En dan nu mijn vakantieverslag. Zie de eerste posting voor een kaartje van onze reis.
(Onderstaande teksten zijn uittreksels uit mijn dagboek.)
Reisgenoot Martin en ik voor een spiegel in Brescia.
Zaterdag: Brussel - Saarbrücken
Het was vrij regenachtig in Nederland en dat zou in België, Luxemburg en Duitsland alleen maar erger worden.
Nadat ik mijn reisgenoot had opgepikt van het vliegveld gingen we via Luxemburg, om daar de tank nog even bij te vullen.
De diesel was daar niet eens zo heel veel goedkoper dan in Nederland, maar in Duitsland was het in ieder geval veel duurder.
In Luxemburg en Duitsland hebben we de wegen gevolgd die vlak langs de Franse grens lopen.
Op mijn navigatie kon ik zien dat de grens soms direct naast de weg lag. Maar we zijn dus
niet in Frankrijk geweest.
Saarbrücken leek ons een aardige plaats om te overnachten. Vooral omdat we er nog nooit geweest waren.
We hebben de wandeling door de oude stad kort gehouden. Na het eten zijn we drijfnat weer in het hotel aangekomen.
Een uur later was het droog en ben ik alsnog opnieuw een uurtje gaan wandelen door de stad.
Zondag: Baden-Baden - Schömberg
Vandaag regende het niet meer. Sterker nog, het werd met het uur zonniger.
We hebben de prachtige route via de B10 naar Karlsruhe gereden.
Dat is een van mijn favoriete routes naar het zuiden. In april ben ik daar ook langsgereden.
Lunch was in Baden-Baden, waar we ook een ruim uurtje hebben rondgelopen.
De laatste keer dat ik daar was, was in 2002. Ik kon me niet heel veel meer herinneren van toen, dus was het opnieuw een ontdekking.
Daarna hebben we de fraaie toeristenweg B500 door het Zwarte Woud genomen.
We waren al vrij vroeg aan het zoeken naar een hotel, maar pas in het derde dorp bleek er eentje te zijn die open was.
Dat was in Schömberg, een klein plaatsje dat op mijn kaart "toeristisch interessant" zou zijn, maar eigenlijk was er niet zo veel interessants te zien.
Wel was het heel mooi weer, dus was het een mooie wandeling.
Maandag: Luzern - Como
Vandaag heb ik een snelwegvignet gekocht voor Zwitserland en zijn we noord-zuid dwars door dat land gereden.
Weliswaar over de snelste wegen, maar in Zwitserland is ook het uitzicht op de snelweg meestal mooi. Behalve dan in de tunnels, waar er vrij veel van waren.
Lunch was gepland in Luzern. Deze plaats had ik in 1983 voor het laatst gezien. Ik heb er afgelopen april nog doorheen gereden, maar ben er niet gestopt.
De grootste attractie, de
Kapellbrücke, was in 1993 afgebrand. Ik kon dus nu vergelijken hoe ze het na de brand hersteld hadden.
Het was de hele dag prachtig weer. Zonnig en niet koud.
Na de (lange) lunchpauze hebben we de Gotthardtunnel genomen. Geen file deze keer, maar die tunnel was wel weer akelig lang.
Vlak over de grens met Italië ligt Como, aan het meer. Daar hebben we een hotel.
We waren hier vrij laat, maar dat was niet erg want we hadden Como als eens eerder bezocht.
Het grootste deel van onze avondwandeling was bij kunstlicht (wat soms ook mooie foto's oplevert).
Dinsdag: Genua - Florence
Het was bijzonder mooi weer vandaag. Zonnig en volgens mijn auto 27 graden. Die overdrijft altijd een beetje, maar 25 graden zal het sowieso geweest zijn.
De weg naar Genua begon nogal saai. Het eerste uur alleen een vlak landschap. En druk verkeer rondom Milaan.
Maar daarna gingen we door de bergen en dat was weer een mooie route. Richting noorden was de snelweg nieuw, met veel tunnels en hoge viaducten.
Maar wij gingen richting zuiden over de oudere rijbaan, meer veel bochten en bijna geen tunnels. Mooie uitzichten, gecombineerd met mooi bochtenwerk.
In Genua zelf was het niet moeilijk om een parkeergarage naast het centrum te vinden. We hebben de stad in een paar uur verkend en er van een lunch genoten.
Er werd nogal wat gerestaureerd in Genua: we hebben veel steigers gezien.
Uiteindelijk moesten we toch weer verder, om een beetje bij daglicht in Florence te zijn.
Het hotel hadden we al besproken, maar een parkeerplaats niet en ik houd niet zo van zoeken in het donker.
Het verkeer in Florence is berucht, maar ik vond dat deze keer heel erg meevallen.
Ons hotel zelf ligt in een buurt waar alleen trams en taxi's mogen komen. En auto's die naar een parkeergarage gaan.
Vanavond hebben we Florence in het donker verkend. Diverse gebouwen en bruggen waren mooi verlicht.
We waren al vrij vaak in Florence geweest. Toch is het leuk om door de stad te lopen en alle mooie dingen nog een keer te zien.
