Rechter: 'Motorrijder mag niet naar voren rijden bij verkeerslicht'

Hier kan gediscussieerd worden over juridische aspecten van het wegverkeer

Moderator: Moderatoren

hneel
verkeersader

Rechter: 'Motorrijder mag niet naar voren rijden bij verkeerslicht'

Bericht door hneel » vr 30 dec 2022, 13:23

Iedere motorrijder heeft het op enig moment gedaan: de ruimte tussen stilstaand- of langzaam rijdend verkeer benutten om – met gepaste snelheid – door te kunnen rijden. Maar buiten files op de autosnelweg om is dit gedrag eigenlijk uit den boze. Strafbaar zelfs, zo bleek uit een rechtszaak die onlangs gevoerd werd tegen een motorrijder.
Link
Een volk dat leeft bouwt aan zijn toekomst

Attietattie
2x4 autosnelweg

Re: Rechter: 'Motorrijder mag niet naar voren rijden bij verkeerslicht'

Bericht door Attietattie » vr 30 dec 2022, 13:52

De enige overtreding die daar gemaakt is, is voor het niet volgen van de richting die de voorsorteerstrook aangeeft. Met andere woorden, ik lees niets nieuws. Ergo, nietszeggend artikel.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Schelpenpaadje
expressweg

Bericht door Schelpenpaadje » vr 30 dec 2022, 13:59

^^ Een artikel dat zichzelf tegenspreekt:
De reden: “op een kruispunt niet de richting volgen die de voorsorteerstrook aangeeft.”
Of dat nu gebeurde op de sorteerstrook die bedoeld is voor verkeer dat links afslaat of door tussen de twee stroken voor rechtdoor door te rijden, dat is niet duidelijk op te maken uit het verslag van de rechtszaak.
Als de motorrijder "tussen de twee stroken voor rechtdoor door" langs de rijen met stilstaand verkeer rolde, dan had de betreffende ambtenaar iets anders opgeschreven dan "niet de richting volgen die de voorsorteerstrook aangeeft".

Er vanuit gaande dat het verslag van de rechtbank vermeldt op grond waarvan de motorrijder wordt beschuldigd (en veroordeeld) neemt elke onduidelijkheid hierover weg ;)

Het feit dat er een overtreding is geconstateerd waarvoor duidelijke regels gelden (niet de richting volgen die de voorsorteerstrook aangeeft), maakt het hele betoog van de motorrijder over die gedragscode en de reactie van de rechter daarop overbodig.

Wesso
2x3 autosnelweg

Bericht door Wesso » vr 30 dec 2022, 14:43

Toch nieuw voor mij dat een motorrijder denkt dat een wachtrij gelijkstaat aan een file, en dat hij zich daarom zou kunnen beroepen op een gedragscode. Ze worden steeds gewiekster (maar niet verstandiger). :emo:

Piles
autoweg

Bericht door Piles » vr 30 dec 2022, 14:43

Warrig artikel. Wel benieuwd naar de uitspraak van de rechter, maar die is nog niet gepubliceerd lijkt het.

Piles
autoweg

Bericht door Piles » vr 30 dec 2022, 14:45

Wesso schreef: vr 30 dec 2022, 14:43 Toch nieuw voor mij dat een motorrijder denkt dat een wachtrij gelijkstaat aan een file, en dat hij zich daarom zou kunnen beroepen op een gedragscode. Ze worden steeds gewiekster (maar niet verstandiger). :emo:
Een file is een rij langzaam rijdend of stilstaand verkeer.
Klinkt toch aardig als een file :lol:

Uiteraard zoek je als beklaagde naar argumenten die je zaak sterker maken, dus zo gek is het niet om dat aan te dragen.
En het is ook onverstandig om achteraan in de wachtrij te gaan staan met je motor.

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » vr 30 dec 2022, 14:47

Schelpenpaadje schreef: vr 30 dec 2022, 13:59Er vanuit gaande dat het verslag van de rechtbank vermeldt op grond waarvan de motorrijder wordt beschuldigd (en veroordeeld) neemt elke onduidelijkheid hierover weg ;)
Piles schreef: vr 30 dec 2022, 14:43 Warrig artikel. Wel benieuwd naar de uitspraak van de rechter, maar die is nog niet gepubliceerd lijkt het.
Jullie hebben het enige nuttige in het artikel gemist, zo blijkt?

