Videobewerkingssoftware

Als geregistreerd forumgebruiker kunt u meedoen en stemmen in de Foto van de Maand! (Photocontest/Bilderwettbewerb)

Moderator: Moderatoren

mhkamp
2x2 autosnelweg

Videobewerkingssoftware

Bericht door mhkamp » za 07 jan 2023, 3:37

Als dit niet het goede topic is, verplaats deze.

Al jaren werk ik met een (ahem... uch) een gekraakte versie van Corel VideoStudio Pro X3. Ondanks de meldingen werkt het voor kleine projecten aardig, maar loopt ie soms ook vast.

Voor mijn opkomende vakantie zou ik graag een goede, professionele, prijs/kwaliteitverhouding software willen kopen. Ik gebruik Windows 10 home, x64.

Eisen :
- Foto's en video's moeten door elkaar gebruikt worden (Ik wil er een soort film man maken);
- Net zoals bij echte films moet het doorlopen, maar moet ik een menu kunnen maken op daarheen te kunnen springen (scenes opzoeken);
- Hoeft geen 4k te zijn. Mijn camcorder is 1080px (Ja dat dingetje gaat al weer ruim 12 jaar mee en zeer tevreden);
- Bij voorkeur met Nederlandse taal, al zou Engels ook geen probleem zijn.
- Een eventuele inzet (foto of afbeelding in een hoek tijdens een film) zou mooi zijn.

Tips en tricks zijn altijd welkom.
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

Chris
Moderator

Re: Videobewerkingssoftware

Bericht door Chris » za 07 jan 2023, 11:56

Belangrijker is wat voor computer je hebt. Videobewerking vereist een computer met betere specificaties dan eentje voor huis tuin en keukengebruik.

Met 1080p kan je nog wel een eindje komen, als je op 60 fps wil bewerken wordt dat al lastiger en 2.7K of 4K is eigenlijk ondoenlijk zonder een betere computer. Dan heb je een goede grafische kaart nodig. Bij veel goedkope en mid-range computers zit geen aparte grafische kaart maar is dit gedeeld met de processor.

1080p is inmiddels wel enigszins verouderd, je ziet ook hoe YouTube daar mee omgaat, 1080p wordt voor mijn gevoel meer gecompressed dan vroeger omdat mensen met een groot scherm liever 2.7K of 4K afspelen.

Ik gebruik Vegas Movie Studio 15 voor videobewerken. Dat was vroeger van Sony maar is nu van een Duits bedrijf. Je kan daar video's van onbeperkte lengte mee bewerken en renderen.

Screenshot van Movie Studio 15:
Afbeelding

mhkamp
2x2 autosnelweg

Bericht door mhkamp » za 07 jan 2023, 12:07

^^ Ik heb de ACER Aspire GX781, Windows 10 Home, 64-bit, 8GB DDR4, N-Vidia GTX1050 2GB, 7e generatie Intel Core i5 Processor 7400. Gekocht in 2017.

En ja, misschien weer hopeloos verouderd....
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » za 07 jan 2023, 12:23

Dat is inmiddels wel wat verouderd ja, de grafische kaart is bijna 7 jaar oud en was toen een entry level.

Ik heb een i5 10400 processor, GTX 1650 4GB grafische kaart en 16 GB RAM. En daarmee is 2.7K of 4K eigenlijk al niet goed te bewerken op volle resolutie. Ik moet hem dan op lagere kwaliteit zetten om de video te bewerken.

Renderen gaat wel snel, ook op 4K. Er zit dus een verschil in hoe je het kan bewerken, en hoe je het kan renderen.

Wat ik bij Movie Studio 15 wel fijn vind is dat je snel een lagere resolutie kan selecteren voor het bewerken. Je hoeft dus geen tijdelijke proxy's aan te maken of het te pre-renderen.

Als je klaar bent met bewerken kan je hem dan wel gewoon op maximale kwaliteit renderen.

Afbeelding

mhkamp
2x2 autosnelweg

Bericht door mhkamp » za 07 jan 2023, 12:27

^^ Ik zit er al naar te kijken. Ik hoef gelukkig geen 2k of 4k te renderen. Wat ik al schreef, mijn camera is 1920x1080. Dus dat zal het maximale zijn qua renderen.
WeFo Lidnummer 0010.

