Bij Béziers is het Pente d'eau Fonséranes aangelegd, een hellend vlak of waterhelling die een set van sluizen in het Canal du Midi bypasst.
Het idee was dat schepen verplaatst werden door middel van een groot voertuig op wielen, op een steile helling (13,6 meter hoogteverschil).
Dit is het concept:
Het is in 1984 in gebruik genomen, maar is nooit een succes geweest vanwege technische problemen en dat de banden te weinig grip hadden op de helling. Sinds 2001 is het in onbruik, maar dat ding staat er nog steeds.
De sluizen van Fonseranes, oftewel 'Écluses de Fonseranes' is een set van oorspronkelijk 9 sluizen om het hoogteverschil van het Canal di Midi bij Béziers te overbruggen. Het sluizencomplex dateert van 1697 en is dus 325 jaar oud.
Er is vrij recentelijk een toeristische attractie van gemaakt, met een treintje, horeca, park, parkeerplaats, etc. De grote parkeerplaats was voor mij aan de verkeerde kant van het kanaal en ik parkeerde bij een doodlopende zijweg, waar achteraf een afsleepregeling gold, alleen dat bord was alleen van de tegenrichting zichtbaar en het stond achter begroeiing. Gelukkig werd er niet gecontroleerd toen ik er was, zag er uit als een letterlijke tourist trap...
De prijs voor de parking om de sluizen te kunnen bezoeken heeft inderdaad heel veel weg van een tourist trap. Ik heb het ooit nog bezocht voor alles klaargemaakt werd voor de toerist van de 21ste eeuw. Toch wel een fraai stukje infrastructuur.
Zijn er nog plannen om het ooit alsnog in gebruik te nemen? Of of om het om te vormen naar een meer conventioneel hellend vlak met treinsporen (zoals Ronquières)?
Zulke waterstaatbouwwerken kennen we in Nederland eigenlijk niet, omdat we een vlak land zijn. In Frankrijk, Duitsland en België heb je veel meer aquaducten, scheepvaarttunnels, scheepsliften en hellende vlakken.
Chris schreef:Het is in 1984 in gebruik genomen, maar is nooit een succes geweest vanwege technische problemen en dat de banden te weinig grip hadden op de helling. Sinds 2001 is het in onbruik, maar dat ding staat er nog steeds.
Het 'canal du Midi' is niet meer in gebruik voor de beroepsvaart, al is het niet formeel gesloten. De sluizen zijn te klein en de bruggen te laag. Sinds 1991 beheert de Franse Staat (VHF) het kanaal met als oogmerk het instand houden van historisch erfgoed en de ontwikkeling van het toerisme en pleziervaart. Het hellend vlak van Fonsérannes past daar niet in en inmiddels is het overgedragen aan de gemeente. Die laat het verwaarlozen omdat geld om het hetzij op te knappen hetzij af te breken ontbreekt.
Vinny schreef: ↑zo 04 dec 2022, 13:30
Zulke waterstaatbouwwerken kennen we in Nederland eigenlijk niet, omdat we een vlak land zijn. In Frankrijk, Duitsland en België heb je veel meer aquaducten, scheepvaarttunnels, scheepsliften en hellende vlakken.
Deze foto’s doen mij dan denken aan Fort Augustus bij Loch Ness.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk
Vinny schreef: ↑zo 04 dec 2022, 13:30Het 'canal du Midi' is niet meer in gebruik voor de beroepsvaart, al is het niet formeel gesloten. De sluizen zijn te klein en de bruggen te laag. Sinds 1991 beheert de Franse Staat (VHF) het kanaal met als oogmerk het instand houden van historisch erfgoed en de ontwikkeling van het toerisme en pleziervaart.
Qua pleziervaart heeft het Canal du Midi denk ik best wel veel potentie, door de combinatie van mooi weer, cultuur, landschap, historie. En een lang toeristisch seizoen, zeker omdat dit soort toeristen vaak niet zo afhankelijk zijn van schoolvakanties.
Dat potentieel wordt vanaf juni tot september al volledig benut hoor. Je moet niet in april/mei nog proberen om een huurboot te vinden en een vergunning om met je eigen boot te mogen varen in die maanden mag je ook een eindje van te voren aanvragen. De vertragingen bij de sluizen (en er zijn er een pak) lopen ook snel op, en quasi iedereen wil in dezelfde haventjes aanleggen om dat het daar "gezellig" is.
Er zijn de laatste jaren ook veel platanen gesneuveld omdat ze ongeneeslijk ziek waren, en ook al er zijn er nieuwe geplant, het zal toch gemakkelijk 20 jaar duren eer er weer schaduwrijke fietspaden zijn langs het kanaal. Er zijn nog stroken met de eeuwelingen, maar de meeste zijn nu met relatief jonge bomen die hun volle potentieel pas over 20-25 jaar zullen bereiken.
De bomen die langs het kanaal geplant zijn, hebben eigenlijk dezelfde oorsprong als de bomen die langs vele 'Routes Nationales staan: Keizer Napoleon heeft bevolen om ze langs belangrijke infrastructuur aan te leggen zodat de soldaten die gelegerd zijn in dienst van het Franse Rijk zoveel mogelijk profijt zouden hebben van de schaduw en dus fris en fruitig aan de strijd met de vijandige legers zouden beginnen.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
Die legende bestaat, maar het lijkt erop dat de traditie van het planten van bomen langs wegen in handen van de staat al veel langer terug gaat. Een van de redenen was dat het wel handig was voor het vervullen van de (staats)behoefte aan hout, terwijl de grond langs de weg toch al in handen was van de staat. Later ontdekte men dat het ook goed was voor de stabiliteit van de weg zelf. Zeker de eerste zal ook van toepassing zijn op kanalen.
Ik ben er zelf niet bijgeweest natuurlijk. In de jaren '90 was de plek waar het mij echt opviel de D 910 tussen Bolbec en Tancarville en dat was toen al een weg die gedecentraliseerd was naar het Departement.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.