Woensdag: Florence
Ook vandaag weer warm en zonnig weer.
's Ochtends zijn we vrij laat begonnen met een korte wandeling. We hebben plekken bekeken buiten het centrum die niet erg toeristisch zijn, met name stadspoorten en een fort.
Om 12 uur hadden we afgesproken met onze Italiaanse vrienden.
Daar hebben we de rest van de dag mee doorgebracht.
Donderdag: Sabbioneta - Brescia
Vandaag net zo warm als we deze week gewend zijn. Maar de zon verdween soms wel achter de sluierbewolking.
Vanuit Florence hebben we de A1 genomen naar het noorden.
Er lopen door de bergen 2 snelwegen parallel aan elkaar: de oude ("A1 panoramico") en de nieuwe ("A1 direttissimo").
De nieuwe loopt door hetzelfde dal als de oude, maar is veel rechter en heeft meer tunnels.
Wij hebben dus de oude genomen. De weg had bijna geen verkeer dus dat was heerlijk rijden.
Na de bergen volgde een tijdje de saaie snelweg over de Povlakte. Na wat binnenweggetjes kwam we in Sabbioneta, onze lunch-stop.
Sabbioneta is een mooi vestingstadje, helemaal gebouwd in renaissance-stijl.
Na de lunch nog meer binnenweggetjes (ik vond dat ik vandaag wel genoeg snelweg had gezien).
Hoewel de Povlakte een van de vlakste en saaiste delen van Italië is, waren onze weggetjes verrassend leuk.
We waren ruim op tijd in Brescia om bijna alles bij daglicht te ontdekken.
Brescia is een van de laatste grote steden in noord-Italië die we nog nooit hadden gezien. Het staat bekend als industriestad, dus we stelden er ons niet veel van voor.
Maar dat viel heel erg mee. Er was zoveel te zien dat we op een gegeven moment moesten ophouden wegens voetklachten.
We hebben nog een tijdje buiten gezeten (zonder jas, na zonsondergang, geen enkele last van kou!) omdat het restaurant waar we gingen eten pas om half 8 open ging.
Vrijdag: Berninapas - St Moritz - St Gallen
Vandaag begon bewolkt. In de loop van de dag ging het steeds meer regenen en vanavond was het weer even droog.
Onze reis begon langs het meer van Iseo. Daar hebben we niet veel van gezien want de weg ging vooral door tunnels.
Verder naar het noorden werd het landschap mooier (en het weer natter). Ook de wegen waren mooi om te berijden.
Vooral de herfstkleuren vielen mij deze keer op. (Deze route heb ik al een paar keer eerder gehad.)
We hebben geluncht in St Moritz. Daar waren we ook al eerder geweest maar in de ruime omgeving is verder geen gelegenheid.
Bovendien regende het, dus was het deze keer alleen een lunch en geen wandeling.
Vervolgens verder over een mooie route (in Zwitserland is het bijna overal mooi, zelfs bij regen) zo ver mogelijk naar het noorden.
We waren nog nooit in St Gallen geweest, dus dat is het geworden.
Het belangrijkste van St Gallen is het abdij-complex. Daarvan hebben we alles gezien behalve de binnenkant, want die ging om 18:00 dicht en wij waren er om 18:05...
Zaterdag: Sigmaringen - Pirmasens
Vanochtend was het bewolkt maar droog. Toen we Duitsland in reden begon de zon steeds vaker te schijnen. Na de middag was het bijna overal wolkenloos.
We reden Duitsland in via Konstanz (Bodensee).
Zoals gepland hebben we onze lunchwandeling in Sigmaringen gemaakt. Een mooi stadje met een groot kasteel.
Omdat we een tip hadden gekregen dat je ook achter het kasteel langs kon lopen (langs de Donau), hebben we dat gedaan.
Na de lunch was het een kwestie van plannen: we moesten zodanig dicht bij Luxemburg uitkomen, dat we morgen op tijd bij het vliegveld kunnen zijn.
Maar ook weer niet té dichtbij, want dan was de reistijd vandaag te lang geworden en zouden we in het donker een hotel moeten zoeken.
Het is Pirmasens geworden, een kleine 2 uur van Luxemburg. Daar ben ik al vaak bijlangs gereden, nu heb ik het dan ook van binnen gezien.
Nou valt er in Pirmasens niet echt veel te zien, het meeste is in 1944 platgebombardeerd. Wel heb ik hier voor het eerst Vietnamees gegeten. Viel niet tegen.
Zondag: Grevenmacher
Het was de hele dag zonnig, met onderweg in Duitsland nog wat laaghangende bewolking.
Via een mooie route naar Grevenmacher gereden. Dat ligt in Luxemburg, 16 minuten van het vliegveld.
We hebben daar een half uurtje rondgelopen.
Daarna geluncht in een Italiaans restaurant dat om 12 uur open ging en nog net plek had voor 2 mensen die niet hadden gereserveerd.
Nadat ik mijn reisgenoot om 2 uur op het vliegveld had afgezet (perfecte timing) ben ik door Luxemburg (het land), een stukje België en dan Maastricht-Utrecht naar huis gereden.