Den Haag: [S107] Rotterdamsebaan en Victory Boogie Woogietunnel

Discussieer hier over actuele grote wegenplannen en in uitvoering zijnde grote projecten

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10243
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Den Haag: [S107] Rotterdamsebaan en Victory Boogie Woogietunnel

Bericht door Mark » zo 11 dec 2005, 18:21

Laatst gewijzigd door Mark op zo 22 jul 2018, 0:40, 4 keer totaal gewijzigd.
Reden: Aanpassing aan nieuwe structuur "Grote Projecten" onderwerpen.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76492
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Den Haag: Rotterdamsebaan (A13 stad-in)

Bericht door Chris » di 21 aug 2012, 19:31

Klik voor volledig:
Afbeelding
Rotterdamsebaan 21-08-2012 by Chriszwolle, on Flickr

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22893
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Den Haag: Rotterdamsebaan (A13 stad-in)

Bericht door harry » di 21 aug 2012, 23:20

Peter schreef:
Palance schreef:Of dat wordt een s107a.
106a dan, als we tenminste de tactiek van de meeste afritten nemen.
Maar ik zie ook afwaardering komen van de bestaande S107, waarbij de S108 dan een afrit 3a van de A12 wordt en ook de Maanweg weer nummerloos wordt.
s106a? "de tactiek van de meeste afritten"? Afrit 3a? Ik kan het allemaal niet volgen.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

sirdanilot
2x2 autosnelweg
Berichten: 5457
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Den Haag: Rotterdamsebaan (A13 stad-in)

Bericht door sirdanilot » wo 22 aug 2012, 0:42

Deze nieuwe weg bedient alleen het centrum van den haag (immers geen afritten in leidschendamvoorburg), leidschendamvoorburg rijdt via de oude route maar komt natuurlijk wel in conflict op dit VRI kruispunt... Er zullen erg veel opstelstroken nodig zijn om dit te faciliteren, en er is geen enkele mogelijkheid om dit in de toekomst uit te breiden. Er zijn ook geen bypasses voorzien op dit plaatje en dat lijkt me problematisch. Voornaamste relaties lijken mij die van en naar de A13. De bypassjes die eerder in deze draad waren voorgesteld lijken me erg nuttig. Jammer dat er te weinig plaats is voor een grote rotonde, dat was een uitkomst geweest.

De r'damse weg gaat dus verdiept onder de A4 door, kan die niet een eindje doorlopen en zo rechtstreeks aansluiten op de A13 (toch de voornaamste richting lijkt me, al het verkeer uit dordrecht en een leeuwendeel van rotterdam en delft komt daar vandaan)? Het is uiteraard duurder, maar ik denk dat het flink wat scheelt. Nadeel is dat je een dubbele afrit hebt voro zowel de laan van hoornwijck als de A4, niet al te ver van de tunnelmond, maar ja het is toch geen snelweg dus dat kan wel.

Zó dus.
Afbeelding

hoevenpe
expressweg
Berichten: 3704
Lid geworden op: ma 01 aug 2005, 9:29

Re: Den Haag: Rotterdamsebaan (A13 stad-in)

Bericht door hoevenpe » wo 22 aug 2012, 1:04

Zoals ik al eerder aangaf: A13 -> Rotterdamseweg kan volledig vloeiend uitgevoerd worden zonder veel extra kosten.
Hou je alleen Rotterdamseweg -> A13 over, dat zou je met 1 kunstwerk toch moeten kunnen oplossen?

We praten over een half miljard in hemelsnaam... :facepalm:

sirdanilot
2x2 autosnelweg
Berichten: 5457
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Den Haag: Rotterdamsebaan (A13 stad-in)

Bericht door sirdanilot » wo 22 aug 2012, 1:34

^Dat ene kunstwerk is zo goedkoop nog niet hoor. Ik was inderdaad de mogelijkheid van die bypass even vergeten, mijn tekening ziet er dan zó uit:

Misschien wil men verkeer liever via de A4 leiden, maar dat lijkt me niet erg realistisch omdat de A13 veel handiger ligt.

