[A007] A7 Sneek - Joure: Probleem Prinses Margriettunnel

Bespreek hier alles wat specifiek aan een autosnelweg gerelateerd is, maar wat geen actuele plannen of uitvoeringsprojecten betreft

Moderator: Moderatoren

mavas
2x5 autosnelweg

Re: [A007] A7 Sneek - Joure: Probleem Prinses Margriettunnel

Bericht door mavas » ma 06 feb 2023, 15:21

De A7 is zojuist weer vrijgegeven, volgens Twitterbericht: https://twitter.com/RWS_NN/status/1622598957774807042
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

SMSfreakie
zandpaadje

Bericht door SMSfreakie » ma 06 feb 2023, 16:00

Schelpenpaadje schreef: ma 06 feb 2023, 12:55 Benieuwd of bepaalde omleidingen, zoals Drachten <-> Afsluitdijk via Leeuwarden, nog blijven staan.
Lijkt me gezien de nog beperkte capaciteit van de A7 wel handig.
bebording meld nu hinder ipv afgesloten

Chris
Moderator

Bericht door Chris » zo 12 feb 2023, 16:59

Ik ben vanmiddag naar Sneek gereden om eens wat foto's te maken van de situatie.

Het aquaduct trekt wel wat publiek, ik zag in de korte periode dat ik er was meerdere groepjes mensen kijken. Je kan direct tot bij de tunnelbak komen.

De tunnelbak is gevuld met een mix van bigbags, betonnen blokken en stapels rijplaten ter hoogte van het problematische segment.

Afbeelding
A7 Prinses Margriettunnel Sneek 12-02-2023 01 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
A7 Prinses Margriettunnel Sneek 12-02-2023 04 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
A7 Prinses Margriettunnel Sneek 12-02-2023 11 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
A7 Prinses Margriettunnel Sneek 12-02-2023 13 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
A7 Prinses Margriettunnel Sneek 12-02-2023 15 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
A7 Prinses Margriettunnel Sneek 12-02-2023 17 by European Roads, on Flickr

Verkeersmaatregelen op de A7.
Afbeelding
A7 Prinses Margriettunnel Sneek 12-02-2023 21 by European Roads, on Flickr

Er zijn een aantal tijdelijke portalen voor verkeerssignalering geplaatst. Gezien het permanente karakter van de geleiderails en RIMOBs op gestort beton, zal de verwachting wel zijn dat dit lang gaat duren. Maar goed, de A7 is tenminste open.
Afbeelding
A7 Prinses Margriettunnel Sneek 12-02-2023 22 by European Roads, on Flickr

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 13 feb 2023, 19:06

Ik heb ook wat foto's van de naastgelegen Brug Uitwellingerga gemaakt.

Te zien is dat de brug uit drie delen bestaat, een massieve betonnen aanbrug, een basculebrug en een stalen hoofdoverspanning.
Afbeelding
Brug Uitwellingerga 02 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
Brug Uitwellingerga 08 by European Roads, on Flickr

De afzetting. Er is nu nog amper verkeer hier, de wachttijd is minimaal.
Afbeelding
Brug Uitwellingerga 09 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
Brug Uitwellingerga 13 by European Roads, on Flickr

Het houten dek van de basculebrug.
Afbeelding
Brug Uitwellingerga 15 by European Roads, on Flickr

Uitzicht vanaf de brug over het Prinses Margrietkanaal, links en rechts zie je de bak van de tunnel.
Afbeelding
Brug Uitwellingerga 17 by European Roads, on Flickr

De stalen overspanning.
Afbeelding
Brug Uitwellingerga 18 by European Roads, on Flickr

De betonnen delen van de brug zijn optisch nog in goede staat.
Afbeelding
Brug Uitwellingerga 20 by European Roads, on Flickr

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 13 feb 2023, 20:03

Chris schreef: vr 23 dec 2022, 22:56
Schelpenpaadje schreef: vr 23 dec 2022, 22:46 Vreemd genoeg vermeldt dit artikel als bouwjaar 1939.
1939 zou het stichtingsjaar kunnen zijn en dat de brug pas na de Tweede Wereldoorlog is voltooid. Het graven van het Prinses Margrietkanaal begon ook al in de jaren 30 maar is pas in 1951 voltooid.

