Roadtrip Pacific Northwest (USA)
Moderator: Moderatoren
-
- 4x3 autosnelweg
Roadtrip Pacific Northwest (USA)
Deze zomer gaan we drie weken reizen door Washington, Oregon en een stukje British Columbia. Start- en eindpunt wordt Vancouver: vanaf daar grofweg een rondje langs de regio Seattle, dan een stukje Cascades (over I-90 het binnenland in, over I-84 door Columbia Gorge weer terug), dan naar de kust van Oregon en US-101 naar het noorden tot aan Port Angeles. Daar pontje naar Vancouver Island en dan daar nog wat rondtouren.
Er zullen in de voorbereiding vast nog wel wat verdere vragen opkomen, maar voor nu de vraag of er iemand ervaring heeft met de grensovergangen tussen de VS en Canada. Hoeveel tijd moet je daar met een eigen (huur)auto voor rekenen? Ik maak me over de afhandeling richting Vancouver Island niet zo heel druk, want dat koppel je gewoon aan het veer (en we boeken een hotel direct in Victoria), maar richting VS passeren we de grens helemaal aan het begin van de dag en we hadden nog wel gedacht om wat andere dingen te doen later op die dag. Als er geen ervaringen bestaan op deze specifieke grensovergang, wil ik maar aannemen dat de tijd niet heel veel zal verschillen met andere snelweg-grensovergangen US-Canada?
Er zullen in de voorbereiding vast nog wel wat verdere vragen opkomen, maar voor nu de vraag of er iemand ervaring heeft met de grensovergangen tussen de VS en Canada. Hoeveel tijd moet je daar met een eigen (huur)auto voor rekenen? Ik maak me over de afhandeling richting Vancouver Island niet zo heel druk, want dat koppel je gewoon aan het veer (en we boeken een hotel direct in Victoria), maar richting VS passeren we de grens helemaal aan het begin van de dag en we hadden nog wel gedacht om wat andere dingen te doen later op die dag. Als er geen ervaringen bestaan op deze specifieke grensovergang, wil ik maar aannemen dat de tijd niet heel veel zal verschillen met andere snelweg-grensovergangen US-Canada?
-
- Moderator
Re: Roadtrip Pacific Northwest (USA)
In drie weken kan je wel aardig wat zien.
Je hebt natuurlijk veel mooie dingen te zien daar. Mount St. Helens, Mount Rainier, Crater Lake, de US 101 langs de kust, I-84 door de Columbia River Gorge, de brug bij Astoria.
Washington State Highway 20 is ook een spectaculaire route om door de Cascades te komen. Langs I-90 heb je het uitzichtspunt bij Vantage.
Als je ten noorden van Vancouver gaat, de Sea-to-Sky Highway naar Squamish is ook erg mooi.
Je hebt natuurlijk veel mooie dingen te zien daar. Mount St. Helens, Mount Rainier, Crater Lake, de US 101 langs de kust, I-84 door de Columbia River Gorge, de brug bij Astoria.
Washington State Highway 20 is ook een spectaculaire route om door de Cascades te komen. Langs I-90 heb je het uitzichtspunt bij Vantage.
Als je ten noorden van Vancouver gaat, de Sea-to-Sky Highway naar Squamish is ook erg mooi.
-
- 4x3 autosnelweg
We krijgen het nog druk genoeg Chris, bekijken de outdoors liever ook anders dan vanuit de auto, dus zullen een aantal van de routes die je noemt laten gaan. Met enige pijn in het hart.
De Astoria-Megler Bridge is er wel eentje waar ik in het bijzonder naar uitkijk! Hij staat al een jaar of drie desktop op mijn telefoon (hadden deze trip oorspronkelijk gepland voor 2020). Voor wie hem niet kent ...
Astoria-Megler Bridge by Rian Long, on Flickr
De Astoria-Megler Bridge is er wel eentje waar ik in het bijzonder naar uitkijk! Hij staat al een jaar of drie desktop op mijn telefoon (hadden deze trip oorspronkelijk gepland voor 2020). Voor wie hem niet kent ...