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » za 07 jan 2023, 16:58

Ik heb een RTX3080 en gebruik de gratis Openshot om te editen. Maar ik doe er dan ook niks speciaals mee.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Wesso
2x3 autosnelweg

Bericht door Wesso » za 07 jan 2023, 18:48

Ik heb nu VSDC Video Editor gebruikt, maar dat is niet zo gebruiksvriendelijk. Als je plaatjes wilt invoegen bij een video krijg je een vaag keuzemenu (in het Engels, Nederlands is er niet bij) waarbij je de ene keer wel op de gewenste laag kan invoegen, en de andere keer niet (dan maakt ie een nieuwe laag aan). Maar met wat extra klikken kom je er wel doorheen. Het is gratis te proberen en een licentie voor volledig gebruik is goedkoop. Je kunt er dan alle kanten mee op. Het is ook erg geschikt voor tragere PC's dus in die zin een aanrader.

sven_engelen
expressweg

Bericht door sven_engelen » za 07 jan 2023, 21:25

Ik gebruik zelf Adobe Premiere Pro en dat is echt een aanrader voor editen. Het wordt zelfs in de professionele wereld gebruikt en je kan er echt goed geavanceerde edits mee maken.
Svenlo

Chris
Moderator

Bericht door Chris » za 07 jan 2023, 21:46

Bij video editen voor gevorderden zit wel een aardige 'learning curve'. Tenzij pakketten erg op elkaar lijken kost het vaak best wel wat tijd om dingen te ontdekken. Al dan niet behulp met tutorials.

Het is ook een reden dat ik nog Movie Studio 15 heb, ik heb een keer een nieuwe versie gekocht maar die was zo anders dat in terug ben gegaan naar 15.

Adobe Premiere Elements heb ik een keer geprobeerd, dat leek best wel veel op Sony Vegas Movie Studio.

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » za 07 jan 2023, 21:49

Chris schreef: za 07 jan 2023, 21:46 Bij video editen voor gevorderden zit wel een aardige 'learning curve'.
Daar loop ik ook tegenaan. Ik gebruik nu een gratis editor die niet meer wordt ondersteund. Ik wil wel over naar een betaalde variant maar zit eigenlijk niet te wachten op een overkill aan functionaliteiten.

mhkamp
2x2 autosnelweg

Bericht door mhkamp » za 07 jan 2023, 22:04

^^ Die krijg je er gratis bij.
WeFo Lidnummer 0010.

sven_engelen
expressweg

Bericht door sven_engelen » za 07 jan 2023, 22:14

^^ Bovendien hoef je die overkill aan functionaliteiten niet te gebruiken. Je kan altijd gewoon met rustig editen en leren beginnen en later as you wish de geavanceerde functies gebruiken.
Svenlo

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » zo 08 jan 2023, 7:56

Daar heb je gelijk in, maar ik haak snel af als iets niet intuïtief is. En hoe uitgebreider de functionaliteiten hoe meer de softwaremakers lijken te vergeten dat iets ook simpel kan.

Voorbeeld: ik was ooit nieuwe software aan het proberen, had een MP4 ingeladen en ik wilde dat knippen in twee delen. In beeld was een schaar-pictogram te zien, maar dat kon op dat moment niet gebruikt worden. Het was ook uitgegrijsd tussen alle andere functies die wel aanklikbaar waren. De knipfunctie zal ongetwijfeld via een andere route wel te gebruiken zijn (het is immers een basisfunctie), maar ik heb geen zin om extra tijd te besteden aan iets dat eigenlijk geen tijd zou moeten kosten.

Wesso
2x3 autosnelweg

Bericht door Wesso » zo 08 jan 2023, 13:24

^^ Mijn ervaring is dat je altijd de ingeladen clip geselecteerd moet hebben in de laag én de tijdmarker moet op de goede plek staan, wil je kunnen knippen. Had je dat allemaal gecheckt? Geen idee trouwens welk programma je uitprobeerde. Soms moet je niet een schaar maar een ander pictogram of verborgen knopje hebben.

