Den Haag: [S107] Rotterdamsebaan en Victory Boogie Woogietunnel

Discussieer hier over actuele grote wegenplannen en in uitvoering zijnde grote projecten

Moderator: Moderatoren

Mark
Forumbeheerder

Den Haag: [S107] Rotterdamsebaan en Victory Boogie Woogietunnel

Bericht door Mark » zo 11 dec 2005, 18:21

Laatst gewijzigd door Mark op zo 22 jul 2018, 0:40, 4 keer totaal gewijzigd.
Reden: Aanpassing aan nieuwe structuur "Grote Projecten" onderwerpen.

ReisThijs
verkeersader

Bericht door ReisThijs » vr 25 mei 2007, 13:44

Dat wordt zo te zien dus feitelijk een verlenging van de A13, dan ben ik benieuwd wat voor nummer deze weg gaat krijgen. Volgens het verhaal op de Haaglanden-site wordt het geheel ongelijkvloers, dan zou deze weg (in navolging van de Utrechtsebaan) dus gewoon als A13 bewegwijzerd kunnen worden.

Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo » vr 25 mei 2007, 15:27

^^ Of N13? ;)
Donateur Vereniging Wegenforum

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » vr 25 mei 2007, 18:30

Moderatoren: aangezien dit niet echt een lokaal plan is, mag deze draad verplaatst worden naar de Actuele wegenplannen?

Op deze site van de gemeente Leidschendam-Voorburg staat een hoop (achtergrond-)informatie. Verschillende PDF-bestanden zijn te downloaden, o.a. over de verschillende tracés, de m.e.r.-studie en dergelijke.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » vr 25 mei 2007, 21:19

Wouter N14 schreef:Moderatoren: aangezien dit niet echt een lokaal plan is, mag deze draad verplaatst worden naar de Actuele wegenplannen?
Dit is m.i. een lokaal Haags plan.

Overigens vind ik een linkse uitvoeger vanaf de A13 totaal ongewenst.
Hoe men op een verkeersveilige manier om wil gaan met de toerit naar de A4 versus de bestaande toe- en afrit van de A4 is mij nog een raadsel.
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

mb90
verkeersader

Bericht door mb90 » vr 25 mei 2007, 21:24

Voor mij is het Voorburgtrace de beste optie. Het zal de drukte op de Rijswijkseweg en op de Utrechtsebaan verminderen, denk ik. Wel zal de Binckhorstlaan meer verkeer krijgen, maar dat is in het weekend toch al rustiger dan doordeweeks door de bedrijven die dan dicht zijn. Ook kom ik daardoor sneller in Den Haag, dus dat is ook mooi meegenomen.

Ik kan niet wachten tot de bouw begint.

praatpaal
autoweg

Bericht door praatpaal » vr 25 mei 2007, 21:58

René schreef: Overigens vind ik een linkse uitvoeger vanaf de A13 totaal ongewenst.
Hoe men op een verkeersveilige manier om wil gaan met de toerit naar de A4 versus de bestaande toe- en afrit van de A4 is mij nog een raadsel.
Ik ben al blij dat het allemaal ongelijkvloers wordt! Dat is wel anders bij de N14. Linkse uitvoeger lijkt me niet wenselijk, maar daar zal vast een oplossing voor komen. Ik ben in ieder geval blij verheugd over het nieuws!
wie op de wegenwacht, wacht het langst

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » zo 27 mei 2007, 16:45

Een linkse uitvoeger is m.i. nog steeds minder onveilig dan een linkse invoeger. Dat laatste komt ook veel voor op het Nederlandse wegennet is vanwege het onverwachte karkater daarvan onveiliger. Linkse uitvoegers worden over het algemeen ruim van te voren op de bewegwijzering aangegeven...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » wo 06 jun 2007, 13:01

Ook het college van Den Haag heeft zijn goedkeuring gegeven aan de voorkeursvariant.
infothuis, 5 juni 2007 schreef: Haags college kiest ook voor geboorde tunnel langs Trekvliet

De voorkeursvariant voor het Trekvliet-tracé van het stadsgewest en nu dus ook van het Haagse gemeentebestuur.Het Haagse gemeentebestuur geeft bij de aanleg van het Trekvliettracé een voorkeur voor een geboorde tunnel ten noordoosten van de Trekvliet tussen knooppunt Ypenburg en de Binckhorst. Het college maakte dinsdag deze voorkeur bekend en volgt daarmee het advies van het stadsgewest Haaglanden. Ook heeft het college geconcludeerd dat het milieueffectrapport (MER) bij het project aan de wettelijke eisen voldoet.