-
- autoweg
Ik ben omgekeerd gereisd met auto, van Victoria naar Port Angeles. Toen - 14 jaar gelden - was de grensovergang heel eenvoudig. Vergelijkbaar met over de weg, niet iets om je druk over te maken. Het veer was een vrij klein bootje, waar ook niet heel veel op kon, dus ook geen rijen gehad.
Olympic National Park is heel mooi trouwens.
Edit: Begrijp nou niet precies welke kant je op reist, want in de 1e alinea lijkt het noordwaarts en in de tweede zuidwaarts.
Olympic National Park is heel mooi trouwens.
Edit: Begrijp nou niet precies welke kant je op reist, want in de 1e alinea lijkt het noordwaarts en in de tweede zuidwaarts.
-
- 4x3 autosnelweg

Zuidwaarts is Vancouver richting Seattle over de I-5 (of een andere grensovergang in die buurt), noordwaarts is Port Angeles richting Victoria over het veer. Mijn voornaamste vraag ging over zuidwaarts.
-
- Moderator
Ik hoor of lees eigenlijk nooit dat lange wachttijden aan de grens Canada-Verenigde Staten echt een ding is. Niet zoals in Europa bij een Schengengrens in de zomervakantie.
Wel lees je dan dat de Verenigde Staten in strenger is dan Canada in en dat wachttijd richting de VS altijd wel wat meer is dan richting Canada. Er is alleen een checkpoint de VS of Canada in, niet zoals in Europa ook bij het verlaten.
Bij Blaine richting I-5 zijn twee grensovergangen, die van I-5 is alleen voor personenverkeer en die 2 kilometer verderop is voor vracht en personen.
Wel lees je dan dat de Verenigde Staten in strenger is dan Canada in en dat wachttijd richting de VS altijd wel wat meer is dan richting Canada. Er is alleen een checkpoint de VS of Canada in, niet zoals in Europa ook bij het verlaten.
Bij Blaine richting I-5 zijn twee grensovergangen, die van I-5 is alleen voor personenverkeer en die 2 kilometer verderop is voor vracht en personen.
-
- 4x3 autosnelweg
Nee, je ziet of leest inderdaad nooit over files voor de grens. Daar reken ik ook zeker niet op. Maar goed, ik heb buiten Europa toch ook best wel wat grensovergangen gehad zónder file waar ik de auto uit moest en toch best enige tijd zoet ben geweest. Geen file kan in zoverre ook gewoon een afgeleide zijn van weinig personenverkeer - je praat hier tenslotte ook niet over populaire vakantieroutes ergens heen.
-
- 2x2 autosnelweg
Ik ben op een zondag in Oktober 2017 van Seattle naar Vancouver en terug gereden. Heen via de Interstate duurde het misschien tien minuten, je ziet de rij hier

Op de terugweg wilden we weer zo rijden maar op zulke borden stond een wachttijd van 40 minuten, dus hebben we weg 13 genomen (ook omdat ik het leuk vond om nog wat andere wegen te zien).

En die 5 minuten klopten ook.

