

Dit onderzoek werd in 2005 voor het eerst gedaan, en sindsdien regelmatig herhaald. Telkens riep Touring op tot correct gebruik van de richtingaanwijzers en respect voor andere weggebruikers. Maar de Belgische chauffeur blijft nonchalant. “Is het verstrooidheid? Vinden ze het niet zo’n zware fout? Of kennen ze het het verkeersreglement onvoldoende?”, vraagt Smagghe zich af.

Touring vermoedt dat de verkeerspolitie andere prioriteiten heeft en er niet toe komt om dit consequent te controleren. “Maar als andere weggebruikers niet weten dat een bestuurder op zijn rijstrook blijft of niet, kan de verkeersveiligheid in het gedrang komen. Het is ook gevaarlijk voor fietsers en voetgangers op een rotonde. Het zou de moeite waard zijn om eens uit te zoeken tot hoeveel ongevallen dit leidt”.
Bron: https://www.hln.be/binnenland/hoeveel-c ... a2a52a9df/
Dé grootste collectie aan foto's van Belgische gepersonaliseerde nummerplaten!
www.vanityplates.be

Wimpie25
2x2 autosnelweg

Re: [B] Gebruik richtingaanwijzer op autosnelweg

Bericht door Wimpie25 » wo 19 okt 2022, 9:57

^^
Dat zal met de jaren wel steeds minder worden, gezien steeds meer merken rijstrookbeveiliging inbouwen waardoor je quasi niet meer van vak kan veranderen zonder dat de wagen bijstuurt of een alarm laten horen.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 19 okt 2022, 9:57

Naar mijn beleving zijn het ver bovengemiddeld vaak Audi-rijders die hun richtingaanwijzer niet gebruiken. En dan vooral op plekken waar het er wel toe doet, zoals bij rotondes of afslaan met mogelijk conflict met ander verkeer.

Wimpie25
2x2 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 » wo 19 okt 2022, 10:01

Naar mijn beleving zijn dat vooral de mensen die met oude of goedkopere barrels rondkarren, die er met de aandacht niet bijzijn. Of de soort dat altijd en overal 60 km/u rijdt, binnen en buiten de bebouwde kom.

Tommy
autoweg

Bericht door Tommy » wo 19 okt 2022, 10:20

^^
Ik volg hierin Wimpie...
www.vanityplates.be

tsov
verkeersader

Bericht door tsov » wo 19 okt 2022, 11:07

Wellicht een verschil tussen Nederland en België? Want mijn ervaring is ook de wat duurdere (Duitse) leasebak die zich hier het meeste schuldig aan maakt...

Tommy
autoweg

Bericht door Tommy » wo 19 okt 2022, 11:19

Persbericht op vrt:
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2022/10/19 ... ik-je-die/

Verder kende ik deze regel wél:
Als je van rijvak verandert. Maar als je rechts rijdt en naar links moet wegens een wegversmalling, verander je niet van rijstrook. Je voert dus geen manoeuvre uit. Je hebt voorrang van rechts ten opzichte van wie zich links van je bevindt
Maar volg ze geenzins. Ik zet wél mijn richtingaanwijzer op en ga er niet zomaar vanuit dat ik voorrang van rechts zal krijgen. Bvb hier:
https://www.google.be/maps/@50.9483194, ... 384!8i8192
www.vanityplates.be

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » wo 19 okt 2022, 12:02

Tommy schreef: wo 19 okt 2022, 11:19
Als je van rijvak verandert. Maar als je rechts rijdt en naar links moet wegens een wegversmalling, verander je niet van rijstrook. Je voert dus geen manoeuvre uit. Je hebt voorrang van rechts ten opzichte van wie zich links van je bevindt
Heh?!? Ik ken de Belgische wetgeving onvoldoende, maar ik heb wel ogen: je verandert wel degelijk van rijstrook. Dat jouw rijstrook daarna ophoudt, is niet relevant. En daarnaast: je komt niet van rechts, je bevindt je rechts. De rijdt beide dezelfde kant op. In Nederland dien je alle verkeer voor te laten gaan bij een rijstrookwissel, ik kan me niet voorstellen dat dat in België veel anders gaat.