Afbeelding

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10230
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Den Haag: Rotterdamsebaan (A13 stad-in)

Bericht door Peter » wo 22 aug 2012, 8:40

harry schreef: s106a? "de tactiek van de meeste afritten"? Afrit 3a? Ik kan het allemaal niet volgen.
Ik dacht dat jij voorstelde om de oude s107 in s107a om te dopen. Maar je bedoelde kennelijk juist de nieuwe inprikker....
Een nieuwe afrit krijgt meestal het lage nummer van de twee bestaande met een a-tje. Niet het hoge...
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22893
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Den Haag: Rotterdamsebaan (A13 stad-in)

Bericht door harry » wo 22 aug 2012, 17:52

Peter schreef:Ik dacht dat jij voorstelde om de oude s107 in s107a om te dopen. Maar je bedoelde kennelijk juist de nieuwe inprikker....
Geen van beide:
harry schreef:De topictitel "A13 stad-in" is dus te voorbarig...
Het zal wel s107 worden; Rijswijk en Den Haag staan al te popelen om de huidige s107 (Haagweg/Rijswijkseweg) af te waarderen.
Ik stelde dus voor de Rotterdamsebaan s107 te noemen en de huidige s107 te ontnummeren.

Trouwens, waarom bevat de topictitel "stad-in"? Wordt het een eenrichtingsweg?
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21943
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Den Haag: Rotterdamsebaan (A13 stad-in)

Bericht door Wouter N14 » wo 22 aug 2012, 18:13

harry schreef:Trouwens, waarom bevat de topictitel "stad-in"? Wordt het een eenrichtingsweg?
Dat was bedacht om het voor ter plaatse minder bekende topografisch beter te kunnen plaatsen. "Verlengde A13" had ook gekund maar dat suggereert meer het verlengen van de snelweg. Heb jij dan een alternatief? A13 inprikker? :dontknow:
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

sirdanilot
2x2 autosnelweg
Berichten: 5457
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Den Haag: Rotterdamsebaan (A13 stad-in)

Bericht door sirdanilot » wo 22 aug 2012, 19:23

Mja, A13 inprikker lijkt me iets logischer omdat het plan zelf al 'poorten en inprikkers' of iets dergelijks heet.

Overigens vind ik het politiek gezien wel dapper dat men dit soort inprikkers wil aanleggen, in een tijd dat veel van die inprikkers onder druk staan. Kijk maar naar onze zuiderburen: de B401 (of zoiets) van de E17 naar Gent-Centrum wil men afbreken, in het masterplan van antwerpen zag ik ook plaatjes om de A112-inprikker in Antwerpen om te bouwen naar een normale afrit, etc. De Amsterdamse A2 inprikker is al geen snelweg meer, net als die in Eindhoven (al zal dat komen omdat de A2 nu doorloopt in plaats van eindigt in die plaats).

Zijn er ook al zulke verregaande tekeningen van de N222 aansluiting op de A4, dat ook een soort inprikker wordt?

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10230
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Den Haag: Rotterdamsebaan (A13 stad-in)

Bericht door Peter » wo 22 aug 2012, 19:36

Dit wordt dus geen echte inprikker, want dat suggereert een snelweg of een vloeiende aansluiting. Dit wordt eerder een verbinding ala N14 met een gelijkvloerse aansluiting na een afslag.

