[SS13] Venezia - Udine - Tarvisio

Moderator: Moderatoren

Chris
Moderator

[SS13] Venezia - Udine - Tarvisio

Bericht door Chris » ma 19 dec 2022, 21:09

De SS13 is een 229 kilometer lange strada statali in het noordoosten van Italië, in de corridor Venezia - Conegliano - Udine - Tarvisio - Oostenrijkse grens. Het maakt een S-bocht door het noordoosten van Italië.

Wat beelden van de SS13 bij Udine, typische Noord-Italiaanse rommelige omgeving. :lol:

Hoeveel billboardlocaties willen we toestaan? 'Ja'.
Afbeelding
SS13 Udine 01 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
SS13 Udine 02 by European Roads, on Flickr

Een complexe aansluiting, waarom makkelijk doen als het ook moeilijk kan? :D
Afbeelding
SS13 Udine 03 by European Roads, on Flickr

Afbeelding

Een monument rechts... zou je haast denken. Maar het is een meubelwinkel.
Afbeelding
SS13 Udine 04 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
SS13 Udine 06 by European Roads, on Flickr

waldo79
4x3 autosnelweg

Re: [SS13] Venezia - Udine - Tarvisio

Bericht door waldo79 » ma 19 dec 2022, 21:28

Typisch Italië qua ruimtelijke inrichting. Naar het zuiden wordt het erger.

Wesso
2x3 autosnelweg

Bericht door Wesso » ma 19 dec 2022, 21:45

Wat is de tweede taal die op sommige borden staat? Friulisch?

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » ma 19 dec 2022, 22:55

^^ Daar lijkt het op. De benadering van plaatsen buiten het taalgebied, zoals Venetië, valt wel op. In tweetalige gebieden als Aosta of Trentino worden dat soort plaatsen volgens mij alleen in Italiaans endoniem aangeduid. voorbeeld

Wat betreft ruimtelijke ordening: ik vind de Povlakte, de Venetiaanse kant daarvan in het bijzonder, altijd een tweede België met lange linten langs de doorgaande (ex-)statali. Vaak best netjes geordend, is ook ruimte voor die verder zuidelijk ontbreekt, maar kilometerslang lichte industrie en aanverwante dienstverlening waar ik vrij treurig van word. En dan weer een centro commerciale, opgeslokt dorpje en weer verder. Maar goed, dat is wel een soort bedrijvigheid dat het Noord-Oosten draaiend houdt, en dat is weer een behoorlijke motor in de Italiaanse economie.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 20 dec 2022, 8:26

Pino schreef: ma 19 dec 2022, 22:55 kilometerslang lichte industrie en aanverwante dienstverlening waar ik vrij treurig van word.
Dit is volgens mij wel het fundament van de Italiaanse economie. Van die kleine en middelgrote familiebedrijven in de categorie lichte industrie.

Noord-Italië zit daar helemaal vol mee, vooral aan de voet van de Alpen. Als je wat zuidelijker gaat naar het midden van de Povlakte is het minder dichtbebouwd. Vandaar dat ook al die Pedemontana's worden aangelegd.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » di 20 dec 2022, 8:46

^^ Absoluut. Ik vind het altijd wel fascinerend om te zien hoe de bebouwing rond Milaan is verspreid. Aan de zuidkant houdt de stad echt op aan het begin van de Autosole en dan zit je in open gebied. Aan de noordkant een waaier van Malpensa via Como en Lecco naar Bergamo. De Pedemontana’s zijn het meest structurele werk om die gebieden te ontsluiten, hoewel je ook de A35 hieronder kunt scharen, en je had al wat superstrade die eerder noord-zuid liepen.

Zuidelijker in de Povlakte is dunnerbevolkt; ik vermoed het gevolg van het feit dat de steden al in oudheid waren ontstaan op strategische punten aan de zuidkant van de Alpen en dat de moderne clutter als vanzelf daaromheen ontstond. Maar je moet voor de grap ook eens de ex-SS10 volgen, die zuidelijker ligt en meer de Po volgt. Ook daar lange linten hoor!

S3mv
woonerf

Bericht door S3mv » wo 21 dec 2022, 8:23

Pino schreef: ma 19 dec 2022, 22:55 ^^ Daar lijkt het op. De benadering van plaatsen buiten het taalgebied, zoals Venetië, valt wel op. In tweetalige gebieden als Aosta of Trentino worden dat soort plaatsen volgens mij alleen in Italiaans endoniem aangeduid. voorbeeld
Ik ben inderdaad nooit namen als Trient of Venedig tegengekomen daar. Alles wordt gewoon met de Italiaanse naam aangegeven. Wel een opvallende uitzondering hierop bij de splitsing tussen de passo Pordoi en Sellajoch: Brenner (Prener) in het Ladinisch.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » wo 21 dec 2022, 11:09

^^ Tja, je kunt toch moeilijk volhouden dat de Brenner in het spraakgebied van het Ladin ligt? Misschien in verwarring achtergebleven hoe je in Ladin-Italiaans gebied moet verwijzen naar namen gelegen in tweetalig Duits-Italiaans gebied?

Mooie vondst hoe dan ook!

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 31 mar 2023, 20:35

Wat foto's van de SS13 van Udine naar Tolmezzo, dit voert noordwaarts tot in de Alpen.

Dit traject lijkt nog redelijk op te schieten. Er zijn her en der ongelijkvloerse kruisingen, de meeste andere kruispunten zijn ongeregeld, er zijn maar een paar verkeerslichten en er is geen enkele rotonde. Dus ondanks dat je 30 kilometer door een dichtbebouwde streek rijdt, is het niet geheel onaantrekkelijk om de tol te vermijden als je alleen een klein stukje hoeft (van en naar Udine).

Afbeelding
SS13 Udine - Tolmezzo 01 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
SS13 Udine - Tolmezzo 02 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
SS13 Udine - Tolmezzo 03 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
SS13 Udine - Tolmezzo 04 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
SS13 Udine - Tolmezzo 05 by European Roads, on Flickr

Dat waren de benzineprijzen in juni 2022. Momenteel is het iets van 40 cent lager volgens mij.
Afbeelding
SS13 Udine - Tolmezzo 08 by European Roads, on Flickr

De Carnische Alpen
Afbeelding
SS13 Udine - Tolmezzo 09 by European Roads, on Flickr