Of is het werkelijk zo dan de Belgen dat anders in de wetgeving hebben staan?!?
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Egbert
autoweg

Bericht door Egbert » wo 19 okt 2022, 12:08

Het lijkt mij ook dat dat een wissel van rijstrook is en dat je dan voorrang moet verlenen. Maar ik ben ook geen Belg.
ik dacht dat ze het hadden over situaties waar twee rijstroken in een gaan zonder duidelijke belijning. Dat zie je bij invoegstroken wel eens.
En dat Belgen weinig richting gebruiken heb ik gisteren weer gemerkt. Belgen kunnen gewoon niet rijden. :facepalm:

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » wo 19 okt 2022, 12:35

Egbert schreef: wo 19 okt 2022, 12:08Belgen kunnen gewoon niet rijden. :facepalm:
Nee, wij zijn lekker heilig. :roll:

Wimpie25
2x2 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 » wo 19 okt 2022, 13:56

tsov schreef: wo 19 okt 2022, 11:07 Wellicht een verschil tussen Nederland en België? Want mijn ervaring is ook de wat duurdere (Duitse) leasebak die zich hier het meeste schuldig aan maakt...
De grote Duitsers die bij ons rondrijden, zijn vaak ook maar gekozen door de werknemer in kwestie, omdat het praktisch verplicht is in ons fiscaal klimaat. Zij die daarmee rijden zijn meestal ook maar Jan Modaal en Greet Normaal. Niet de types die zwaar buiten de (Belgische) lijntjes gaan kleuren.

Als er asociale types met Duitse bakken de rotte patser gaan uithangen, zijn dat zij die die Duitsers zelf hebben aangekocht. En die zie je steeds minder omdat die wagens steeds duurder worden, of ze kopen een iets ouder model en dan maakt dat associaal gedrag meteen nog iets opvallender.

Verder, de wagens uit het duurdere segment zitten tegenwoordig tjokvol met rijhulpsystemen die bijna niet toestaan zonder pinker van rijvak te wisselen.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 19 okt 2022, 13:58

Wimpie25 schreef: wo 19 okt 2022, 13:56 Verder, de wagens uit het duurdere segment zitten tegenwoordig tjokvol met rijhulpsystemen die bijna niet toestaan zonder pinker van rijvak te wisselen.
Niet alleen het duurdere segment. Ik had onlangs een nieuwe Hyundai i20 mee als leenauto en die stuurt actief tegen als je van rijstrook wisselt zonder richting aan te geven. Het is wel te overrulen natuurlijk.

Tommy
autoweg

Bericht door Tommy » wo 19 okt 2022, 14:08

Jawadde. Hoe een steekproef los naar stigmatisering gaat...
www.vanityplates.be

exroosje
verkeersader

Bericht door exroosje » vr 21 okt 2022, 10:35

Het is toch algemeen bekend dat de richtingaanwijzer bij een Audi een (te dure) optie is ;)

jdb2
verkeersader

Bericht door jdb2 » vr 21 okt 2022, 10:52

Mijn ervaring is het gebruik op zich niet het probleem, maar de manier waarop.
Eerst het maneuver beginnen en dan pas richting aangeven. Dat heeft er vaak mee te maken dat als je al tijdig je richtinaanwijzer aanzet, dat voor het ander verkeer een signaal is om het gat dicht te maken ipv ruimte te gunnen.

hneel
verkeersader

Bericht door hneel » vr 21 okt 2022, 10:55

Ik vind het soms ook hinderlijk als auto's wel hun richtingaanwijzer gebruiken.