In de goede oude tijd liep de A13 dus echt als inprikker Rijswijk in.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10945
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Den Haag: Rotterdamsebaan (A13 stad-in)

Bericht door Willem » wo 22 aug 2012, 20:05

De A13 eindigde voor de poorten van Rijswijk, maar liep niet door tot in de bebouwde kom. Daarmee was dat geen echte inprikker. Een "echte" inprikker loopt immers nog een stuk door de bebouwing heen.

sirdanilot
2x2 autosnelweg
Berichten: 5457
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Den Haag: Rotterdamsebaan (A13 stad-in)

Bericht door sirdanilot » wo 22 aug 2012, 20:58

^Ik vind elke snelweg die plompverloren in een stad eindigt wel een inprikker. Anders is de A28 utrecht rijnsweerd ook geen inprikker... De A44 Wassenaar zou je ook een soort inprikker kunnen noemen maar daar is die stad dan weer te klein voor, dus dat noem ik persoonlijk niet echt een inprikker. A58 Vlissingen kun je wél een inprikker noemen denk ik, maar je hebt daar niet echt andere keuzes zoals een ringweg of zo...



definities definities

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22893
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Den Haag: Rotterdamsebaan (A13 stad-in)

Bericht door harry » wo 22 aug 2012, 23:43

Willem schreef:De A13 eindigde voor de poorten van Rijswijk, maar liep niet door tot in de bebouwde kom. Daarmee was dat geen echte inprikker. Een "echte" inprikker loopt immers nog een stuk door de bebouwing heen.
Een weg kan niet én autosnelweg zijn én in de bebouwde kom lopen...
(Kleine uitzonderinkjes daargelaten.)
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41380
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Den Haag: Rotterdamsebaan (A13 stad-in)

Bericht door Vinny » wo 22 aug 2012, 23:54

Bebouwing is wat anders dan bebouwde kom. De A10-west in Amsterdam loopt zo ongeveer dwars door flatgebouwen heen, maar loopt toch geheel buiten de bebouwde kom... :yes:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

hoevenpe
expressweg
Berichten: 3704
Lid geworden op: ma 01 aug 2005, 9:29

Re: Den Haag: Rotterdamsebaan (A13 stad-in)

Bericht door hoevenpe » do 23 aug 2012, 7:52

Ik blijf het een belachelijk bedrag vinden voor een gewone gelijkvloerse 2x2 autoweg waar je 70 (of 50?) mag straks...
Iemand een idee wat de Piet Heijn tunnel ooit gekost heeft? Die is toch enigzins vergelijkbaar...

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76492
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Den Haag: Rotterdamsebaan (A13 stad-in)

Bericht door Chris » do 23 aug 2012, 9:20

De Rotterdamsebaan is totaal niet te vergelijken met de Piet Heintunnel. De Piet Heintunnel is een afzinktunnel, de Rotterdamsebaan is een bijna twee keer zo lange boortunnel. Qua constructiemethode en ondergrond is het eerder te vergelijken met de Groene Harttunnel.

Overigens wordt ook voor € 80 miljoen de aansluitende Neherkade verbreed en voorzien van een ongelijkvloerse kruising.

Afbeelding

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10230
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Den Haag: Rotterdamsebaan (A13 stad-in)

Bericht door Peter » do 23 aug 2012, 9:43

Het zal wel een artists impression zijn, maar het lijkt dat wie de rotonde 3/4 naar de Neherkade neemt links moet uitvoegen op de rotonde.... De strepen zijn bedoeld voor de VRI voor de tram die de rotonde oversteekt.
Verbreding van de Neherkade zal dus vermoedelijk ook nieuwe damwanden betekenen (versmalling van de haven).
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21943
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Den Haag: Rotterdamsebaan (A13 stad-in)

Bericht door Wouter N14 » do 23 aug 2012, 9:54

Overigens is de kruising Rotterdamsebaan/Mercuriusweg ook flink versoberd. In de oorspronkelijke plannen zou de Rotterdamsebaan op -1 afbuigen de Mercuriusweg op met bovenop een rotonde voor de overige uitwisseling. Volgens mij wordt het nu een regulier kruispunt.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10230
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Den Haag: Rotterdamsebaan (A13 stad-in)

Bericht door Peter » do 23 aug 2012, 10:03

Willem schreef:De A13 eindigde voor de poorten van Rijswijk, maar liep niet door tot in de bebouwde kom. Daarmee was dat geen echte inprikker. Een "echte" inprikker loopt immers nog een stuk door de bebouwing heen.
Dat is natuurlijk een vaag criterium. Inprikkers zijn in mijn beleving staartjes snelweg die niet meer onder een normale afrit te rekenen vallen vanwege de lengte (of vanwege het hebben van afritten) en die meestal in een Bibeko eindigen. Aan de andere kant van de Vliet stond overigens al bebouwing, maar lang niet zoveel als nu. De snelweg A13 had ook over de brug parallelwegen waar ook de tram reed.

