[A007] A7 Sneek - Joure: Probleem Prinses Margriettunnel

Bespreek hier alles wat specifiek aan een autosnelweg gerelateerd is, maar wat geen actuele plannen of uitvoeringsprojecten betreft

Moderator: Moderatoren

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Re: [A007] A7 Sneek - Joure: Probleem Prinses Margriettunnel

Bericht door Schelpenpaadje » di 23 mei 2023, 22:15

Het schuiven met blokken kan hopelijk binnen korte nachtelijke afsluitingen gebeuren. Het aanvoeren van machines en materialen wordt ook nog wel een uitdaging.

Om wat efficiënter te kunnen werken zou het me niets verbazen als het aquaduct enkele weekenden (of zelfs schoolvakanties) dichtgaat in de periode oktober t/m maart. Des te eerder kan de snelweg ook weer volledig open. Als je het niet tijdens het vaarseizoen en buiten schooldagen doet, desnoods één richting open houdt en de afsluitingen tijdig aankondigt is de overlast voor de dorpen nog enigszins te overzien. Ik ben geen voorstander maar het zou me niet verrassen als die keuze wordt gemaakt.

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » do 15 jun 2023, 14:08

Vandaag is de starthandeling verricht voor het herstel van het aquaduct.

Zie hier een tweet van RWS.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Bericht door Schelpenpaadje » do 15 jun 2023, 14:31

Uit onderzoek blijkt dat de problemen zijn veroorzaakt door constructiefouten ontstaan in de ontwerpfase.
Het gebruikte staal was te dun en te weinig en de kwaliteit was niet goed genoeg, waardoor corrosie kon ontstaan.
https://www.omropfryslan.nl/nl/nieuws/1 ... riettunnel

Rogier
expressweg

Bericht door Rogier » do 15 jun 2023, 15:13

^^

Bedankt voor de informatie. Grofweg dezelfde oorzaak als bij de Vlaketunnel, waar de kwaliteit van het staal ook ondermaats was.

MaartenE
verkeersader

Bericht door MaartenE » do 15 jun 2023, 15:53

^^
Ben dan wel benieuwd of er destijds wel staal was dat deze belasting aankon binnen het ontwerp, of dat het ontwerp te ver ging voor de belasting van het staal. Beetje een kip/ei verhaal, maar wel belangrijk in context.
Tweerichtingsfietspaden zijn uitgevonden door een verkeerskundige met helicopter-ouders.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 15 jun 2023, 16:43

Rogier schreef: do 15 jun 2023, 15:13 Grofweg dezelfde oorzaak als bij de Vlaketunnel, waar de kwaliteit van het staal ook ondermaats was.
Wat wel zorgwekkend is aangezien de kans aanwezig is dat dit bij meerdere tunnelbakken uit de jaren '70 het geval is. En dat zijn er nogal wat, het is een periode dat veel tunnels gebouwd werden.

Egbert
expressweg

Bericht door Egbert » do 15 jun 2023, 18:12

MaartenE schreef: do 15 jun 2023, 15:53 ^^
Ben dan wel benieuwd of er destijds wel staal was dat deze belasting aankon binnen het ontwerp, of dat het ontwerp te ver ging voor de belasting van het staal. Beetje een kip/ei verhaal, maar wel belangrijk in context.
Ik lees dat het een constructiefout was. Dus het volgens het ontwerp wel kon maar bij de bouw is het fout gegaan, waarschijnlijk door inferieur of te weinig staal. Dan moet je kijken naar de staalleverancier en degene die de kwaliteitscontrole doet. Ik weet niet hoe het toen ging, maar ik mag toch hopen dat de aannemer of de opdrachtgever de kwaliteit van de bouwmaterialen toch wel controleert.

