Schelpenpaadje schreef: ↑do 15 dec 2022, 16:36

Bedankt. Toen ik je post zag was ik ook al wat aan het rekenen geslagen.
De tunnel is 30 meter breed. Stel dat een moot van 18 meter lang 10cm omhoog komt dan heb je het over een verplaatsing van het equivalent van ongeveer 50 bigbags.
Echter zou je er bij het plaatsen van 50 compenserende bigbags vanuit gaan dat de ontstane situatie stabiel is. Er kunnen echter nog meer trekankers falen die nu nog voorkomen dat de boel verder opdrijft. Het kan ook zijn dat verder opdrijven momenteel wordt voorkomen doordat het element in een schuine positie wordt tegengehouden door de klemming tussen de naastgelegen delen.
Op de foto's tel ik ongeveer 150 bigbags per tunnelmoot. Een factor 3 vind ik geen gekke marge om een plotseling ontstane situatie te stabiliseren waarvan je de oorzaak en factoren nog niet precies kent.
Disclaimer: Bovenstaande is de redenering van een geïnteresseerde leek.
Tsja, ik zou het niet zo willen berekenen als jij doet. Je zegt nu in feite dat je de opwaartse kracht van 10cm omhoog komen compenseert. Maar die opwaartse kracht is veel hoger (ik zeg even 6000 ton = 60MN), en bij elke cm omhoog (uitgaande van 12m diepte) is dat 50kN minder opwaartse kracht.
Door daar 50 bigbags (=85t = 850kN) op te zetten compenseer je voor 17cm opwaartse kracht.
Dan blijft er nog steeds 59,15MN aan opwaartse kracht (98.6%) over, die bijeengehouden wordt door de wrijving van ankers en wanden met de grond (en evt wrijving/klemming van moot met de volgende moten). Terwijl je weet dat die ankers door het opschuiven al gefaald hebben, de wrijving van een al bewegend deel is veel lager dan van een deel dat nog niet bewogen heeft (trek maar eens een paaltje uit de grond dat er al weken/jaren in zit - dat gaat heel zwaar, totdat 'ie begint te bewegen, dan gaat het vaak ineens veel makkelijker. Stop hem vervolgens even diep in hetzelfde gat, en trek er nog eens uit en het lukt met nog veel minder kracht.)
Je zit dus niet met "een factor 3 voor de verschuiving" te rekenen, maar die 150 bigbags compenseert dus slechts 4% van de totale opwaartse kracht (waar ook al 1% vanaf is gegaan door het omhoog komen - al ziet het er niet uit als 17 cm, eerder 5).
Maar dit is hoe ik het zou berekenen van 1 blok grondmechanica op de universiteit. Ik hoop dat de experts van RWS beter weten wat ze doen.
Edit:
Chris schreef: ↑do 15 dec 2022, 19:45
Screenshots:
De bigbags. Dus 3 hoog en rijbaanbreed in beide richtingen.
Ik tel even grof 16 bigbags naast elkaar in de lengte (tussen de twee mootovergangen), 10 tussen middenberm en zijkant (9 op de bovenste laag, onderste 11) en dus 3 lagen hoog. En dat x2 voor beide kanten x1.7t/bigbag is 1632 ton ofwel 16MN, 27% van het totale opdrijvende kracht. Dat is al een redelijk substantieel deel.
Dat ze denken dat zo veel gewicht nodig is zegt wel iets over de ernst van de zaak.