Den Haag: [S107] Rotterdamsebaan en Victory Boogie Woogietunnel

Discussieer hier over actuele grote wegenplannen en in uitvoering zijnde grote projecten

Moderator: Moderatoren

Mark
Forumbeheerder

Den Haag: [S107] Rotterdamsebaan en Victory Boogie Woogietunnel

Bericht door Mark » zo 11 dec 2005, 18:21

Laatst gewijzigd door Mark op zo 22 jul 2018, 0:40, 4 keer totaal gewijzigd.
Reden: Aanpassing aan nieuwe structuur "Grote Projecten" onderwerpen.

praatpaal
autoweg

Bericht door praatpaal » do 22 dec 2005, 19:29

Wat een kortzichtig gezeik is dat eigenlijk...
wie op de wegenwacht, wacht het langst

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » vr 13 jan 2006, 14:01

Even een ouder topic iuit de motteballen halen. :)

Op 12 januari stond er in de Telegraaf een artikel over Bedrijventerrein Binckhorst. Twee projectontwikkelaars willen dit "naargeestige bedrijventerrein" (96 ha) de komende 15 jaar omgetoveren tot een Haags Manhattan met kantoortorens tot 140 meter hoog, winkels, bedrijven en 5000 huizen. Veel van de huidige bedrijven (m.n. autodealers en sloopbedrijven) zullen dan moeten verdwijnen.

Het Haagse Manhattan krijgt een eigen station op RandstadRail en (ik citeer) "Een nieuwe snelweg vanuit het Haagse Centrum naar Rotterdam, het zogeheten Trekvliet-tracé, moet de Binckhorst-niéuwe-stijl eveneens per auto goed bereikbaar maken."

De initiatiefnemers hopen binnen 1,5 jaar te kunnen starten met de uitvoering van de plannen, mits de gemeenteraad deze goedkeurt en alle procedures zijn doorlopen.

kees
expressweg

Bericht door kees » vr 13 jan 2006, 15:02

boe! schreef: Veel van de huidige bedrijven (m.n. autodealers en sloopbedrijven) zullen dan moeten verdwijnen.
O nee, he.
Beginnen ze nu alweer.
Pijnacker heeft nu nog steeds ruzie met Den Haag, omdat de provincie Pijnacker een zwaar vervuilend bedrijf van sloopauto's door de strot kregen geduwd. Daar lopen volgens mij nu nog steeds rechtszaken over.
Blijkbaar willen ze nog meer rotzooibedrijven bij buurgemeenten neerplempen om zelf te kunnen pronken met torenhoge high tech kantoorpanden.
:twisted: :twisted:

Zo, dat moest er even uit.

praatpaal
autoweg

Bericht door praatpaal » vr 13 jan 2006, 22:52

Toch wel lekker nieuws 'Boe!' :)
lekker stedelijk dan daar!

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » ma 13 mar 2006, 12:36

Telegraaf (10-3-2006) schreef: 'Aanleg Trekvliettracé hét medicijn tegen files'
Boodschap scheidend verkeerswethouder.

DEN HAAG - De steeds langer wordende files op de belangrijke toevoerwegen naar Den Haag moeten keihard worden bestreden, onder meer door zo snel mogelijk het Trekvliettracé naar Rotterdam aan te leggen. Deze niet mis te verstane boodschap geeft scheidend verkeerswethouder Bruno Bruins de nieuwe gemeenteraad mee. Het is hem een doorn in het oog dat de wegen van en naar de hofstad, zoals de A4, de A12, de A13 en de Utrechtsebaan in het spitsuur potdicht zitten.

„Dit kan zo niet doorgaan", zegt de liberale stadsbestuurder met klem. „De derde stad van het land moet met de auto goed bereikbaar zijn." Daarom moet de nieuwe raad van hem zo snel mogelijk besluiten tot de aanleg van het Trekvliettracé, dat via de Binckhorstlaan onder de Vliet door naar de A13 bij Rijswijk loopt. „Het geld, € 175 miljoen van de gemeente en het rijk, ligt al klaar", zegt hij.