MaartenE
verkeersader

Bericht door MaartenE » do 15 jun 2023, 18:19

^^
Het kan goed zijn dat in de jaren '70 bepaalde fouten nog niet goed detecteerbaar waren, het is immers al 50 jaar geleden.
Tweerichtingsfietspaden zijn uitgevonden door een verkeerskundige met helicopter-ouders.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Bericht door Schelpenpaadje » do 15 jun 2023, 23:38

Egbert schreef: do 15 jun 2023, 18:12
MaartenE schreef: do 15 jun 2023, 15:53 ^^
Ik lees dat het een constructiefout was. Dus het volgens het ontwerp wel kon maar bij de bouw is het fout gegaan, waarschijnlijk door inferieur of te weinig staal.
Nou:
Omrop Fryslan schreef:Na uitgebreid onderzoek is Rijkswaterstaat tot de conclusie gekomen dat bij de aanleg in de jaren zeventig fouten zijn gemaakt. "Er zijn ontwerpfouten gemaakt", zegt Joost de Ruig, hoofdingenieur-directeur bij Rijkswaterstaat Noord-Nederland.
En LC:
Leeuwarder Courant schreef:Een ontwerpfout is er de oorzaak van dat een deel van de Prinses Margriettunnel in de A7 naar boven kwam. Met de kennis van toen valt dit niemand te verwijten. Rijkswaterstaat gaat dan ook geen claim neerleggen.
Dit blijft informatie via de media. Benieuwd wat RWS hier zelf over gaat communiceren en of het onderzoeksrapport vrij wordt gegeven, dat zal definitief uitsluitsel geven.
Laatst gewijzigd door Schelpenpaadje op do 15 jun 2023, 23:49, 1 keer totaal gewijzigd.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Bericht door Schelpenpaadje » do 15 jun 2023, 23:43

Op deze foto zie je hoezeer het bij de hersteloperatie schipperen is met de ruimte. Knap dat de tunnel vooralsnog open kan blijven voor verkeer:

Afbeelding

Bron: Twitter

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » do 22 jun 2023, 10:01

Ik zou vooral willen weten welke tunnels op vergelijkbare wijze zijn gebouwd. Volgens mij de Vlaketunnel en daar is ook al eens een spoedreparatie geweest. Hopelijk leert RWS nu van de A7-tunnel en krijgen vergelijkbare kunstwerken de aandacht die het verdient...
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

captain007
Forumbeheerder

Bericht door captain007 » do 22 jun 2023, 10:46

^^ Dat was zover ik begreep wel nu wat ze gingen onderzoeken bij vergelijkbare constructies uit dezelfde periode.
Rijkswaterstaat schreef:Het onderzoek naar de oorzaak van het bezwijken van meerdere trekpalen én de betekenis daarvan voor andere objecten met een vergelijkbare fundering is nog bezig. Dit onderzoek wordt naar verwachting in het najaar van 2023 afgerond.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Bericht door Schelpenpaadje » do 22 jun 2023, 23:01

Was het niet slimmer geweest dat onderzoek parallel uit te voeren aan het onderzoek naar de Margriettunnel in plaats van erna?

Zo moeilijk kan het toch niet zijn een lijstje te maken van projecten die in dezelfde periode op vergelijkbare wijze zijn gebouwd?

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » do 22 jun 2023, 23:55

^^ Hoeveel mensen zouden er in Nederland rondlopen die zo'n onderzoek kunnen uitvoeren?
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Bericht door Schelpenpaadje » vr 23 jun 2023, 8:18

Voor het beoordelen welke tunnels op vergelijkbare wijze zijn gebouwd heb je niet per se dezelfde kennis nodig als onderzoeken of een bouwwijze/berekening voldoende is, toch?

Je kunt op zijn minst een inventarisatie maken van tunnels die nader onderzocht moeten worden. Misschien is dat ook wel gebeurd.

