Bespreek hier alles wat specifiek aan een autosnelweg gerelateerd is, maar wat geen actuele plannen of uitvoeringsprojecten betreft
Moderator: Moderatoren
-
Schelpenpaadje
- 2x2 autosnelweg
Bericht
door Schelpenpaadje » do 26 jan 2023, 9:27
Egbert schreef: ↑do 26 jan 2023, 8:48
Schelpenpaadje schreef: ↑do 26 jan 2023, 8:01
Op de foto's is tevens te zien dat de eerste betonblokken zijn geplaatst die de zandzakken gaan vervangen.
Dat zijn van die standaard legoblokken die ook voor tijdelijke (en soms permanente) afscheidingswandjes gebruikt worden.
Laten ze er nu toevallig voor gekozen hebben om de verzwaring van het aquaduct te gaan vervangen door heel veel van die tijdelijke afscheidingswandjes naast elkaar, zie een paar posts hierboven
Waarom grotere blokken gebruiken als deze makkelijk te verkrijgen, verplaatsen en te stapelen zijn...
-
Rogier
- expressweg
Bericht
door Rogier » do 26 jan 2023, 11:47
Vinny schreef: ↑do 26 jan 2023, 8:54
Een vrachtwagenchauffeur uit Roemenië heeft zich woensdagochtend vastgereden in de afgesloten Prinses Margriettunnel in de A7:
De afsluiting staat dan ook niet in het Roemeens aangegeven...
Enkeltje artikel 5 en rijbewijs meteen innemen. Als je doelbewust alle afzettingen gaat negeren, dan ben je naar mijn mening je rijbewijs niet waard en mag je deze naar mijn mening voor de eerste maanden inleveren en opnieuw examen gaan doen.
-
Steyn_E
- autoweg
Bericht
door Steyn_E » do 26 jan 2023, 12:12
Dit mag zich beroepschauffeur noemen...

-
Attietattie
- 2x4 autosnelweg
Bericht
door Attietattie » do 26 jan 2023, 12:17
Rogier schreef: ↑do 26 jan 2023, 11:47Enkeltje artikel 5 en rijbewijs meteen innemen. Als je doelbewust alle afzettingen gaat negeren, dan ben je naar mijn mening je rijbewijs niet waard en mag je deze naar mijn mening voor de eerste maanden inleveren en opnieuw examen gaan doen.
Haha! Dan gaan ze het nog heel druk krijgen!
Dit soort zaken is helaas dagelijkse kost.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje
-
Palance
- 4x5 autosnelweg
Bericht
door Palance » do 26 jan 2023, 14:14
Dat is dus een signaal dat er veel meer rijbewijzen in beslag genomen moeten worden zodat het wat minder dagelijks voor gaat komen.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk
Autosnelwegen.net
-
Vinny
- 4x5 autosnelweg
Bericht
door Vinny » do 26 jan 2023, 19:18
Steyn_E schreef: ↑do 26 jan 2023, 12:12
Dit mag zich beroepschauffeur noemen...
Die heeft zijn vrachtwagenrijbewijs vast via een of ander uitzendbureau 'makkelijk' kunnen halen op het industrieterrein van Boekarest en mag nu voor 2 euro per uur zijn vracht vervoeren in de hele Europese Unie in opdracht van wat vage 'klanten'.
Kortom: dit lijkt me dus een mooi moment om het achterliggende systeem eens aan te gaan pakken

Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
Durashift
- autoweg
Bericht
door Durashift » vr 27 jan 2023, 1:01
Vooropgesteld dat dit een zeer merkwaardige actie is.
Ik vind het nog triester eigenlijk dat de beste chauffeur zelf niet in staat was om recht achteruit terug de tunnelbak uit te rijden. Kom op, beetje voertuigbeheersing mag er toch wel zijn?
Gewoon op het
schildpadje terug omhoog, moet kunnen lijkt mij.
Aan de andere kant: er was dus kennelijk een doorgang (vanwege de werklui) en dan denk ik aan al die verhalen van
chauffeurs uit het (internationale) verleden die genoegzaam vertelden over het negeren van omleidingsborden op hun route en dat ze evengoed wel op hun plaats van bestemming kwamen. Kan maar zo dat deze chauffeur dacht:
ik zie een vrije baan, het hek staat open.. aan de andere kant van het aquaduct zal er vast ook wel weer een hek openstaan.. beter dan hier de snelweg af en niet wetende waar ik uit kom.. .