Piles
autoweg

Bericht door Piles » vr 30 dec 2022, 14:48

^^ Blijkbaar :surrender:

Ook lekker actueel artikel btw:

Datum uitspraak: 10-05-2022
Datum publicatie: 13-06-2022

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » vr 30 dec 2022, 14:50

Wesso schreef: vr 30 dec 2022, 14:43 Toch nieuw voor mij dat een motorrijder denkt dat een wachtrij gelijkstaat aan een file, en dat hij zich daarom zou kunnen beroepen op een gedragscode. Ze worden steeds gewiekster (maar niet verstandiger). :emo:
Ik vind het zo gek nog niet. Die gedragscode is onder andere in het leven geroepen om veiliger te zijn bij filestaartongevallen. Ik zie daarin geen verschil met stilstaan bij een verkeerslicht. Wat mij betreft kan je dat gewoon doortrekken, los van het feit dat ik een hekel heb aan motorrijders die tussen de file door rijden.

Wesso
2x3 autosnelweg

Bericht door Wesso » vr 30 dec 2022, 14:54

^^ Wachtrij en file worden ook als synoniemen gezien, maar hier gaat het om een wachtrij waarbij weggebruikers op hun beurt moeten wachten voor het verkeerslicht. Zou dat onderscheid in de regelgeving of de gedragscode (moeten) staan?

Het is inderdaad veiliger om vooraan te staan als motorrijder, maar niet ten koste van andere verkeersregels...

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » vr 30 dec 2022, 15:28

Ik vind het als automobilist ook veiliger om vooraan te staan, maar geloof niet dat het acceptabel is wanneer ik voorkruip….

Wesso
2x3 autosnelweg

Bericht door Wesso » vr 30 dec 2022, 15:36

^^ ik moet ineens weer denken aan een oud filmpje van Feitelijk... :rofl2:

...maar is offline gegaan/privé. :feestjenee:

duikgek89
2x2 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » vr 30 dec 2022, 17:28

Attietattie schreef: vr 30 dec 2022, 14:50los van het feit dat ik een hekel heb aan motorrijders die tussen de file door rijden.
Ik vind het heel dubbel. Van de ene kant gun ik het ze van harte en is achteraan staan ook niet echt veilig. Aan de andere kant zie vaak genoeg figuren met een moordgang door de file blazen op punten waar automobilisten moeten gaan wisselen van rijstrook om voor te sorteren; dat is wel irritant.

Bij verkeerslichten mag men van mij "voorkruipen" als ik geen last van ze heb. Als iemand in de stad bij Vmax 50 dus voorkruipt, naar goed Nederlands gebruik een half uur nodig heeft om op groen te reageren om daarna 45 te gaan rijden, dan stoor ik me eraan. Als iemand zo inhaalt terwijl ze weten dat mijn kruissnelheid hoger is als die van hun; om mij daarna te gaan ophouden, dan stoort het me ook. Als iemand zeer vlot reageert bij groen en vlot optrekt richting de flitstriggergrens, dan boeit het me niks.

Egbert
autoweg

Bericht door Egbert » vr 30 dec 2022, 17:40

Piles schreef: vr 30 dec 2022, 14:45
Lijkt me een leuke casus in Duitsland. Dus ook verplicht Rettungsgasse bilden.

Schelpenpaadje
expressweg

Bericht door Schelpenpaadje » vr 30 dec 2022, 20:33

Piles schreef: vr 30 dec 2022, 14:48 ^^ Blijkbaar :surrender:

Ook lekker actueel artikel btw:

Datum uitspraak: 10-05-2022
Datum publicatie: 13-06-2022
Mja.

Los van de inhoud wel triest dat een proces verbaal uit 2019 pas voor de rechter verschijnt in 2022.
Piles schreef: vr 30 dec 2022, 14:45
Ik stond laatst nog in 4km wachtrij voor de Coentunnel

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » vr 30 dec 2022, 22:46

Schelpenpaadje schreef: vr 30 dec 2022, 20:33Los van de inhoud wel triest dat een proces verbaal uit 2019 pas voor de rechter verschijnt in 2022.
Inderdaad heel sneu. Ik heb nu twee verzetten lopen. Een jaar geleden ingediend, slechts een ontvangstbevestiging gehad. Ik maak kans op een strafblad, maar ik heb dus geen idee. En er staat geen tijd voor, dus misschien maak ik over 10 jaar nog steeds kans op een strafblad. :roll: :geeuw:
Schelpenpaadje schreef: vr 30 dec 2022, 20:33Ik stond laatst nog in 4km wachtrij voor de Coentunnel
Volgens mij was er ook een vrij expliciet verschil tussen autosnelweg en niet-autosnelweg. Dus jij stond gewoon in de file.