Rogier
expressweg

Bericht door Rogier » vr 23 jun 2023, 12:08

In de laatste Kamerbrief stond al aangegeven dat men moet een onderzoek gestart is. Men hoopt later dit jaar hier meer antwoorden over te hebben.
M.b.t. oorzaak. Bij de Vlaketunnel was de slechte kwaliteit van het staal, waarschijnlijk slechte productiekwaliteit, ook de hoofdoorzaak voor het breken van de ankers. Defacto is bij deze tunnel hetzelfde gebeurd als bij de Vlaketunnel. De werkzaamheden bij de Vlaketunnel kon in enkele maanden afgerond worden, omdat men daar het grondwater met meters verlaagd heeft, waardoor het grondwater onder de vloer van de toeritten kwam. Hierdoor was het doorboren van de vloer van de toerit destijds geen probleem.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » vr 23 jun 2023, 13:38

Wouter N14 schreef: do 22 jun 2023, 10:01 Ik zou vooral willen weten welke tunnels op vergelijkbare wijze zijn gebouwd. Volgens mij de Vlaketunnel en daar is ook al eens een spoedreparatie geweest. Hopelijk leert RWS nu van de A7-tunnel en krijgen vergelijkbare kunstwerken de aandacht die het verdient...
De Vlaketunnel (1975) en Prinses Margriettunnel (1978) zijn beiden afgezonken tunnels. Uit dezelfde periode dateren ook de Drechttunnel (1977), Botlektunnel (1981) en Kiltunnel (1977); ook dat zijn allemaal afgezonken tunnels. En dan zijn er ook oudere afgezonken tunnels, zoals o.a. de Heinenoordtunnel (1968) en Beneluxtunnel (1967). Maar of dat allemaal op vergelijkbare wijze is gebeurd en of daar eenzelfde problematiek mogelijk is... geen idee. De Drechttunnel en de Botlektunnel zijn natuurlijk wel een stukje breder, en langer. En zeker de Drechttunnel is een verbinding waarvan je hoopt dat die niet langdurig uitvalt.

Jackbauer1350
2x3 autosnelweg

Bericht door Jackbauer1350 » za 24 jun 2023, 12:02

Het zal evengoed een verkeerschaos veroorzaken bij afsluiting maar scheelt wel iets dat bij de Drechttunnel er twee tunnelbuizen per rijrichting zijn. Dus die zouden om en om afgesloten kunnen worden bij onderhoud. Ligt in ieder geval niet de hele rijrichting eruit.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Bericht door Schelpenpaadje » za 24 jun 2023, 17:57

Rogier schreef: vr 23 jun 2023, 12:08 M.b.t. oorzaak. Bij de Vlaketunnel was de slechte kwaliteit van het staal, waarschijnlijk slechte productiekwaliteit, ook de hoofdoorzaak voor het breken van de ankers. Defacto is bij deze tunnel hetzelfde gebeurd als bij de Vlaketunnel.
Precies dit.

Rijkswaterstaat heeft bij de Vlaketunnel onterecht zelf de conclusie zodanig geïnterpreteerd dat zout grondwater een bepalende factor was (wat in de media kort na het ontstaan van de problemen bij Sneek nog eens werd herhaald). Had men n.a.v. de bevindingen bij de Vlaketunnel nader onderzoek verricht naar andere tunnels dan had de situatie bij de Margriettunnel voorkomen kunnen worden.

Voor zover dat inzicht nog niet is ingedaald bij RWS hoop ik dat dit gauw gaat gebeuren. De overheid staat sowieso in het algemeen bij problemen teveel in een krampstand om onderzoeken te gebruiken om maar vooral niets te hoeven (zie ook toeslagenschandaal, Groningen, enz)