De brug was volgens dat artikel in 1948 opengesteld, er zijn maar heel weinig nieuwe bruggen in Nederland in die tijd opengesteld (afgezien van herstel oorlogsschade). Dat zou er op kunnen duiden dat de bouw al best wel ver gevorderd was vanaf 1939 tot pakweg 1942.

Misschien dat met Delpher wat meer te achterhalen valt, al is mijn ervaring dat de periode 1940-1945 lastig is.
Ik heb op de Wegenwiki een artikel gemaakt over de Brug Uitwellingerga, met behulp van de krantenarchieven heb ik de geschiedenis in kaart kunnen brengen:

https://www.wegenwiki.nl/Brug_Uitwellingerga

Het klopt inderdaad dat de bouw in 1939 gestart is. De brug is in het droge gebouwd en de bouw is vermoedelijk eind 1941 of in 1942 gestaakt. Het laatste artikel wat ik kon vinden waarin men nog aan het werk was komt uit juni 1941. De bouw is direct na de oorlog hervat, een artikel uit oktober 1946 laat de stalen hoofdoverspanning in aanbouw zijn.

De brug is op 14 december 1948 geopend. Daarna is het laatste deel van het kanaal uitgebaggerd en werd het daadwerkelijk een brug over water.

Sommige bronnen spreken er over dat er in 1940 al een doorgaande wegverbinding Joure - Sneek was, met een tijdelijke klinkerweg bij Uitwellingerga.

Voordat de rijksweg 43 werd aangelegd was er geen wegverbinding tussen Joure en Sneek, de toenmalige weg door Uitwellingerga liep net ten oosten van het dorp dood. Tussen 1866 en 1940 was er een pontveer over wat nu de Oosterbrugsloot in Uitwellingerga is (wat de oorspronkelijke watergang was). Echter niet ver na die veer liep de weg dood, dus dat was alleen voor lokaal gebruik.

Wel was er de tram Joure - Sneek waar de rijksweg 43 zo te zien overheen is aangelegd. Delen van de oude rijksweg 43 heten ook nog de Tramwei. Echter als de rijksweg 43 al in 1940 geopend was moeten er nog enkele jaren zowel wegverkeer als trams hebben gereden, de tram is volgens Wikipedia in 1947 gestaakt.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Bericht door Schelpenpaadje » ma 13 feb 2023, 20:56

^^ Goed werk!

Zoals ik ergens in dit topic schrijf denk ik dat de tram (grotendeels) naast de rijksweg heeft gereden. Bij de brug over De Hoarse zijn de restanten van een oude trambrug nog zichtbaar.

Zoals je schrijft is de brug op 14 december 1948 geopend voor verkeer. De tram is in 1947 gestaakt. Mijn vermoeden is daarom dat de tram nooit over de brug heeft gereden, alleen langs de brug in aanbouw. Maar een bron zou uitkomst bieden ;)

Liep de weg oostelijk van de Easterbrêgesleat daadwerkelijk dood, of kon via de (nog bestaande) pont over de Langweerder Vaart naar Langweer worden gereden?

Dat de eerste weg over land van en naar Sneek zuidelijk langs de Langweerder Wielen liep zou niet zo vreemd zijn. Joure en Sint Nicolaasga zijn beide rond 1400 op dezelfde leemrug/zandrug ontstaan, waarna het omliggende gebied is verveend en ontgonnen. Waar Sint Nyk de aanwezigheid van adel een belangrijke(re) rol speelde in de vroege ontwikkeling, heeft Joure de groei vooral te danken aan de fabrieken van Douwe Egberts.

Veel land in het gebied was vroeger water of moeras. Zo is het hele gebied rond de huidige weg Bloksleat ooit ingepolderd. Vergeet ook niet dat voor de komst van de tram en de auto het vervoer over water belangrijker was dan over land in grote delen van Friesland.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » ma 13 feb 2023, 21:35

Toptotijdreis suggereert dat er een provisorium heeft gelegen (op de kaart van 1955 is de nieuwe situatie te zien). Het scheepvaartverkeer ging via het Stobberak, dus is ga er eigenlijk vanuit dat er een niet beweegbare pontonbrug gelegen heeft in de oorlogsjaren. Maar dat is slechts interpretatie van de kaart.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

