[B] Afkortingen op wegwijzers

Bespreek hier alles over wegen en verkeer in België

Moderator: Moderatoren

harry
Wegnummerfotograaf

Re: [B] Afkortingen op wegwijzers

Bericht door harry »

Wouter N14 schreef: wo 11 dec 2024, 14:14 ^^ Lsampersande? :s
Als Ixelles verkort kan worden tot XL, dan kan Elsene Ls&e worden. El s en e dus.
wegnummers.nl foto's van alle genummerde wegen (o.a. NBA), plaatsnaamborden en molens
--Harry.
Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny »

poller1 schreef: wo 11 dec 2024, 16:48
Wimpie25 schreef: di 10 dec 2024, 22:48
harry schreef: di 10 dec 2024, 17:24 ^^
Waar ik vandaan kom is kerkhof ook een normale aanduiding voor begraafplaats.
In België enkel voor een oud kerkhof dat rond een kerk ligt. In Vlaanderen wordt steeds van begraafplaats gesproken, dat bord in Elsene is dus een verkeerde vertaling.
In de Antwerpse en Kempische spreektaal wordt toch altijd van een kerkhof gesproken.
Kerkhof en begraafplaats worden tegenwoordig als synoniemen gebruikt. In het Nederlands kent men verder de term 'dodenakker' en soms kom ik de naam 'ereveld' tegen. Keuze genoeg zou ik zeggen :dyn_hyp:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
MaartenE
verkeersader

Bericht door MaartenE »

Als je in het centrum van Brussel bent, kom je weleens politieauto's tegen met Bruxelles-Ixelles. Vanwege die uitgang denk ik weleens dat Ixelles een verkorting van Bruxelles is. Alleen, volgens die logica zou Brussel dan eigenlijk Bruselsene moeten heten. ;)
Tweerichtingsfietspaden zijn uitgevonden door een verkeerskundige met helicopter-ouders.
verfmeer95
expressweg

Bericht door verfmeer95 »

Vinny schreef: wo 11 dec 2024, 19:23 soms kom ik de naam 'ereveld' tegen.
Een ereveld is wel een bijzonder soort begraafplaats, speciaal voor mensen die het grootste offer hebben gebracht voor de gemeenschap en daarom geëerd moeten worden. In Nederland zijn dat dus voornamelijk militairen, verzetsmensen en slachtoffers van Duitse vreedheden.
Wimpie25
2x3 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 »

In de Antwerpse en Kempische spreektaal wordt toch altijd van een kerkhof gesproken.
In de spreektaal hebben we het hier uiteraard ook over een kerkhof, maar de overheid gebruikt enkel de term begraafplaats, ook op signalisatie ;)

Wat die signalisatie in Elsene betreft, het kan inderdaad uit praktische overwegingen zo opgemaakt zijn, maar Elsene staat niet bekend voor haar beste Nederlands.
Laatst gewijzigd door Wimpie25 op wo 11 dec 2024, 20:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Wimpie25
2x3 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 »

harry schreef: wo 11 dec 2024, 13:03 ^^ Ze hadden ook Elsene kunnen afkorten tot Ls&e. :)
Het duurde even voor ik doorhad wat je hiermee wilde zeggen, en dat komt omdat jouw afkorting niet klopt. Elsene wordt niet op die manier uitgesproken ;) (El - se - ne)
MaartenE schreef: wo 11 dec 2024, 19:26 Als je in het centrum van Brussel bent, kom je weleens politieauto's tegen met Bruxelles-Ixelles. Vanwege die uitgang denk ik weleens dat Ixelles een verkorting van Bruxelles is. Alleen, volgens die logica zou Brussel dan eigenlijk Bruselsene moeten heten. ;)
Elsene is een gemeente in het Brusselse Hoofdstedelijk Gewest en vormt onder andere met de Stad Brussel één lokale politiezone. Het is de grootste zone van het Gewest.
Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance »

Wimpie25 schreef: wo 11 dec 2024, 20:34 Het duurde even voor ik doorhad wat je hiermee wilde zeggen, en dat komt omdat jouw afkorting niet klopt. Elsene wordt niet op die manier uitgesproken ;) (El - se - ne)
Waar ligt dan de klemtoon? Ik zou zelf opteren voor de eerste lettergreep. Is dat correct?
"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" - Abraham Lincoln, 1864.
Joshua
autoweg

Bericht door Joshua »