Inprikkers in mijn beleving: A28 bij Utrecht valt daaronder, het staartje A15 bij Bemmel, de A38, de A12 Utrechtse Baan, de A73 (RW873) bij Nijmegen, de afslag Hilversum van de A27 en vroeger de A208 en de verbinding van de A28 met de Stichtse Rotonde. Ik zou de A35 er niet onder rekenen. De A200 is een twijfelgeval.

Het Duitse Autobahnzubringer wil dacht ik alleen maar zeggen dat het een kort stukje (met doorgaande snelweg verbonden) snelweg is met een eigen nummer (meestal Axxx). Die kan ook doorlopen in een B-weg en hoeft niet in een stad te eindigen.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10230
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Den Haag: Rotterdamsebaan (A13 stad-in)

Bericht door Peter » do 23 aug 2012, 10:13

Wouter N14 schreef:Overigens is de kruising Rotterdamsebaan/Mercuriusweg ook flink versoberd. In de oorspronkelijke plannen zou de Rotterdamsebaan op -1 afbuigen de Mercuriusweg op met bovenop een rotonde voor de overige uitwisseling. Volgens mij wordt het nu een regulier kruispunt.
Dat kan ook een pragmatische invulling zijn. Er is weinig ruimte voor een veilige tunnelbocht en bovendien moet je heel snel omhoog omdat de Trekvlietbrug op +1 (of + 1/2) ligt. Als je al een tunnel wil aanleggen dan is dit een korte (rechte) tunnel vanuit richting Den Haag Centraal richting Voorburg/A4/A13. Dan kan verkeer richting Neherkade langer groen krijgen.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18265
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Den Haag: Rotterdamsebaan (A13 stad-in)

Bericht door boe! » do 23 aug 2012, 12:25

Chris schreef:Overigens wordt ook voor € 80 miljoen de aansluitende Neherkade verbreed en voorzien van een ongelijkvloerse kruising.
SPOILER: TOON

Afbeelding
De Neherkade is al 2x2, dus welk deel wordt dan verbreed? Het plaatje hoort overigens bij het kruispunt van de Neherkade met het Leeghwaterplein en Slachthuisstraat. Dat ligt een kilometer ten zuiden van de Binckhorstlaan (waar de Rotterdamsebaan op gaat aansluiten).
Laatst gewijzigd door boe! op do 23 aug 2012, 14:59, 1 keer totaal gewijzigd.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10230
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Den Haag: Rotterdamsebaan (A13 stad-in)

Bericht door Peter » do 23 aug 2012, 14:16

Ik tel 1+2+2+1, dus inclusief de op en afritten. En dat zal niet passen zonder de kade op te schuiven.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Madhollander
dorpsstraat
Berichten: 199
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 21:21
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: Den Haag: Rotterdamsebaan (A13 stad-in)

Bericht door Madhollander » zo 26 aug 2012, 12:24

Peter schreef:Ik tel 1+2+2+1, dus inclusief de op en afritten. En dat zal niet passen zonder de kade op te schuiven.

Huidige locatie liggen nu richting Erasmusweg 6 rijbanen. rechtsaf, rechtdoor, rechtdoor, linksaf, rechtdoor, rechtdoor.
Richting trekvlietbrug zijn dit er 5 en een brede middenberm.
Veel verbredingsruimte is er niet door de brug en het wachtershuisje (en de basculekelder aldaar). Ook kan/zal men de parkeervakken die nu direct aan de Neherkade liggen opofferen.
Enigste gedeelte waar ik een verlegging zou verwachten is ten zuide van de brug. Aldaar is het nogal smal en ik vermoed dat de studenten in de stadsvilla's aldaar ook graag een stoep hebben en niet direct vanuit de voordeur de rijbaan op zouden willen stappen (los van het feit dat je een door de gemeente gerestaureerd monument ook gewoon een mooi plekje wilt laten houden).