Op de terugweg wilden we weer zo rijden maar op zulke borden stond een wachttijd van 40 minuten, dus hebben we weg 13 genomen (ook omdat ik het leuk vond om nog wat andere wegen te zien).
En die 5 minuten klopten ook.
-
- 2x3 autosnelweg
In 2018 ben ik vanuit de VS bij Niagara Falls Canada ingereden met een Amerikaanse huurauto. Dat duurde nog geen 5 minuten, waarschijnlijk ook dankzij het vroege tijdstip, rond een uur of 8 in de ochtend.
Terug duurde wat langer door drukte (rond 17.00 uur) en een grondige controle waarbij ik overigens de auto niet hoefde te verlaten. Ik herinner mij wel dat er toen een foto gemaakt werd van auto, kenteken en inzittende. Alsof je geflitst werd.
De grenspassage zou dus geen grote moeilijkheden moeten opleveren.
Informeer bij het autoverhuur bedrijf wel naar de exacte voorwaarden om met je Amerikaanse huurauto de grens naar Canada over te steken. Ik moest daarvoor eerst bij de lokale vestiging van Avis in Buffalo een apart document ophalen waarmee ik kon aantonen dat het voertuig legaal was gehuurd en verzekerd. Dat zal andersom, met een Canadese huurauto naar de VS, waarschijnlijk ook zo zijn.
Terug duurde wat langer door drukte (rond 17.00 uur) en een grondige controle waarbij ik overigens de auto niet hoefde te verlaten. Ik herinner mij wel dat er toen een foto gemaakt werd van auto, kenteken en inzittende. Alsof je geflitst werd.
De grenspassage zou dus geen grote moeilijkheden moeten opleveren.
Informeer bij het autoverhuur bedrijf wel naar de exacte voorwaarden om met je Amerikaanse huurauto de grens naar Canada over te steken. Ik moest daarvoor eerst bij de lokale vestiging van Avis in Buffalo een apart document ophalen waarmee ik kon aantonen dat het voertuig legaal was gehuurd en verzekerd. Dat zal andersom, met een Canadese huurauto naar de VS, waarschijnlijk ook zo zijn.
Donateur Vereniging Wegenforum
-
- 4x3 autosnelweg

Wat betreft de overgang bij Blaine, lijkt me zaak even goed te kijken op dat bord met actuele wachttijden waarvan Marcel een foto postte en dan eventueel aanpassen. De keuze tussen Peace Arch en Pacific Crossing maak je vlak voor de grens en gaat om evenveel kilometers. De andere twee geven grotere omwegen en lange stukken niet-autosnelweg. Zeker als je op weg bent naar een bestemming aan de I-5. Ik begrijp dat de voornaamste drukte aan de grens ontstaat aan de randen van het weekend: vrijdagmiddag, zaterdagochtend, zondagmiddag (en soortgelijk rond vrije dagen). Dat zou dan in mijn geval wel goed moeten gaan.
@Marcel, nog enig idee waar dat bord precies stond?
-
- 2x2 autosnelweg
Door naar de rest van de foto's te kijken:
https://photos.app.goo.gl/qjU4cT7XYOHYpHZY2
heb ik gevonden dat het hier is:
https://www.google.nl/maps/@49.1896299, ... 384!8i8192
EDIT: dat is niet het bord dat ik postte, dat was aan weg 91. Maar er zijn waarschijnlijk nog wel meer.
-
- Moderator
Hoe toegankelijk is dat eigenlijk? Het lijkt een grote wildernis zonder wegen. Vanaf Port Angeles kan je wel Hurricane Ridge bereiken, waar je fantastisch uitzicht hebt. Maar voor de rest lijkt de toegang lastig als je niet een dagenlange hike wil doen.

Als je in Washington State bent zou ik het Johnston Ridge Observatory van Mount St. Helens ook niet willen missen. Eén van het grootste natuurgeweld in de afgelopen 100 jaar.