Volgens verkeerswethouder Peter Smit ligt er nu een goed plan op tafel dat de automobilist veel tijdwinst oplevert en sterk rekening houdt met het milieu. De gekozen variant veroorzaakt daarbij de minste verkeers- en geluidshinder voor omwonenden tijdens de bouw.

Den Haag sluit zich hiermee aan bij de keuze van het stadsgewest uit een tiental alternatieven die zijn onderzocht in het milieueffectrapport (MER) Trekvliettracé. Het MER wordt 5 juli in de Haagse gemeenteraad ter aanvaarding voorgelegd. Als de raden van Den Haag, Leidschendam-Voorburg en Rijswijk ermee instemmen, start daarna de inspraak die door zal lopen tot eind september. Medio september wordt er voor bewoners en belanghebbenden ook een inloopbijeenkomst gehouden over het MER en het voorlopige voorkeurstracé.

Inzet van het Haagse college is om eind dit jaar een definitieve keuze te maken over het voorkeurstracé van het Trekvliettracé. Dan wil het college ook een voorkeursvariant aanbieden over de toekomstige nieuwe verbinding met het openbaar vervoer tussen de Binckhorst en Hoornwijck. Voor deze nieuwe RandstadRaillijn werkt de gemeente de komende maanden in nauw overleg met de buurgemeenten aan verdere onderzoeken hiervoor. Daarna worden voor beide projecten de voorlopige ontwerpen gemaakt die naar verwachting eind 2008 klaar zijn.

InfoThuis, 5 juni 2007

PW100
verkeersader

Bericht door PW100 » wo 06 jun 2007, 18:36

Mooi allemaal, maar wie gaat dat betalen?

praatpaal
autoweg

Bericht door praatpaal » vr 08 jun 2007, 11:23

Ik ben benieuwd hoe knooppunt Ypenburg er uit komt te zien wanneer de A4 ook (ooit) wordt aangelegd. Ik heb begrepen dat dit punt ook helemaal op de schop moest om het verkeer niet vast te laten lopen. Samen met de inprikker zou het in zo'n geval nog een ingewikkeld knooppunt kunnen worden!

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 08 jun 2007, 11:43

Dat ligt denk ik primair in de afvoercapaciteit van KP Ypenburg. Die is nu behoorlijk fors, 3 stroken, sommige stukjes 4 stroken. Al zou van 5 -> 3 wel problemen kunnen opleveren.

Gelukkig is het dubbelknooppunt Ypenburg/Prins Clausplein wel modern uitgevoerd met vlechtwerken.

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » vr 08 jun 2007, 23:12

Maar juist die vlechtwerken belemmeren door de vele weefbewegingen de doorstroming Antwerpen > Amsterdam, dacht ik.

Schenker
verkeersader

Bericht door Schenker » za 09 jun 2007, 0:28

Wouter N14 schreef:Maar juist die vlechtwerken belemmeren door de vele weefbewegingen de doorstroming Antwerpen > Amsterdam, dacht ik.
Het idee van vlechtwerken is juist zoveel mogelijk weven te vervangen door slechts invoegen. Er wordt alleen geweefd op niet-hoofdrijbanen, op de hoofdbanen zelf wordt alleen in- en uitgevoegd. De hoofdrijrichting wordt alleen beperkt door het feit dat er op het smalste punt twee rijstroken beschikbaar zijn. Ik heb geen idee of dat weining is, bij Oudenrijn bijvoorbeeld zijn de twee doorgaande rijstroken van de A2 meer dan voldoende. Zelfs bij zware spits staat daar geen file. En als die er staat komt het door capacitetigebrek elders.