Het zal me een bouwput worden aldaar maar ik verwacht geen enorme omleggingen van de Neherkade zelf. Er is simpelweg geen ruimte voor omlegging richting de vaart. Hoogstens worden er een paar metertjes ten zuiden van de brug omgelegd om de monumentale villa's te ontzien.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10230
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Den Haag: Rotterdamsebaan (A13 stad-in)

Bericht door Peter » ma 27 aug 2012, 9:23

De bruggen zijn hier juist geen probleem omdat de op en afritten (toeritten rotondes) hier deels (via tunneldak) boven de weg lopen. Probleem is de op en afritten, die langer zullen zijn dan de huidige voorsorteerstroken (om op gelijk niveau aan te sluiten) Met alleen opoffering van de parkeerstrook aan de kadezijde red je het niet.

De stadsvila's die jij bedoelt zijn de oude portierswoningen van het Slachthuisterrein. Een deel van de overkapping van het oude slachthuis staat verderop ook nog en is met nieuwbouw geintegreerd. De villa's staan in de huidige opzet niet in de weg. De ventweg verderop (toegang hoogbouw) lijkt ook niet opgeofferd te worden. Nabij de Rijswijkse Weg (aan de zuidzijde) staan de flats zelf dichter op de weg en is opheffing ventweg geen optie om de opritten dichter op de bebouwing te leggen.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Madhollander
dorpsstraat
Berichten: 199
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 21:21
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: Den Haag: Rotterdamsebaan (A13 stad-in)

Bericht door Madhollander » di 28 aug 2012, 11:55

Peter schreef:De bruggen zijn hier juist geen probleem omdat de op en afritten (toeritten rotondes) hier deels (via tunneldak) boven de weg lopen. Probleem is de op en afritten, die langer zullen zijn dan de huidige voorsorteerstroken (om op gelijk niveau aan te sluiten).

Heb jij gelijk in, de grootste breedte van de weg zal natuurlijk bij de op en afritten zijn.
Peter schreef:Met alleen opoffering van de parkeerstrook aan de kadezijde red je het niet.
Ook aan de bebouwingszijde kunnen we er 1 opofferen en een voetpad van 2.25 M breed.
Peter schreef:De stadsvila's die jij bedoelt zijn de oude portierswoningen van het Slachthuisterrein. Een deel van de overkapping van het oude slachthuis staat verderop ook nog en is met nieuwbouw geintegreerd. De villa's staan in de huidige opzet niet in de weg. De ventweg verderop (toegang hoogbouw) lijkt ook niet opgeofferd te worden. Nabij de Rijswijkse Weg (aan de zuidzijde) staan de flats zelf dichter op de weg en is opheffing ventweg geen optie om de opritten dichter op de bebouwing te leggen.
Ventweg en parkeervakken hoeven ook niet te wijken lijkt me.

Even "hardop" nadenken... Op het smalste stuk (tegenover huisnummer 1702) is de maximaal te gebruiken ruimte (vanaf huidige kademuur tot de parkeervakken aan de parallelweg): Rijbanen 3.25, middenberm 1.30, parkeervak 2.5 en trottoir langs de parkeervakken 2.25 m breed. Dan is het trottoir langs de kademuur (geschat) ook 2.25m breed en komen we op een totaal van 21.30 meter. Dit is dus alles vanaf de kademuur tot en met de parkeervakken en het trottoir parallel aan de Neherkade.
6 rijbanen a 3.25m = 19.5 meter. Afhankelijk van de dikte van de buitenmuren en de eventuele middenwand in de tunnelbak zou het moeten passen...