-
mhkamp
- 2x2 autosnelweg
Bericht
door mhkamp » vr 27 jan 2023, 17:30
ik heb een discussie gehad over dat tunneltje bij Waalwijk:
Een buitenlandse chauffeur (richting hou ik in het midden, maar kwam ongeveer net zo ver weg als de chauffeur die zichzelf klem reed in de Margriettunnel) zou niet begrijpen dat:

dit een hoogtebeperking is. "Kurwa zie je politie?" "Nee." "Gas er op!" Bam klem.

dit een doorgang verboden is voor alle verkeer. "Kurwa zie je politie?" "Nee." "Gas er op!" Bam klem.
Echt, zijn de regels echt anders in die bananenrepublieken? Worden die gasten écht opgeleid met ezel en wagen? Geen wonder dat de NL chauffeur zich schaamt!
60 rijdt niet prettig, 80 is bijna prachtig en 100 dat dondert!
WeFo Lidnummer 0010.
-
Palance
- 4x5 autosnelweg
Bericht
door Palance » vr 27 jan 2023, 17:36
Ook in die landen gelden regels.
Ik denk dat ze gewoon goed geïntegreerd zijn en de Nederlandse mentaliteit hebben overgenomen: "Dat geldt niet voor mij".
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk
Autosnelwegen.net
-
ibodejoode
- stadsweg
Bericht
door ibodejoode » di 31 jan 2023, 8:19
Verslag van Omrop Fryslaan over het maken en aanbrengen van de "legoblokken" Akkrumer 'legoblokken' helpen om de Prinses Margriettunnel open te krijgen -
https://nos.nl/r/355169
-
Schelpenpaadje
- 2x2 autosnelweg
Bericht
door Schelpenpaadje » di 31 jan 2023, 8:57
Mooi om te zien dat RWS daadwerkelijk gebruik maakt van reacties op een oproep in de krant
De beperkte openstelling gaat lucht geven, vooral in het vaarseizoen. Laat RWS en marktpartijen in de tussentijd hard studeren op een definitief herstelplan. Voor de uitvoering daarvan zal de bak opnieuw (deels) afgesloten moeten worden. Maar dat er in de tussentijd auto's door kunnen is al winst voor het verkeer en de getroffen dorpen.
-
Egbert
- expressweg
Bericht
door Egbert » di 31 jan 2023, 11:34
Definitief: zet de legoblokken op een (nieuw te construeren) dak bovenop de tunnelmoot. Heb je zowel het gewicht als ook de ruimte voor de rijbanen.