Wouter N14
Moderator

Re: knooppunt Ypenburg en het Trekvliettracé

Bericht door Wouter N14 » vr 30 nov 2007, 13:09

** stof - blaas - kuch **
[url=http://www.ad.nl/denhaag/article1862736.ece?nscategory=topStoryA]www.ad.nl[/url], 30 november 2007 schreef: 225 miljoen voor aanleg Trekvliettracé

Door MAARTEN BRAKEMA
DEN HAAG - Het kabinet is in principe bereid om 225 miljoen euro bij te dragen aan het Trekvliettracé. Daarmee is de aanleg van een tweede aansluiting van Den Haag op het rijkswegennet een stuk dichter bij gekomen. Minister Camiel Eurlings (CDA, verkeer en waterstaat) en de Haagse wethouder Peter Smit (VVD, verkeer) hebben onlangs een akkoord gesloten over het Trekvliettracé. Daarin staat dat deze nieuwe route - die van knooppunt Ypenburg via de Binckhorst naar de Neherkade loopt - een ‘prioriteit’ is binnen het urgentieprogramma dat het kabinet samen met gemeenten opstelt voor de Randstad. Smit noemt het akkoord een ‘doorbraak voor de bereikbaarheid van de regio.’ De wethouder: ,,Dit is de grootste klapper voor de regio sinds we geld kregen voor de aanleg van Randstadrail.’’ De 225 miljoen euro is het grootste bedrag dat het kabinet beschikbaar heeft gesteld voor de infrastructuur in de zuidvleugel van de Randstad. De gemeenten in de regio bereikten afgelopen zomer een akkoord over de aanleg van het Trekvliettracé, die deels in een tunnel komt. De nieuwe weg sluit aan op knooppunt Ypenburg. De tunnel begint in de Vlietzone, gaat onder de golfbaan door, loopt verder ten westen van Park Leeuwenbergh en eindigt in de Binckhorst. Hij wordt waarschijnlijk twee kilometer lang en is daarmee de langst geboorde tunnel in het stedelijk gebied van Nederland. De tunnel komt grotendeels op een diepte van tien meter te liggen. In 2010 of 2011 kan worden begonnen met de bouw, die drie jaar duurt. In totaal kost de route 625 miljoen euro. Dat is inclusief het verdiept-aanleggen van de Neherkade in Den Haag, zodat deze weg meer verkeer aankan. Haaglanden en de gemeente Den Haag hebben al afgesproken 225 miljoen te willen bijdragen. Dus rest nog een gat in de begroting van 175 miljoen. Aan Smit de opdracht hiervoor een oplossing te bedenken.Een van de mogelijkheden is dat private partijen bijdragen. Dat zou betekenen dat automobilisten enkele dubbeltjes ‘tol’ moeten betalen elke keer dat ze van het traject gebruik maken.

Mogelijk tol op weg Trekvliet
Wethouder Peter Smit (VVD, verkeer) oogt opgelucht. Hij heeft net met minister Camiel Eurlings van verkeer een voor hem zeer belangrijk contract gesloten. Het kabinet is bereid maximaal 225 miljoen euro bij te dragen aan het Trekvliettracé. ,,En dat betekent dat ik niet alleen plannen kan maken, maar ze ook nog eens kan uitvoeren. Dit is echt een grote klapper,’’ zegt hij. Eurling heeft wel ‘behoorlijk wat voorwaarden’ aan de deal verbonden. Zo moet er nog een goede oplossing worden gevonden voor de aansluiting van het Trekvliettracé op het knooppunt Ypenburg. Ook moet er nog een gedetailleerde afspraak worden gemaakt over de omvang van het project. Den Haag wil graag dat de Neherkade daar ook onder valt. Want daar moeten de kruisingen ongelijkvloers worden aangelegd zodat er meer verkeer overheen kan. Dat betekent dat de weg vrijwel helemaal verdiept moet worden aangelegd. Maar voor Smit telt nu vooral dat dat de weg is opgenomen in de programma’s van Verkeer en Waterstaat. ,,Het rijk erkent nu het belang van de aanleg van deze weg. Dat komt ook omdat wij in deze regio zo eensgezind zijn over dit tracé.’’ De aanleg van deze nieuwe route is volgens de wethouder nodig om de Utrechtsebaan te ontlasten. ,,Eén klapband en alles staat daar vast.’’ Bovendien is het ook goed voor de luchtkwaliteit op de Zuid-Hollandlaan. Smit moet nu nog wel een creatieve oplossing vinden voor de financiering. Want hoewel rijk en regio samen ieder 225 miljoen bijdragen, zit er nog wel een fors gat in de begroting. Dit kan betekenen dat er een vorm van tolheffing komt. Smit: ,,Er gaan dagelijks 200.000 auto’s in en uit Den Haag. Als een deel daarvan via het Trekvliettracé gaat, zou iedereen maar enkele dubbeltjes hoeven betalen. Er is niemand die daar wakker van ligt. Dus een bedrag per passage? Ik ben er niet vies van.’’ Den Haag had ook graag gezien dat de minister een bijdrage leverde aan de zogenaamde internationale ring. Dat is de voltooiing van de rondweg om de stad door ondertunneling van delen van de route Hubertusviaduct-Teldersweg-Johan de Wittlaan-Segbroeklaan-Sportlaan en delen van de Lozerlaan én de verbetering van de aansluiting op de A4. Eurlings heeft hierover geen toezeggingen gedaan.
AfbeeldingKnooppunt Ypenburg: Het beoogde begin van het Trekvliettracé. FOTO http://WWW.DENHAAG.NL