Starlet
stadsweg

Bericht door Starlet » ma 26 jun 2023, 7:13

Coen Tunnel schreef: vr 23 jun 2023, 13:38
Wouter N14 schreef: do 22 jun 2023, 10:01 Ik zou vooral willen weten welke tunnels op vergelijkbare wijze zijn gebouwd. Volgens mij de Vlaketunnel en daar is ook al eens een spoedreparatie geweest. Hopelijk leert RWS nu van de A7-tunnel en krijgen vergelijkbare kunstwerken de aandacht die het verdient...
De Vlaketunnel (1975) en Prinses Margriettunnel (1978) zijn beiden afgezonken tunnels. Uit dezelfde periode dateren ook de Drechttunnel (1977), Botlektunnel (1981) en Kiltunnel (1977); ook dat zijn allemaal afgezonken tunnels. En dan zijn er ook oudere afgezonken tunnels, zoals o.a. de Heinenoordtunnel (1968) en Beneluxtunnel (1967). Maar of dat allemaal op vergelijkbare wijze is gebeurd en of daar eenzelfde problematiek mogelijk is... geen idee. De Drechttunnel en de Botlektunnel zijn natuurlijk wel een stukje breder, en langer. En zeker de Drechttunnel is een verbinding waarvan je hoopt dat die niet langdurig uitvalt.
Ik heb ooit eens als kind een werkstuk gemaakt over verkeerstunnels, uit mijn hoofd staat mij nog bij dat de Vlaketunnel volgens open bouwput methode is gebouwd.

IIVQ
verkeersader

Bericht door IIVQ » ma 26 jun 2023, 7:55

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Vlaketunnel schreef: Als constructiemethode is gekozen voor een afzinktunnel met ter plaatse gebouwde open toeritten. Omdat in het ontwerp rekening gehouden is met een toekomstige verbreding van het kanaal is gekozen voor een gesloten deel van 327 meter lengte. Dit in combinatie met toeritten van respectievelijk 197 en 249 meter levert een tunnel op met een totale lengte van 774 meter lang. Het diepste punt bevindt zich op 16,39 meter –NAP. Het gedeelte van de tunnel dat afgezonken wordt, bestaat uit twee delen van elk 125 meter lengte. Deze twee delen worden geconstrueerd in een dok in het kanaal, in het gedeelte dat later als extra breedte voor de tunnel gebruikt wordt.
Allebei dus: De tunnel is afgezonken, de toeritten open bouwput. Dat is ook het meest gebruikelijk, ik weet niet of er veel afgezonken toeritten zijn in NL (misschien bij de Rotterdamse metro?)

Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo » ma 26 jun 2023, 13:16

^^ De Rotterdamse metro is via de open bouwput methode aangelegd, meen ik te weten.
Donateur Vereniging Wegenforum

IIVQ
verkeersader

Bericht door IIVQ » ma 26 jun 2023, 13:36

De Noordzuidlijn niet. Het ondergrondse deel van Centraal tot onder de Maas door is allemaal ingevaren en afgezonken.

PeterSchoeber
autoweg

Bericht door PeterSchoeber » ma 26 jun 2023, 13:38

De oudste metrolijn van Rotterdam, die van het Centraal Station naar het Zuidplein, is tussen de kruising met de rivier de Maas en het Centraal station bijna in zijn geheel volgens de afzink methode gebouwd waarbij er ergens op de Blaak en het Weena twee grote bouwdokken waren waarvandaan de tunnelmoten naar nun plek werden gevaren. Later zijn er in de bouwdokken een tweetal stations gebouwd.

Heb nu geen tijd om mijn boeken erop na te slaan om precies te kijken hoe het zit.

Verder is in Rotterdam de Willemsspoortunnel tot vele honderden meters op zuid ook afgezonken vanwege de diepe liggen onder de Koningshaven. En uiteraard is de tunnel door het Noordereiland ook afgezonken.
Met vriendelijke groet,

Peter Schoeber uit Remmerden

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Bericht door Schelpenpaadje » di 27 jun 2023, 10:12

IIVQ schreef: ma 26 jun 2023, 13:36 De Noordzuidlijn niet. Het ondergrondse deel van Centraal tot onder de Maas door is allemaal ingevaren en afgezonken.
Klopt. Ik heb in het verleden op dit forum wat video's gedeeld over de bouw van de Rotterdamse metro.
Kan de post helaas even niet vinden, maar hier één van de documentaires die op YouTube te vinden zijn:

Link

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 16 aug 2023, 16:42

Vanochtend ben ik naar Friesland gereden om eens te kijken hoe het er voor staat met de Prinses Margriettunnel.

