ADR-Routes door de Alpen

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

Jeff
expressweg

ADR-Routes door de Alpen

Bericht door Jeff » za 14 jan 2023, 14:35

Zo af en toe krijg ik wel eens de vraag: Wat is een mooie route om van de Rotterdamse haven naar Italië (Milano / Torino / Firenze ) te komen. Hierbij moet wel rekening gehouden worden met:
1) Het voertuig is een vrachtwagen (diesel) met trailer (~18 meter lengte)
2) De vracht is een gemengde mix van alles, inclusief gevaarlijke stoffen (de vracht mag alleen door een klasse B of A tunnel)

Meestal heb ik hiervoor maar 1 mogelijke route: via Rosenheim(BAB 8 & BAB 93) - Innsbruck (A13) - Bozen A22
Per vrachtwagen is dit vanaf Rotterdam 2 dagen rijden enkele rit

Maar wat zijn dan de alternatieven? Want zelfs E-routes door CH & AT zijn gewoon verboden voor vrachtverkeer of gevaarlijke stoffenverkeer zonder aanmelding.

1) Ik weet dat het mogelijk is om een route door Zwitserland te plannen via de Gothardtunnel. Heeft wel als nadeel dat aan de grenzen gestopt moet worden EN bij elke tunnel moet er een aanmelding plaatsvinden, zodat er een sluiting plus begeleidingscolonne geregeld kan worden. Hierdoor kan de reistijd oplopen tot 4 dagen (wat niet uit te leggen is)

2) <Jullie suggesties>?

Pino
4x3 autosnelweg

Re: ADR-Routes door de Alpen

Bericht door Pino » za 14 jan 2023, 15:01

Ik lees dat gevaarlijke stoffen na aanmelding wel door de Fréjus zouden kunnen. Dat is zeker naar Turijn en de westelijke Povlakte (zo tot Milaan) denk ik wel gunstiger dan Brenner. Scheelt je in ieder geval dat Zwitserse gedoe. Duur zal het wel zijn, dus dan misschien toch die omweg maar?

Andere op zich bruikbare omweg: Ventimiglia. Maar zelfs naar Florence is dat 250 kilometer extra ten opzichte van de Brenner.

mhkamp
2x2 autosnelweg

Bericht door mhkamp » za 14 jan 2023, 15:31

Kort gezegd ben je wat dat betreft uitgereden.

ADR door Oostenrijk.
ADR door Zwitserland.

Je zit met tunnel categorie A of B:
A = Geen beperkingen voor het vervoer van gevaarlijke goederen.
B = Beperking voor gevaarlijke goederen die aanleiding kunnen geven tot een zeer grote explosie. Het gaat om de volgende gevaarlijke goederen.
Bij vervoer van stukgoederen:
- Klasse 1 Compatibiliteitsgroepen A en L.
- Klasse 3 Classificatiecode D (UN 1204, 2059, 3064, 3343, 3357 en 3379).
- Klasse 4.1 Classificatiecodes D en DT; en zelfontledende stoffen van type B (UN3221, 3222, 3231 en 3232).
- Klasse 5.2 Organische peroxiden van type B (UN 3101, 3102, 3111 en 3112).

Oftewel, begrijpelijk dat ze dit niet door de Alpen willen hebben.

Ik rij ook ADR en soms is het gewoonweg vervelend dat je vast zit aan een route. Een voorbeeld is dat wanneer ik van Rotterdam naar Brussel moet een zeer gekoeld gas (UN2201) en weer terug, ik niet door de Drechttunnel (C) en de Noordtunnel mag (C). Ik moet dan via de Brug over de Noord en de N3.
60 rijdt niet prettig, 80 is bijna prachtig en 100 dat dondert!
WeFo Lidnummer 0010.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » za 14 jan 2023, 16:06

Pino schreef: za 14 jan 2023, 15:01Andere op zich bruikbare omweg: Ventimiglia. Maar zelfs naar Florence is dat 250 kilometer extra ten opzichte van de Brenner.
Naar Genua zou dat nog uitkunnen. Dat is of je nou via Ventimiglia of de Brenner gaat ongeveer even lang vanaf Rotterdam. Maar alles voorbij Genua is korter via de Brenner.

Jeff
expressweg

Bericht door Jeff » za 14 jan 2023, 16:09

Heren, dank.

Met andere woorden: Zodra de BAB93 vast / volstaat, heb je gewoon geen keuze behalve aan te sluiten en af te wachten.
Ik heb nog wel naar de route A14-S16 (AT) zitten kijken. Met zwaailichten en eventueel aanmelding mag het daar ook, maar de vraag is of zoiets echt helpt.

En voor wie zich afvraagt wat er soms tussen zitten -- bijv grondstoffen voor verf (op chemische basis)

---
@Coen: Ik heb net naar de A8 (FR) / A10 (IT) zitten kijken in Streetview, maar ik kan zo snel geen tunnelcategorie vinden. Geen wordt meestal vertaald met Categorie A, maar sommige borden lijken de hint te geven dat gevaarlijke stoffen daar niet welkom zijn.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » za 14 jan 2023, 16:54

^^ Wat ik zo vlug vond (geen garantie) is dat het wél mag, met uitzondering van één stof -etyleenoxide-of zoiets. Dat verbod geldt tussen Antibes en de grens. https://www.bison-fute.gouv.fr/interdic ... 10279.html

Het is natuurlijk een route met een zekere strategische waarde voor beide landen, ook voor industrie aan de Côte d’Azur en in Ligurië. Men heeft het verkeer liever hier dan in de Alpentunnels, vermoed ik.