Medianieuws

Re: Den Haag: Trekvliettracé (v/h Rotterdamsebaan)

Bericht door Medianieuws » vr 21 mar 2008, 10:49

NRC (19-3-2008) schreef:Tol in Den Haag moet weg mogelijk maken

DEN HAAG - De gemeente Den Haag overweegt tol te heffen om een nieuwe weg naar het centrum te bekostigen. Deze weg, het Trekvliettracé, moet de drukke Utrechtsebaan ontlasten. Omdat de gemeente kampt met een tekort van minimaal 130 miljoen euro bij de financiering hiervan is tolheffing een serieuze optie, zegt de Haagse wethouder Peter Smit (verkeer, VVD). Het Trekvliettracé moet in 2016 het knooppunt Ypenburg via een tunnel met bedrijventerrein Binckhorst bij het centrum van Den Haag verbinden. Gisteren maakte het college van B en W bekend nog eens 29,8 miljoen uit te trekken voor het tracé. Daarmee is de regionale financiering voor het project rond.
De gemeente en het stadsgewest Haaglanden hebben er nu in totaal 225 miljoen euro voor gereserveerd. Die voorwaarde had minister Eurlings (Verkeer en Waterstaat, CDA) gesteld om zelf ook maximaal hetzelfde bedrag voor het tracé uit te trekken. Smit denkt nu nog maximaal 290 miljoen euro nodig te hebben.
In eerste instantie worden private investeerders gezocht. Die zouden dan in ruil tol kunnen heffen opde nieuwe weg. Als dat niet lukt, kan de gemeente zelf ook tol heffen. Er zijn twee mogelijkheden: een heffing met „differentiatie naar plaats"— waarbij op verschillende toegangswegen, zoals de Utrechtsebaan, tol moet worden betaald - of een heffing op alleen het Trekvliettracé. Nadeel hiervan is dat het tracé dan minder aantrekkelijk wordt.

JeroenF1
autoweg

Bericht door JeroenF1 » vr 21 mar 2008, 17:17

Hm dit speelt in de buurt. :P

Maar, het verlengde van de A13 (Rotterdamseweg) kent een 'trambrug' richting de Laan van Hoornwijck (bij het Lottogebouw). Als die, en de nu al volle Haagweg, op de schop gaan wordt het helemaal een zooitje. Ook de Prinses Beatrixlaan, bij afrit 11, is doorgaand lekker vol, en dat is die andere belangrijke weg om door Rijswijk bij de snelweg te komen.

En die tunnel, is het duidelijk hoe die precies gaat lopen en hoe lang die wordt?
Misschien heb ik e.e.a. over het hoofd gezien.
Sinds maart 2015 tevens achter het stuur gezien.
Nu op http://www.girugten.nl: "Onderhoudsproblemen in Duitsland: de Autobahn op instorten?"
Faculteitsmagazine Ruimtelijke Wetenschappen, Rijksuniversiteit Groningen.

Schenker
verkeersader

Bericht door Schenker » za 22 mar 2008, 1:49

Jij bent niet de enige die daar in de buurt woont! Ik heb van de zomer een folder in de bus gehad waar alle alternatieven in staan. Wat men wil, is een tunnel die zowel op de A4 zuid als de A13 aansluit, en doorloopt tot de Neherkade. Of dit alternatief daadwerkelijk gekozen is weet ik niet, heb er sindsdien niets meer over gehoord. Jammergenoeg staat het ook niet in dit artikel. Vooral de Rijswijkseweg zal ervan profiteren, de Prinses Beatrixlaan in mindere mate.