Ook voor de A4 door Middendelfland moet de schop wat Bruins betreft onmiddellijk de grond in. „Het is onvoorstelbaar dat over een stuk weg van 7 kilometer nu al dertig jaar wordt gesteggeld", briest hij. „Intussen rijdt al het verkeer nu dwars door Middendelfland en maakt daar de provinciale wegen onveilig." Een van de redenen dat de files rondom Den Haag langer worden is volgens hem ook de 80-kilometerlimiet. „Als deze maatregel in mei samen met de minister tegen het licht wordt gehouden, moeten wij onmiddellijk pleiten voor afschaffing", onderstreept de wethouder. „In Rotterdam helpt het misschien tegen de luchtvervuiling, maar als wij hier door die limiet files krijgen dan wordt de luchtvervuiling juist erger." Om minder auto's in de stad te krijgen, wordt dit jaar begonnen met de aanleg van een transferium nabij industrieterrein Hoornwijk, vlak bij de halte van tram 15. „Dan kunnen de mensen met de tram naar de stad", aldus Bruins. „Hopelijk maakt dat de files korter." Ook verwacht de scheidend stadsbestuurder veel van RandstadRail en de HSL die de komende jaren gaan rijden. „Veel mensen hoeven dan niet meer met de auto naar Den Haag."
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Via
2x4 autosnelweg

Bericht door Via » ma 13 mar 2006, 12:39

Hij heeft wel een paar punten. :D

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » ma 13 mar 2006, 15:20

De HSL stopt niet in Den Haag. Daar kun je dus geen heil van verwachten...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Riva
autoweg

Bericht door Riva » ma 13 mar 2006, 17:12

Er gaat wel een shuttle rijden die Den Haag aandoet.
Rainier

Alain
expressweg

Bericht door Alain » di 14 mar 2006, 13:22

Nog een plaatje met de mogelijke alternatieven voor het Trekvliettracé:

Klik hier

LennyKravitz
verkeersader

Bericht door LennyKravitz » di 14 mar 2006, 17:56

Alargule schreef:Nog een plaatje met de mogelijke alternatieven voor het Trekvliettracé:

Klik hier

Wordt de trekvliet dan gedempt???
It aint over 'till it's over...

Matthijs
expressweg

Bericht door Matthijs » wo 15 mar 2006, 7:43

Het ziet er alleen niet echt uit als een snelwegtrace.
Wordt het een autoweg met max. 70 km/h maar naam A13??

Via
2x4 autosnelweg

Bericht door Via » wo 15 mar 2006, 8:44

Ja, wordt het dan een weg die naadloos overloopt in de A13 of moet je dan weer allerlei rare bochtjes gaan maken?

Mikhail
expressweg

Bericht door Mikhail » wo 15 mar 2006, 10:57

Alles laten zoals het is lijkt mij het logische, zo'n hele knooppunt situatie zoals in het begin werd gemaakt lijkt mij veel te groot daar! En ook te duur ...

overdrive
verkeersader

Bericht door overdrive » wo 15 mar 2006, 12:10

Het Trekvliettracé wordt al láng geen snelweg meer maar een gewone 4-strooks inprikker. Voor een snelweg a la Utrechtsebaan -in eerste instantie nog wel overwogen- is een veelvoud aan euro's nodig en die zijn er niet.
Eerst verdwijnt de waarheid, dan de wil om die te kennen.

Via
2x4 autosnelweg

Bericht door Via » wo 15 mar 2006, 15:23

De verlengde N13 dus... :twisted:

praatpaal
autoweg

Bericht door praatpaal » wo 15 mar 2006, 19:42

http://pic16.picturetrail.com/VOL652/42 ... 512502.jpg

Als je de bovenstaande afbeelding vergelijkt met de dor Alargule geposte varianten, kom ik tot de conclusie dat deze inprikker wel een erg slap aftreksel gaat worden van de Utrechtse Baan. De inprikker is twee keer zo kort als ik gedacht had. Met die rare scherpe bochten erin lijkt het ook een vreemd verloop te krijgen. Ik had gehoopt op een inprikker die ook het centrum zou gaan dienen, maar dit lijkt me bij deze uitgesloten. Ik ben in de war gestuurd door het feit dat men dit trace' wilde aansluiten op de City-ring, die om het compacte centrum ligt. Het valt me al met al wat tegen. Den haag verdient een betere inprikker. Maar geld is en blijft een kwestie.