IIVQ
verkeersader

Bericht door IIVQ » ma 13 feb 2023, 21:44

Schelpenpaadje schreef: ma 13 feb 2023, 20:56 Zoals ik ergens in dit topic schrijf denk ik dat de tram (grotendeels) naast de rijksweg heeft gereden. Bij de brug over De Hoarse zijn de restanten van een oude trambrug nog zichtbaar.
Als ik vanaf 1971 kijk op Topotijdreis, ligt er een fietspad danwel ventweg langs de noordoostkant van de RW43, die op de kaart van 1986 weer verdwijnt. Vanaf 1986 is de weg als tweebaans getekend.
Het zou mij niets verbazen als tussen (iets voor) 1971 en (iets voor) 1986 een fietsbrug of ventwegbrug op de pijlers van de oude trambrug over de Stobberak (wat jij de Hoarse noemt) heeft gelegen. De bovenkant van de pijlers heeft een betonnen balk met draadeinden, iets dat ik niet vind kloppen bij een begin 20-e eeuwse trambrug die verder van baksteen is (en waarvan de landhoofdbalken ook van baksteen zijn), maar veel beter bij een stalen of houten brug uit 2e helft 20e eeuw.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Bericht door Schelpenpaadje » ma 13 feb 2023, 22:23

Die vaste bruggen zijn boeiend.

In de Tramwei/Aldewei/Nije Dyk tel ik in totaal vier vaste betonnen bruggen van hetzelfde type. Allen bieden ruimte aan de weg en het zuidwestelijk gelegen fietspad.

Uitsluitend bij de brug over de Hoarse/Stobberak zijn aan de noordoostzijde restanten van een andere brug zichtbaar. Juist in het verlengde van deze restanten ligt langs de weg een tweede pad aan de noordoostzijde.

Hebben de andere bruggen geen parallele brug gehad? Of zijn die bruggen (in tegenstelling tot de brug over de Hoarse/Stobberak) op de restanten van eerdere (tram)bruggen gebouwd?

Vreemd genoeg zijn er op Topotijdreis op deze locatie pas vanaf 1973 gelijktijdig twee bruggen zichtbaar. Een tijdelijke parallelweg in de periode tot de opening van de A7?

Een tijdelijke dam of pontonbrug naast de brug over het Prinses Margrietkanaal kan in theorie zowel aan de noordoostzijde als de zuidwestzijde van de brug hebben gelegen. Kaartbeelden van Topotijdreis in de periode na WO2 wijzen erop dat die bypass aan de zuidwestkant heeft gelegen.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 14 feb 2023, 18:40

Chris schreef: zo 12 feb 2023, 16:59 Er zijn een aantal tijdelijke portalen voor verkeerssignalering geplaatst. Gezien het permanente karakter van de geleiderails en RIMOBs op gestort beton, zal de verwachting wel zijn dat dit lang gaat duren. Maar goed, de A7 is tenminste open.
Afbeelding
A7 Prinses Margriettunnel Sneek 12-02-2023 22 by European Roads, on Flickr
Tja...

Afbeelding

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » di 14 feb 2023, 18:56

Je kunt die twee niet met elkaar vergelijken. Een tijdelijk portaal in de berm met geleiderail ervoor of een tijdelijke MRS op de vluchtstrook. Die laatste kan eindigen zoals hierboven wordt getoond.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » di 14 feb 2023, 18:59

Vreemd, de andere pijlbakken staan veel beter gepositioneerd. Het lijkt er op de foto op dat de constructie half op de vluchtstrook heeft gestaan. Dan is het nog stom om er tegen aan te rijden, maar het was vanochtend wel erg mistig (en misschien glad). Ik vind dat de aannemer dat dan ook beter zo niet op de weg had moeten zetten.

Het is hier gebeurd dus:
https://goo.gl/maps/zfmR5nUicQjmbdYG9

De ruimte voor een constructie in de berm was er dus gewoon.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Bericht door Schelpenpaadje » di 14 feb 2023, 18:59

Vanochtend ook al een kettingbotsing in de mist. Het blijft nog wennen.

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » di 14 feb 2023, 19:00

Dit soort MRS'en staan eigenlijk altijd op de vluchtstrook. Vermoedelijk omdat ze te kort zijn om anders nog boven de rijstroken uit te komen. Nogmaals: je moet de twee getoonde verschillende systemen niet met elkaar vergelijken.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Steyn_E
autoweg

Bericht door Steyn_E » di 14 feb 2023, 19:16

En je wil dat ding ook niet vastrijden in de blubber. Bovendien, nu is het een MRS, maar als men een auto met pech had geraakt vraag je je toch ook niet af of die op de vluchtstrook had moeten staan?