Bijna alle ballast is nu verdwenen. Er zijn geen bigbags meer en de meeste betonblokken zijn ook verwijderd. Dit betekent dus dat het opstuwen van de tunnelmoten onder controle is.

1. De oostelijke toerit.
Afbeelding
A7 Prinses Margriettunnel 16-08-2023 01 by European Roads, on Flickr

2. Zouden ze hiermee door de tunnelmoot boren om bij de trekpalen te komen?
Afbeelding
A7 Prinses Margriettunnel 16-08-2023 03 by European Roads, on Flickr

3. Meetapparatuur. Je ziet dat de moot nog wel een paar centimeter verschoven is.
Afbeelding
A7 Prinses Margriettunnel 16-08-2023 09 by European Roads, on Flickr

4. Aan de andere kant zie je ook dat de moot nog wat verschoven is. Meer opzij dan omhoog.
Afbeelding
A7 Prinses Margriettunnel 16-08-2023 12 by European Roads, on Flickr

5. Vanaf de andere kant van het kanaal kan je nu niet makkelijk bij de rand komen. Er staan dubbele hekken voor.
Afbeelding
A7 Prinses Margriettunnel 16-08-2023 18 by European Roads, on Flickr

6.
Afbeelding
A7 Prinses Margriettunnel 16-08-2023 21 by European Roads, on Flickr

7. Ik heb geen idee waar dit zwarte ding voor is. Wie het weet mag het zeggen.
Afbeelding
A7 Prinses Margriettunnel 16-08-2023 22 by European Roads, on Flickr

8. Een installatie. Kennelijk elektrisch? (No Nox) Ik was er rond lunchtijd dus er was geen zwaar materieel bezig.
Afbeelding
A7 Prinses Margriettunnel 16-08-2023 23 by European Roads, on Flickr

9. Meetpunten.
Afbeelding
A7 Prinses Margriettunnel 16-08-2023 25 by European Roads, on Flickr

PeterSchoeber
autoweg

Bericht door PeterSchoeber » wo 16 aug 2023, 16:52

Chris schreef: wo 16 aug 2023, 16:42 Vanochtend ben ik naar Friesland gereden om eens te kijken hoe het er voor staat met de Prinses Margriettunnel.

Bijna alle ballast is nu verdwenen. Er zijn geen bigbags meer en de meeste betonblokken zijn ook verwijderd. Dit betekent dus dat het opstuwen van de tunnelmoten onder controle is.

2. Zouden ze hiermee door de tunnelmoot boren om bij de trekpalen te komen?
Afbeelding
A7 Prinses Margriettunnel 16-08-2023 03 by European Roads, on Flickr
Nope, is gewoon een groot model diamantboor om een gat in de tunnelvloer te maken zodat er een nieuwe trekpaal gezet kan worden.
Chris schreef: wo 16 aug 2023, 16:42 7. Ik heb geen idee waar dit zwarte ding voor is. Wie het weet mag het zeggen.
Afbeelding
A7 Prinses Margriettunnel 16-08-2023 22 by European Roads, on Flickr
Lijkt mij gewoon een spatscherm dat je langs de boorstelling zet om te voorkomen dat er iets op het passerende kan spatten tijdens het bore
Met vriendelijke groet,

Peter Schoeber uit Remmerden

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Bericht door Schelpenpaadje » wo 16 aug 2023, 18:51

Mooie foto's, bedankt!

In mijn voorstelling zouden die ankers veel dikker zijn.

Piles
autoweg

Bericht door Piles » wo 16 aug 2023, 19:01

Chris schreef: wo 16 aug 2023, 16:42 8. Een installatie. Kennelijk elektrisch? (No Nox) Ik was er rond lunchtijd dus er was geen zwaar materieel bezig.
Nee, VSF heeft inmiddels wel elektrisch spul, maar NoNox is het door VolkerWessels ontwikkelde filter voor op de uitlaat.
Zie https://www.volkerwessels.com/nl/projecten/nonox

Rogier
expressweg

Bericht door Rogier » do 17 aug 2023, 1:12

Leuke foto's.
Men is verder dan dat ik verwacht had.