LennyKravitz
verkeersader

Bericht door LennyKravitz » do 16 mar 2006, 0:51

praatpaal schreef:http://pic16.picturetrail.com/VOL652/42 ... 512502.jpg

Als je de bovenstaande afbeelding vergelijkt met de dor Alargule geposte varianten, kom ik tot de conclusie dat deze inprikker wel een erg slap aftreksel gaat worden van de Utrechtse Baan. De inprikker is twee keer zo kort als ik gedacht had. Met die rare scherpe bochten erin lijkt het ook een vreemd verloop te krijgen. Ik had gehoopt op een inprikker die ook het centrum zou gaan dienen, maar dit lijkt me bij deze uitgesloten. Ik ben in de war gestuurd door het feit dat men dit trace' wilde aansluiten op de City-ring, die om het compacte centrum ligt. Het valt me al met al wat tegen. Den haag verdient een betere inprikker. Maar geld is en blijft een kwestie.

Ja jouw inprikker is korter... maar heb je even gekeken naar wat er aan bestaande bebouwing al licht op jouw inprikker... je trek je snelweg dwars door een woonwijk in voorburg heen...

Blijft mijn vraag nog staan: indien Trekvliet trace... betekend datdan demping van de trekvliet? of een dure tunnel?
It aint over 'till it's over...

praatpaal
autoweg

Bericht door praatpaal » do 16 mar 2006, 21:14

^

Langer bedoel je waarschijnlijk. Het geplande Trekvliettrace' komt niet verder dan de Maanweg op 't kaartje, of de twee insteekhavens in de Binckhorst. Dus in mijn geval loopt deze nog ondergronds door de wijk. In de huidige plannen gaat dit verkeer dus bovengronds door de straten(wat mij eignlijk ook geen ideale situatie lijkt). Want dit Trekvliettrace' is als ontsluitingsweg voor het centrum bedoeld.

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » di 18 apr 2006, 9:58

Telegraaf (13-4-2006) schreef: Links college toch voor Trekvliettracé

Haagse PvdA, VVD en GroenLinks akkoord met plannen Van onze Haagse redactie DEN HAAG, donderdag De aanleg van het Trekvliettracé, de nieuwe snelweg vanuit het Haagse centrum naar Rotterdam, is een van de opvallende plannen die staan in het programma van het nieuwe centrumlinkse gemeentebestuur.

De fracties van PvdA, VVD en GroenLdnks, de nieuwe coalitiepartners, zijn gisteren met het programma akkoord gegaan.
Het wordt vandaag gepresenteerd.

HetTrekvIiettracé, dat gaat lopen over bedrijventerrein De Binckhorst om aan te sluiten op de A13, moet de Utrechtsebaan ontlasten. Ook dient de weg ter ontsluiting van De Binckhorst, dat de komende jaren wordt omgetoverd tot een luxueus woon- en kantorengebied. Het plan is omstreden omdat het tracé tot nieuwe files in de stad kan leiden zolang Den Haag geen rondweg heeft. Ook doorsnijdt de weg stukken van Voorburg en Rijswijk. De bewoners van dat gebied hadden gehoopt dat als er een centrumlinks college zou komen, het tracé niet door zou gaan.

PvdA en GroenLinks hebben wel afgedwongen dat de weg zo gering mogelijke effecten op het milieu mag hebben.
Ook eisten zij in ruil voor het Trekvliettracé dat het centrum van Den Haag grotendeels autovrij wordt en dat doorgaand verkeer alleen nog over een centrumring kan rijden. Om in Den Haag toch een soort rondweg te krijgen worden diverse uitvalswegen verbreed en krijgen zij viaducten, zoals de Segbroeklaan en de Sportlaan.

Lagere ozb
Een ander plan in het collegeakkoord is een kleine verlaging van de ozb. Verder wordt er geld uitgetrokken voor cultuur, sport alsmede armoedeen jeugdbeleid. Ook wordt er veel geld geïnvesteerd in groen en milieu. Vandaag wordt behalve het collegeprogramma eveneens de nieuwe wethoudersploeg gepresenteerd.

