Brussel

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Brussel

Bericht door SnarfFlevoland » ma 21 nov 2022, 9:41

Binnenkort moet ik voor een conferentie naar het centrum van Brussel. Dat zal met de auto gebeuren. Aangezien ik tot dusver nog niet in Brussel met de auto ben geweest en goed voorbereid wil zijn, kan ik een paar tips goed gebruiken :) :

Ik zal vanuit het zuidoosten Brussel naderen. Voor mij staan volgende routes ter beschikking:

1. Luxemburg - A4/E441
2. Duitsland - A27/E42 - A3/E40

Welke route is normaliter rustiger / makkelijker om Brussel te bereiken? En wat is in de stad het makkelijkste? Met de auto het centrum in of aan de rand parkeren bij een P+R plaats en dan met het OV de stad in? Aankomst zal rond het middaguur zijn en vertrek de dag erop eveneens rond het middaguur, dus geen ochtend/avondspits.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Pino
4x3 autosnelweg

Re: Brussel

Bericht door Pino » ma 21 nov 2022, 10:30

Buiten de spits zou ik me over de beide snelwegen richting stad niet heel druk maken. Maar als je E411 pakt voor aankomst rond het middaguur, betekent dat dan ook dat je einde ochtendspits door Luxemburg heen gaat? Dat zou wellicht argument zijn om op heenweg over E42/E40 aan te komen.

De E40 heeft als voordeel dat je rechtdoor rijdt naar de Reyers-Centrumtunnel richting EU en Wetstraat, wat ik de prettigste route stad-in vind. Dat kan prettig zijn als je kiest voor de stad in rijden. Waar in de stad moet je zijn? Moet daar trouwens wel bij zeggen dat ik de draad kwijt ben met de Brusselse tunnelproblemen en hoe het er nu uitziet aan het einde van de E40. Vanaf einde E411 stad inrijden gaat redelijk, maar vind ik een stuk minder prettig.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » ma 21 nov 2022, 11:07

Dank voor de eerste tip! Klopt, dat is zondermeer een argument voor de route via Duitsland. Saarbrücken is dan het enige potentiële knelpunt dat ik voorbij moet. De conferentie vindt plaats nabij de EU en Warandepark.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » ma 21 nov 2022, 11:31

Eens met Pino, met de aantekening dat als je vanaf Zwitserland komt en over de Franse A31 rijdt, je Luxemburg ook via de Franse A30 en N52 en de Belgische A28 en N81 kan vermijden, over Longwy. Eventuele spitsdrukte of files als gevolg van de wegwerkzaamheden op de Luxemburgse A3 vermijd je dan ook.

Alsnog zou ik hoe dan ook (of je nu vanaf Luik/Leuven komt, of vanaf Luxemburg) via de E40 en inderdaad de Reyers-Centrumtunnel Brussel inrijden als je in de buurt van de EU en het Warandepark moet zijn. Dan kom je direct op de Kortenberglaan en dan zit je zo op de Wetstraat. Ik heb een paar maanden geleden ook de E40 genomen om Brussel in te rijden (maar daarna de Reyers-Montgomerytunnel, omdat ik aan de zuidoostkant van het Jubelpark moest zijn).

In jouw geval moet je bij het einde van de E40 de bestemmingen Centrum en Europese Instellingen aanhouden. Dan kom je in de Reyers-Centrumtunnel: https://www.google.nl/maps/@50.8602108, ... 92!5m1!1e1

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » ma 21 nov 2022, 12:01

^^ Die route over Longwy werkt inderdaad wel. Ontwijk je het ergste stuk Luxembourg mee, maar Longwy kan ook wel wat drukte opleveren en het stukje A31 dat je meepakt ook. Maar goed, Saarbrücken heeft dat op dezelfde manier.

Met je bestemming in Brussel hoe dan ook over Reyers-Centrum naar binnen. Er zijn in die buurt genoeg parkeergarages. Uiteraard zal in de stad parkeren wel ruim duurder zijn dan op P+R en dan met OV de stad in. Denk dat je voor het laatste zou uitkomen op parkeren bij metrostation Kraainem en dan met metrolijn 1 de stad in. Afhankelijk van je precieze bestemming dan uitstappen bij Schumann, Maalbeek of Kunst/Wet.

verfmeer95
expressweg

Bericht door verfmeer95 » ma 21 nov 2022, 12:15

Als je vanuit Luxemburg komt kan je voor een P+R beter bij metrostation Delta parkeren en dan lijn 5 pakken. Die stopt bij dezelfde stations die Pino al eerder noemde.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » ma 21 nov 2022, 20:42

Dank voor de bruikbare tips! Daarmee moet het goed komen! :top:

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » ma 21 nov 2022, 20:51

Vergeet, indien nodig, niet je auto te registreren voor de LEZ.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Km357
expressweg

Bericht door Km357 » ma 21 nov 2022, 21:27

^^ Dat laatste kan je zo maar even een paar honderd euro boete besparen.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » ma 21 nov 2022, 23:37

Snelwegfreak schreef: ma 21 nov 2022, 20:51 Vergeet, indien nodig, niet je auto te registreren voor de LEZ.
Inderdaad, dat is voor Nederlands gekentekende auto's niet nodig, maar wel voor alle andere buitenlandse auto's: https://lez.brussels/mytax/nl/registration

Km357
expressweg

Bericht door Km357 » di 22 nov 2022, 7:14

Dat geldt trouwens voor Antwerpen en Gent ook, en binnenkort vast voor iedere stad die zich groot genoeg acht om een LEZ-belasting in te voeren.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » wo 23 nov 2022, 10:26

Dank voor de 'gouden' LEZ-tip! Dat was me heel onbekend, dus snel de auto alvast maar geregistreerd. Zoiets staat ook niet op een Duitstalige website over verkeersregels in België ofzo. :geenlach: De euronorm staat nergens op een officieel Zwitsers papier genoteerd, maar kon natuurlijk de euronorm voor m'n auto wel elders verifiëren.

Wordt de LEZ-registratie automatisch d.m.v. camera's gecontroleerd, zoals bijv. de ZTL zones ("zona traffico limitato") in Italië?

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » wo 23 nov 2022, 10:30

^^ Dat doet men door middel van camera's, geloof ik. In feite is het hele gebied binnen de Ring LEZ-plichtig, op de wegen naar enkele P+R's na.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Km357
expressweg

Bericht door Km357 » wo 23 nov 2022, 13:58

En die camera's werken, geloof me maar, ook al duurt het wel even eer je post krijgt.