mount st. helens by Steven, on Flickr
-
- 4x3 autosnelweg
En het werd … de Pacific Crossing. Op de eerste DRIP op de foto van Marcel stonden 15 minuten voor Peace Arch en 5 minuten voor Pacific Crossing. Korter voor de grens was die eerste opgelopen naar 30, dus toen toch maar afgeslagen. Desalniettemin eerder 25 minuten moeten wachten voordat we aan de beurt waren.Pino schreef: ↑di 24 jan 2023, 13:08 Wat betreft de overgang bij Blaine, lijkt me zaak even goed te kijken op dat bord met actuele wachttijden waarvan Marcel een foto postte en dan eventueel aanpassen. De keuze tussen Peace Arch en Pacific Crossing maak je vlak voor de grens en gaat om evenveel kilometers. De andere twee geven grotere omwegen en lange stukken niet-autosnelweg.
Vlak voordat je aan de beurt bent, wordt je auto gescand en vanaf daar ga je door naar de (US) douanier. De checkte onze paspoorten, zag dat we ESTAs hadden, maar nog geen Form I-94. Dat kun je met een of andere app aanvragen en vooruitbetalen, maar dat hadden we niet gedaan. Dat betekent dat je met een oranje papiertje naar het naastgelegen kantoor wordt gestuurd voor verdere inklaring. Daar na twee minuten wachten geholpen (door een prettiger douanier dan ik ooit op JFK ben tegengekomen) die ons inklaarde en ook foto’s/vingerafdrukken innam die je op vliegvelden ook gewoon bent af te geven. Doorgestuurd naar kassa voor afrekenen van 6 dollar de neus en we konden weer terug naar de auto. Bij uitgang emplacement oranje papier en bewijs betaling weer afgegeven en vanaf daar zo de snelweg op.
Denk totaal 45 minuten tussen de rij inrijden en weer weg. Dat is wat langer dan waar je op hoopt, maar heeft niet de dag beheerst zoals toch een beetje was blijven hangen als vrees.
EDIT 15/08: laat me ook nog even het verhaal toevoegen van het veer terug naar Canada, van Port Angeles naar Victoria. Daar moet je uiterlijk een drie kwartier van tevoren zijn (zonder reservering zou ik eerder komen, want op veel afvaarten is maar beperkte plek beschikbaar voor mensen zonder reservering en het is geen enorme boot). Je krijgt een formuliertje van de Amerikaanse kustwacht waarop je moet invullen wie er in je auto zitten. Dat neem je vervolgens mee aan boord. De enige check die je krijgt is van de Canadese douane. Die nam ongeveer een minuut per auto. Door de beperkte capaciteit én het feit dat we eerder achteraan stonden op de boot, hebben we er denk ik wel 40 minuten over gedaan tussen aanleggen en Victoria inrijden. Richting VS zijn er naar ik begrijp meer formaliteiten voor vertrek en moet je eerder aankomen.
-
- 4x3 autosnelweg
Zo, de laatste terugkoppeling in deze draad. In aanvulling op de specifieke reportages die ik elders postte, hier nog wat losse foto’s. De uiteindelijke route: Vancouver-Everett-Olympia (over BC-99/I-5); Olympia-Roslyn (over I-5/WA-18/I-90); Roslyn-Hood River (over I-90/I-82/US-97/I-84); Hood River-Pacific City (over I-84/US-26/OR-6/US-101); en vandaar over US-101 langs de kust omhoog tot aan Port Angeles.
I-90 kort voor Ellensburg.
Als je de Cascades over bent, wordt het landschap snel dorrer. Best veel windmolens ook hier.
Interior WA road trip by Pino, on Flickr
Scenic detour over WA-821.
Een twintig mijl door een canyon en dan ben je weer terug op I-82.
US-97 tussen Yakima en The Dallas.
Met mooie lunchstop naast een Grieks orthodox klooster. De nonnen runnen de bakkerij/souvenirwinkel naast de weg (en je kunt er prima picknicken)
Je rijdt hier dus zo de parkeerplaats op vanaf de highway. Een zeker Route Nationale-gevoel ...
Hier zie je in de verte Columbia Gorge al liggen.
Kleine wegen rond Hood River.
De bergen op de foto zijn Mount Hood (2x) en Mount Adams.
OR-35 by Pino, on Flickr
Hood River area by Pino, on Flickr
OR-281 by Pino, on Flickr
US-101
US-101 by Pino, on Flickr
In Tillamook, kruising met OR-6.
OR-131 by Pino, on Flickr
Een kleine Scenic Detour, de Three Capes Drive (OR-131)
Kort ten noorden van Tillamook
Voor ieder wissewasje toeristische bebording in Oregon.
De lagune achter de kust tussen Tillamook en Garibaldi
Voorwegwijzer voor een naderende kruising. Heb dit soort borden vooral in Oregon gezien en vond ze niet heel duidelijk.
Nabij Manzanita.
Inmiddels in Washington, omgeving Raymond.
Kort voor het inrijden van het verstedelijkte gebied aan Grays Bay. Dit deel Olympic Peninsula is een groot bosbouwgebied.
Mijl 78 in Washington, maar we zijn vanaf de Astoria-Meglerbrug even kort afgestoken. Route 101 loopt hier een klein beetje om om de plaats Long Beach te bedienen.
Hoquiam. Forks wordt hier de nieuwe control city.
We naderen wat bijzonderder natuur (de reden dat we hier reden). De Highway gaat vanaf hier ook deels door regenwoud.
Bergen op achtergrond helaas maar moeilijk te zien.
Deze turnouts heb ik op de US-Routes gezien: beetje extra asfalt rechts zodat je je makkelijker kunt laten inhalen. Ook voorafgegaan door borden dat langzamere chauffeurs dat moeten doen én dat het illegal is om een treintje van meer dan vijf achter je te hebben. Het is feitelijk wat men doet op wegen die te lage intensiteiten te hebben om zo her en der een extra rijstrook neer te leggen om inhalen te faciliteren.
Lake Crescent kort westelijk van Port Angeles. Beide foto's helaas met weerspiegeling van de voorruit, maar te mooie omgeving om niet te delen ...
I-90 kort voor Ellensburg.
Als je de Cascades over bent, wordt het landschap snel dorrer. Best veel windmolens ook hier.