Bv, wanneer een baan met 2 rijstroken naar links afbuigt. Dan heb je regelmatig mensen op de rechterstrook die naar links gaan knipperen. Als ik dan op de linkerstrook kom aanrijden weet ik niet of ze van plan zijn op hun eigen strook te blijven of dat ze hem voor mijn auto gaan gooien.
Een volk dat leeft bouwt aan zijn toekomst

Victor
autoweg

Bericht door Victor » vr 21 okt 2022, 18:44

^^ Je hebt het toch niet over voorsorteerstroken, hoop ik?
Dan doe ik het voor jou ook iedere dag verkeerd...
https://www.google.nl/maps/@51.6262698, ... 384!8i8192
Ik geef richting aan naar links omdat ik linksaf wil, niet rechtsaf.
En ik neem de rechter linksafstrook omdat ik bij het volgende kruispunt rechtsaf wil.
https://www.google.nl/maps/@51.6266415, ... 384!8i8192
Er ontstaat wel eens wat verwarring bij ter plekke onbekenden als ze de bocht om geconfronteerd worden met de pijlers, bang dat ze in het niets verdwijnen als ze rechts langs de pijlers gaan :p
Dus ja, op deze plek komt het sporadisch voor dat iemand een kamikaze-actie uithaalt en links langs de pijlers wil terwijl hij rechts (rechter linksafstrook) voorgesorteerd stond. (zie ook de bandensporen :|)
Maar op andere plekken kun je er toch vanuit gaan dat mensen hun eigen strook blijven volgen...
Laatst gewijzigd door Victor op vr 21 okt 2022, 18:57, 3 keer totaal gewijzigd.

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » vr 21 okt 2022, 18:50

Ik hoop dat de politiek hier niet weer op reageert door de boetes te verhogen (zoals eerder met middenstrookrijden gebeurd is). Richtingaanwijzers niet gebruiken is weliswaar een ergernis en het kan in sommige gevallen gevaarlijk zijn, maar toch vind ik het terecht dat het geen topprioriteit van de politie is en dat het maar een categorie 1 overtreding is.

Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo » ma 24 okt 2022, 13:09

Het is zo simpel: bij elke zijwaartse verplaatsing dien je richting aan te geven. Zo ook bij het vanuit stilstand wegrijden als je langs de weg geparkeerd hebt. Persoonlijk heb ik een hekel aan bestuurders die geen richting aangeven.
Donateur Vereniging Wegenforum

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » wo 26 okt 2022, 11:04

Victor schreef: vr 21 okt 2022, 18:44 ^^ Je hebt het toch niet over voorsorteerstroken, hoop ik?
Dan doe ik het voor jou ook iedere dag verkeerd...
https://www.google.nl/maps/@51.6262698, ... 384!8i8192
Ik geef richting aan naar links omdat ik linksaf wil, niet rechtsaf.
En ik neem de rechter linksafstrook omdat ik bij het volgende kruispunt rechtsaf wil.
Dat is inderdaad wat Hneel bedoelt. En dan doe je het voor mij ook verkeerd. Er is wat mij betreft geen reden om links richting aan te geven als je al voor links voorgesorteerd staat, anders dan dat je naar de linker voorsorteerstrook zou willen. Dus ik ga helemaal mee met Hneel, dat dat verwarrend is, ook al doe je juridisch niets verkeerd.

hneel
verkeersader

Bericht door hneel » wo 26 okt 2022, 12:41

Attietattie schreef: wo 26 okt 2022, 11:04 Dat is inderdaad wat Hneel bedoelt.
:yesyesyes:

In zo'n geval zet ik mijn richtingaanwijzer niet meer aan, omdat ik dan immers niet meer van strook verander.
Dat de hele baan naar links of naar rechts afbuigt, is denk ik niet van belang.
Een volk dat leeft bouwt aan zijn toekomst

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » wo 26 okt 2022, 13:01

^^ Dus op dit soort plekken doe je als je eenmaal in het juiste vak zit ook je richtingaanwijzer uit? Dan ben je toch echt één van de weinigen denk ik.

Ik heb altijd geleerd en begrepen dat je bij richtingveranderingen je richtingaanwijzers gebruikt moeten worden en dat is mij uitgelegd als tot en met je de hoek om bent zeg maar. En zo lijken de meeste andere weggebruikers er ook over te denken.

Probleem kan de situatie zijn dat er twee (of drie) stroken linksaf of rechtsaf zijn waarbij het onduidelijk kan zijn voor anderen dat je de richtingaanwijzer aan hebt om de hoek om te gaan of om van rijstrook te wisselen. Qua duidelijkheid kan het in die gevallen raadzaam zijn om de richtingaanwijzer uit te zetten als je niet van plan (meer) bent om van rijstrook te wisselen, maar formeel gezien zou je hem mijns inziens altijd aan moeten houden tot je eenmaal op de andere weg rijdt.