Een echte complete omlegging zie ik niet gebeuren maar men zou er aan de Noordzijde van de brug voor kunnen kiezen om extra ruimte te creëren.
De zuidzijde is een ander verhaal want die is mede door de villa's nog krapper van opzet, ik vermoed dat men hier inderdaad wel ruimte zal moeten creëren.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21943
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Den Haag: Rotterdamsebaan (A13 stad-in)

Bericht door Wouter N14 » vr 21 sep 2012, 14:12

:woop:
[url=http://www.omroepwest.nl/nieuws/den-haag-akkoord-met-rotterdamsebaan]www.omroepwest.nl[/url] (21-9-2012) schreef: Den Haag akkoord met Rotterdamsebaan

DEN HAAG - Elke dag een file, elke week incidenten, vier keer per jaar een totale blokkade. Den Haag is kwetsbaar omdat de Utrechtsebaan op dit moment nog de enige grote ontsluiting van de stad is. De aanleg van de Rotterdamsebaan brengt daarin verandering. Dat zei de Haagse wethouder Peter Smit donderdagavond tijdens het debat over de aanleg van de nieuwe grote ontsluitingsweg. De gemeenteraad stemde daarbij in met de aanleg van de weg. Maar ook bleek dat twee coalitiepartners niet erg enthousiast zijn. ‘Wij staan niet te juichen, maar afspraak is afspraak,’ aldus fractieleider Jeltje van Nieuwenhoven, verwijzend naar het coalitieakkoord.

Geen fan
Naast de PvdA is D66 ‘geen fan’ van de nieuwe ontsluiting, zei raadslid Joost Sneller, maar zijn partij legt zich eveneens neer bij de politieke realiteit. De Rotterdamsebaan is een grote wens van Den Haag. Automobilisten zijn nu nog grotendeels afhankelijk van de Utrechtsebaan, maar dat is dus een kwetsbare constructie. Omliggende gemeenten - vooral Leidschendam-Voorburg - hadden tot voor kort echter grote moeite met de plannen. Dit omdat de weg midden in de Vlietzone boven de grond zou komen. De bewoners van de naastgelegen wijken en een groot aantal natuur- en milieuorganisaties vreesden aantasting van het groen.

Oplossing
Na bemiddeling van onder meer oud-minister Klaas de Vries, kwam er een oplossing: de weg blijft langer onder de grond en komt dichterbij het knooppunt Ypenburg boven de grond. Daarom kan de weg nu wel rekenen op steun in de politiek van Leidschendam-Voorburg en Rijswijk, waar ook de Haagweg moet worden ontlast. Toch vinden de bewoners dat nog niet voldoende, bleek donderdagavond. Zij vinden dat de weg nog langer in een tunnel moet blijven. Maar volgens de Haagse wethouder Smit is dat te duur. De Vereniging Houd de Vlietzone Groen gaat nu onderzoeken of er mogelijkheden zijn om de weg toch tegen te houden.

600 miljoen euro
De Haagse Stadspartij had een eigen onderzoek laten uitvoeren naar de kosten van de weg. Daaruit bleek dat die veel hoger liggen dan de wethouder eerder had gezegd. Smit verklaarde echter dat hij altijd al had gezegd dat er nog kosten bovenop de eerdere ramingen zouden komen. Maar hij ‘steekt zijn hand in het vuur’ voor de correctheid van het nieuwe bedrag: 600 miljoen euro. Dat bedrag wordt betaald door gemeente Den Haag, Stadsgewest Haaglanden en het Rijk.