Ja, videobewerking is een vak apart. Hoe vaak ik al niet heb zitten vloeken op die programma's (zeker als ze vastliepen...)
Laatst gewijzigd door Wesso op zo 08 jan 2023, 16:22, 2 keer totaal gewijzigd.

mhkamp
2x2 autosnelweg

Bericht door mhkamp » zo 08 jan 2023, 14:58

Ik heb het anders gedaan. Omdat ik die melding kreeg dat de software illegaal was bood Corel mij een amnestieaanbieding aan (die melding zag ik iedere keer dat ik de software opstartte) . Ik zag al dat ProX5 al vrij oud was. Die amnestieregeling heb ik nu maar uitgevoerd.

Ik heb de Corel VideoStudio 2021 voor €30,99, met geldige licentie, aangekocht.
WeFo Lidnummer 0010.

captain007
Forumbeheerder

Bericht door captain007 » ma 09 jan 2023, 10:16

boe! schreef: za 07 jan 2023, 21:49
Chris schreef: za 07 jan 2023, 21:46 Bij video editen voor gevorderden zit wel een aardige 'learning curve'.
Daar loop ik ook tegenaan. Ik gebruik nu een gratis editor die niet meer wordt ondersteund. Ik wil wel over naar een betaalde variant maar zit eigenlijk niet te wachten op een overkill aan functionaliteiten.
Als je van moviemaker of zoiets komt is iets anders al gauw complex. Ik gebruik Premiere Pro. Ik moet wel zeggen dat ik in het begin even wat youtube tutorials heb gevolgd om te kijken hoe zaken werken zoals croppen, overlays (ook eventueel afbeeldingen op een clip plaatsen, etc). Wat vooral handig is als je weet wat de sneltoetsen zijn zodat je niet enorm in menustructuren verzand. En dan gewoon rustig uitproberen. En je moet even uitvinden wat de beste renderinstellingen zijn. Laat je in het begin vooral niet afschrikken en accepteer even dat je weer moet leren hoe je zaken die misschien simpel zouden moeten zijn weer opnieuw moet leren.

Jeff
expressweg

Bericht door Jeff » wo 11 jan 2023, 20:32

Ik zou eens bij (Saturn) DE gaan kijken als Adobe weer dicht tegen de release van een nieuwe versie aanzit.
De Premiere Elements kost hier ongeveer 70 a 80 euro (volle mep), terwijl in de uitkoop zoiets kan zakken naar ~20/25 euro

Helaas verschilt het ook per softwarepakket wel hardware onderdeel aangesproken wordt. Het ene pakket leunt heel zwaar op de CPU, de andere kan het mooi mixen tussen CPU & GPU.
De 1050 is eigenlijk een instapkaart, die opgevolgd is door de 1650.

Het vervelende van Mhkamp is dat het systeem een "pre-build OEM" is. Een upgrade naar een i7 7700 (geen k model) kan nog goed gaan, maar dan is het restende vermogen van de PSU (voeding) al snel op (waardoor een wissel naar een andere GPU niet te doen is. )

sven_engelen
expressweg

Bericht door sven_engelen » za 14 jan 2023, 21:43

^^ Naja daar valt nog een andere PSU in te stoppen die wat meer vermogen heeft. Die zijn immers niet zo duur. Voor onder de €100 heb je een goeie PSU waar je dan wél een betere GPU op kan aansluiten.
Svenlo

Jeff
expressweg

Bericht door Jeff » za 14 jan 2023, 21:59

^^ Dat kan. Daarna mag je nog gaan uitzoeken welke GPU's & CPU's door het moederbord ondersteunt worden, omdat OEM-systemen vaak gelockt worden (beetje hetzelfde verhaal met een providerlocked smartphone)

In het geval van de genoemde Acer zou hier dan wel een upgrade kunnen plaatsen vinden naar de I7 7700 en bij de GPU's zou dat naar een GTX1060 6 GB / GTX1070 kunnen (met heel veel geluk eventueel ook een RTX2000 serie)
Daarmee haal je aardig wat extra power in huis, maar kosten hiervan zijn al snel zo'n 500 a 600 euro (2e hands GPU's blijven nog best pittig geprijsd)

Voor een Ryzen5 / i5, 16 GB RAM en een RTX3060 OEM_build systeem al voor 900 a 1000 euro te halen valt (in dit geval een Asus ROG -- hiervan zijn de meeste niet voorzien van een lock). Het is een beetje een keuze in deze: geef 500 a 600 euro uit om een ouder systeem meer power te geven of ruil ik het oude systeem in voor wat nieuws met een meerprijs van 400 a 500 euro meer (~40%)