Met een goede constructie kun je de legoblokken misschien zelfs als zelfdragende constructie bouwen.
-
wizi99
- dorpsstraat
Bericht
door wizi99 » do 02 feb 2023, 1:21
Schelpenpaadje schreef: ↑wo 21 dec 2022, 15:38
Je kunt vast dingen doen om het wat te stroomlijnen, maar de capaciteit van de binnendoorroutes is sowieso beperkt en deze leiden langs plaatsen waar je liever minder dan meer verkeer hebt. Ik denk dat men er bewust voor kiest om de routes via het OWN niet te aantrekkelijk te maken. Vanuit het oogpunt van veiligheid en leefbaarheid in omliggende dorpen en de staat van aanwezige bruggen valt daar best wat voor te zeggen.
Dan begrijp ik de omleiding van Heerenveen naar Sneek via Leeuwarden niet. Want dan moet je ook via het OWN. Of anders via Harlingen, maar dat is bijna 60 kilometer omrijden. N354 Sneekerhoek - Sneek lijkt mij geen optie, die weg heeft niet echt de capaciteit om extra verkeer op te vangen. Via Irnsum en Offingawier lijkt me ook geen optie, die weg is helemaal niet berekend op veel extra verkeer.
Naast de A7 ligt de oude rijksweg. Brede rechte weg en de voorloper van de naastliggende A7. Die kan het lokale verkeer tussen Heerenveen / Joure
en Sneek makkelijk aan. Of zou dat alleen aan die brug liggen bij Uitwellingerga?
-
Schelpenpaadje
- 2x2 autosnelweg
Bericht
door Schelpenpaadje » do 02 feb 2023, 7:29
Richting Harlingen/Afsluitdijk is het de bedoeling dat je doorrijdt tot Leeuwarden en daar de A31 neemt.
Richting Sneek zal inderdaad een deel van het verkeer afslaan bij Idaerd/Snekerhoek. De N354 is daar inderdaad niet helemaal op berekend maar kan het extra verkeer nog altijd beter aan dan ex-RW37 RW43 Joure-Sneek. Die laatste staat dagelijks goed vast dus die kan het extra verkeer zeker niet aan.
Via Irnsum binnendoor rijd je door de kom van Akkrum en vervolgens deels parallel aan de A32. Ga je ter hoogte van Irnsum of Friens binnendoor dan zit je op allemaal binnendoorweggetjes met een vmax 60. Dat gaat nooit sneller zijn dan A32-N354, zelfs als je op die laatste wat vertraging hebt. Er zullen vast mensen zijn die het wel doen omdat ze toch denken voordeel te kunnen halen, en dat helpt misschien om wat drukte van de andere routes weg te nemen, maar ik zou het niet aanraden. De brug bij Oudeschouw is sowieso te zwak om een officiële omleiding aan te kunnen.
Laatst gewijzigd door Schelpenpaadje op do 02 feb 2023, 20:34, 1 keer totaal gewijzigd.
-
wizi99
- dorpsstraat
Bericht
door wizi99 » do 02 feb 2023, 18:46
Is het niet de ex-RW91? Maar de reden dat die regelmatig vaststaat is volgens mij omdat het verkeer Heerenveen - Sneek vv best weet dat ex-RW91 de snelste route is. Normaal gesproken is deze weg zo goed als overbodig en vrijwel leeg, zo zijn er maar twee redelijk drukke kruisingen (Oppenhuizen / Uitwellingerga) tussen Joure-West en Sneek. Ik rijd er regelmatig langs en er is normaal gesproken echt vrijwel geen verkeer.
Ik denk zelfs dat deze weg meer verkeer kan verwerken dan de N354, die immers vol licht met rotondes en kruisingen met drukkere wegen, zoals de N384, en hij ontsluit Scharnegoutum, en de dorpen die een aantal kilometer ten noorden en zuiden van de weg, verder doorkruist hij Deersum. Daarnaast is de weg al heel druk ivm het verkeer tussen Leeuwarden en Sneek.
Dus men verkiest een weg die al zwaar belast is als omleidingsroute in plaats van een brede, rechte weg, die normaal bijna geen verkeerd heeft. Dat is vreemd.
U punt mbt Irnsum ben ik het mee eens, ik vroeg mij dat af omdat ik me lastig kon voorstellen dat ze de mensen over het noordelijke gedeelte van de N354 willen hebben.
-
Vinny
- 4x5 autosnelweg
Bericht
door Vinny » do 02 feb 2023, 19:10
https://goo.gl/maps/jghWHtt9ZGCA6T2e9
Is dit de oude RW 91?
Op zich kan ik me voorstellen dat je de weg neemt als je van Sneek naar het noordelijk gedeelte van Joure wil rijden (of andersom). Als officiële omleidingsroute lijkt het me volkomen ongeschikt, al kom je eigenlijk maar door één bebouwde kom: Terherne. Ik zou het verkeer als de route langs Uiterwellingerga te problematisch is via St. Nicolaasga sturen (N 927). Dit is het wegbeeld:
https://goo.gl/maps/gymxzMUbZqCREA259
In de spits heb je wellicht wel verkeersregelaars nodig op het industrieterrein (waar de SV still genomen is).
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
wizi99
- dorpsstraat
Bericht
door wizi99 » do 02 feb 2023, 19:14
Zo blijkt maar weer hoe belangrijk een degelijk onderliggend wegennet is. Gelukkig ligt er nog een parallelweg naast de A7, die zorgt ervoor dat de boel niet helemaal vastloopt.
Dan had het continu afwaarderen van hoofdwegen voor mooi wat problemen gezorgd. De N354 Lemmer - Sneek is minder aantrekkelijk gemaakt door de aanleg van rotondes. De voormalige N32 door Wolvega is afgesloten en ook in de dorpen ten zuiden van Wolvega onaantrekkelijk gemaakt. Verder is er nog de voormalige N356, die in Veenwouden is gedegradeerd tot een b-weg en ook tussen Veenwouden en Damwoude is afgewaardeerd.
Eigenlijk is de voormalige RW91 een uitzondering, net als de voormalige N31 (Harlingen - Franeker - Dronrijp).
-
wizi99
- dorpsstraat
Bericht
door wizi99 » do 02 feb 2023, 19:17
Vinny schreef: ↑do 02 feb 2023, 19:10
https://goo.gl/maps/jghWHtt9ZGCA6T2e9
Is dit de oude RW 91?
Op zich kan ik me voorstellen dat je de weg neemt als je van Sneek naar het noordelijk gedeelte van Joure wil rijden (of andersom). Als officiële omleidingsroute lijkt het me volkomen ongeschikt, al kom je eigenlijk maar door één bebouwde kom: Terherne. Ik zou het verkeer als de route langs Uiterwellingerga te problematisch is via St. Nicolaasga sturen (N 927). Dit is het wegbeeld:
https://goo.gl/maps/gymxzMUbZqCREA259
In de spits heb je wellicht wel verkeersregelaars nodig op het industrieterrein (waar de SV still genomen is).
Nee, dit is de oude RW91:
https://www.google.nl/maps/@52.9860623 ... 384!8i8192
Deze weg bedoelde ik. De weg die u bedoelt is tussen Joure / Heerenveen en Sneek inderdaad niet helemaal logisch en zeker niet geschikt als omleiding.
Bij de N927 zou men inderdaad verkeersregelaars in kunnen zetten, of de kruisingen weer voorrangskruising maken. Want dat was vroeger een doorgaande voorrangsweg, met één rotonde.
-
Attietattie
- 2x4 autosnelweg
Bericht
door Attietattie » do 02 feb 2023, 19:37