Hoera! Hij komt er
De weg kan in ieder geval wel rekenen op de grote steun van de Haagse VVD. ‘Hoera! Hij komt er,’ riepen enkele raadsleden elkaar toe na afloop van het debat. Naast bewoners en Haagse Stadspartij, verklaarden in ieder geval ook GroenLinks, SP en Partij voor de Dieren fel tegen de weg te zijn.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76492
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Den Haag: Rotterdamsebaan (A13 stad-in)

Bericht door Chris » wo 28 nov 2012, 14:26

De aanleg van de toeleidende infrastructuur van de Rotterdamsebaan in Den Haag mag doorgaan. Deze uitspraak gaat niet specifiek over de Rotterdamsebaan zelf, maar geeft wel een goede basis omdat bezwaren vanwege luchtkwaliteit en geluid zijn afgewezen.
Raad van State schreef:Aanleg deel van Rotterdamsebaan in Den Haag kan starten

De Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State heeft vandaag (28 november 2012) het bestemmingsplan 'Binckhorst (Nieuwe Binckhorst Zuid)' van de gemeente Den Haag gedeeltelijk in stand gelaten. Het gaat om de delen van het bestemmingsplan die de aanleg van een deel van de Rotterdamsebaan en de bijbehorende infrastructuur mogelijk maken en enkele delen voor bestaande functies in het gebied. De rest van het bestemmingsplan is vernietigd. Tegen de uitspraak van de Raad van State is geen hoger beroep mogelijk.

Bezwaren
Tegen het bestemmingsplan waren bezwaren ingediend door een groot aantal bedrijven dat is gevestigd op het bedrijventerrein Binckhorst en die nadelige gevolgen vrezen als gevolg van de aanleg van deze weg. De Raad van State heeft een aantal van die bezwaren gegrond verklaard, onder meer op het gebied van de zogenoemde milieueffectrapportage en de geluid- en luchtkwaliteitseisen. Na herstel van enkele fouten heeft de hoogste bestuursrechter het bestemmingsplan wat betreft de aanleg van de Rotterdamsebaan op het bedrijventerrein Binckhorst en enkele bestaande functies in stand gelaten.

Transformatie
De gemeente Den Haag wilde aanvankelijk het hele bedrijventerrein Binckhorst transformeren tot een multifunctioneel stadsgebied met een mix van wonen, recreatie en bedrijvigheid. In december 2010 heeft de gemeente echter aangegeven dat deze transformatie geen prioriteit meer heeft en niet zal worden uitgevoerd. In de uitspraak van vandaag heeft de Raad van State deze delen van het bestemmingsplan dan ook vernietigd.

Rotterdamsebaan
Het bestemmingsplan regelt uiteindelijk alleen de ontwikkeling van de bestaande Binckhorstlaan tot een deel van de Rotterdamsebaan. Met de Rotterdamsebaan wil de gemeente een extra verkeersverbinding vanuit Rotterdam, meer in het bijzonder knooppunt Ypenburg, naar het centrum van Den Haag maken. Om de aanleg van de Rotterdamsebaan op de Binckhorst mogelijk te maken, biedt het bestemmingsplan ook de basis om de bestaande infrastructuur aan te passen.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10215
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Den Haag: Rotterdamsebaan (A13 stad-in)

Bericht door Rein » do 24 jan 2013, 8:37

Waarschijnlijk gaat het voorlopig toch niet door:
ad.nl schreef:
'Mes in Haagse verkeersplannen'

De komst van de Rotterdamsebaan, de verbindingsweg tussen knooppunt Ypenburg en Den Haag, wordt meerdere jaren uitgesteld. Dat is volgens het AD een van de vele maatregelen die minister Melanie Schultz wil nemen om ruim 6,4 miljard te bezuinigen op grote verkeersprojecten.

[...]

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5087
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: Den Haag: Rotterdamsebaan (A13 stad-in)

Bericht door Rogier » do 24 jan 2013, 9:51

^^

Dat is afwachten. Begin maart is meer bekend over welke plannen (niet) uitgesteld gaan worden en welke plannen geannuleerd gaan worden.
Op dit moment zijn alle plannen 'tijdelijk' op on hold gezet.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21943
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Den Haag: Rotterdamsebaan (A13 stad-in)

Bericht door Wouter N14 » ma 03 jun 2013, 11:03

Het ontwerp-bestemmingsplan ligt ter inzage, pdf-documenten via deze link: http://www.denhaag.nl/home/bewoners/to/ ... sebaan.htm
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Plaats reactie