JeroenF1
autoweg

Bericht door JeroenF1 » za 22 mar 2008, 14:51

Schenker schreef:Jij bent niet de enige die daar in de buurt woont!
Dat weet ik wel, maar het is lang geleden dat er iets 'speelt' waar ook Rijswijk erg bij betrokken wordt (waarvan ik weet). ;) Maar ik ben wel benieuwd hoe het er in de tussentijd aan toe zal gaan, die tunnel is er niet in 1 dag. En omdat de Pr. Beatrixlaan eigenlijk altijd wel filerijden is (béétje Rijswijker heeft in daar in de file gestaan) heb ik het idee dat de chaos dan compleet is. Want via de N211/E30 is wel een erg eind omrijden.
Op de Beatrixlaan was gisteravond nog een proef met een oranje zone..
Nu op http://www.girugten.nl: "Onderhoudsproblemen in Duitsland: de Autobahn op instorten?"

Schenker
verkeersader

Bericht door Schenker » zo 23 mar 2008, 12:13

Je bedoelt chaos tijdens de bouw? Als men er kan boren kan het nog wel eens meevallen.

praatpaal
autoweg

Bericht door praatpaal » ma 07 apr 2008, 22:46

Ik geloof dat een groot deel ongelijkvloers moet worden en 2x2 breed. Wel 70 km p/uur met een tunnel van minimaal 1400 meter lengte.

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » ma 07 apr 2008, 23:18

Het tracé stond al op de vorige pagina, maar hierbij dan nog maar een keer: PDF

JeroenF1
autoweg

Bericht door JeroenF1 » di 08 apr 2008, 8:29

^^
Gezien de PDF zat ik niet goed te denken; ik dacht teveel naar het zuiden. ;)

kees
expressweg

Bericht door kees » do 17 apr 2008, 14:32

AD schreef: Trekvliettracé komt in zicht
RIJSWIJK - De Trekvliettunnel is een stap dichterbij. De gemeenteraad van Rijswijk heeft gisteravond ingestemd met de plannen, nadat die van Den Haag en Leidschendam-Voorburg zich dat in maart al hadden gedaan.

Het Trekvliettracé moet de nu overvolle Utrechtsebaan ontlasten. FOTO JACQUES ZORGMAN
De tunnel wordt aangelegd tussen knooppunt Ypenburg en industrieterrein De Binckhorst om het overbelaste wegennet tussen de A4/A13 en de Haagse binnenstad te ontzien. Het Trekvliettracé zou volgens de huidige planning in 2016 gereed kunnen zijn.

De kosten van de twee kilometer lange tunnel worden geschat op 625 miljoen euro. Minister Camiel Eurlings (Verkeer) beslist eind mei of hij het in november 2007 toegezegde bedrag van 225 miljoen euro ook daadwerkelijk toekent. De gemeente Den Haag en het stadsgewest Haaglanden dragen 225 miljoen euro bij. Voor het resterende bedrag willen de partijen private financiers aanboren.

Den Haag heeft al jaren een overbelast wegennet. Veel verkeer komt via het Prins Clausplein en de Utrechtsebaan (A12) de stad binnen. Dat leidt vrijwel elke werkdag tot files en opstoppingen. In de binnenstad werken ongeveer 150.000 mensen en wonen bovendien 120.000 inwoners. De verwachting is dat de verkeersdruk in de regio Haaglanden in 2020 met nog eens 15 tot 20 procent is gegroeid.

Schenker
verkeersader

Bericht door Schenker » vr 18 apr 2008, 0:24

Verheugend bericht!

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » vr 18 apr 2008, 8:52

Alleen, hoe gaan ze die 175 miljoen financieren ?

Stel dat er 40.000 auto's per dag gebruik van maken en tolheffing zouden accepteren, dan zal commerciële geldverstrekking in deze orde van grootte leiden tot een tol van € 1,40 per passage. En bij die tol vraag ik me af of men de tolheffing wel accepteert.

