Den Haag: [S107] Rotterdamsebaan en Victory Boogie Woogietunnel

Discussieer hier over actuele grote wegenplannen en in uitvoering zijnde grote projecten

Moderator: Moderatoren

Mark
Forumbeheerder

Den Haag: [S107] Rotterdamsebaan en Victory Boogie Woogietunnel

Bericht door Mark » zo 11 dec 2005, 18:21

Laatst gewijzigd door Mark op zo 22 jul 2018, 0:40, 4 keer totaal gewijzigd.
Reden: Aanpassing aan nieuwe structuur "Grote Projecten" onderwerpen.

jelger
expressweg

Re: Den Haag: [S107] Rotterdamsebaan en Victory Boogie Woogietunnel

Bericht door jelger » do 25 feb 2021, 19:23

Ik ben er maandagmiddag vanuit Den Haag doorheen gereden, in begin van de middagspits. Op de S100 Binckhorstlaan tussen S108 Supernovaweg en S100 Mercuriusweg stopte het behoorlijk op, door rechts afslaand verkeer naar de Mercuriusweg dat rechtdoor Binckhorstlaan naar de tunnel blokkeerde. Eenmaal daar voorbij was de tunnel nagenoeg leeg.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » do 25 feb 2021, 21:13

Jackbauer1350 schreef: do 25 feb 2021, 13:42 Heeft Amsterdam ook niet zo'n geval met de S112? Die doorkuist Duivendrecht en Diemen.
Wellicht ook de S113. Het S-nummer loopt er iig wel.
S-nummers kunnen natuurlijk in andere gemeenten liggen. Rijswijk heeft ze ook. En Amstelveen en Albrandswaard (de "Rotterdamse" s101 loopt door "Rotterdam gem Albrandswaard").
Bij die s112 staan ook witte borden dat je Diemen ingaat.

Ik moet nog denken aan de N387 onder Slochteren door. Die zit in een bebouwde kom die Slochteren heet, maar geen enkele verbinding heeft met (de rest van) de kom van het dorp Slochteren.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » do 25 feb 2021, 21:15

De s102 loopt óók door de gemeente Albrandswaard. En de s104 ook door een stukje gemeente Barendrecht.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Basjuh1981
autoweg

Bericht door Basjuh1981 » vr 26 feb 2021, 11:57

harry schreef: do 25 feb 2021, 21:13 S-nummers kunnen natuurlijk in andere gemeenten liggen. Rijswijk heeft ze ook.
:yes: En goed voorbeeld hiervan is de S106.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » vr 26 feb 2021, 12:19

Maar ik zie wel een interessante juridische discussie opdoemen als je in de tunnel geflitst zou worden precies in het deel dat onder Leidschendam-Voorburg doorloopt. Dan zit je met de correcte plaatsbepaling. Lijkt me een interessant proefproces.

Ik ben in dat deel niet zo bekend maar ik zag net op OSM dat de tunnel net niet onder (maar wel vlakbij) de Corbulokade doorloopt. Was daar al niet een andere tunnel naar genoemd? :knetter:
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » vr 26 feb 2021, 12:27

^^ Er is nergens een tunnel naar de Corbulokade genoemd. :mrgreen:
--Harry.

Basjuh1981
autoweg

Bericht door Basjuh1981 » vr 26 feb 2021, 12:37

Palance schreef: vr 26 feb 2021, 12:19 Maar ik zie wel een interessante juridische discussie opdoemen als je in de tunnel geflitst zou worden precies in het deel dat onder Leidschendam-Voorburg doorloopt. Dan zit je met de correcte plaatsbepaling. Lijkt me een interessant proefproces.
Gelukkig wordt je in tunnels niet geflitst. Er is wel een kans op een TC.

keokiracer
2x3 autosnelweg

Bericht door keokiracer » vr 26 feb 2021, 12:49

^^ En VROSjes uiteraard.
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » vr 26 feb 2021, 12:54

harry schreef: vr 26 feb 2021, 12:27 ^^ Er is nergens een tunnel naar de Corbulokade genoemd. :mrgreen:
Daar kon ik op wachten :mrgreen:

Autosnelwegen.net

exroosje
verkeersader

Bericht door exroosje » vr 26 feb 2021, 17:10

Willem schreef: do 25 feb 2021, 18:40 ^^ Toch is dat iets anders dan een tunnel te vernoemen naar een half-afgemaakt kunstwerk (de Victory boogie woogie is nooit voltooid) dat voor teveel geld is aangekocht.
Destijds was de hoge aankoopprijs een dingetje.
Ik weet niet of het een zaak was van "veel" of "teveel" Daarvoor zou je de huidige waarde moeten kennen . Vaak blijken dure dingen betere investeringen dan goedkope, zeker waar het gaat om luxe goederen of kunst.

Ik sluit me aan bij diegenen die Piet Mondriaan tunnel een betere naam hadden gevonden trouwens.

Jackbauer1350
2x3 autosnelweg

Bericht door Jackbauer1350 » vr 26 feb 2021, 17:37

Om dicht bij het kunstwerk van Mondriaan te blijven had men iets aan de tunnel ook niet moeten voltooien. :mrgreen:

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » vr 26 feb 2021, 20:28

^^ Bv. de niet-ongelijkvloerse aansluiting met de A13? :|
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem » vr 26 feb 2021, 20:36

^^ Die gaat er nog wel een keer komen.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » za 27 feb 2021, 0:23

harry schreef: do 25 feb 2021, 21:13
Jackbauer1350 schreef: do 25 feb 2021, 13:42 Heeft Amsterdam ook niet zo'n geval met de S112? Die doorkuist Duivendrecht en Diemen.
Wellicht ook de S113. Het S-nummer loopt er iig wel.
S-nummers kunnen natuurlijk in andere gemeenten liggen. Rijswijk heeft ze ook. En Amstelveen en Albrandswaard (de "Rotterdamse" s101 loopt door "Rotterdam gem Albrandswaard").
Bij die s112 staan ook witte borden dat je Diemen ingaat.

Ik moet nog denken aan de N387 onder Slochteren door. Die zit in een bebouwde kom die Slochteren heet, maar geen enkele verbinding heeft met (de rest van) de kom van het dorp Slochteren.
Ik moet ook denken aan het stukje N366 door Drenthe, waar ook geen aansluiting is op andere wegen naar de rest van Drenthe:
https://www.google.nl/maps/@52.9113033,7.0353986,15z

Een mooie van voor de gemeentelijke herindeling was de gemeentegrens tussen Vries en Assen, waardoor je op de A28 binnen 4 km vijfmaal de gemeentegrens kruisde:

Afbeelding

Die gemeentegrens is ook ouder dan het Noord-Willemskanaal om Assen en daardoor kon een deel van de wijk Peelo niet tot aan het kanaal gebouwd worden, zoals op de kaart te zien is, maar is de voormalige gemeentegrens ook echt de grens.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » za 27 feb 2021, 11:56

Ik had toch niks te doen vandaag Ik was toch toevallig in de buurt, dus ook maar eens door de tunnel gereden, alleen van zuid naar noord.
Ik vind het een prettig verlichte en ruim ogende tunnel om doorheen te rijden.

Autosnelwegen.net

Jackbauer1350
2x3 autosnelweg

Bericht door Jackbauer1350 » za 27 feb 2021, 15:02

Wouter N14 schreef: vr 26 feb 2021, 20:28 ^^ Bv. de niet-ongelijkvloerse aansluiting met de A13? :|
Dat is eigenlijk wel een misser.
Willem schreef: vr 26 feb 2021, 20:36 ^^ Die gaat er nog wel een keer komen.
Maar denk dat het hele spul conflictvrij maken op dat relatief kleine grondoppervlak een uitdaging en best kostbaar zal worden, helemaal als alle relaties behouden moeten blijven.

Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem » za 27 feb 2021, 15:32

^^ Je moet het zien in het licht van het hele knooppunt Ypenburg. En sommige verbindingen zijn dan misschien overbodig.

Het klopt dat het een flinke en daarmee zeer dure verbouwing gaat worden.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » za 27 feb 2021, 16:23

Bij een tunnel zal het in praktische zin weinig uitmaken dat deze een stukje onder een andere gemeente doorlopen. In de praktijk is het een Haagse tunnel. Juridisch zullen er wel wat dingen geregeld zijn. O.a. dat de andere gemeenten de tunnel door hun grondgebied gedogen en mogelijk wat zaken over aansprakelijkheid bij schade.
Ik denk dat het wegbeheer van de tunnel gewoon bij de gemeente Den Haag ligt. Nu verbaast me in Nederland ondertussen niets meer, dat de strooiwagens gewoon niet de tunnel ingaan omdat 'het nu eenmaal een andere gemeente is'; maar het voordeel is dat tunnels minder snel glad worden.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » za 27 feb 2021, 16:48

Het beheer zal zeker bij de gemeente Den Haag zijn, maar dat was niet de kwestie in deze. Het vraag die ik had is op welk grondgebied de tunnel nu formeel ligt aangezien de komborden aan de A4/A13 kant van de tunnel de indruk wekken dat de hele tunnel binnen de bebouwde kom van Den Haag ligt, terwijl de tunnels deels onder een andere gemeente doorloopt.

Ik heb even het openstellingsbesluit erbij gepakt en hoewel die niet alle vragen beantwoordt, schept dat wellicht een klein beetje licht in de duisternis.

Uit de openstellingsvergunning blijkt in ieder geval dat de gemeente Den Haag het bevoegd gezag is die de openstellingsvergunning heeft afgegeven. Dat is op zich niet vreemd, aangezien het bevoegd gezag volgens de Tunnelwet de gemeente is waarin het grootste deel van de tunnel is gelegen. NB: zo is het bevoegd gezag van de Waterwolftunnel de gemeente Aalsmeer, terwijl de Ringvaart van de Haarlemmermeer waaronder de tunnel door gaat onderdeel is van de gemeente Haarlemmermeer, maar de tunnel een langer stuk onder de gemeente Aalsmeer doorloopt dan onder de gemeente Haarlemmermeer.

In de openstellingsvergunning wordt verder aangegeven dat de VBW tunnel mede het grondgebied raakt van de gemeenten Rijswijk en Leidschendam-Voorburg en er (daarom) ingevolge de Tunnelwet met beide gemeenten bestuurlijke afstemming heeft plaatsgehad over de openstelling etc. Deze andere gemeentes hebben dus wel degelijk een (kleine) rol rond de openstellingsvergunning. Overigens loopt de tunnel (net) niet door de gemeente Rijswijk, maar ligt die gemeente er wel heel dicht tegenaan.

Voorgaande beantwoordt wat mij betreft wel afdoende de vraag tot welke grondgebied de delen van de tunnel nou behoren die onder die andere gemeentes doorgaat. Ondanks dat de tunnel bibeko gemeente Den Haag is (volgens de borden althans) ligt de tunnel 'gewoon' deels op (of eigenlijk) onder het grondgebied van de gemeente Leidschendam-Voorburg. Maar het feit dat dit deel bibeko Den Haag is (althans volgens de borden) maakt het wel een beetje een rariteit. Het feit dat de gemeente Den Haag ook wegbeheerder is van een wegvak die in een andere gemeente is gelegen is op zich bijzonder, maar niet per se uniek denk ik.

Kaaiman
Secretaris

Bericht door Kaaiman » za 27 feb 2021, 21:55

'Den Haag
gem. Voorburg-Leidschendam'

:duck:
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Riis
woonerf

Bericht door Riis » di 02 mar 2021, 15:30

Het staat inderdaad behoorlijk vast op de route Supernovalaan->Binckhorstlaan->Mercuriusweg->Neherkade. Ik ben benieuwd waar dat door komt, het is plotseling erg druk maar de tunnel heeft hier zover ik weet niets mee te maken. Misschien omdat de Binckhorstlaan vanuit Voorburg eigenlijk geen optie meer is (staat ook helemaal vast).

