Bespreek hier alles over de Nederlandse autosnelwegen, wat je niet in de andere subfora kwijt kunt. Zoals geschiedenis, gebruik, knooppunten, aansluitingen, intensiteiten, etcetera.
Moderator: Moderatoren
-
mavas
- 2x5 autosnelweg
Bericht
door mavas » di 03 jan 2023, 11:58
Rein schreef: ↑vr 23 dec 2022, 23:06
Een aantal grotere uitvalswegen bij Amsterdam hadden best provinciaals kunnen zijn. Zoals de Gooiseweg (s112) en de Nieuwe Leeuwarderweg (s116) die vanaf de A10 doorloopt als N247.
De weg van Buiksloot naar Het Schouw is volgens mij voor de opening van de Ijtunnel provinciaal geweest.
Ik weet alleen niet waar je dan het wegbeheerder zou moeten laten overgaan van provincie naar gemeente? De IJtunnel onder de provincie laten vallen komt niet logisch over.
De Gooiseweg daarentegen zou inderdaad prima een provincialeweg kunnen zijn. Overgang kan dan op het Amstelplein.
Rein schreef: ↑do 29 dec 2022, 17:39

Zat ook in mijn hoofd inderdaad. In de loop der jaren is wel behoorlijk bijgebouwd langs de Heemskerkse delen van de weg waardoor echt lekker doorrijden er niet meer in zit. Het noordelijke deel is een paar jaar terug gedegradeerd tot ETW 60 km/h, hoewel het qua verkeersintensiteit en functie (als enige verbindingsweg tussen twee grote plaatsen) eigenlijk een GOW zou moeten zijn.
Het is geen ETW, maar nog "gewoon" GOW, maar dan verlaagd in snelheid. Het is namelijk nog steeds een voorrangsweg met asmarkering. Een ETW zou namelijk geen asmarkering mogen hebben, en geen voorrangsweg mogen zijn.
-
Jackbauer1350
- 2x3 autosnelweg
Bericht
door Jackbauer1350 » do 05 jan 2023, 11:25

Markeringen kloppen wel vaker niet.
Zo staan langs het nieuwe deel van de N702 en bij de toeritten een

terwijl de weg onderbroken kantmarkering heeft.
Of de markering is niet juist of er moet geen
gebruikt worden.
De weg waar ik aan woon ligt binnen de bebouwde kom en dient als GOW maar heeft markering voor ETW 60.
-
Chris
- Moderator
Bericht
door Chris » do 05 jan 2023, 11:30
De markering wordt nogal eens aangepast aan de maximumsnelheid in plaats van de Duurzaam Veilig wegklasse. Zo hebben autowegen die geen 100 km/h zijn, vaak GOW-markering.