Wimpie25 schreef: wo 11 dec 2024, 20:30
In de spreektaal hebben we het hier uiteraard ook over een kerkhof, maar de overheid gebruikt enkel de term begraafplaats, ook op signalisatie ;)
Ja de Vlaamse en voor in Vlaanderen, niet bij (het )Brussel(se hoofdstedelijke gewest).
MAKE WALLONIA GREAT TOGETHER AGAIN / Better, Bigger, Greater, Safer, Stronger, than ever before.
MaartenE
verkeersader

Bericht door MaartenE »

Wimpie25 schreef: wo 11 dec 2024, 20:34
MaartenE schreef: wo 11 dec 2024, 19:26 Als je in het centrum van Brussel bent, kom je weleens politieauto's tegen met Bruxelles-Ixelles. Vanwege die uitgang denk ik weleens dat Ixelles een verkorting van Bruxelles is. Alleen, volgens die logica zou Brussel dan eigenlijk Bruselsene moeten heten. ;)
Elsene is een gemeente in het Brusselse Hoofdstedelijk Gewest en vormt onder andere met de Stad Brussel één lokale politiezone. Het is de grootste zone van het Gewest.
Dat weet ik, maar als je het gauw achter elkaar leest (en niet heel goed Frans spreekt), dan leest het als rijm, alsof het bijelkaar hoort.
Net zoals ik mij voor kan stellen dat buitenlanders vanwege de uitgang denken dat Edam iets te maken heeft met A'dam. :)
Tweerichtingsfietspaden zijn uitgevonden door een verkeerskundige met helicopter-ouders.
Mundial
verkeersader

Bericht door Mundial »

Palance schreef: wo 11 dec 2024, 20:38 Waar ligt dan de klemtoon? Ik zou zelf opteren voor de eerste lettergreep. Is dat correct?
Inderdaad, zoals bij veel Brabantse plaatsnamen met meerdere lettergrepen.
In het Frans trouwens op de tweede ix-EL (vreselijke naam trouwens, een verbastering van de Nederlandtalige naam die op geen enkele manier naar de boom waar de gemeente naar vernoemd is verwijst, dat is in het Frans een 'aulne').
Bij Bruxelles trouwens op de eerste: BRU-sel.
En zeg het alsjeblief niet zoals onze zuiderburen (die er zoals vaak ook vanuitgaan dat ze het bij het rechte eind hebben): BRUKS-el..
Wimpie25 schreef: wo 11 dec 2024, 20:30 Wat die signalisatie in Elsene betreft, het kan inderdaad uit praktische overwegingen zo opgemaakt zijn, maar Elsene staat niet bekend voor haar beste Nederlands.
Dit is gewestelijke signalisatie. Ik heb op kot gezeten in Elsene en zou hun Nederlands eerder gemiddeld noemen: ze doen hun best om alles tweetalig te maken en gemeentelijke publicaties waren over het algemeen zeer behoorlijk (je zag soms dat een Franstalige iets had geschreven maar dan vooral aan minder alledaagse woorden), zeker niet te vergelijken met Oudergem of de Woluwes die er gewoon hun voeten aan vegen.
Zeker de voorbije legislatuur met Ecolo-Groen in het gemeentebestuur, er komt zelfs voor het eerst een Nederlandstalige gemeentelijke lagere school, als signaal kan dat tellen.
Wimpie25
2x3 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 »

^^
Ik ben misschien wat bijvoordeeld door de familiale geschiedenis. De kant van mijn moeder is namelijk vanuit die gemeente afkomstig. En zoals echte Vlamingen durven ze nogal eens sakkeren op alles wat de gemeente zogezegd fout doet :lol:
harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry »

Mundial schreef: wo 11 dec 2024, 21:32 ix-EL (vreselijke naam trouwens).
Engelsen zouden dan weer kunnen denken dat XL extra large betekent, wat ironisch is voor een van de kleinere gemeenten van België.

(En voor de Romeinen betekende het natuurlijk 40.)
wegnummers.nl foto's van alle genummerde wegen (o.a. NBA), plaatsnaamborden en molens
--Harry.
Tommy
autoweg

Bericht door Tommy »

^^
We zijn helemaal aan het afwijken hier, maar ook de 'XL' in de naam van de winkelketen 'Ici Paris XL' slaat op de naam van waar het opgericht is, Ixelles dus!

https://muntpassage.nl/winkel/ici-paris-xl/
Dé grootste collectie aan foto's van Belgische gepersonaliseerde nummerplaten!
www.vanityplates.be
Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance »

Grappig feitje, die kende ik nog niet :)
"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" - Abraham Lincoln, 1864.