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » wo 26 okt 2022, 13:06

Rein schreef: wo 26 okt 2022, 13:01 ^^ Dus op dit soort plekken doe je als je eenmaal in het juiste vak zit ook je richtingaanwijzer uit?
Nee, want daar kan je niet van strook wisselen, dus heeft het geen toegevoegde waarde je richtingaanwijzer uit te zetten.

CasablancaMarocco
verkeersader

Bericht door CasablancaMarocco » wo 26 okt 2022, 14:20

Ik heb het idee dat men in Frankrijk vaker het knipperlicht gebruikt op de snelwegen dan hier, dat valt mij altijd wel op na een vakantie.

Ook de gevarenlichten worden sneller gebruikt tijdens een file, hier in Nederland zie je ook best veel voertuigen die bij een afrit geen knipperlicht gebruiken, ook in Duitsland gebruiken ze naar mijn ervaring vaker hun richtingaanwijzer.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » wo 26 okt 2022, 15:25

CasablancaMarocco schreef: wo 26 okt 2022, 14:20 Ik heb het idee dat men in Frankrijk vaker het knipperlicht gebruikt op de snelwegen dan hier, dat valt mij altijd wel op na een vakantie.
Tja, dan kom je bijna vanzelf uit op de Franse gewoonte om tijdens het inhalen linksaf aan te blijven geven. Ook op de snelweg, alsof je aan het inhalen was op een enkelbaans weg over de rijstrook in de tegenrichting. Dan geef je vanzelf ook weer rechtsaf aan wanneer je teruggaat. Wat dan op die enkelbaans wegen weer het intrappen van een open deur is, want wie zou nou met gevaar voor eigen leven langer links blijven hangen dan nodig is? In het verlengde daarvan heb ik juist Nederlanders wel eens horen zeggen dat ze voor teruggaan naar rechts op een autosnelweg geen rechtsaf gaan aangeven, omdat je daar alleen maar doet wat je moet doen en het toch volkomen duidelijk is? Zelfde wanneer er aan de rechterkant een nieuwe (rechtdoor)strook bij komt en aan het einde van een invoegstrook. Van die laatste drie denk ik dan echter: het is niet altijd volkomen duidelijk, zeker wanneer het wat drukker is en altijd de optie bestaat om toch nog even te blijven hangen. In mijn persoonlijke systeem zit dat dan zo ingebakken dat ik er niet eens over nadenk of ik het richting aangeven in een concrete situatie misschien wel eens achterwege zou kunnen laten. Dat laatste kost namelijk meer energie dan gewoon even doen op automatische piloot.
Wimpie25 schreef: wo 19 okt 2022, 9:57Dat zal met de jaren wel steeds minder worden, gezien steeds meer merken rijstrookbeveiliging inbouwen waardoor je quasi niet meer van vak kan veranderen zonder dat de wagen bijstuurt of een alarm laten horen.
Ja heerlijk, die apparatuur die begint te piepen wanneer je van tevoren aangeeft dat je een taper op gaat rijden. Want dat die beveiliging is niet alleen gekoppeld aan "blijf op je rijstrook" maar ook aan dode-hoek-beveiliging. En dan vertelt mijn auto mij "er zit een auto rechts van je, ga nou niet rechtsaf" terwijl ik alleen de taper vlak vóór me op ga rijden :?

Km357
2x2 autosnelweg

Bericht door Km357 » wo 26 okt 2022, 15:46

Ik zet deze nog even neer ivm met de Belgische wegcode. Ritsen is geen manoeuvre trouwens:

"Artikel 12bis. Ritsen

De bestuurders die, bij sterk vertraagd verkeer, rijden op een rijstrook die ophoudt of waarop het verder rijden wordt verhinderd, mogen slechts vlak voor de versmalling invoegen in de aangrenzende vrije rijstrook.