De nieuwe VVD-wethouder voor ICT, internationale zaken en toerisme, de Amsterdamse ex-stadsbestuurder Frits Huffnagel, is daarin de grote verrassing. Zijn partijgenoot Sander Dekker krijgt de portefeuille onderwijs en jeugdbeleid terwijl de huidige WDwethouder voor economische zaken Pieter van Woensel doorschuift naar verkeer en milieu. PvdA-lijsttrekster Jetta Klijnsma wordt de nieuwe wethouder van financiën en cultuur terwijl haar partijgenoot Henk Kool de portefeuille van sociale en ecomische zaken gaat beheren. Wethouder Marnix Norder behoudt volkshuisvesting en ruimtelijke ordening. Rabin Baldewsingh krijgt leefbaarheid en integratie. Tevens wordt hij verantwoordelijk voor de stadsdelen, zoals Scheveningen en Ypenburg. GroenLinks-voorman Bert van Alphen wordt wethouder van volksgezondheid en welzijn.
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Via
2x4 autosnelweg

Bericht door Via » di 18 apr 2006, 10:03

Wegverbredingen en viaducten met een centrumlinks college? Wauw! :shock: ;)

mbo405
polderweggetje

Bericht door mbo405 » wo 19 apr 2006, 18:01

ik denk dat het uberhaupt kortzichtig is die weg aan te leggen, want Den Haag heeft nou niet echt een goede doorstroming, ik zou zelf gaan voor een bredere aanpak, want Den Haag ligt ten opzichte van wegen niet al te handig..

Groetjes Freek

praatpaal
autoweg

Bericht door praatpaal » wo 19 apr 2006, 18:14

Ik neem aan dat je niet tegen die verbinding bent, maar op de waijze waarop. De doorstroming moet wel verbeterd worden. Maar daar zal een wat hoogwaardigere verbinding voor nodig zijn. Ook aansluitende wegen zullen daarbij moeten worden aangepast, want anders staat het daar ook weer vast straks. Ik ben van mening dat die rondweg zoals Marnix Norder die in gedachten heeft, ook versneld in ontwikkeling moet worden gebracht.

Lekkere Kwal
autoweg

Bericht door Lekkere Kwal » za 22 apr 2006, 13:08

De verbinding is zeker nodig doordat de Haagweg/Rijswijkseweg het verkeersaanbod niet aankan. Je moet het Trekvliettracé dan ook niet zozeer zien als een nieuw idee maar als vervanging van de Haagweg/Rijswijkseweg.

De CentrumRing is een heel ander verhaal, die stroomt steeds beter door (ik reed laatst tijdens de spits in 5 minuten van de Lijnbaan naar de Neherkade) maar heeft nog het meest last van strenge stoplichten die kruisend verkeer te lang groen geeft (zodat de ring niet stroomt maar schokt).

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » vr 22 sep 2006, 16:45

AD Haagsche Courant (22-9-2006) schreef:Den Haag lobbyt voor omstreden plan

DEN HAAG - Het Haagse college van burgemeester en wethouders lobbyt bij buurgemeenten en het rijk voor het Trekvliettracé, terwijl de gemeenteraad nog niet heeft ingestemd met de aanleg van deze nieuwe, omstreden, ontsluiting van de Binckhorst.
Dat blijkt uit Topprioriteiten van Den Haag - Een podium voor de Wereld'. Dit stuk is opgesteld door het college van b en w. Het is bedoeld als lobbydocument' in overleggen met andere overheden en het rijk. Zo moeten de 'Haagse ambities met samenhang en overtuiging worden gepresenteerd'. Uit dat stuk blijkt dat het gebied rondom het World Forum hét hart moet worden van Den Haag als internationale stad. Den Haag moet ook veel beter bereikbaar worden over de weg. Daarom moet de 'internationale ring' worden afgemaakt. Dat is een route die de belangrijke internationale instellingen ontsluit. Hieronder vallen de Noord Westelijke Hoofdroute - een verbinding tussen Kijkduin en de nieuwe Hubertustunnel - en de Lozerlaan.
Verder dient het Trekvliettracé te worden aangelegd en dient de centrumring te worden verbeterd. De andere belangrijkste punten voor Den Haag zijn verbetering van bereikbaarheid via openbaar vervoer.