Verder werkt het bij de A13 wel redelijk. Had alleen wel makkelijk 3 stuks 'vrije rechtsaf' mogelijkheden in gepast (vanuit Rotterdam A13 rechtsaf de tunnel in, vanuit Rotterdam A4 rechtaf naar de A13 en tot slotte ook nog vanuit Rijswijk rechtsaf de A4 op richting Amsterdam).

Jeff
expressweg

Bericht door Jeff » di 02 mar 2021, 16:31

Willem schreef: vr 26 feb 2021, 20:36 ^^ Die gaat er nog wel een keer komen.
Heb je een bron hiervoor of doe je een gokje?

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » di 02 mar 2021, 21:30

Een bericht over de nog te plaatsen bewegwijzering.
De gemeente Den Haag gaat de bewegwijzering naar de gloednieuwe Victory Boogie Woogie Tunnel verbeteren. Duidelijke borden langs de A13/A4 met daarop Den Haag Centrum/Den Haag Binckhorst S107 ontbreken nog, erkent de gemeente. Die heeft negentien nieuwe verkeersborden in bestelling, maar wacht op toestemming van Rijkswaterstaat om ze te mogen plaatsen.

,,De borden langs de A4 en de A13 worden door de Nationale Bewegwijzeringsdienst (NBd) in overleg met Rijkswaterstaat (RWS) geplaatst”, aldus een woordvoerder van de stad Den Haag. ,,Hiervoor heeft NBd toestemming nodig van RWS om langs de weg te mogen werken. Er moet een tijdslot toegewezen worden om delen van de snelweg af te mogen zetten voor verkeer.”
:arrow: https://www.ad.nl/den-haag/waar-is-vict ... ~a07cfbe6/ (Premium artikel)

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » di 02 mar 2021, 22:23

Tja, projectje duurde ook maar vijftien jaar dus dan is het lastig om even ergens de bww in te plannen :knetter:

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » wo 03 mar 2021, 10:47

^^ Let wel dat de bewegwijzering er niet te vroeg mag staan. Of je hebt weer extra afdek- of afplakwerk.
Eerdere tijdsloten waren vervallen omdat de opening van de tunnel vertraging had.
--Harry.

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » wo 03 mar 2021, 15:42

Dat probleem zie ik niet zo, het verwijderen van strips is een stuk minder tijdrovend dan het vervangen van complete panelen. Sowieso vind ik dat wat twijfelachtig. Ik weet niet sinds wanneer hier Nba hangt, maar had toen niet al gewoon de definitieve bww geplaatst kunnen worden, dus voorbereid op de tunnel? Er hangt en staat wel meer Nba dat al jaren is voorzien van afdekstrips.

Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem » wo 03 mar 2021, 17:32

^^ Al een tijdje hing op de A4 (richting Amsterdam) bij de afrit Plaspoelpolder een afgeplakte bestemming voor de afrit. Altijd dacht ik dat daaronder Den Haag-Centrum of een andere bestemming door de tunnel stond aangegeven.
Ongeveer gelijk met de opening van de tunnel is die bestemming zichtbaar geworden: het ging om een ander doel (weet uit mijn hoofd niet meer welke bestemming dat was). :roll:

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » wo 03 mar 2021, 17:46

Dus onder deze tape staat geen -Centrum en S107?
Afbeelding
Foto: Harry

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » wo 03 mar 2021, 17:52

^^ Dit was een half uur geleden nog steeds afgeplakt.
Het is me een raadsel wat Willem wel bedoelt; bij deze afritten is de afgelopen maanden niks ont-afgeplakt.
--Harry.

Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem » wo 03 mar 2021, 19:01

^^ Dan zal ik dat bord wel hebben verward met een ander bord verderop.