Ik denk dat een forens die dagelijks van de tunnel gebruik maakt wel bereid is om maximaal € 1/dag neer te leggen voor het tijdsvoordeel. Dat is dus € 0,50 per passage. Als we uitgaan van dezelfde private financieringslast dan zou het aantal passages per dag al snel op minstens 110.000 moeten liggen - en dat is veel te veel voor een tweestrooks niet-autosnelweg.
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » vr 18 apr 2008, 8:58

Rene schreef:dan zal commerciële geldverstrekking in deze orde van grootte leiden tot een tol van € 1,40 per passage. En bij die tol vraag ik me af of men de tolheffing wel accepteert.
Een gemiddeld pontje vraagt al gauw 1,60 euro voor een overtocht. De Westerscheldetunnel kost 4 euro. Ik zie het probleem niet echt.

Verder zullen grotere bedrijven ook nog wel wat geld steken in dit project, waardoor de kosten voor de gemiddelde gebruiker nog lager worden.

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » vr 18 apr 2008, 9:06

Voor een incidentele gebruiker wellicht niet, maar voor een fulltimer is € 1,40/passage hetzelfde als een extra belasting van tussen de € 50 en € 60 per maand, bovenop alle heffingen die toch al op stapel staan voor de toekomst - dat is geen kattepis.
Laat de fulltimer daardoor de tunnel links liggen, dan is het effect op de verkeersstromen lang niet zo groot, lijdt de tunnel verlies, en blijft de file op de Utrechtsebaan dus nodeloos groot...

Bedrijven steken alleen geld in de private financiering, als commerciële investering met terugverdienen, en dan kom je dus op dat tolbedrag uit.
Als je denkt dat grote bedrijven wel even tientallen miljoenen gaan schenken - dream on.

Peter
2x3 autosnelweg

Bericht door Peter » vr 18 apr 2008, 9:27

Ik schat dat 30-40% van de mensen voor 15 minuten tijdswinst wel 1,5 euro wil betalen (waarbij je al minstens 0,5 euro op benzinekosten bespaart). Buiten de spits zal maar 10-15% de tunnel kiezen voor 1,50 uit gemakszucht.

Deelprobleem van dit tracé is dat verkeer dat van de A12 komt (Zoetermeer, Gouda, Woerden, etc) toch een deel van de Utrechtsebaanvertraging voor zijn kiezen krijgt en pas na Nootdorp tijdswinst kan boeken. Met name verkeer uit Rotterdam en Delft (en wellicht Leiden) zal profiteren van de nieuwe weg. Of het kwartier dus haalbaar is voor een groot gedeelte van het verkeer is dan de vraag.

Je zou kunnen leren van verkeerstellingen op nummerplaat van bijv. Nederland naar Gent. Neemt verkeer op rustige uren de Liefkenshoektunnel met tol of de gratis zuidomgang rond Antwerpen.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » vr 18 apr 2008, 9:30

Peter schreef:Ik schat dat 30-40% van de mensen voor 15 minuten tijdswinst wel 1,5 euro wil betalen
In de spits is het vooral woon-werk-verkeer. Die zie ik dat niet snel in zulke getalen doen, als men zelf de kosten moet betalen.

Peter
2x3 autosnelweg

Bericht door Peter » vr 18 apr 2008, 9:41

Rene schreef:
Peter schreef:Ik schat dat 30-40% van de mensen voor 15 minuten tijdswinst wel 1,5 euro wil betalen
In de spits is het vooral woon-werk-verkeer. Die zie ik dat niet snel in zulke getalen doen, als men zelf de kosten moet betalen.
2 * 15 minuten is wel een half uur die je nuttiger kunt besteden. Met een euro benzinewinst zou het bij een tol van 1,50 per keer maar 2 euro per dag kosten. Moet je eens zien hoeveel woon-werkverkeer wel 3 Euro per uur in de parkeermeter gooit op eigen kosten.

Ik zou het doen en jij niet, dus zitten we op 50-50% :)

Grote vraag is of er voldoende mensen 10-15 minuten voordeel hebben bij het tracé voor de financiering. Een hogere tol levert minder ritten en dus niet perse tot hogere inkomsten. Dit los van de vraag hoe de tol geind gaat worden en de kosten hiervan.

PS een vergelijkbaar geval is Brooklyn bridge vs Battery tunnel in New York. De afstand Brooklyn-Manhattan is ongeveer gelijk, maar de toltunnel (10 jaar geleden: 2 dollar) is sneller en de brug gratis.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...