Scenic detour over WA-821.
Een twintig mijl door een canyon en dan ben je weer terug op I-82.

US-97 tussen Yakima en The Dallas.
Met mooie lunchstop naast een Grieks orthodox klooster. De nonnen runnen de bakkerij/souvenirwinkel naast de weg (en je kunt er prima picknicken)

Je rijdt hier dus zo de parkeerplaats op vanaf de highway. Een zeker Route Nationale-gevoel ...

Hier zie je in de verte Columbia Gorge al liggen.
Kleine wegen rond Hood River.
De bergen op de foto zijn Mount Hood (2x) en Mount Adams.

US-101

In Tillamook, kruising met OR-6.

Een kleine Scenic Detour, de Three Capes Drive (OR-131)

Kort ten noorden van Tillamook

Voor ieder wissewasje toeristische bebording in Oregon.

De lagune achter de kust tussen Tillamook en Garibaldi

Voorwegwijzer voor een naderende kruising. Heb dit soort borden vooral in Oregon gezien en vond ze niet heel duidelijk.

Nabij Manzanita.

Inmiddels in Washington, omgeving Raymond.

Kort voor het inrijden van het verstedelijkte gebied aan Grays Bay. Dit deel Olympic Peninsula is een groot bosbouwgebied.

Mijl 78 in Washington, maar we zijn vanaf de Astoria-Meglerbrug even kort afgestoken. Route 101 loopt hier een klein beetje om om de plaats Long Beach te bedienen.

Hoquiam. Forks wordt hier de nieuwe control city.

We naderen wat bijzonderder natuur (de reden dat we hier reden). De Highway gaat vanaf hier ook deels door regenwoud.

Bergen op achtergrond helaas maar moeilijk te zien.

Deze turnouts heb ik op de US-Routes gezien: beetje extra asfalt rechts zodat je je makkelijker kunt laten inhalen. Ook voorafgegaan door borden dat langzamere chauffeurs dat moeten doen én dat het illegal is om een treintje van meer dan vijf achter je te hebben. Het is feitelijk wat men doet op wegen die te lage intensiteiten te hebben om zo her en der een extra rijstrook neer te leggen om inhalen te faciliteren.

Lake Crescent kort westelijk van Port Angeles. Beide foto's helaas met weerspiegeling van de voorruit, maar te mooie omgeving om niet te delen ...
-
- 4x3 autosnelweg