Je weet dat het lang gaat duren. Dus waarom zou je mensen in het verkeer neerzetten?

'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje
-
Schelpenpaadje
- 2x2 autosnelweg
Bericht
door Schelpenpaadje » do 02 feb 2023, 20:52
-
wizi99
- dorpsstraat
Bericht
door wizi99 » do 02 feb 2023, 20:57
Ja dat klopt, ik was afgeleid door de typfout ex-RW37.
-
Schelpenpaadje
- 2x2 autosnelweg
Bericht
door Schelpenpaadje » zo 05 feb 2023, 20:18
Volgens dit bericht wordt er richting de openstelling van de snelweg gewerkt aan het wegdek en de geleiderail in de middenberm:
https://www.grootsneek.nl/grootsneek/ni ... k-en-joure
Weet iemand wat de laatste keer was dat de A7 Joure-Sneek groot onderhoud kreeg?
-
keokiracer
- 2x3 autosnelweg
Bericht
door keokiracer » zo 05 feb 2023, 20:25
Dat weet ik niet, ik weet wel dat dit onderhoud al gepland was voor de problemen met het aquaduct aan het licht kwamen.
tln.nl, 3 juni 2022 schreef:Vooruitblik 2023 en verder
Rijkwaterstaat verwacht in 2023 grote verkeershinder op de onderstaande trajecten (let op: onder voorbehoud, de meest actuele informatie is te vinden op de website van Rijkswaterstaat):
[...]
A7 Sneek-Oost – Joure-West (langdurige periode met minder rijstroken)
[...]
-
Schelpenpaadje
- 2x2 autosnelweg
Bericht
door Schelpenpaadje » zo 05 feb 2023, 20:27
Vooruitziende blik