Bij knooppunt Valburg heeft er trouwens lange tijd eentje op de vluchtstrook gestaan, die was wel met een stalen barrier beveiligd.

Toevoeging: https://goo.gl/maps/MwSrC2KHuXumD5JQ9

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Bericht door Schelpenpaadje » di 14 feb 2023, 19:21

Met als verschil dat een auto zsm wordt weggehaald en dat portaal er voorlopig nog wel even staat, continu.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 14 feb 2023, 19:22

Snelwegfreak schreef: di 14 feb 2023, 18:56 Je kunt die twee niet met elkaar vergelijken. Een tijdelijk portaal in de berm met geleiderail ervoor of een tijdelijke MRS op de vluchtstrook. Die laatste kan eindigen zoals hierboven wordt getoond.
Ik bedoelde ook de ironie, dat net de MRS die niet met geleiderail is afgeschermd, wordt geramd.

Ze staan in dezelfde richting trouwens. Ik denk dat ze in het hoogseizoen best lange files verwachten want het begint al een redelijk eind voor de versmalling.

Zou mij niet verbazen als deze locatie ook snel van een meer permanente signalering wordt voorzien.

Die crash vanochtend was iets verderop waar dus wel die permanente geleiderails zijn geplaatst, ter hoogte van de verzorgingsplaats.

Afbeelding

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Bericht door Schelpenpaadje » di 14 feb 2023, 19:50

Ongelukkig ook dat juist het eerste portaal dat je tegenkomt niet is beschermd. Na het eerste portaal zullen de meeste bestuurders beter bedacht zijn op een volgende.

DjIdee
autoweg

Bericht door DjIdee » wo 15 feb 2023, 9:32

Dat is 1 van de portalen die tussen knp Joure en afrit west staat, niet bij de tunnelbak zelf.

Die gebruikten ze eerst (direct na sluiten tunnel) om het verkeer van de A7 af te leiden, en zullen er nu wel blijven staan om in geval van werkzaamheden / calamiteiten het verkeer naar de parallelweg te leidden.

Verder vooral kwestie van kijkgedrag in de meeste gevallen, idem voor de kop-staart in de mist.
Zeker op een wegvak waar al maanden wat aan de hand is, en waar je door tig borden geattendeerd wordt op een gewijzigde verkeerssituatie en kans op file zou je iets meer alertheid dan normaal mogen verwachten.

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » wo 15 feb 2023, 15:44

Vinny schreef: di 14 feb 2023, 18:59Ik vind dat de aannemer dat dan ook beter zo niet op de weg had moeten zetten.
Ik vind dat de aannemer volgens richtlijn heeft gewerkt. De MRS mag namelijk tot 50cm uit het verkeer staan.
Vinny schreef: di 14 feb 2023, 18:59De ruimte voor een constructie in de berm was er dus gewoon.
In de diepte ook? Ik heb geen idee wat je er tegen gaat komen. En die dingen moeten ook maar beschikbaar zijn. Er zijn er niet heel veel in Nederland.
Snelwegfreak schreef: di 14 feb 2023, 19:00 Dit soort MRS'en staan eigenlijk altijd op de vluchtstrook. Vermoedelijk omdat ze te kort zijn om anders nog boven de rijstroken uit te komen.
Veel van die dingen kunnen 3 stroken hebben. Met deze kan dat sowieso. Maar je rijdt met zo'n ding niet de berm in.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Bericht door Schelpenpaadje » wo 15 feb 2023, 15:54

Als zo'n ding er nog maanden moet staan, kun je hem dan niet in de berm zetten op een rijplaat of stelconplaten?

Ja ik weet het, achteraf is alles makkelijk.

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » wo 15 feb 2023, 17:15

^^ Jawel hoor, is ook absoluut een betere optie. Maar daar heb je wel ook weer een afzetting voor nodig, gezien het feit dat dat waarschijnlijk niet vanaf de vluchtstrook past. Ik weet niet of de mogelijkheid voor die afzetting er is.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 15 feb 2023, 17:20

Een botsabsorber is beter dan niks. Maar als zoiets langdurig op de vluchtstrook staat is het in zichzelf ook een gevaarlijk obstakel, zoals die crash aantoont.