De bestuurders die rijden op die vrije rijstrook moeten vlak voor de versmalling beurtelings voorrang verlenen aan één invoegende bestuurder; in geval het rijden in zowel de linker als in de rechter rijstrook wordt verhinderd, moet eerst voorrang worden verleend aan één bestuurder op de rechter rijstrook en daarna aan één bestuurder op de linker rijstrook."

Er wordt dus niet gesproken over richtingaanwijzers, ik raad het gebruik zeker aan, gewoon omdat je eigenlijk niet te veel kan pinken, met de gedachte dat je ook je richtingsaanwijzer tijdig moet uitzetten, wat een andere frustratie is in het verkeer.

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » wo 26 okt 2022, 15:58

Pino schreef: wo 26 okt 2022, 15:25Ja heerlijk, die apparatuur die begint te piepen wanneer je van tevoren aangeeft dat je een taper op gaat rijden. Want dat die beveiliging is niet alleen gekoppeld aan "blijf op je rijstrook" maar ook aan dode-hoek-beveiliging.
Haal die 'want' maar weg, want bij mij zijn dat 2 compleet verschillende systemen die ik dan ook apart aan of uit kan zetten.
Pino schreef: wo 26 okt 2022, 15:25En dan vertelt mijn auto mij "er zit een auto rechts van je, ga nou niet rechtsaf" terwijl ik alleen de taper vlak vóór me op ga rijden :?
Voor aaaaaaal die keren dat dat op een dag gebeurt, vind ik het wel best. Als zo'n systeem me 1x kan redden, is dat voldoende.

Overigens heb ik die dodehoekwaarschuwing volgens mij uit staan. Of ik registreer het al niet eens meer. Ik ben er ook niet dol op.
Km357 schreef: wo 26 okt 2022, 15:46omdat je eigenlijk niet te veel kan pinken
Dat, inderdaad.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » wo 26 okt 2022, 16:35

Attietattie schreef: wo 26 okt 2022, 15:58Voor aaaaaaal die keren dat dat op een dag gebeurt, vind ik het wel best. Als zo'n systeem me 1x kan redden, is dat voldoende.
Herkenbaar, daarom staan ze bij mij ook aan (eigenlijk geen idee of ik "dode hoek" en "blijf op je rijstrook" los in en uit zou kunnen schakelen. Maar bij iedere keer dat ik zo'n onnodige piep krijg, moet ik wel even zuchten. Het voordeel is dat ik op een rit nou ook weer niet zoveel tapers pak, en des te vaker van rijstrook wissel.

exroosje
verkeersader

Bericht door exroosje » wo 26 okt 2022, 16:45

CasablancaMarocco schreef: wo 26 okt 2022, 14:20 Ik heb het idee dat men in Frankrijk vaker het knipperlicht gebruikt op de snelwegen dan hier, dat valt mij altijd wel op na een vakantie.

Ook de gevarenlichten worden sneller gebruikt tijdens een file, hier in Nederland zie je ook best veel voertuigen die bij een afrit geen knipperlicht gebruiken, ook in Duitsland gebruiken ze naar mijn ervaring vaker hun richtingaanwijzer.
Ik heb wel eens ergens opgevangen dat Fransen dit vroeger (tot jaren 80/90) aangeleerd werd, totdat het onpraktisch werd met bredere autosnelwegen met meerdere rijstroken. Tot die tijd was het naar de linkerstrook = inhalen = hele tijd linkerknipperlicht aan. Pas bij teruggaan naar de rechterstrook zet je hem weer uit. Een middelste strook past niet in deze aanpak. Het gebruik van de rechterknipper bij teruggaan is daarmee dus nog niet erg ingesleten.

Dat men in NL minder snel de alarmlichten aandoet bij een file wijt ik aan de signalering die wij vaker en eerder hadden als onze buurlanden en wij dus lui geworden zijn... Waarom waarschuwen als je al gewaarschuwd wordt.

Km357
2x2 autosnelweg

Bericht door Km357 » wo 26 okt 2022, 16:51

Of het de Franse aangeleerd werd weet ik niet, maar het was wel hun gewoonte, maar Fransen hadden wel meerdere vreemde gewoontes in het verkeer, zeker bij druk vakantieverkeer.