-
Chris
- Moderator
Bericht
door Chris » ma 06 feb 2023, 12:47
Rijkswaterstaat schreef:A7: Prinses Margriettunnel weer gedeeltelijk open voor verkeer
De Prinses Margriettunnel in de A7 tussen Sneek en Joure gaat in de loop van maandagmiddag 6 februari 2023 weer gedeeltelijk open voor het wegverkeer. De werkzaamheden daarvoor, onder andere het verwijderen van duizenden zakken met zand en het aanbrengen van een nieuw stabilisatiesysteem in de tunnel, zijn 6 februari afgerond.
Na de gedeeltelijke opening geldt een maximumsnelheid van 50 km/u en is er slechts 1 rijstrook per richting beschikbaar. De verwachting is dat door het gedeeltelijk openen van de A7 tussen Sneek en Joure de verkeersdruk op lokale wegen in de regio snel vermindert.
De beide rijstroken zijn voor de gedeeltelijke opening nog voorzien van een nieuwe asfaltlaag. Ook zijn verkeersborden geplaatst om de weggebruiker te attenderen op de nieuwe verkeersituatie. Vanwege de beperkte rijstrookbreedte van 3 m moeten breedte transporten nog steeds gebruik maken van de bestaande omleidingsroutes.

-
Schelpenpaadje
- 2x2 autosnelweg
Bericht
door Schelpenpaadje » ma 06 feb 2023, 12:55
Benieuwd of bepaalde omleidingen, zoals Drachten <-> Afsluitdijk via Leeuwarden, nog blijven staan.
Lijkt me gezien de nog beperkte capaciteit van de A7 wel handig.
-
Steyn_E
- autoweg
Bericht
door Steyn_E » ma 06 feb 2023, 12:56
Was die moot met rijplaten degene die los was gekomen? Dan lijkt ie weer vrij aardig op z’n plaats gezakt te zijn.
-
Schelpenpaadje
- 2x2 autosnelweg
Bericht
door Schelpenpaadje » ma 06 feb 2023, 13:07

Het duurde even maar hij schijnt op zijn plek gezakt te zijn.
Op de foto's zie je dat je bij de passage van het aquaduct deels over de vluchtstrook wordt geleid. Te zien is dat hier een extra laag asfalt is aangebracht. Kennelijk ging
dit bericht alleen over asfalt t.h.v. het aquaduct.
-
DjIdee
- autoweg
Bericht
door DjIdee » ma 06 feb 2023, 13:19
Aardig wat gewicht aan de zijkanten van alle tunneldelen (de lokale betonnen legoblokken), in het midden op alle moten nog zandzakken.
Op de moot in kwestie, forse hoeveelheden stalenrijplaten, zowel aan de rand, als in het midden. Daar ook een slinger in de weg. En daarna weer naar de buitenkant? Als ik vanmiddag op tijd ben, rij ik wel ff om (moet toch nog noorden - midden lang en vv via de A6/A7), helaas geen dashcam meer.
OH wacht, er komt net ook meer info los nog via RWS_NN:
https://twitter.com/RWS_NN/status/1622567153755996160
-
Schelpenpaadje
- 2x2 autosnelweg
Bericht
door Schelpenpaadje » ma 06 feb 2023, 13:50

Mooie animatie. Onderweg zitten nog wat kleine slingertjes. Maareh... Ik hoop dat de versmalling in werkelijkheid iets veiliger begint dan dit?
Nog wat extra informatie uit
dit bericht van de Leeuwarder Courant:
- De rijstrookbreedte is 3 meter
- Om die reden blijft zwaar verkeer aangewezen op de omleidingsroutes
- De omleidingsroutes blijven sowieso in stand om het verkeer te spreiden