Daardoor dacht ik ook dat die andere bij de verzorgingsplaats van een permanente geleiderail en terminal zijn voorzien in de berm, omdat ze voorzien dat dit lang gaat duren en iets langdurig op de vluchtstrook zetten een onacceptabel risico is.

Wellicht was het plan om die tijdelijke rijstrooksignalering op de vluchtstrook sowieso weg te halen, ze staan ook enkele kilometers eerder dan die bij de verzorgingsplaats en zijn volgens mij gebruikt om verkeer naar de afrit te geleiden, maar dat is niet meer nodig.

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » wo 15 feb 2023, 18:37

Chris schreef: wo 15 feb 2023, 17:20 Wellicht was het plan om die tijdelijke rijstrooksignalering op de vluchtstrook sowieso weg te halen, ze staan ook enkele kilometers eerder dan die bij de verzorgingsplaats en zijn volgens mij gebruikt om verkeer naar de afrit te geleiden, maar dat is niet meer nodig.
Ik heb de situatie niet helder. Heb je het over die unit die is aangereden?

Als ie niet in gebruik is, moet ie sowieso weg. Misschien heeft men die laten staan voor het geval er zich iets voordoet waarbij snel schakelen noodzakelijk is.

Gekozen tussen twee kwaden dus.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Bericht door Schelpenpaadje » vr 17 feb 2023, 19:40

De minister heeft aan de kamer laten weten dat het onderzoek medio maart moet zijn afgerond en dat er dan een herstelplan ligt.

Pas als de onderzoeksresultaten daar aanleiding toe geven wil hij ook bij andere tunnels extra toezicht instellen. Volgens het ministerie is er geen verband met de problemen met de Vlaketunnel omdat men er vanuit gaan dat die zijn veroorzaakt door corrosie door de indringing van zout water.

Bron: https://www.rijksoverheid.nl/documenten ... -friesland

Durashift
autoweg

Bericht door Durashift » zo 19 feb 2023, 12:18

Chris schreef: zo 12 feb 2023, 16:59 Er zijn een aantal tijdelijke portalen voor verkeerssignalering geplaatst. Gezien het permanente karakter van de geleiderails en RIMOBs op gestort beton, zal de verwachting wel zijn dat dit lang gaat duren. Maar goed, de A7 is tenminste open. (..)
RWS verkeersinfo heeft het er tot 30 juni 2023 in staan, dat verkeer over de vluchtstrook mag rijden.. tussen Sneek Oost en Joure West.

https://www.rwsverkeersinfo.nl/hinder/3 ... heerenveen

Maar misschien is dit nog een prognose van voor de openstelling.

Harald80
dorpsstraat

Bericht door Harald80 » vr 24 feb 2023, 22:22

Situatie van vanmiddag rond de klok van kwart over twee. Verkeer reed normaal door voor zover mogelijk. Geen files.
Op de foto's is het niet te zien maar ik heb ook zware stalen platen zien liggen die volgens mij ook dienen als ballast.

Afbeelding

Afbeelding

PeterSchoeber
autoweg

Bericht door PeterSchoeber » vr 24 feb 2023, 23:17

^^ De zware stalen platen die jij hebt gezien zijn gewoon stalen rijplaten zoals die voor hulpwegen in de bouw wel worden gebruikt. Op enkele foto's van Chris kun je die ook zien. Buiten de stalen rijplaten liggen er ook nog eens de nodige azobé rijschotten als ballast in de bak.
Met vriendelijke groet,

Peter Schoeber uit Remmerden

Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo » za 25 feb 2023, 14:55

Blijft toch een apart gezicht. Het herstel zal dus nog maanden gaan duren, wellicht zelfs een jaar.
Donateur Vereniging Wegenforum

PeterSchoeber
autoweg

Bericht door PeterSchoeber » za 25 feb 2023, 15:25

^^ Het blijft inderdaad een heel apart gezicht daar. Ik ben vrij pessimistisch gestemd over de duur van de reparatie en ik vrees dus met vreze dat het wel volgend jaar zomer wordt voordat alles hersteld is. Gelukkig is de moot die is opgedreven inmiddels weer gezakt dus dat is een heel klein plus puntje in dit debacle.
Met vriendelijke groet,

Peter Schoeber uit Remmerden