Daarom moet de stad een aansluiting krijgen op een nieuwe hogesnelheidslijn, de HSL-Oost, en er moet een snelle verbinding komen met Rotterdam Airport. Het college vindt ook de ontwikkeling van de haven van Scheveningen belangrijk en het afronden van Den Haag Nieuw Centrum met het Spuiplein. De oppositie in de gemeenteraad is verrast door de lobbynota van het college. De aanleg van het Trekvliettracé staat namelijk nog ter discussie. Het Trekvliettracé - nu Binckhorst Ontsluitingsplan - is een nieuwe verbindingsweg tussen Ypenburg en de Binckhorst, die voor een belangrijk deel onder de grond moet gaan lopen. Momenteel wordt een milieueffectrapportage opgesteld.

praatpaal
autoweg

Bericht door praatpaal » vr 22 sep 2006, 17:20

Goed nieuws. Zoals ik hierboven al aangaf ben ik voor die oostelijke ontsluiting, evenals de Rondweg die moet gaan ontstaan. Ik ben alleen bang dat het niet een verbinding van formaat gaat worden. Ik bedoel; rotondes, kruisingen , 2x1, 50 km p/u etc.

Via
2x4 autosnelweg

Bericht door Via » za 23 sep 2006, 19:38

Net als dat Trekvliettracé wat ze ook als 80 km/h wilden ontwerpen... :roll:

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » ma 20 nov 2006, 9:18

Telegraaf (17-6-2006) schreef:Deetman wil nog twee tunnels graven
Minister Peijs moet € 1 miljard bijdragen aan rondweg

DEN HAAG - Burgemeester Deetman roept de Tweede Kamer en verkeersminister Peijs op om zo snel mogelijk ruim een miljard euro uit te trekken voor twee tunnels die de rondweg rond Den Haag compleet moeten maken. Het gaat om een tunnel onder de Johan de Wittlaan en de Kennedylaan, die € 300 miljoen kost, en om een ondergrondse doorsteek van knooppunt Ypenburg naar de Binckhorstlaan, het zogeheten het Trekvliettracé. Het Trekvliet-project zou € 750 miljoen gaan kosten, het andere, met een open tunnelbak, zo'n € 300 miljoen.

Bereikbaar „Iedere stad met meer dan 40.000 inwoners heeft een verkeersring, alleen Den Haag, nota bene een internationale stad, niet", verzuchtte Deetman gisteren bij zijn bezoek aan het bouwterrein van de Hubertustunnel. „Daardoor is onze stad slecht bereikbaar en daar moet snel verandering in komen.'l Volgens de burgemeester is de slechte bereikbaarheid van de hofstad heel slecht voor het imago van Den Haag, en dus van Nederland, in de rest van de wereld. „Wij hebben nu heel veel internationale instellingen, zoals het Strafhof, het Vredespaleis en Europol en we willen er nog veel meer. Zoals de organisatie die biologische wapens moet bestrijden. Maar die komen hier niet heen als we niet snel de verkeerssituatie verbeteren door een goede rondweg.

Deetman wees erop dat in de buurt van de Johan de Wittlaan en de Kennedylaan bijna alle internationale instellingen liggen en dat er 25.000 buitenlanders wonen en werken. „Die zijn goed voor een omzet in de stad van meer dan een miljard euro. Het is dus belangrijk voor de Haagse economie dat het verkeer in dit deel van de stad niet vaststaat." Uiteindelijk moeten ook de kruisingen op de Segbroeklaan, Sportlaan en Lozerlaan worden ondertunneld zodat het verkeer ook op die delen van de rondweg beter doorstroomt. Daarvoor is minstens nog een miljard euro nodig, maar Deetman wil zich eerst op het stuk richting de Houtrustbrug concentreren.

Kaaiman
2x5 autosnelweg

Bericht door Kaaiman » ma 20 nov 2006, 12:31

Van randweg naar rondweg...

Hmm ik weet nog niet wat ik hiervan ga vinden. :P

Ik weet het al een beetje: ontzettend duur. :evil:
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Twitter

Alain
expressweg

Bericht door Alain » ma 20 nov 2006, 12:41

Even voor mijn informatie: waar komen al die mensen die in die internationale instellingen werken hoofdzakelijk vandaan - en hoe verplaatsen ze zich? Want als het merendeel in de buurt van hun werk woont (als expat) of zich per OV naar het werk begeeft, zijn zulke peperdure tunnels natuurlijk een beetje 'witte olifanten'.

Ed
verkeersader

Bericht door Ed » ma 20 nov 2006, 12:50

Ze zullen niet met het fantastische OV komen, anders hadden alle internationale instellingen allang allemaal naar Den Haag gekomen :roll:
Brandstofprijzen Luxemburg (per 21-09-2012): Diesel 1,277 Euro95 1,419